CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by JATothrim » Wed Apr 15, 2009 5:12 pm

SDL:llä koodattu 3 ohjelmaa säikeillä (joista yksi nimen omaan testasi säikeitä) ja omaa ohjelmointikieltä (käännettävä ja tulkattava) on koodattu myös. Se tosin on vielä aivan alkuteijöissä, mutta idea/toteutus tapa on lyöty lukkoon. Ruutu: yritin vain kumota tuota "yhtä helvettiä.." sanotaa :D itsesanoisin näin: Osta kaks kirjaa monisäikeisestä ohjelmoinnista ja prässää pääsi (tai käsi) niiden väliin. Eli ei se helpoa todellakaan ole.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Dibalo » Sun Apr 19, 2009 2:59 pm

Hyvin korkean tason rajapinnan, kuten SDL:n, käyttö säikeiden kanssa on aivan toista tasoa, kuin säikeiden toteuttaminen tulkkiin. Oletko koskaan ohjelmoinut Assembly-kielellä? Jos olet, niin tiedät, että sen kanssa joutuu pelaamaan eri rekisterien kanssa koko ajan. Mikäli rinnakkaisia säikeitä ajetaan vierekkäin, "hyppii" prosessori säikeiden välillä. Tämä sekoittaa rekisterit melko kivasti ja koska tulkin nopealle toiminalle on välttämätöntä hallita lähes koko ajan käytössä olevia rekistereitä, on säikeiden käyttö erityisen vaikeaa. Tämän takia tulkattavissa kielissä harvoin nähdään säikeitä. Esimerkiksi Pythonissa säikeitä ei ole, johtuen em. "Global interpreter lock":sta.

Uskoisin myös Zeron tekevän tulkin ASM:lla, koska se on oikeasti ainoa tapa toteuttaa nopea tulkki. Vai? :geek:
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Sun Apr 19, 2009 3:08 pm

Dibalo wrote:Uskoisin myös Zeron tekevän tulkin ASM:lla, koska se on oikeasti ainoa tapa toteuttaa nopea tulkki. Vai? :geek:
Jep.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by JATothrim » Sun Apr 19, 2009 3:34 pm

:P ASMia on kokeiltu FASM ympäristössä. Mahtava editori ja "kääntäjä" yhdistelmä (ASMiahan ei käännetä, se vain "kutistetaan" binääriksi). Ja Dibalo, kun vilkaisin wintoosan "alemman tason" komentoja vaikeusaste muutui näin: ^2. ASMilla on varmaakin sitten ^3. Jos Zero saa tehtyä säikeet CoolBasiciin (toivon niin ;) ) niin edessä taitaa olla jonkinlainen läpimurto ohjelmoinnissa. Nostan hattua Zerolle x3 jos V3 ominaisuuslistassa lukee: "supports multithreading"
EDIT:

Yhä aiheessa, Tarkistin. Ja Assembly todella tarkoittaa sitä symboolista konekieltä. Suoraan hexoina kirjoittaminen taitaa olla sitten binääri-ohjelmointia. ;)

Last edited by JATothrim on Mon Apr 20, 2009 10:00 am, edited 2 times in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 » Sun Apr 19, 2009 8:01 pm

JATothrim wrote:Mahtava editori ja "kääntäjä" yhdistelmä (ASMiahan ei käännetä, se vain "kutistetaan" binääriksi).
Tr00. Käsittääkseni Assemblyn komentoja vastaavia käskyjä (Thx grand) voi kirjoittaa vaikka tavuina heksaeditorilla, jos vain muistaa komentojen heksadesimaaliarvot.

BTW se "kääntäjä" on Assembler. FASM on Flat Assembler. ^^




Hetkinen, ollaankos me nyt aiheessa?
Last edited by esa94 on Sun Apr 19, 2009 8:43 pm, edited 2 times in total.

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina » Sun Apr 19, 2009 8:11 pm

esa94 wrote:Käsittääkseni Assemblyä voi kirjoittaa vaikka tavuina heksaeditorilla, jos vain muistaa komentojen heksadesimaaliarvot.
Mutta silloinhan se ei ole enää symboolista konekieltä.

