CoolBasic V3: Esittely
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
noh, en kyllä puhunut kielien risteytyksestä... mutta ihan sama
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tiedän tunteen.Zero wrote: CoolBasic on nyt (kun kokemusta on kertynyt) sisäisesti aika sekaisin. En mielellään tekisi sinne hirveästi muutoksia. Se on tämä wtf-ilmiö, kun katsoo pitkän ajan kuluttua omaa koodiaan, niin tulee ajateltua että "Mitähän minä olen tuossakin ajatellut".
Mutta nykyisen CB:n suurin rajoitus on mielestäni tällä hetkellä funktioraja (oliko se 128 funktiota?), jonka ylittyessä kääntäjä heittää Fatal Erroria. Jos tämä korjattaisiin, pystyisi CB:llä tekemään suuria projekteja jo varsin hyvin ja helpommin kuin nykyään. En toki osaa sanoa, miten paljon työtä olisi tuon rajan kasvattamisessa tai poistamisessa, mutta voihan olla, että kyseessä on vain pieni virhe kääntäjässä.
Joka tapauksessa kiitos sinulle tästä mainiosta kielestä! Tämä on helppo kieli ja tällä pystyy tekemään suuriakin projekteja - tulkin hitaus tarjoaa vain pientä haastetta koodin optimointiin.
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tulet käyttämään näköjään hyvin samaa tapaa kuin minä..Zero wrote:Syy PureBasicin valintaan on yksinkertainen: voin ujuttaa käsin optimoitua assembleriä ohjelman sekaan. Lisäksi tällaista koodia ei CoolBasicissa olisi ollenkaan:
... vaan saan tehtyä suoraan esim. näin:Code: Select all
If FunctionID = 1 Then ' Tähän vaikkapa LoadObjectin toteutus ElseIf FunctionID = 2 Then ' Tähän vaikkapa DrawImagen toteutus ElseIf ... ... EndIf
Kyllä, seuraava CoolBasic tulee murskaamaan bittejä paljon nykyistä nopeamminCode: Select all
a = PeekL(*ProgramPointerPar) !JMP [v_a]
Tässäpä hieman otteita Kaaoksesta:
Code: Select all
// funktioiden listaus
...
mBuiltInFunctions[28] = (BuiltInCall)(bind::glb_acos);
mBuiltInFunctions[29] = (BuiltInCall)(bind::glb_loadDll);
mBuiltInFunctions[30] = (BuiltInCall)(bind::glb_freeDll);
mBuiltInFunctions[31] = (BuiltInCall)(bind::glb_timer);
mBuiltInFunctions[32] = (BuiltInCall)(bind::glb_sqrt);
...
Code: Select all
// funktiokutsut
...
int functionIndex = readInt();
BuiltInCall proc = mBuiltInFunctions[functionIndex];
assert( proc );
__asm
{
// cdecl
mov ecx, bufferSize // bufferin (parametrinlistan) koko tavuina
mov esi, pBuffer // itse bufferi
sub esp, ecx // varataan tilaa
mov edi, esp
shr ecx, 2
rep movsd // kopioi parametrit pinoon
call [proc] // kutsutaan funktiota
mov rc, eax // tallennetaan paluuarvo
add esp, bufferSize // palautetaan pinon osoitin
}
...
Ja vielä "lisäherkkuna" nykyisten operaattorien toteutus:
Code: Select all
inline void RuntimeManager::controlOperator(int &flags)
{
int off_left = readInt();
int off_right = readInt();
int off_ret = readInt();
(*(mOperators[ flags & 0xffffff ]))(off_ret, off_left, off_right);
}
You will see...Zero wrote:Maltan tuskin odottaa, että pääsen kokeilemaan kuinka Dibalo on saanut luokat toteutettua. Sitten päästäänkin leikkimään periytyvyydellä.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Löysin hirveän virheen manuaalista!
Korjataanhan tämä varmasti seuraavaan versioon????
Korjataanhan tämä varmasti seuraavaan versioon????
Esim. KeyHit(cbKeyA) tarkastaa, painetaanko J-näppäintä. Listan näppäinvakioista näet SCAN-taulukosta (linkki yllä).
