CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Sat Apr 04, 2009 11:41 am

Mielenkiintoinen idea tuo IfAny/ElseIfAnyFalse. Suoraan sanottuna tuommoinen ei ole käynyt edes mielessä. Mutta kun tarkemmin ajattelee, saattaisi tuosta olla jotain oikeaa hyötyäkin. En tässä vaiheessa ota TODO-listalle, mutta pidän asian mielessä :)
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb » Wed Apr 08, 2009 11:25 pm

Hei muuten, tuleekos CB V3 Palauttamaan Executella Avatun ohjelmasta saadun arvon? :) Olisi sitten kätevä tehdä ohjelmia erikseen ja koota niitä sitten yhteen.. :D Ja muuten voikos tulevaisuuden CB:ssä avata muuttuvalla merkkijonolla Includeja? :roll: Ei niinkuin nykyään. ;)

Tuosta ylemmästä mainitsemastani jutusta tossa:
Koodauksen loppuun jotain tällaista(improvisoitua kamaa :D):

Code: Select all

Return.Exe x As Float
Return.Exe y As Float 
Return.Exe Name As Float 
Jotain tollaasta..
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Thu Apr 09, 2009 6:26 am

programmer of DSG wrote:Hei muuten, tuleekos CB V3 Palauttamaan Executella Avatun ohjelmasta saadun arvon?
Jos ajamasi ohjelma on rakennettu niin, että sen pääohjelma on Int-tyyppinen (esim C/C++/C#/VB.NET int main()), voi se periaatteessa palauttaa ajonsa jälkeen kutsuvalle ohjelmalle (esim CoolBasic-sovellukselle) jonkin paluuarvon. Saattaa olla, että CoolBasicin pääohjelmakin voi palauttaa tällaisen arvon. Tämä arvo on aina kokonaisluku, mutta pienellä kikkailulla on periaatteessa mahdollista tukea myös 32-bittisiä liukulukuja, Floatteja.
programmer of DSG wrote:Ja muuten voikos tulevaisuuden CB:ssä avata muuttuvalla merkkijonolla Includeja?
En oikein ymmärrä mitä ajat takaa (tai sitten sinä olet ymmärtänyt Includen väärin). Anyways: Tulevassa CB:ssä ei ole Includea.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by tuhoojabotti » Thu Apr 09, 2009 7:57 am

Semmoinen olisi kätevä kuin pythonissa (ja varmaan monissa muissakin kielissä), että saa näitä "tiedosto" buffereita tai mitä nyt lieneekään takaisin. :) esimerkki:

Code: Select all

r, w, e = os.popen3("some exe/command") #read, write, error
print r.readlines()
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Thu Apr 09, 2009 8:51 am

Tarkoitatko samaa mikä onnistuu esim Windowsin komentokehotteessa näin:

Code: Select all

dir *.* > c:\testi.txt
... eli oletusvirta ei ohjaudukaan näytölle vaan menee tiedostoon?
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
skinkken
Advanced Member
Posts: 453
Joined: Sat Sep 01, 2007 4:00 pm
Location: Helsinki

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by skinkken » Thu Apr 09, 2009 8:53 am

Tuli muuten mieleen myös semmoinen juttu, että jos olisi kaksi exeä, ja joista toinen olisi käynnissä.
Sitten kutsutaan Execute "toinenohjelma.exe", niin pitäisi saada edellinen sammumaan.
Valmiit pelit: House of Horrors , Battle Zone , Über Ball , Itdoti , Space Chaos , Bloxxplosives
Projekti jota teen ehkä joskus vielä: viewtopic.php?f=11&t=2636 <-- Tämä rivi päivitetty 14.1.2013

User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ilmuri » Thu Apr 09, 2009 9:28 am

Tuosta Jaren postista tulikin mieleen, kai kieleen on tulossa jonkinlainen poikkeuksenkäsittely (Exception)?
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by SPuntte » Thu Apr 09, 2009 12:19 pm

