CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu »

matti3 wrote:Morjesta! :D

Ajattelin kysäistä, että miten C++ ja CBV3 eroaa? Siis ominaisuuksiltaan.
CBv3 on kiva.
Ei kai muuta.

Zero, kuinkas paljon nopeampi CBv3 tulee suurinpiirtein olemaan nykyiseen CB:hen verrattuna? Onko nopeusero kymmenissä, sadoissa vai tuhansissa prosenteissa? Mihin nopeusluokkaan se sijoittuu, pääseekö edes puoleen C++:an nopeudesta?
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by phons »

Ei päästä, ja nopeusero nykyisen ja tulevan välillä on jotain ~75... tai emt, mutta jos piirtää Irrlichtssä, yhden mesh:n niin FPS on yli 500, yleensä, riippu kuinka iso meshi ladataan. Tämän perusteella voisi kuvitella, että jos tulevassa CB:ssä lataa yhden 3D-objectin niin FPS on about 100, tai jotain... nykyisellä CB:llä jos lataa 3D-objectin niin FPS on jotain 10-20. Siis kun ladataan SDK:ssa olevalla wavefront filen lataajalla.

Edit:
-Z- wrote:Ansaitsisit mutuilu mitalin
Ja mikäs hitto se on?!
Last edited by phons on Tue Jul 28, 2009 11:31 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu »

Niin no, meinasin lähinnä esim. pikselioperaatioiden ja perus laskutoimitusten hitautta (syynä prosessoritehojen "tuhlaantuminen" kuvan piirtämiseen).
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by -Z- »

phons wrote:Ei päästä, ja nopeusero nykyisen ja tulevan välillä on jotain ~75... tai emt, mutta jos piirtää Irrlichtssä, yhden mesh:n niin FPS on yli 500, yleensä, riippu kuinka iso meshi ladataan. Tämän perusteella voisi kuvitella, että jos tulevassa CB:ssä lataa yhden 3D-objectin niin FPS on about 100, tai jotain... nykyisellä CB:llä jos lataa 3D-objectin niin FPS on jotain 10-20. Siis kun ladataan SDK:ssa olevalla wavefront filen lataajalla.
Ansaitsisit Mutuilumitalin.

Ei minulla muuta, jatkakaa.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

phons wrote:Ei päästä, ja nopeusero nykyisen ja tulevan välillä on jotain ~75... tai emt, mutta jos piirtää Irrlichtssä, yhden mesh:n niin FPS on yli 500, yleensä, riippu kuinka iso meshi ladataan. Tämän perusteella voisi kuvitella, että jos tulevassa CB:ssä lataa yhden 3D-objectin niin FPS on about 100, tai jotain... nykyisellä CB:llä jos lataa 3D-objectin niin FPS on jotain 10-20. Siis kun ladataan SDK:ssa olevalla wavefront filen lataajalla.

Edit:
-Z- wrote:Ansaitsisit mutuilu mitalin
Ja mikäs hitto se on?!
Jaa-a, tämä nyt riippuu hyvin paljon kaikesta mahdollisesta. Esimerkiksi KilledWhalen AaveSoturin cbGL:llä kirjoittama .md2-lataaja/renderöijä piirsi animoitua, teksturoitua ja valaistua meshiä ~1000fps (tiedän, se ei ole cb:n oma osa, mutta ei ole SDK:n lataaja/renderöijäkään. vaikea sanoa, miten nopeasti nykyinen CB piirtäisi 3D-malleja jos Zero olisi sellaisen ominaisuuden siihen jo laittanut, veikkaan että riittävän nopeasti). Irrlichtiin en ole tutustunut, mutta olettaisin sen olevan suht vikkelä, enkä tajua lainkaan miksi CB hidastaisi sitä viidesosaan nopeudestansa, päinvastoin luottaisin siihen, että Zero tosiaan saa seuraavasta CB:stä hyvin nopean ja toimivan kielen 3D-peleille.
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 543
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by KilledWhale »

Irrlichtin käyttö onnistuu myös nykyisellä cbllä, jolloin fps on ihan hyvä. Joskus wrappasin yhden irrlicht esimerkeistä cblle ja tässä tulos:
http://up.servut.us/17158.thb