Anteeksi offtopic, oli pakko täsmentää.
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu » Mon Apr 20, 2009 12:12 pm

"Istuessani kivikkoisella maaperällä tuijotan, kuinka kärryt katoavat kaukaisuuteen..."

Joo, mut tosiaan... Kuten sanottu, mitään en tästä tiedä, mutta olisi kivaa jos tehtäviä voisi jakaa ytimille jotenkin tällee simppelisti:

Code: Select all

//Esimerkissä syntaksi päin xxxxxx, älä välitä.
//Ja muutamia tärkeitä juttujakin pitäisi ottaa huomioon...
Repeat


    Thread.Activate(1)
         Gosub Physics_System
    Thread.Activate(2)
         Gosub SpecialFX
    Thread.Activate(3)
         Gosub SubSystems

    if Thread.Finished(1) and Thread.Finished(2) and Thread.Finished(3) then
        AllDone = 1
    End if

Forever
Voi kun olisikin niin helppoa.

matti3
Active Member
Posts: 136
Joined: Fri Mar 06, 2009 9:37 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by matti3 » Tue Apr 21, 2009 5:46 pm

Tämä mitä nyt sanon ei liity mitenkään CoolBasic V3, mutta.

On VisualBasic. Minun mielestäni se on hieman hankala ohjelma. Voisitte kehittää seuraavaksi vaikka CoolProgramBasic :P

CoolProgramBasicillä voisi tehdä erillaisia ohjelmia kuten VisualBasicillä, mutta CoolProgramBasic voisi olla myös aloittelija ystävällinen, jotta kaikki voisivat tehdä erillaisia ohjelmia. :D

Juu tiedän. Tuo onnistuu CoolBasicilläkin, mutta CoolBasic on tarkoitettu pelien tekoon, joten se ei käy niin helposti, joten olisi kiva jos ohjelmien tekoon olisi iha oma ohjelmansa. :D
Glory&Pride <--- selainpeli projektini

Pelilä<- yksi ylläpitämäni sivusto.

World leaders Ensimmäinen CoolBasic projektini

User avatar
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 543
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by KilledWhale » Tue Apr 21, 2009 6:52 pm

Tuleeko uuteen CoolBasiciin mahdollisesti valmiit funktiot, joilla saisi ikkunan- ja sen piirtopinnan kahvat helposti napsittua winapeja ja muita hauskuuksia varten?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Wed Apr 22, 2009 8:40 am

Mahdollisesti: Ikkunakahvat, laitekahvat jne.

Lisäksi: en pidä yhtään epätodennäköisenä sitä, että jossain välissä kieleen lisättäisiin kokonainen luokkakirjasto normaalien ikkunoiden ja ohjausobjektien hallintaan. Käytännössä tämä mahdollistaisi "perinteisten" Windows-sovellusten kehittämisen, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä pelien kanssa.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb » Fri Apr 24, 2009 10:42 pm

Milloinkas saadaan maistaa CB V3 taikaa, kun blogissasi lukee, että Half Finished??? =)
Tuo windows ohjelmien teko kuulostaa hyvältä, tuleekos CB v3 paremmat ääni funktiot?
(Äänen "sisällä" olevien taajuuksien säätöä, surround systeemejä, äänen kelausta? Niin ja muokatun äänen tallennusta tms?) Tätä ollaan voitu kysyäkkin jo, ei tule täälä käytyä paljoa.. Ja kertaus on opintojen äiti. :P
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by vilQuri » Fri Apr 24, 2009 11:10 pm

programmer of DSG wrote: Tuo windows ohjelmien teko kuulostaa hyvältä, tuleekos CB v3 paremmat ääni funktiot?
(Äänen "sisällä" olevien taajuuksien säätöä, surround systeemejä, äänen kelausta? Niin ja muokatun äänen tallennusta tms?) Tätä ollaan voitu kysyäkkin jo, ei tule täälä käytyä paljoa.. Ja kertaus on opintojen äiti. :P
Eikös Zero tuolla ekassa viestissään mainitse, että aikoo implentoida Klang-kirjaston ja jos olen oikein ymmäränyt, niin tässä tarkoitetaan irrKlang-kirjastoa. Ja siinä on kaikki 3D-äänet ja muut härpäkkeet... lisenssistä en sitten tiedä, jollain asteella maksullinen ainakin. Tosin pelaa irrlichtin kanssa aivan loistavasti. Ja se on tuettu myös Macilla ja Linuksilla. Jos enempi kiinnostaa: http://www.ambiera.com/irrklang/features.html