Zero wrote:Tämä arvo on aina kokonaisluku, mutta pienellä kikkailulla on periaatteessa mahdollista tukea myös 32-bittisiä liukulukuja, Floatteja.
Sopiva aasinsilta tietotyyppeihin:
Sisällytätkö ominaisuuksiin tuen tuplatarkkuuksisille, 64-bittisille kokonais- ja liukulukumuuttujille? Tai jopa vielä nelinkertaisille? Niistä on kivasti hyötyä kaikessa vähänkään matemaattisemmassa jutussa, joka siis useimmiten vaatii hyvää lukutarkkuutta. Esimerkiksi iteratiivisissa simulaatioissa :geek:
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by phons » Thu Apr 09, 2009 12:39 pm

Saisiko CB:hen tehtyä virheilmoituksen joka EI sammuta ohjelmaa. Ja miten tulevan CB:n taulukoille käy? Kai ne jäävät... ...jos jää niin muutuko ne jotenkin?
Image

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina » Thu Apr 09, 2009 2:45 pm

Saisiko CB:hen tehtyä virheilmoituksen joka EI sammuta ohjelmaa.
Kyllähän ohjelman kuuluukin kaatua, jos esimerkiksi muistialue ylitetään. Jos näin ei tehtäisi, seuraukset olisivat todennäköisesti kriittisiä.
Ja miten tulevan CB:n taulukoille käy? Kai ne jäävät... ...jos jää niin muutuko ne jotenkin?
En tiedä mitä on suunniteltu, mutta ainoat asiat jotka luulen ja toivon muuttuvan, ovat syntaksi (Hakasulut tavallisten sijasta) sekä tuki rajattomille ulottuvuuksille.

...Ja se oli muuten 1500. viesti :-)
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

User avatar
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MAVmaggot » Thu Apr 09, 2009 3:02 pm

Ja cbFUNilla saa normaalin ilmoituksen eli "errorin" josta ohjelma ei kaadu.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Zero » Thu Apr 09, 2009 4:09 pm

SPuntte wrote:Sisällytätkö ominaisuuksiin tuen tuplatarkkuuksisille, 64-bittisille kokonais- ja liukulukumuuttujille? Tai jopa vielä nelinkertaisille? Niistä on kivasti hyötyä kaikessa vähänkään matemaattisemmassa jutussa, joka siis useimmiten vaatii hyvää lukutarkkuutta. Esimerkiksi iteratiivisissa simulaatioissa :geek:
Double ja Quad ovat TODO-listalla, aikataulusta en osaa sanoa. Tällä hetkellä natiiveihin tyyppeihin kuuluu Integer (32-bit), Single (alias Float, 32-bit), Boolean (käytännössä 32-bit) ja String (6+n*2 tavua, jossa n=pituus).
phons wrote:Saisiko CB:hen tehtyä virheilmoituksen joka EI sammuta ohjelmaa. Ja miten tulevan CB:n taulukoille käy? Kai ne jäävät... ...jos jää niin muutuko ne jotenkin?
MessageBox.Show (nimi voi muuttua) näyttää Windowsin Message Boxin haluamallasi otsikolla, tekstillä, kuvakkeella ja painikkeilla. Ohjelman suoritus jatkuu normaalisti.

Taulukot taas kuuluvat ohjelmoinnin peruspilareihin, ne eivät katoa minnekään. Niiden käyttö on identtinen nykyisen mallin kanssa. Mutta ne tulevat olemaan paljon monipuolisempia nykyiseen CoolBasiciin verrattuna. Lisätietoa myöhemmin.

_________

Virheensieppaus, debuggeri ja poikkeukset ovat kaikki myös TODO-listalla.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 867
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Jare » Thu Apr 09, 2009 7:08 pm

Zero wrote:ja String (6+n*2 tavua, jossa n=pituus).
Tuo taitaa paljastaa jotain mielenkiintoista: CoolBasiciin on tulossa laajempi merkistö, kuin pelkkä ASCII? 8-)

Vai onko jokin muu syy sille, että yksi merkki vie kaksi tavua tilaa?