Projekti on kyllä aikalailla kuollut enkä näe hyötyä jatkaa sitä kun cbv3 kolkuttelee ovella.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Jani
Devoted Member
Posts: 741
Joined: Fri Oct 31, 2008 4:53 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jani »

KilledWhale wrote:Irrlichtin käyttö onnistuu myös nykyisellä cbllä, jolloin fps on ihan hyvä. Joskus wrappasin yhden irrlicht esimerkeistä cblle ja tässä tulos:
http://up.servut.us/17158.thb

Projekti on kyllä aikalailla kuollut enkä näe hyötyä jatkaa sitä kun cbv3 kolkuttelee ovella.
Niin nopea ja noin hieno...
Nyt odotan uutta CB:tä vielä suuremmalla innolla :P
Dead men tell no tales. Also, Python rocks!
Codegolf: 99 bottles of beer (oneliner) - Water map partition
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 874
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

Kommentointiin tuli yks idea mieleen: rivin sisäinen kommentti - eli lausekkeen voisi katkaista melkein mistä vain kohdasta ja kirjoittaa siihen kommentin, jonka jälkeen lauseke jatkuu normaalisti. Kätevä pitkissä lausekkeissa, joita haluaa selventää (tai sekoittaa) heittämällä pari kommenttikirjainta väliin.

Tai vaihtoehtoisesti: lausekkeen jakaminen usealle riville käyttäen jotain erikoismerkkiä rivin lopussa.
Herra Siili
Advanced Member
Posts: 308
Joined: Tue Nov 25, 2008 8:06 pm
Location: Viitasaari, Keski-Suomi
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Herra Siili »

Jare wrote: Tai vaihtoehtoisesti: lausekkeen jakaminen usealle riville käyttäen jotain erikoismerkkiä rivin lopussa.
VisualBasic 2005:ssa rivin saattoi katkaista käyttämällä alaviivaa rivin lopussa.

Tämä olisi cb:ssäkin hyödyllinen toiminto.
a.k.a. Hedge
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by axu »

Sitten kun cbV3 tulee, niin foorumia voisi päivittää niin, että aloitusviestiin voisi(ongelmat/projektit/esimerkit -alueella) merkitä käsitteleekö topic vanhaa beta10:ä vai v3:sta, ja se näkyisi topikin kuvakkeessa. Kaikki vanhat aiheet pistettäisiin samalla beta10 -"kategoriaan". Halutessaan jommatkummat voisi piilottaa esim. hakua tehdessä ja muutenkin...
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

IMHO järjestely olisi luonnollisin, jos tehtäisiin ihan oma keskustelualue v3:lle. Siis kuten nyt on englantilaiset/suomalaiset niin voisi heittää oman osion sille. Joskin silloin esimerkiksi yleinen ja vastaavat voisi siirtää wanhasta uuteen tai jonnekin versiovapaalle alueelle.

Veikkaan admin/mode -portaan hoitavan tämän oikein mainiosti jollain selkeällä ja yksinkertaisella ratkaisulla.
matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 8:37 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by matti3 »

Tuli tässä vain mieleen, että mielestäni cbV3 saisi hyödyntää tietokoneen näytönohjainta RAM muistia sekä prosessoria. Näin peleistä saataisiin suurempia jos vain on tehokas kone.

Tai en tiedä meneekö asia jo noin. :)
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Viltzu »

matti3 wrote:Tuli tässä vain mieleen, että mielestäni cbV3 saisi hyödyntää tietokoneen näytönohjainta RAM muistia sekä prosessoria. Näin peleistä saataisiin suurempia jos vain on tehokas kone.

Tai en tiedä meneekö asia jo noin. :)
Kiitos päivän nauruista, en muuta sanokkaan kuin vielä pari linkkiä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suoritin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Keskusmuisti

Ja cbV3:nen hyödyntää näytönohjainta, tai sen saa varmaankin itse päättää mitä käyttää. Ja RAM-muistia on melkolailla pakko käyttää.
Wikistä wrote:Keskusmuisti tai käyttömuisti on tietokoneohjelmien työmuisti, johon latautuvat käyttöjärjestelmän ohjelmat, suoritettavat sovellukset sekä näiden tarvitsemat tiedot.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Itseasiassa nykyinen cb saisi jakaa laskuprosessejansa paremmin. Kuvien laskenta näytönohjaimen prosessorille ja kaikki muut laskut tietokoneen omalle prosessorille. Muistelisin ettei nykyisessä CB:sä ole siihen edellytykset. :) Korjatkaa jos sanoin jotain päin metsää. :roll:
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 874
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

