CoolBasic V3: Esittely
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
SDL:llä koodattu 3 ohjelmaa säikeillä (joista yksi nimen omaan testasi säikeitä) ja omaa ohjelmointikieltä (käännettävä ja tulkattava) on koodattu myös. Se tosin on vielä aivan alkuteijöissä, mutta idea/toteutus tapa on lyöty lukkoon. Ruutu: yritin vain kumota tuota "yhtä helvettiä.." sanotaa itsesanoisin näin: Osta kaks kirjaa monisäikeisestä ohjelmoinnista ja prässää pääsi (tai käsi) niiden väliin. Eli ei se helpoa todellakaan ole.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Hyvin korkean tason rajapinnan, kuten SDL:n, käyttö säikeiden kanssa on aivan toista tasoa, kuin säikeiden toteuttaminen tulkkiin. Oletko koskaan ohjelmoinut Assembly-kielellä? Jos olet, niin tiedät, että sen kanssa joutuu pelaamaan eri rekisterien kanssa koko ajan. Mikäli rinnakkaisia säikeitä ajetaan vierekkäin, "hyppii" prosessori säikeiden välillä. Tämä sekoittaa rekisterit melko kivasti ja koska tulkin nopealle toiminalle on välttämätöntä hallita lähes koko ajan käytössä olevia rekistereitä, on säikeiden käyttö erityisen vaikeaa. Tämän takia tulkattavissa kielissä harvoin nähdään säikeitä. Esimerkiksi Pythonissa säikeitä ei ole, johtuen em. "Global interpreter lock":sta.
Uskoisin myös Zeron tekevän tulkin ASM:lla, koska se on oikeasti ainoa tapa toteuttaa nopea tulkki. Vai?
Uskoisin myös Zeron tekevän tulkin ASM:lla, koska se on oikeasti ainoa tapa toteuttaa nopea tulkki. Vai?
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Jep.Dibalo wrote:Uskoisin myös Zeron tekevän tulkin ASM:lla, koska se on oikeasti ainoa tapa toteuttaa nopea tulkki. Vai?
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
ASMia on kokeiltu FASM ympäristössä. Mahtava editori ja "kääntäjä" yhdistelmä (ASMiahan ei käännetä, se vain "kutistetaan" binääriksi). Ja Dibalo, kun vilkaisin wintoosan "alemman tason" komentoja vaikeusaste muutui näin: ^2. ASMilla on varmaakin sitten ^3. Jos Zero saa tehtyä säikeet CoolBasiciin (toivon niin ) niin edessä taitaa olla jonkinlainen läpimurto ohjelmoinnissa. Nostan hattua Zerolle x3 jos V3 ominaisuuslistassa lukee: "supports multithreading"
EDIT:
Yhä aiheessa, Tarkistin. Ja Assembly todella tarkoittaa sitä symboolista konekieltä. Suoraan hexoina kirjoittaminen taitaa olla sitten binääri-ohjelmointia.
Last edited by JATothrim on Mon Apr 20, 2009 10:00 am, edited 2 times in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tr00. Käsittääkseni Assemblyn komentoja vastaavia käskyjä (Thx grand) voi kirjoittaa vaikka tavuina heksaeditorilla, jos vain muistaa komentojen heksadesimaaliarvot.JATothrim wrote:Mahtava editori ja "kääntäjä" yhdistelmä (ASMiahan ei käännetä, se vain "kutistetaan" binääriksi).
BTW se "kääntäjä" on Assembler. FASM on Flat Assembler. ^^
Hetkinen, ollaankos me nyt aiheessa?
Last edited by esa94 on Sun Apr 19, 2009 8:43 pm, edited 2 times in total.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mutta silloinhan se ei ole enää symboolista konekieltä.esa94 wrote:Käsittääkseni Assemblyä voi kirjoittaa vaikka tavuina heksaeditorilla, jos vain muistaa komentojen heksadesimaaliarvot.
Anteeksi offtopic, oli pakko täsmentää.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
"Istuessani kivikkoisella maaperällä tuijotan, kuinka kärryt katoavat kaukaisuuteen..."
Joo, mut tosiaan... Kuten sanottu, mitään en tästä tiedä, mutta olisi kivaa jos tehtäviä voisi jakaa ytimille jotenkin tällee simppelisti:
Voi kun olisikin niin helppoa.