User avatar
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1042
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Pettis » Fri Apr 10, 2009 6:53 pm

UTF olis kiva :)

En tiedä onko kysytty aikaisemmin, mutta tuleeko tästä pelkästään 32-bittinen suoritettava tiedosto, vai olisiko mahdollisesti tulossa tukea 64-bittisille käyttöjärjestelmille? Kuitenkin ollaan hiljalleen murrosvaiheessa jolloin siirrytään 64-bittisii järjestelmiin.

Myös moniytimisyys on yleistynyt huomattavasti. Olisi kiva jos CB-ohjelmia pystyisi säikeistämään jotenkin simppelisti. Kuitenkin kyse on peleistä ja tietyssä vaiheessa yksi ydin ei enää riitä :)

No okei, tiedän, että nämä ei ole niitä teh tärkeimpiä ominaisuuksia, mut tuli vain mieleen :)
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja

User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Dibalo » Fri Apr 10, 2009 8:24 pm

Huhhuh... Tulkin tekeminen monisäikeisyyttä tukevaksi on varmasti yhtä helvettiä... :shock:
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by phons » Sat Apr 11, 2009 10:24 pm

Juuri huomasin että nykyinen CB tekee kaiken prossun piikkiin... Kai tuleva CB menee myös näyttökortin piikkiin? Ja tuleeko CB jotain "3D piitokomentoja", kuten sellainen 3D kolmio jonka osaan tehdä OpenGL:n kanssa... :mrgreen:

Edit: Niinjoo, ja ok
Last edited by phons on Sat Apr 11, 2009 11:40 pm, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Sami The Great » Sat Apr 11, 2009 10:53 pm

phons wrote:Juuri huomasin että nykyinen CB tekee kaiken prossun piikkiin... Kai tuleva CB menee myös näyttökortin piikkiin? Ja tuleeko CB jotain "3D piitokomentoja", kuten sellainen 3D kolmio jonka osaan tehdä OpenGL:n kanssa... :mrgreen:
Uusi CoolBasic nimenomaan tähtääkin siihen, että näytönohjailmella piirretään kaikki grafiikka.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.

User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by vilQuri » Sat Apr 11, 2009 10:54 pm

Ja Grafiikan piirtoon käytetään Irrlichtiä joka jo luonnostaan pirtää kaiken näyttiksen piikkiin(en softwarerenderistä teidä mutta esim. OpenGL). Ja siinä on sisään rakennettuja komentoja noillo palikoille...

User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by JATothrim » Tue Apr 14, 2009 5:23 pm

Dibalo: kuinka niin? koska ohjelmaa ajetaan yhdessä säikeessä, toisen tulkin käynnistäminen edellisen "sisään" pitäisi olla hyvin lähellä tätä: käynnistetään toinen tulkkia käyttävä ohjelma. Ainoa ero on, että ohjelmat voivat törmätä toisiinsa. (plus alkuperäisellä säikeellä on kahva luotuun säikeeseen, ja se saattaa tehdä sillä jotain ilkeää..) Yhteentörmäys/deadlock/corruption on taassen käyttäjän vika jos menee sörkimään muistia huolimattomasti. :P
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu » Wed Apr 15, 2009 3:54 pm

JATothrim wrote:Dibalo: kuinka niin? koska ohjelmaa ajetaan yhdessä säikeessä, toisen tulkin käynnistäminen edellisen "sisään" pitäisi olla hyvin lähellä tätä: käynnistetään toinen tulkkia käyttävä ohjelma. Ainoa ero on, että ohjelmat voivat törmätä toisiinsa. (plus alkuperäisellä säikeellä on kahva luotuun säikeeseen, ja se saattaa tehdä sillä jotain ilkeää..) Yhteentörmäys/deadlock/corruption on taassen käyttäjän vika jos menee sörkimään muistia huolimattomasti. :P
Ääh, tiedätköhän oikeastaan mistä puhut?

En tiedä kovin tarkkaan minäkään, mutta tiedän sentään hyvin tarkkaan, mitä en tiedä.

Locked