Huuda mun ip:tä!
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Legendaarinen Zero on siis palannut Ihan eka pitää kiittää että ilman sinua en olisi koskaan koodaamista aloittanutkaan. Ennennäkemättömän hyvä ja ennen kaikkea suomenkielinen helpperi. Itse mitä olen jäänyt kaipaamaan on nopeampi yksittäisen pikselin piirrto kuin putpixel(2).
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kiva kuulla, että uusi CoolBasic sittenkin on tulossa. Vaikka et vanhaa enää kehitäkkään niin voisitko sentään poistaa funktio rajan, jos siinä ei ole kovin kova homma? On todella ikävää kun funktioita voi tehdä vain, oliko se nyt 126 kpl.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Minulla ei ensinäkään ole hajuakaan miksi ihmeessä CoolBasicissa on sellainen kummajainen kuin "funktioraja"
Kaikki tämäntapaiset rajoitukset tietenkin poistuvat seuraavan sukupolven myötä.
Olen tässä hiljalleen koodaillut Runtimen perustoimintoja: kaikki operaattorit lukuun ottamatta sijoitusoperaattoreita (tulossa uutena) on jo kirjoitettu. ne toimivat jo kokonais- ja liukuluvuilla, toivottavasti pian myös merkkijonoilla.
Uudessa Runtimessa on tällä hetkellä noin 1300 riviä koodia, joista yli 80% on kirjoitettu puhtaalla assemblyllä (voi pojat tähän on hajoiltu useamman päivän ajan). Kun saan muuttujat, ehdot, merkkijonot ja taulukot toimimaan, pääsen luultavasti kääntäjän kimppuun.
Kaikki tämäntapaiset rajoitukset tietenkin poistuvat seuraavan sukupolven myötä.
Olen tässä hiljalleen koodaillut Runtimen perustoimintoja: kaikki operaattorit lukuun ottamatta sijoitusoperaattoreita (tulossa uutena) on jo kirjoitettu. ne toimivat jo kokonais- ja liukuluvuilla, toivottavasti pian myös merkkijonoilla.
Uudessa Runtimessa on tällä hetkellä noin 1300 riviä koodia, joista yli 80% on kirjoitettu puhtaalla assemblyllä (voi pojat tähän on hajoiltu useamman päivän ajan). Kun saan muuttujat, ehdot, merkkijonot ja taulukot toimimaan, pääsen luultavasti kääntäjän kimppuun.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
-
- Advanced Member
- Posts: 335
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:55 pm
- Location: Siellä jossain
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Onko koodaaminen edenny odotettua nopeemmin? Ja olisko mitenkään mahdollista saada jotain näytettävää tämän vuoden puolella?
Ja mukavaa että tulit taas käymään! : )
Ja mukavaa että tulit taas käymään! : )
Projektit:
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
Joku projekti meneillään... Mitähän siitäkin tulee
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Håhå, Zerppa on palannut, ja triplasti HC'npana, koodaa nykyään 80-prosenttisella asmillaZero wrote:Uudessa Runtimessa on tällä hetkellä noin 1300 riviä koodia, joista yli 80% on kirjoitettu puhtaalla assemblyllä (voi pojat tähän on hajoiltu useamman päivän ajan). Kun saan muuttujat, ehdot, merkkijonot ja taulukot toimimaan, pääsen luultavasti kääntäjän kimppuun.
Noei, ihan oikeasti hienoa, että pistäydyt täälläkin välillä. Ja kuten itsekin totesit, tämä nettiyhteisö on kyllä hienoin juttu, mitä CB:llä olet saanut aikaan. Ja oletkos sellasta ajatellu, että CB on muuten ihan kauhea? Se on liian helppo. Tämä tekee puolet (ja usein ylikin) itsestään valmiiksi. Ei jaksa opetella mitään muuta, kun ei ole turhaa aikaakaan siihen käytettävänä, niin tekee sitten vaan tällä kaikkea..
