CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Onhan tuota "//" mahdollista käyttää jo nykyisessäkin CB:ssä. Yritän vain päästä eron tuosta heittomerkistä (vaikka se nyt sattuukin olemaan VB.NET:n syntaksin mukainen).

Jää ennalleen:

Code: Select all

//
Poistuu:

Code: Select all

'
Muuttuu:

Code: Select all

REMSTART...REMEND

Code: Select all

/* ... */
En oikein pidä remstart...remend -lohkokommenteista, koska aloitus- ja lopetussanat ovat liian pitkiä. Ja koska CoolBasicissa oli myös C:n tapaiset // -rivikommentit, päätin muuttaa lohkokommentitkin tutumpaan muotoon: /*...*/. Yhdenmukaisuuden vuoksi on parempi heittää heittomerkki menemään, koska pitemmän päälle on ikävää jos netissä alkaa pyörimään lähdekoodeja joissa on käytetty eri kommenttiesityksiä.

Jos ajatellaan kommentin kirjoittamisen nopeutta/helppoutta, en näe suurta eroa heittomerkin ja kahden peräkkäisen kauttaviivan välillä: OK, kaksi painallusta, mut hei... samaa painiketta! Sama toistuu kyllä tosin silloin kun kommentti pitää poistaa (kaksi kauttaviivaa mäkeen). Uskon kuitenkin, että // -merkintään tottuu hyvin nopeasti, ja veikkaisin että se tulee enemmistöllä koodaajista selkärangasta joka tapauksessa.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Emphii
Newcomer
Posts: 3
Joined: Sat Jan 03, 2009 7:27 pm
Location: Kyrsklätt, eli Kirkkis

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Emphii »

Zero wrote: Jää ennalleen:

Code: Select all

//
Poistuu:

Code: Select all

'
Yhdenmukaisuuden vuoksi on parempi heittää heittomerkki menemään, koska pitemmän päälle on ikävää jos netissä alkaa pyörimään lähdekoodeja joissa on käytetty eri kommenttiesityksiä.
Snif! Jo aikoinaan GFA-Basicilla koodatessa toi ' oli must -merkki. Tosin sillä pystyi jäsentelemään koodia, kun GFA:n ominaisuus oli semmoinen, ettei siinä pystynyt tekemään tyhjää riviä.
Esimerkki

Code: Select all

PROCEDURE palikat
  '
  ' Nappuloiden piirto
  '
  FOR x=1 TO maxtab
    FOR y=1 TO maxpal
      '
      IF table(x,y)<>0
        PRINT AT(1+(x-1)*12,18-y);palikka$(table(x,y))
      ELSE
        PRINT AT(1+(x-1)*12,18-y);palikka$(0)
      ENDIF
      '
    NEXT y
    '
  NEXT x
  '
RETURN
Toinen ominaisuus, mitä tosta on kaivannut on semmoinen, että jos nyt kirjoitti tommosen proceduren, joka oli gosub:lla käskettävä, niin sen sai "suljettua". Eli siihen eteen tuli > -merkki ja se "sulki" tuon proceduren yhdeksi riviksi. Siten oli näppärämpi kelata koodia, kun sen alle saattoi jäädä satakuntakin riviä koodia - Ja heittomerkit =). Muistaakseni se "sulkeminen" toimi myös funktioissa. Tämä oli siis editorin ominaisuus.

Noh ne on jotain mitä oli - ja uutta oppii käyttämään. Varsinkin jos ei muuta ole tarjolla.

Niissä /* - */ -merkeissä C-kielessä eniten inhotti se, että kun tekee kommentin johonkin rivin loppuun, esim:
addtext "Pena" /* Kirjoita Pena */

