CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Locked
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Laakkonen wrote:Erittäin suositeltavaa olisi tehdä koko projektista avointa lähdekoodia. Näin kehitystiimin laajeneminen helpottuu ja bugien etsintä ja korjaus on helpompaa. Tiedämmehän kaikki suuret avoimen lähdekoodin projektit. Viitateen vuosientakaiseen suunnitelmaan kokoversion maksullisuudesta, ilmaisena kieli sopisi myös paremmin aloittelijoille, mihin se on käsittääkseni tarkoitettu. Harva haluaa maksaa (itse) ensimmäisistä ohjelmointikokemuksistaan. Harrastuksessa eteenpäin pyrkivät vaihtavat sitten hankalampiin kieliin. Tähän CB tarjoaa mainion ponnistuslaudan. Vaan onhan toki niitäkin jotka eivät uskalla/osaa hypätä, vaan jäävät laudalle istumaan.
Ja ihan vain lisämainintana, olisit pistänyt tuon KDE-linkin tilalle linkun Free Software Foundationiin tai GNU:n sivuille.
tintsa
Newcomer
Posts: 2
Joined: Sat Nov 01, 2008 3:18 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by tintsa »

Tämä ketju on nyt ehkä vähän väärä tälle viestille, mutta en viitsinyt tehdä uutta aihettakaan.

Olen jo pitkään miettinyt Coolbasicin aloittamista. Nyt kun sain tietää että on olemassa tämmöinen foorumikin niin tein vihdoin päätökseni ja latasin Coolbasic ohjelman ja harjoittelen nyt jokapäivä kieltä.

Jos teillä on jotain hyviä vinkkejä niin otan kaiken kiitollisenna vastaa.

-Tintsa
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MAVmaggot »

Tervetuloa vain mukaan! :) Helpoin tapa alotella CoolBasic on learning center(paina f8 editorissa) sieltä sitten yksikerrallaan niitä oppitunteja. Myös niitä muokkaamalla oppii helposti. Onnea matkaan, ja muista olla kärsivällinen ;)
tintsa
Newcomer
Posts: 2
Joined: Sat Nov 01, 2008 3:18 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by tintsa »

MAVmaggot wrote:Tervetuloa vain mukaan! :) Helpoin tapa alotella CoolBasic on learning center(paina f8 editorissa) sieltä sitten yksikerrallaan niitä oppitunteja. Myös niitä muokkaamalla oppii helposti. Onnea matkaan, ja muista olla kärsivällinen ;)
Teen ensin varmaan kaikki oppitunnit ja niiden tehtävät läpi.
MikkoK
Devoted Member
Posts: 813
Joined: Thu Jun 05, 2008 2:13 pm
Location: City 17

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MikkoK »

tintsa wrote:
MAVmaggot wrote:Tervetuloa vain mukaan! :) Helpoin tapa alotella CoolBasic on learning center(paina f8 editorissa) sieltä sitten yksikerrallaan niitä oppitunteja. Myös niitä muokkaamalla oppii helposti. Onnea matkaan, ja muista olla kärsivällinen ;)
Teen ensin varmaan kaikki oppitunnit ja niiden tehtävät läpi.
Heh itse en tehtäviä edes vilkaissut. Selaa Esimerkit ja tutoriaalit. aluetta ja katsele niitäkin. Tervetuloa mukaan muuten.

Code: Select all

#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
=Joku=
Active Member
Posts: 184
Joined: Mon Aug 04, 2008 2:26 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by =Joku= »

Tervetuloa mukaan!

Joo ja asiaan...
Kun olen puhunut DD:stä eli Drag and Dropista niin kehittelin miten sen liittäisi Cb:hen.
Olisi ikkuna jossa olisi nappuloita. Nappulassa on kuva. Jos klikkaa nappulaa niin se lisää koodiin tekstipätkän.
Nappula jossa on nuoli vasempaa lisää vasempaan liikkumisen. Siihen lisättäisiin nopeus ym.
B nappulasta se lisäisi Backround värikoodin johon lisätään värin koodi.
Ruutunappulasta lisää ruudunleveys asetuksen jossa valitaan ruudunkoko.
Tätä menetelmää jatkuisi. Viisasta? Tämä olisi pelkkä lisäys Cb:hen. Voisihan tämän tehdä ulkollisesti.
Tämän voisi sisäistää uuteen tulevaan Cb:hen(Jos tulee)
*Poistunut foorumilta*
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by -Z- »

=Joku= wrote:Tervetuloa mukaan!