Joo, mut tosiaan... Kuten sanottu, mitään en tästä tiedä, mutta olisi kivaa jos tehtäviä voisi jakaa ytimille jotenkin tällee simppelisti:
Code: Select all
//Esimerkissä syntaksi päin xxxxxx, älä välitä.
//Ja muutamia tärkeitä juttujakin pitäisi ottaa huomioon...
Repeat
Thread.Activate(1)
Gosub Physics_System
Thread.Activate(2)
Gosub SpecialFX
Thread.Activate(3)
Gosub SubSystems
if Thread.Finished(1) and Thread.Finished(2) and Thread.Finished(3) then
AllDone = 1
End if
Forever
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tämä mitä nyt sanon ei liity mitenkään CoolBasic V3, mutta.
On VisualBasic. Minun mielestäni se on hieman hankala ohjelma. Voisitte kehittää seuraavaksi vaikka CoolProgramBasic
CoolProgramBasicillä voisi tehdä erillaisia ohjelmia kuten VisualBasicillä, mutta CoolProgramBasic voisi olla myös aloittelija ystävällinen, jotta kaikki voisivat tehdä erillaisia ohjelmia.
Juu tiedän. Tuo onnistuu CoolBasicilläkin, mutta CoolBasic on tarkoitettu pelien tekoon, joten se ei käy niin helposti, joten olisi kiva jos ohjelmien tekoon olisi iha oma ohjelmansa.
On VisualBasic. Minun mielestäni se on hieman hankala ohjelma. Voisitte kehittää seuraavaksi vaikka CoolProgramBasic
CoolProgramBasicillä voisi tehdä erillaisia ohjelmia kuten VisualBasicillä, mutta CoolProgramBasic voisi olla myös aloittelija ystävällinen, jotta kaikki voisivat tehdä erillaisia ohjelmia.
Juu tiedän. Tuo onnistuu CoolBasicilläkin, mutta CoolBasic on tarkoitettu pelien tekoon, joten se ei käy niin helposti, joten olisi kiva jos ohjelmien tekoon olisi iha oma ohjelmansa.
Glory&Pride <--- selainpeli projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.
World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
-
- Tech Developer
- Posts: 545
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
- Location: Liminka
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tuleeko uuteen CoolBasiciin mahdollisesti valmiit funktiot, joilla saisi ikkunan- ja sen piirtopinnan kahvat helposti napsittua winapeja ja muita hauskuuksia varten?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mahdollisesti: Ikkunakahvat, laitekahvat jne.
Lisäksi: en pidä yhtään epätodennäköisenä sitä, että jossain välissä kieleen lisättäisiin kokonainen luokkakirjasto normaalien ikkunoiden ja ohjausobjektien hallintaan. Käytännössä tämä mahdollistaisi "perinteisten" Windows-sovellusten kehittämisen, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä pelien kanssa.
Lisäksi: en pidä yhtään epätodennäköisenä sitä, että jossain välissä kieleen lisättäisiin kokonainen luokkakirjasto normaalien ikkunoiden ja ohjausobjektien hallintaan. Käytännössä tämä mahdollistaisi "perinteisten" Windows-sovellusten kehittämisen, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä pelien kanssa.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Milloinkas saadaan maistaa CB V3 taikaa, kun blogissasi lukee, että Half Finished??? =)
Tuo windows ohjelmien teko kuulostaa hyvältä, tuleekos CB v3 paremmat ääni funktiot?
(Äänen "sisällä" olevien taajuuksien säätöä, surround systeemejä, äänen kelausta? Niin ja muokatun äänen tallennusta tms?) Tätä ollaan voitu kysyäkkin jo, ei tule täälä käytyä paljoa.. Ja kertaus on opintojen äiti.
Tuo windows ohjelmien teko kuulostaa hyvältä, tuleekos CB v3 paremmat ääni funktiot?