Niin toi jälkimmäinen */ tuppas yleensä jäämään pois ja se otti kuulaan ja ankarasti.
Ääni siis heittarille, vaikkei sitä kuitenkaan lasketa.. :)
--
/tmp.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Zero wrote: Jos ajatellaan kommentin kirjoittamisen nopeutta/helppoutta, en näe suurta eroa heittomerkin ja kahden peräkkäisen kauttaviivan välillä: OK, kaksi painallusta, mut hei... samaa painiketta! Sama toistuu kyllä tosin silloin kun kommentti pitää poistaa (kaksi kauttaviivaa mäkeen). Uskon kuitenkin, että // -merkintään tottuu hyvin nopeasti, ja veikkaisin että se tulee enemmistöllä koodaajista selkärangasta joka tapauksessa.
No juu, en tiedä kyllä teistä, mutta minulta tuo signaali tulee kyllä ihan jostain muusta, kuin selkärangasta/päästä(Sormista nääs :ugeek: ).. Kyllähän minä ainakin tykkään tuosta // siihen on vain sormet tottuneet.. ;) Ei sillä että kommentti merkeillä mitään väliä olisi, mutta vaihtelu virkistäisi. :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Guest

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Guest »

//OFFTOPIC
Ihan pakko ruveta vmäiseks ja kertoa, että tuohan on opittu refleksi, kirjoittaminen siis, ja sehän tosiaan tulee selkärangasta se hermoimpulssi o/

//ONTOPIC
Tosiaan itse käytän // ja ' merkkejä. Onhan se hieman surku jos ' poistuu, mutta Zerohan sen päättää. Onneksi Remstart/Remend lyhenee...
Tuli mieleen, että voisithan sinä myöhemmin laittaa sellaisen kustomointimahdollisuuden, että käyttäjä voi itse valita kommenttimerkkejä
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Sami345 »

Vieras wrote:Tosiaan itse käytän // ja ' merkkejä. Onhan se hieman surku jos ' poistuu, mutta Zerohan sen päättää. Onneksi Remstart/Remend lyhenee...
Tuli mieleen, että voisithan sinä myöhemmin laittaa sellaisen kustomointimahdollisuuden, että käyttäjä voi itse valita kommenttimerkkejä
Minun mielestä se että käyttäjä saa itse valita kommenttimerkkejä, on turhaa ja tuottaa vain turhaa työtä.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Guesti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Guesti »

Voihan esikääntäjän laittaa muuttamaan kaikki heittomerkit // merkkipariksi, jos heittomerkkiä ei mihinkään muuhun käytetä ja Zero tekee vähän nykyistä laajemman esikääntäjän (kuten esim. C:ssä).
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

Guesti wrote:Voihan esikääntäjän laittaa muuttamaan kaikki heittomerkit // merkkipariksi, jos heittomerkkiä ei mihinkään muuhun käytetä ja Zero tekee vähän nykyistä laajemman esikääntäjän (kuten esim. C:ssä).
Zeron ei välttämättä tätä tarvitse tehdä. Eiköhän riitä, että joku tekee oman "esikäsittelijän", joka käynnistyy ennen kääntäjän käynnistämistä ja hoitaa homman - jonka jälkeen tulos syötetään kääntäjälle.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Jos joku välttämättä tahtoo, on oman esikäsittelijän lisääminen mahdollista. Käännöksille voidaan määrittää ns. "precompile jobs", eli ennen käännöstä suoritettavia toimenpiteitä. Tässä tapauksessa se voisi olla pieni sovellus, jolle lähdekooditiedosto ensin välitetään "muokattavaksi" ja vasta sen jälkeen se päätyy kääntäjälle.

En kyllä näe mitään syytä miksi ihmeessä joku haluaisi tällä tavoin väkisin taivuttaa kielen laillista syntaksia, mutta onpahan tuo ainakin mahdollista.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu »

Jos // -kommentointi on liian vaivalloista, eikö olisi vain helpointa käyttää vanhaa ' -kommentointia, ja sitten ennen kääntämistä etsi&korvaa -työkalulla korvata heittomerkit vinoviivoilla?
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

pelkkä aivoton find/replace ei riitä, esimerkiksi merkkijonoissa voi esiintyä heittomerkkejä (esmes. "Press 'A' to continue") Näitä voi toki välttää.

Itse en tajua, miksi heittomerkkikommentoinnin poistamisesta pitäisi näin iso haloo nostaa, ennemmin kehuisin mainiosta päätöksestä tappaa remstart ja remend, vihdoin tulee CB:hen siedettävä monirivikommentointi. Eikä se // niin paha ole kirjoittaa, mutta hyvänä puolena se erottaa selvästi koodin ja kommentit toisistaan, ' on sen verran mitättömän pieni että sen voi hienosti jättää huomaamataa. Kommenttien erilainen väritys toki estää moisen yleensä, mutta noin periaatteessa.