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb » Sat Apr 25, 2009 2:26 pm

vilQuri wrote:Eikös Zero tuolla ekassa viestissään mainitse, että aikoo implentoida Klang-kirjaston ja jos olen oikein ymmäränyt, niin tässä tarkoitetaan irrKlang-kirjastoa. Ja siinä on kaikki 3D-äänet ja muut härpäkkeet... lisenssistä en sitten tiedä, jollain asteella maksullinen ainakin. Tosin pelaa irrlichtin kanssa aivan loistavasti. Ja se on tuettu myös Macilla ja Linuksilla. Jos enempi kiinnostaa: http://www.ambiera.com/irrklang/features.html
Ahaa, no eipä sitten mitään. Haluaisin vain tehdä tulevalla cb:llä multimedia soittimia, ja peleihin hienoja ääniefektejä. :D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Hene » Sat Apr 25, 2009 7:14 pm

Aloittelijana olen suosiolla jättänyt tämän aiheen ensimmäistä viestiä lukuunottamatta väliin, kun ymmärrän tekstistä vain sen 4,37%, mutta nyt on pakko kysyä :P

Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms. Haluaisin nähdä, millaista jälkeä tuolla sitten aikanaan voisi tehdä : )
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Sat Apr 25, 2009 7:17 pm

Hene wrote:Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms.
Ei ole. Mutta kaikki aikanaan.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

Hene
Active Member
Posts: 122
Joined: Wed Apr 22, 2009 8:13 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Hene » Sat Apr 25, 2009 7:20 pm

Zero wrote:
Hene wrote:Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms.
Ei ole. Mutta kaikki aikanaan.

Mutta ilmeisesti saamme sellaisenkin jossain vaiheessa ennen julkaisua? :)
"Baby," I said. "I'm a genius but nobody knows it but me."

User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Sami The Great » Sat Apr 25, 2009 9:21 pm

Hene wrote:
Zero wrote:
Hene wrote:Onko tästä uuden version ominaisuuksista julkaistu vielä yhtäkään kuvaa, jossa näkyisi esim. jokin esimerkkipeli tms.
Ei ole. Mutta kaikki aikanaan.

Mutta ilmeisesti saamme sellaisenkin jossain vaiheessa ennen julkaisua? :)
Uuteen CoolBasiciin tullaan näillänäkymin liittämään Irrlicht kirjasto, joka hoitaa 3D grafiikan, joten grafiikan taso on aikalailla samaa kuin Irrlicht projekteissa.

Esim: http://irrlicht.sourceforge.net/images/shots/073.jpg
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Sat Apr 25, 2009 9:33 pm

Ette ehkä heti usko, mutta tuo kuvassa oleva tiiliseinä on oikeasti täysin litteä.

Että sellaisia erikoistehosteita :)
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by phons » Sat Apr 25, 2009 9:40 pm

Kyllä uskon, ja tiedänkin, käytänhän Irlichtiä itsekkin usein... Se on kuin tilemapin osa jossa on 3D-vaikutteiset tilet... Miten muuten on, millaisia muutoksia 2D-moottori kokee... Eli siis meinaan sitä, että lähteekö\tuleeko\muuttuuko joitain komentoja\funktioita tästä osa-alueesta. Irrlichthän on pitkälti 3D-grafiikkamoottori, mutta löytyy sieltä jotain 2D-juttujakin.
Image

User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by vilQuri » Sat Apr 25, 2009 11:58 pm

Komennoista en minä osaa sanoa, mutta Irrlishtissä on todella monipuoliset 2D-komennot, ja jos ohjelmia halutaan väsätä niin se tarjoaa valmiit funktiot 2D-GUI:n piirtämiseen ja käyttämiseen. Kannattaa katsoa: http://irrlicht.sourceforge.net/features.html. Ja vielä esim. 2D-peliin tähtäävä opas http://irrlicht.sourceforge.net/docu/example006.html.

Locked