MaGetzUb wrote:Itseasiassa nykyinen cb saisi jakaa laskuprosessejansa paremmin. Kuvien laskenta näytönohjaimen prosessorille ja kaikki muut laskut tietokoneen omalle prosessorille. Muistelisin ettei nykyisessä CB:sä ole siihen edellytykset. :) Korjatkaa jos sanoin jotain päin metsää. :roll:
Juuri näinhän se on. Nykyinen CB ei hyödynnä laitteistokiihdytystä (eli näytönohjaimen suoritinta) ollenkaan. Tästä onkin jo keskusteltu koko maailman sivu. Eiköhän uus CB anna aika mukavat mahdollisuudet jakaa kuormaa näytönohjaimen ja cpu:n välillä. :)
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by SPuntte »

Jare wrote:
MaGetzUb wrote:Itseasiassa nykyinen cb saisi jakaa laskuprosessejansa paremmin. Kuvien laskenta näytönohjaimen prosessorille ja kaikki muut laskut tietokoneen omalle prosessorille. Muistelisin ettei nykyisessä CB:sä ole siihen edellytykset. :) Korjatkaa jos sanoin jotain päin metsää. :roll:
Juuri näinhän se on. Nykyinen CB ei hyödynnä laitteistokiihdytystä (eli näytönohjaimen suoritinta) ollenkaan. Tästä onkin jo keskusteltu koko maailman sivu. Eiköhän uus CB anna aika mukavat mahdollisuudet jakaa kuormaa näytönohjaimen ja cpu:n välillä. :)
Tulee ensimmäisenä mieleen kysyä, mistä tiedät V3:n käyttävän tuohon soveltuvia rajapintoja?

Nykyiselläänhän työnjako peleissä toimii karkeasti siten, että näytönohjain murskaa pikseleitä ja prosessori hoitaa pelilogiikan ja muun taustalaskennan. Poikkeuksellista toteutusta on lähihistoriassa edustanut Ageian (nyttemmin Nvidian) PhysX-kirjasto. Ageian ollessa vielä itsenäinen firmansa se kehitti yksinomaan pelien fysiikkalaskentaan tarkoitettuja PCI-Express -kortteja.

Nvidian nimen alla edelleenkehitellyn PhysX:n vaatima laskentateho lohkaistaan näytönohjaimelta, jolloin prosessori pääsee vähemmällä rasituksella. Ja mikäli uusimman Mikrobitin tiedot tulevan DirectX 11 -rajapinnan ominaisuuksista pitävät paikkansa, myös se tulee sisältämään työkaluja näytönohjaimien yhä kasvavan laskentatehon hyödyntämiseen muussakin kuin grafiikan piirrossa, eli prosessorin ja GPU:n yhteistyöhön.

En tunne tarkkaan PhysX:n lisenssiehtoja tai yhteensopivuusominaisuuksia esimerkiksi vanhemman tai ei-Nvidia -raudan kanssa, mutta epäilen, ettei se ole sopivin vaihtoehto ajatellen CB:n ideologiaa vapaasta pelinkehityksestä. Samaten ihmettelisin, jos Zero viitsisi toteuttaa uuteen Coolbasiciin tuen sekä DX9:lle, DX10:lle, että DX11:lle. Näin toki saataisiin kaikki uudet tehokkaat ominaisuudet käyttöön (plus tuki tulevaisuuden raudalle ja Windows 7:lle) ja säilytettäisiin silti mahdollisuus käyttää V3:a XP:ssä tai jopa sitäkin vanhemmassa Windowsissa.