Hienot uudet kotisivut muuten.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Kommenteista on tullut nyt aika paljon palautetta. Jos heittomerkin poistaminen oikeasti saa paljon vastustusta, niin sitten aion harkita uudelleen.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

Zero wrote:Kommenteista on tullut nyt aika paljon palautetta. Jos heittomerkin poistaminen oikeasti saa paljon vastustusta, niin sitten aion harkita uudelleen.
Entä jos heitetään kehiin muita käyttötarkoituksia heittomerkille?

Heittomerkki voisi olla vastine lainausmerkille ("), jolloin stringien kirjoittamiseen tulisi samantapainen "pieni helpotus" kuin kommentoinnissa ( // vs. ' ). Tällöin heittomerkkiä ei siis käytettäisi kommenttimerkkinä ollenkaan.

Jos heittomerkki olisi vaihtoehtona lainausmerkille, olisi hauska ominaisuus, jos lainausmerkeillä toteutetuissa merkkijonoissa voisi olla escape-merkkejä kuten PHP:ssa. Esimerkki:

Code: Select all

merkkijono1$ = "Rivi1\nRivi2"
merkkijono2$ = 'Rivi1' + Chr(13) + 'Rivi2'
Heittomerkkien kanssa escape-merkit eivät toimisi samalla tavalla kuin lainausmerkkien kanssa, vaan tällöin escape-merkit näkyisivät sellaisenaan.

Lainausmerkkien kanssa myös muuttujien lukeminen olisi kätevää esimerkiksi näin:

Code: Select all

merkkijono1$ = "Sinulla on {score} pistettä."
merkkijono2$ = 'Sinulla on ' + score + ' pistettä.'
Eli lainausmerkkien sisällä voitaisiin lukea muuttuja, joka on ympäröity { } -sulkeilla.

Kolmas keksimäni pieni sovellus heittomerkille olisi tällainen:

Code: Select all

merkkijono1$ = "Virhe! Tiedostoa 'Settings.cfg' ei ole olemassa!"
merkkijono2$ = 'Virhe! Tiedostoa "Settings.cfg" ei ole olemassa!'
Lainausmerkkejä voisi siis kirjoittaa merkkijonoon, kunhan merkkijono on kirjoitettu heittomerkkien sisään - ja toisin päin.

Olisiko tällainen ominaisuus mahdollista ja järkevää toteuttaa CoolBasiciin ilman liian suurta työtä ja ilman, että kääntäjä menee turhan monimutkaiseksi?

Edit: PS. Kiitoksia CB:n kehitysblogin kirjoittamisesta! On aina ollut mukavaa lukea sitä ja nähdä, missä mennään! :)
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Sami The Great »

Olen tässä vähän aikaa seuraillut tätä kommentti asiaa. Mielestäni // kommentti on parempi kuin ', koska itse käytän // kommenttia ja niin varmaan monet muutkin ohjelmoijat, jotka ovat koodailleet aikaisemmin jollain eri kielellä. Esimerkiksi jos koodaa C++:alla ja CB:llä niin // kommentti tulee selkäytimestä, koska C++:ssa ei mitään ' kommentti tapaa ole. Eikä se niin iso vaiva ole painaa kahta kertaa samaa nappia ja kaiken lisäksi joissain kannettavien näppäimistöissä (esim. minun vanhassa) heittomerkki oli shiftin takana eli SHIFT + nappi.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Viltzu »

Kyllä, tuo mistä Jare kertoi, että voisi käyttää heittomerkkejä merkkijonoissa olisi mahtava lisäys. Elikkäs itse kannattaisin että // olisi kommentti merkintänä.
Jos tälläisen tunget Zerppa mukaan niin gj!
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Awaclus »

Sami The Great wrote:koska itse käytän // kommenttia ja niin varmaan monet muutkin ohjelmoijat, jotka ovat koodailleet aikaisemmin jollain eri kielellä.
Minä olen aikaisemmin ohjelmoinut QBasicilla ja koskaan en ole käyttänyt siellä // kommenttia, vaan kaikki on aina kommentoitu REMillä tai heittomerkillä.
KankiKalle
Active Member
Posts: 170
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:04 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by KankiKalle »