En mikään assembly-ex-Pertti ole, niin kysynkin, että vaikuttaako järjestelmäarkkitehtuuri siihen miten optimaalista tulevaa CB:tä on pyörittää? Ja tuleeko jotain säikeistyksiä, moniydintukia yms. ketkuja juttuja?
Ja jos vielä jaksat, kerropa ihan mielenkiinnosta, tosin offtopicina, mistä tietojärjestelmäarkkitehti saa liksansa? Siis mitä työnkuvaasi kuuluu?
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kilpailua kilpailua!
Taidankin heti alkuunsa lisätä kääntäjään natiivin tuen assembly-koodin tekoon (jotta saadaan buustattua Kaaos CB:n ohi...)
Taidankin heti alkuunsa lisätä kääntäjään natiivin tuen assembly-koodin tekoon (jotta saadaan buustattua Kaaos CB:n ohi...)
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
CoolBasichan suunniteltiin juuri siihen, että se on todella helppoNoei, ihan oikeasti hienoa, että pistäydyt täälläkin välillä. Ja kuten itsekin totesit, tämä nettiyhteisö on kyllä hienoin juttu, mitä CB:llä olet saanut aikaan. Ja oletkos sellasta ajatellu, että CB on muuten ihan kauhea? Se on liian helppo. Tämä tekee puolet (ja usein ylikin) itsestään valmiiksi. Ei jaksa opetella mitään muuta, kun ei ole turhaa aikaakaan siihen käytettävänä, niin tekee sitten vaan tällä kaikkea..
En mikään assembly-ex-Pertti ole, niin kysynkin, että vaikuttaako järjestelmäarkkitehtuuri siihen miten optimaalista tulevaa CB:tä on pyörittää? Ja tuleeko jotain säikeistyksiä, moniydintukia yms. ketkuja juttuja?
Ja jos vielä jaksat, kerropa ihan mielenkiinnosta, tosin offtopicina, mistä tietojärjestelmäarkkitehti saa liksansa? Siis mitä työnkuvaasi kuuluu?
Tässä vaiheessa en paljasta ihan kaikkea mitä olen ajatellut uuteen CoolBasiciin, mutta tämä V3 olisi tarkoitus suunnitella nyt mahdollisimman joustavaksi ja siten laajennettavaksi.
Meikäläisen työnkuvaan kuuluu tällä hetkellä mm. Osuuspankin verkkopalveluiden ylläpitoa ja huoltoa
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tosi hienoa jos CoolBasicikin kehityksessä on pitkästäaikaa tapahtunut jotain.
Ainakin bookmarkit olisi hyvä lisä,esim 1 painikkeella pääsisi haluamaansa kohtaan koodissa.(ChaosBasiciin tämä olisi myös hyvä lisäys )
Nykyisessä editorissa on bugi:Jos autosave on each run on kytketty pois ja sammutat CBn tallentamatta,
niin se ei huomauta että yrität sammuttaa talentamatta.
Ainakin bookmarkit olisi hyvä lisä,esim 1 painikkeella pääsisi haluamaansa kohtaan koodissa.(ChaosBasiciin tämä olisi myös hyvä lisäys )
Nykyisessä editorissa on bugi:Jos autosave on each run on kytketty pois ja sammutat CBn tallentamatta,
niin se ei huomauta että yrität sammuttaa talentamatta.
Sumu Games: Sam, Ur eye!
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mäkin oon löytänyt CB:stä bugin, Executable errorin. Tässä yhdenrivin esimerkkikoodi, toimii sellaisenaan:Tuo esiintyy joskus kun ohjelman ensimmäisellä rivillä nostetaan muuttujan arvoa, tai jos se on ohjelman ainoana suoritettavana rivinä, kuten tuossa.
EDIT: Paitsi eihän sillä mitään väliä ole, jos kerran teet jo uutta kääntäjää :D
Code: Select all
ihan_mikä_vaan = ihan_mikä_vaan + 1
EDIT: Paitsi eihän sillä mitään väliä ole, jos kerran teet jo uutta kääntäjää :D
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kuullostaa hyvältä vaikkakin silti tuskin voidaan ihan parinkuukauden sisään odottaa ekaa alphaakaan ja 80% asm, aika rankkaZero wrote:Olen tässä hiljalleen koodaillut Runtimen perustoimintoja: kaikki operaattorit lukuun ottamatta sijoitusoperaattoreita (tulossa uutena) on jo kirjoitettu. ne toimivat jo kokonais- ja liukuluvuilla, toivottavasti pian myös merkkijonoilla.