P.S. @ Zerppa: jos sinulla on päivänvalon kestäviä ajatuksia V3:n tekniikasta, älä ole niin tylsä, että pidät ne vain omana tietonasi. Tällä ollaan varmaan kovin kiinnostuneita aiheesta ;)
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
11v
Member
Posts: 73
Joined: Wed Jun 10, 2009 10:13 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by 11v »

Itse olen sitä mieltä, että tämä Coolbasic versio pitäisi säästää! Koska se on hyvin aloitteljia ystävällinen ja muuten kätevä! Uskon, että alkuun uusi versio saa uudet käyttäjät lähtemään veks ja siitä ei tule aloittelija ystävllinen.
Tässä kaikki on niin Simpeliä. Joten ehdottaisin, että olisi 2 versiota. Toinen olisi aloittelijoille suunnattu, uudempi olisi vähän kauemmin tehneille.
Sanakoo mitä sanotte tästä, mutta olen vain tätä mieltä!
Black city peleistä parhain
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 874
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare »

SPuntte wrote:
Jare wrote:
MaGetzUb wrote:Itseasiassa nykyinen cb saisi jakaa laskuprosessejansa paremmin. Kuvien laskenta näytönohjaimen prosessorille ja kaikki muut laskut tietokoneen omalle prosessorille. Muistelisin ettei nykyisessä CB:sä ole siihen edellytykset. :) Korjatkaa jos sanoin jotain päin metsää. :roll:
Juuri näinhän se on. Nykyinen CB ei hyödynnä laitteistokiihdytystä (eli näytönohjaimen suoritinta) ollenkaan. Tästä onkin jo keskusteltu koko maailman sivu. Eiköhän uus CB anna aika mukavat mahdollisuudet jakaa kuormaa näytönohjaimen ja cpu:n välillä. :)
Tulee ensimmäisenä mieleen kysyä, mistä tiedät V3:n käyttävän tuohon soveltuvia rajapintoja?
Enhän tiedäkään. Pointtini (jota en osannut ilmaista :P) olikin lähinnä grafiikan laskennan jakamisessa.
11v wrote:Itse olen sitä mieltä, että tämä Coolbasic versio pitäisi säästää! Koska se on hyvin aloitteljia ystävällinen ja muuten kätevä! Uskon, että alkuun uusi versio saa uudet käyttäjät lähtemään veks ja siitä ei tule aloittelija ystävllinen.
Tässä kaikki on niin Simpeliä. Joten ehdottaisin, että olisi 2 versiota. Toinen olisi aloittelijoille suunnattu, uudempi olisi vähän kauemmin tehneille.
Sanakoo mitä sanotte tästä, mutta olen vain tätä mieltä!
Minunkin mielestäni vanha versio tulisi säilyttää. Jos nyt ei ikuisesti, niin ainakin muutaman kuukauden ajan CBV3:n rinnalla. Toki käyttäjällä voi nykyinen versio olla vaikka vielä vuosikausia koneellaan, mutta CB:n kotisivuilla se ei ehkä säily loputtomiin.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Jare wrote:
11v wrote:Itse olen sitä mieltä, että tämä Coolbasic versio pitäisi säästää! Koska se on hyvin aloitteljia ystävällinen ja muuten kätevä! Uskon, että alkuun uusi versio saa uudet käyttäjät lähtemään veks ja siitä ei tule aloittelija ystävllinen.
Tässä kaikki on niin Simpeliä. Joten ehdottaisin, että olisi 2 versiota. Toinen olisi aloittelijoille suunnattu, uudempi olisi vähän kauemmin tehneille.
Sanakoo mitä sanotte tästä, mutta olen vain tätä mieltä!
Minunkin mielestäni vanha versio tulisi säilyttää. Jos nyt ei ikuisesti, niin ainakin muutaman kuukauden ajan CBV3:n rinnalla. Toki käyttäjällä voi nykyinen versio olla vaikka vielä vuosikausia koneellaan, mutta CB:n kotisivuilla se ei ehkä säily loputtomiin.
Tottakaihan nykyinen CB säilyy. V3:n Editorissahan on mahdollisuus koodata CoolBasic Classic:ia(justiin tätä nykyistä), tai sitten V3:ta. Näin olen käsittänyt. Mutta enpä enää jaksa jauhaakkaan tuosta asiasta, koska CoolBasic V3 Syntaksi tulee olemaan helpompi. :) (Omasta mielestäni, en tiedä teistä.)
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Henkru »

Tuleva CB kuulostaa/ näyttää aika hienolta ;) Zerpalel suuri kiitos esittelystä.
Locked