Lyönpäs omat mielipiteeni kehiin! Ensiksi kommentoinnista: Mielestäni heittomerkki pitäisi säilyttää. Perustelut on jo sanottu.
Toiseksi: Olisiko Zero mitenkään mahdollista saada tuonne blogiisi jotain pientä yhteenvedon tapaista uusimmasta kirjoituksesta suomeksi? Osaan kyllä enklantia, mutta olisi mukavaa jos pystyisi nopeasti lukemaan mitä parhaillaan tapahtuu. Ja jos kirjoituksen pääasiat lukisi ensin selkokielellä, ymmärtäisi paremmin sen englanninkielisen tekstinkin.
Väsyttää niin ettei jaksa edes mennä lepäämään.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu »

Anteeksi että tulen lyhytnäköisyydessäni narisemaan asiasta, jossa ei tarkemmin ajatellen varmaankaan ole mitään narisemisen aihetta. Noh, tässä tulee:
- - -
CoolBasicin sivuilla kerrotaan: "Uusi koodieditori, jossa tiedostoja käsitellään projekteina"

Paniikki!!!
...
Tarkoittaako tämä sitä, että aina uuden projektin aloittaessani joudun kertomaan editorille (mielestäni) täysin tarpeettomat tiedot kuten projektin nimi ja tallennuspolku? Olen kerran elämässäni kokeillut DarkBasic:ia, ja havaitsin että inhosin projektisysteemiä niin paljon kuin jotain ohjelmiston seikkaa vain voi inhota. Kuvitteleppas, jos taiteilijan pitäisi aina kertoa kynälleen, mitä hän aikoo piirtää ja missä muodossa, ennen kuin hän voi aloittaa piirtämisen. Mietis, jos hän haluaisi vain luonnostella tai piirrellä huvikseen kukkasia paperin reunaan - edes piirtää yhden viivan - ja hänen pitäisi aina ennen sitä luetella kynälleen taideteoksen nimi. Raivostuttavaa, eikös? Ohjelmointiympäristössä tämä voi käydä erityisen hankalaksi, sillä silloin tällöin on tarpeen luoda tyhjä koodisivu esimerkiksi testausmielessä ("Kuinkas monta millisekuntia se mirrorobject nyt taas kestikään?"). Aika tarpeetonta luoda kokonainen "projekti" pelkästään parin rivin väliaikaisohjelmaa varten. Pahin mitä voi tehdä, on tehdä uuden projektin aloittamisesta "helppoa ja käyttäjäystävällistä" ja luoda Wizard, jossa projektin tiedot syötetään yksi kerrallaan, ja aina välissä painetaan "Next".

Projektisysteemi hidastaa ohjelmointiympäristön aktiivikäyttöä, ja koska en edes tiedä mitä hyötyä siitä on, vastustan sitä avoimesti. Toivon, että jos projektisysteemin myötä on syötettävä projektin nimi ja muita tietoja, sitä ei sentään tarvitse tehdä heti projektia aloitettaessa, vaan esimerkiksi ensimmäisellä tallennuskerralla. Tällöin tietojen naputtelulta sentään säästyy, jos ei ole oikeasti aloittamassa pitkää projektia.

Voisikos joku tulla ja vastata tähän jotain järkevää?

Anteeksi, olen aika tuohtunut nyt... :) Se menee kyllä ohi, kunhan rauhotun ja ehdin miettiä tätä asiaa tarkemmin.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Sami The Great »

Ruuttu wrote:Anteeksi että tulen lyhytnäköisyydessäni narisemaan asiasta, jossa ei tarkemmin ajatellen varmaankaan ole mitään narisemisen aihetta. Noh, tässä tulee:
- - -
CoolBasicin sivuilla kerrotaan: "Uusi koodieditori, jossa tiedostoja käsitellään projekteina"