Joo ja asiaan...
Kun olen puhunut DD:stä eli Drag and Dropista niin kehittelin miten sen liittäisi Cb:hen.
Olisi ikkuna jossa olisi nappuloita. Nappulassa on kuva. Jos klikkaa nappulaa niin se lisää koodiin tekstipätkän.
Nappula jossa on nuoli vasempaa lisää vasempaan liikkumisen. Siihen lisättäisiin nopeus ym.
B nappulasta se lisäisi Backround värikoodin johon lisätään värin koodi.
Ruutunappulasta lisää ruudunleveys asetuksen jossa valitaan ruudunkoko.
Tätä menetelmää jatkuisi. Viisasta? Tämä olisi pelkkä lisäys Cb:hen. Voisihan tämän tehdä ulkollisesti.
Tämän voisi sisäistää uuteen tulevaan Cb:hen(Jos tulee)
Huomaa kyllä että olet käyttänyt game makeria vähän enemmänkin, mutta älä silti yritä tyrkyttää sen ominaisuuksia coolbasiciin. Jos tuollaista pelleilyä haluat harrastaa niin tee niistä vaikka funktiot.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Niin tai voithan koodata itse IDE:n josta löytyvät nuo ominaisuudet. Tuskin Zeron harteille kannattaa ihan kaikkea pistää, kun on kääntäjässäkin jo valtava työ.
=Joku=
Active Member
Posts: 184
Joined: Mon Aug 04, 2008 2:26 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by =Joku= »

Niin ja voishan Gm opetella niin sillä saisi ton. En tyrkytä tota Cb sisälle enään.
*Poistunut foorumilta*
Cérebro
Newcomer
Posts: 35
Joined: Wed Jul 16, 2008 8:56 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Cérebro »

Kuinka isoja mahtaa CoolBasic V3:n tekemistä EXE-tiedostoista tulla?
Irrlicht + Wrapperi ~2mt (Wrapperin koko voi toki olla isompi tai pienempi, tämä on oletus)
irrKlang ~450kt (Oletan, että Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia)
Newton ~400kt
Ja itse runtime.

Jos Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia, niin huomauttaisin, että irrKlangia EI saa käyttää maksullisissa projekteissa, ellei osta irrKlang Prota.

Luulen tietäväni myös, miksi CoolBasicissa on "funktioraja": Taulukon, johon funktiot tallennetaan, koko on määritelty signed byteksi (-127 - +127), ja taulukon ensimmäinen solu on 0, joten 127 negatiivista solua ei voida käyttää.
cbLib | XMap
In development: EasyBasic - Basic-tyylinen peliohjelmointikieli
Seppo Tulusmaa

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Seppo Tulusmaa »

Funktiorajan olemassaololle ei kuitenkaan löydy (teko)syytä, Zerokaan kun ei edes muista tätä tökänneensä kääntäjään.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by temu92 »

Cérebro wrote:Kuinka isoja mahtaa CoolBasic V3:n tekemistä EXE-tiedostoista tulla?
Irrlicht + Wrapperi ~2mt (Wrapperin koko voi toki olla isompi tai pienempi, tämä on oletus)
irrKlang ~450kt (Oletan, että Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia)
Newton ~400kt
Ja itse runtime.
Ainakin joskus on ollut kyllä puhetta Audieren käytöstä. No kuitenkin, todennäköisesti exet pakataan vielä upx:llä joten koko pienenee kyllä aika paljonkin. Esimerkkinä tämänhetkiset exet:
Pakattu n. 600kt
Pakkaamaton reilu 2 megaa

Eli koko pienenee aika paljonkin.
Cérebro
Newcomer
Posts: 35
Joined: Wed Jul 16, 2008 8:56 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Cérebro »

En usko, että Zero tulee käyttämään Audierea, se kun ei tue 3D-ääntä (etäisyydet, kaiut jne 3D-maailmassa).
Ainakin OpenAL tukee 3D-ääntä, vaikka onkin vaikeakäyttöisempi kuin irrKlang.
Veikkaisin EXE:n kokojen olevan ainankin yli 1mt kokoisia (en ainankaan itse saanut pakattua tiedostoja pienemmiksi).
cbLib | XMap
In development: EasyBasic - Basic-tyylinen peliohjelmointikieli
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by -Z- »

Seppo Tulusmaa wrote:Funktiorajan olemassaololle ei kuitenkaan löydy (teko)syytä, Zerokaan kun ei edes muista tätä tökänneensä kääntäjään.
No, niin, Cérebro tuossa juuri sanoi että se on periaattessa ohjelmointivirhe eli ns. "bugi".
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Dibalo »

Itse runtime voi olla hyvinkin pieni (ehkäpä 50 kt voisi olla realistinen tulkille, joka ei käytä erillisiä runtime.dll:iä tulkkauksen suorittamiseen). Kaikkea tuota shaibaa (irrlicht, klang.........) ei kannata tunkea siihen runtimeen, vaan liittää ns. pluginineina (lue: DLL) toimimaan runtimen kanssa. Jos Zero vielä CB:tä kehittelee, niin uskon hänen ajattelevan samalla tavalla.