Uudessa Runtimessa on tällä hetkellä noin 1300 riviä koodia, joista yli 80% on kirjoitettu puhtaalla assemblyllä (voi pojat tähän on hajoiltu useamman päivän ajan). Kun saan muuttujat, ehdot, merkkijonot ja taulukot toimimaan, pääsen luultavasti kääntäjän kimppuun.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Loistavaa, varsin loistavaa kuulla että tulossa on lisää.
Kuulostaa hienolta kaikki.
Ps. Kai tulevat versiot tukevat alpha-kanavia?
Kuulostaa hienolta kaikki.
Ps. Kai tulevat versiot tukevat alpha-kanavia?
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Voi kuuleKai tulevat versiot tukevat alpha-kanavia?
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Mites sen 3D:n kanssa?
Muistelen että joskus kuulin että 3D-versio tulis maksamaan sen parikymppiä.
Tuleeko 3D-versiota,ja tuleeko siitä maksullinen(ei se maksullisuus ainakaan mua haittaisi)
Muistelen että joskus kuulin että 3D-versio tulis maksamaan sen parikymppiä.
Tuleeko 3D-versiota,ja tuleeko siitä maksullinen(ei se maksullisuus ainakaan mua haittaisi)
Huuda mun ip:tä!
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
No ainakin vaikuttaa siltä, että noilla tehoilla saa väännettyä 3D-funkkarit itsekin. Joskin Zero kun tekee kaikesta helppoa, niin kai nämä kolmiulotteiset asiat sisäänrakennettunakin tulevat joskus. Vai?
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
voi pojat, kannatti käännähtää vähän täälläkin päin ^^
KIITOKSIA PALJON ZEROLLE!!
ilman sinun kieltäsi en olisi ikinä aloittanut ohjelmointia, kuun oon niin äkkiä kyllästyvä,
opettelun aloittaminen on paljon myöhemmin tapahtunut kun useimmilla muilla dataajilla,
mutta nyt oon jo kerenny vaihtaa javaan ja oon opettelussa pitkällä, eka peli alkaa hahmottua!
mut jos coolbasic on taas kunnolla elossa nii taidan alkaa taas terästää taitoja, jos vaikka sais jonkun projektin ulos ^^
odotan innolla 3d aikaa, ja oliot coolbasicissä kuulostaa jännältä....
pitipä päästää ulos kun ei oo zero ollu ikinä paikalla kun oon tääl heilunu
btw voin tehä sitte jotain 3d malleja ohjelmalle itellensä kun saat sen ulos, täytyy kai niitäkin olla valmiina
KIITOKSIA PALJON ZEROLLE!!
ilman sinun kieltäsi en olisi ikinä aloittanut ohjelmointia, kuun oon niin äkkiä kyllästyvä,
opettelun aloittaminen on paljon myöhemmin tapahtunut kun useimmilla muilla dataajilla,
mutta nyt oon jo kerenny vaihtaa javaan ja oon opettelussa pitkällä, eka peli alkaa hahmottua!
mut jos coolbasic on taas kunnolla elossa nii taidan alkaa taas terästää taitoja, jos vaikka sais jonkun projektin ulos ^^
odotan innolla 3d aikaa, ja oliot coolbasicissä kuulostaa jännältä....
pitipä päästää ulos kun ei oo zero ollu ikinä paikalla kun oon tääl heilunu
btw voin tehä sitte jotain 3d malleja ohjelmalle itellensä kun saat sen ulos, täytyy kai niitäkin olla valmiina
Will the highways on the Internet become more few? --G.W.Bush
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kannattais muuten ilmottaa Zeron paluusta tuolla CB:n sivustoillakin,joku joka etsii uutta kieltä saattaa ohittaa CB:n sen takia että edellinen päivitys on vuodelta -05
Huuda mun ip:tä!