Paniikki!!!
...
Tarkoittaako tämä sitä, että aina uuden projektin aloittaessani joudun kertomaan editorille (mielestäni) täysin tarpeettomat tiedot kuten projektin nimi ja tallennuspolku? Olen kerran elämässäni kokeillut DarkBasic:ia, ja havaitsin että inhosin projektisysteemiä niin paljon kuin jotain ohjelmiston seikkaa vain voi inhota. Kuvitteleppas, jos taiteilijan pitäisi aina kertoa kynälleen, mitä hän aikoo piirtää ja missä muodossa, ennen kuin hän voi aloittaa piirtämisen. Mietis, jos hän haluaisi vain luonnostella tai piirrellä huvikseen kukkasia paperin reunaan - edes piirtää yhden viivan - ja hänen pitäisi aina ennen sitä luetella kynälleen taideteoksen nimi. Raivostuttavaa, eikös? Ohjelmointiympäristössä tämä voi käydä erityisen hankalaksi, sillä silloin tällöin on tarpeen luoda tyhjä koodisivu esimerkiksi testausmielessä ("Kuinkas monta millisekuntia se mirrorobject nyt taas kestikään?"). Aika tarpeetonta luoda kokonainen "projekti" pelkästään parin rivin väliaikaisohjelmaa varten. Pahin mitä voi tehdä, on tehdä uuden projektin aloittamisesta "helppoa ja käyttäjäystävällistä" ja luoda Wizard, jossa projektin tiedot syötetään yksi kerrallaan, ja aina välissä painetaan "Next".

Projektisysteemi hidastaa ohjelmointiympäristön aktiivikäyttöä, ja koska en edes tiedä mitä hyötyä siitä on, vastustan sitä avoimesti. Toivon, että jos projektisysteemin myötä on syötettävä projektin nimi ja muita tietoja, sitä ei sentään tarvitse tehdä heti projektia aloitettaessa, vaan esimerkiksi ensimmäisellä tallennuskerralla. Tällöin tietojen naputtelulta sentään säästyy, jos ei ole oikeasti aloittamassa pitkää projektia.

Voisikos joku tulla ja vastata tähän jotain järkevää?

Anteeksi, olen aika tuohtunut nyt... :) Se menee kyllä ohi, kunhan rauhotun ja ehdin miettiä tätä asiaa tarkemmin.
Projekti systeemi voi toimia myös niin kuin esim. MS Visual Studiossa. Eli pystyt kääntämään yksittäisiä tiedostoja, mutta jos päätät tehdä projektin niin näet editorin sivussa kaikki tiedostot, jotka projektiin kuuluu. Ja mielestäni systeemi on hyvä ja käytännöllinen.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

Itse en pidä projektien ajatuksesta. Yksi niistä asioista, mitkä tekivät itselleni CB:stä aluksi helposti lähestyttävän, on se että tarvitsi vain avata editori ja pystyi kirjoittamaan suoraan. Mitään tiedostopolkuja/nimiä ei tarvinnut miettiä. Esimerkiksi C++:ssa ärsyttää edelleen eniten se, että minulle riittää keskimääräiseen pikkukokeiluun tasan yksi kooditiedosto ja sitä varten pitää ensin luoda projekti, sitten siihen tiedosto ja linkata. Ei se paha ongelma ole (ja tekemällä yhden templateprojektin se häviää lopullisesti), mutta aloittelija voi olla kovin hämmennyksissään. Joten joku tyhjä oletusprojekti tai mahdollisuus kääntää projektitta (vakioasetuksilla) olisi IMHO hyvä.

Toisaalta, eipä nytkään ahdistaisi jos olisi alusta alkaen tottunut käyttämään projektisysteemiä.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero »

Luokkamalliin kun oliopohjaisissa kielissä mennään, niin lähdekooditiedostoja tulee helposti yhtä peliä kohden paljon. Näin ollen välilehtiäkin kertyisi hirveän pitkä letka, joten mielestäni tiedostot kannattaa silloin listata allekkain. Tarkoitus on toteuttaa projektinhallinta samalla tavalla kuin Visual Studiossakin.

Uuden projektin luomisessa ei tarvitse kertoa kuin sen nimi, ja sekin täytetään oletuksena automaattisesti samaan tapaan kuin Visual Studiossa. Eli ensimmäinen vapaa nimi sarjasta CoolBasic Application 25 jne. Ehkä tämäkin vaatii vain totuttelua, mutta loppupeleissä se on varmasti paras ratkaisu edellämainituista syistä.

Yksi asiaa helpottava ratkaisu voisi olla esimerkiksi työkalurivillä oleva "Quick Project" -painike, joka loisi valmiin työympäristön yhdellä nopealla klikkauksella. Se ohittaisi nimisyöttöruudun.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Locked