(Äänen "sisällä" olevien taajuuksien säätöä, surround systeemejä, äänen kelausta? Niin ja muokatun äänen tallennusta tms?) Tätä ollaan voitu kysyäkkin jo, ei tule täälä käytyä paljoa.. Ja kertaus on opintojen äiti.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Eikös Zero tuolla ekassa viestissään mainitse, että aikoo implentoida Klang-kirjaston ja jos olen oikein ymmäränyt, niin tässä tarkoitetaan irrKlang-kirjastoa. Ja siinä on kaikki 3D-äänet ja muut härpäkkeet... lisenssistä en sitten tiedä, jollain asteella maksullinen ainakin. Tosin pelaa irrlichtin kanssa aivan loistavasti. Ja se on tuettu myös Macilla ja Linuksilla. Jos enempi kiinnostaa: http://www.ambiera.com/irrklang/features.htmlprogrammer of DSG wrote: Tuo windows ohjelmien teko kuulostaa hyvältä, tuleekos CB v3 paremmat ääni funktiot?
(Äänen "sisällä" olevien taajuuksien säätöä, surround systeemejä, äänen kelausta? Niin ja muokatun äänen tallennusta tms?) Tätä ollaan voitu kysyäkkin jo, ei tule täälä käytyä paljoa.. Ja kertaus on opintojen äiti.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ahaa, no eipä sitten mitään. Haluaisin vain tehdä tulevalla cb:llä multimedia soittimia, ja peleihin hienoja ääniefektejä.vilQuri wrote:Eikös Zero tuolla ekassa viestissään mainitse, että aikoo implentoida Klang-kirjaston ja jos olen oikein ymmäränyt, niin tässä tarkoitetaan irrKlang-kirjastoa. Ja siinä on kaikki 3D-äänet ja muut härpäkkeet... lisenssistä en sitten tiedä, jollain asteella maksullinen ainakin. Tosin pelaa irrlichtin kanssa aivan loistavasti. Ja se on tuettu myös Macilla ja Linuksilla. Jos enempi kiinnostaa: http://www.ambiera.com/irrklang/features.html
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Aloittelijana olen suosiolla jättänyt tämän aiheen ensimmäistä viestiä lukuunottamatta väliin, kun ymmärrän tekstistä vain sen 4,37%, mutta nyt on pakko kysyä
Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms. Haluaisin nähdä, millaista jälkeä tuolla sitten aikanaan voisi tehdä : )
Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms. Haluaisin nähdä, millaista jälkeä tuolla sitten aikanaan voisi tehdä : )
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ei ole. Mutta kaikki aikanaan.Hene wrote:Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Zero wrote:Ei ole. Mutta kaikki aikanaan.Hene wrote:Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms.
Mutta ilmeisesti saamme sellaisenkin jossain vaiheessa ennen julkaisua?
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Uuteen CoolBasiciin tullaan näillänäkymin liittämään Irrlicht kirjasto, joka hoitaa 3D grafiikan, joten grafiikan taso on aikalailla samaa kuin Irrlicht projekteissa.Hene wrote:Zero wrote:Ei ole. Mutta kaikki aikanaan.Hene wrote:Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms.
Mutta ilmeisesti saamme sellaisenkin jossain vaiheessa ennen julkaisua?
Esim: http://irrlicht.sourceforge.net/images/shots/073.jpg
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ette ehkä heti usko, mutta tuo kuvassa oleva tiiliseinä on oikeasti täysin litteä.
Että sellaisia erikoistehosteita
Että sellaisia erikoistehosteita
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kyllä uskon, ja tiedänkin, käytänhän Irlichtiä itsekkin usein... Se on kuin tilemapin osa jossa on 3D-vaikutteiset tilet... Miten muuten on, millaisia muutoksia 2D-moottori kokee... Eli siis meinaan sitä, että lähteekö\tuleeko\muuttuuko joitain komentoja\funktioita tästä osa-alueesta. Irrlichthän on pitkälti 3D-grafiikkamoottori, mutta löytyy sieltä jotain 2D-juttujakin.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Komennoista en minä osaa sanoa, mutta Irrlishtissä on todella monipuoliset 2D-komennot, ja jos ohjelmia halutaan väsätä niin se tarjoaa valmiit funktiot 2D-GUI:n piirtämiseen ja käyttämiseen. Kannattaa katsoa: http://irrlicht.sourceforge.net/features.html. Ja vielä esim. 2D-peliin tähtäävä opas http://irrlicht.sourceforge.net/docu/example006.html.