Esimerkiksi ChaosBasic:n runtime ei sisällä lainkaan grafiikkamoottoria, vaan grafiikkamoottori toimii erillisenä yksikkönä (lue taas: DLL), jonka palveluita runtime vain käyttää. Näin saadaan maksimaalinen laajennettavuus gaafisen ilmeen osalta (voit siis tehdä grafiikan piirron OpenGL:llä, DirectX:llä, OGRE:lla, Irrlichtillä tai vaikkapa Valven Steam-enginellä, mikäli sellaista omistat... :lol:). Totta kai ChB:n mukana tulee vakiografiikkamoottori (DX 9), mutta pian ensijulkaisujen jälkeen lapsentaudeista päästyä tulen julkaisemaan varmasti OpenGL:llä toimivan grafiikkamoottorin vapaana lähdekoodina, jotta innokkaimmat pääsevät rakentelemaan omia grafiikkamoottoreitaan (jopa esimerkiksi 3D). :mrgreen:

Ja skeptikoille tiedoksi: olen tehnyt tähän asiaan liittyviä testejä ja saanut tälläisen systeemin toimimaan varsin hyvin. Ainoa vaadittava asia on hyvin tarkkaan speksatut rajapinnat, joiden opastuksella voidaan tehdä omasta moottorista runtimen kanssa yhteensopiva kokonaisuus (esimerkiksi Screen.Text -oletusfontti ei ole eri moottoreissa erilainen). ;)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by esa94 »

Dibalo wrote:-- tai vaikkapa Valven Steam-enginellä, mikäli sellaista omistat... :lol:) --
Pilkunviilaus: Steam on se jakelupalvelu. Sen grafiikat luodaan VGUI2:lla. Jos Sourcea tarkoitit, se käyttää DirectX:ää.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Dibalo »

joo-o. Source oli hakusessa mutta kirjoitin vahingossa steam... :D
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Guest

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Guest »

Dibalo wrote:Itse runtime voi olla hyvinkin pieni (ehkäpä 50 kt voisi olla realistinen tulkille, joka ei käytä erillisiä runtime.dll:iä tulkkauksen suorittamiseen). Kaikkea tuota shaibaa (irrlicht, klang.........) ei kannata tunkea siihen runtimeen, vaan liittää ns. pluginineina (lue: DLL) toimimaan runtimen kanssa. Jos Zero vielä CB:tä kehittelee, niin uskon hänen ajattelevan samalla tavalla.

Esimerkiksi ChaosBasic:n runtime ei sisällä lainkaan grafiikkamoottoria, vaan grafiikkamoottori toimii erillisenä yksikkönä (lue taas: DLL), jonka palveluita runtime vain käyttää. Näin saadaan maksimaalinen laajennettavuus gaafisen ilmeen osalta (voit siis tehdä grafiikan piirron OpenGL:llä, DirectX:llä, OGRE:lla, Irrlichtillä tai vaikkapa Valven Steam-enginellä, mikäli sellaista omistat... :lol:). Totta kai ChB:n mukana tulee vakiografiikkamoottori (DX 9), mutta pian ensijulkaisujen jälkeen lapsentaudeista päästyä tulen julkaisemaan varmasti OpenGL:llä toimivan grafiikkamoottorin vapaana lähdekoodina, jotta innokkaimmat pääsevät rakentelemaan omia grafiikkamoottoreitaan (jopa esimerkiksi 3D). :mrgreen:

Ja skeptikoille tiedoksi: olen tehnyt tähän asiaan liittyviä testejä ja saanut tälläisen systeemin toimimaan varsin hyvin. Ainoa vaadittava asia on hyvin tarkkaan speksatut rajapinnat, joiden opastuksella voidaan tehdä omasta moottorista runtimen kanssa yhteensopiva kokonaisuus (esimerkiksi Screen.Text -oletusfontti ei ole eri moottoreissa erilainen). ;)
Zerohan ilmoitti jossain, ettei enään käytä tulkkia vaan koko kääntäjä tuottaa puhdasta konekieltä.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Vieras wrote:Zerohan ilmoitti jossain, ettei enään käytä tulkkia vaan koko kääntäjä tuottaa puhdasta konekieltä.
Minä taas muistelisin, että se oli Dibalo joka sitä puhdasta konekieltä kaavaili.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by temu92 »

Mä taas muistelisin et kummatkin meinas sitä.
Locked