Ja ihan vain lisämainintana, olisit pistänyt tuon KDE-linkin tilalle linkun Free Software Foundationiin tai GNU:n sivuille.Laakkonen wrote:Erittäin suositeltavaa olisi tehdä koko projektista avointa lähdekoodia. Näin kehitystiimin laajeneminen helpottuu ja bugien etsintä ja korjaus on helpompaa. Tiedämmehän kaikki suuret avoimen lähdekoodin projektit. Viitateen vuosientakaiseen suunnitelmaan kokoversion maksullisuudesta, ilmaisena kieli sopisi myös paremmin aloittelijoille, mihin se on käsittääkseni tarkoitettu. Harva haluaa maksaa (itse) ensimmäisistä ohjelmointikokemuksistaan. Harrastuksessa eteenpäin pyrkivät vaihtavat sitten hankalampiin kieliin. Tähän CB tarjoaa mainion ponnistuslaudan. Vaan onhan toki niitäkin jotka eivät uskalla/osaa hypätä, vaan jäävät laudalle istumaan.
CoolBasic V3: Esittely
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tämä ketju on nyt ehkä vähän väärä tälle viestille, mutta en viitsinyt tehdä uutta aihettakaan.
Olen jo pitkään miettinyt Coolbasicin aloittamista. Nyt kun sain tietää että on olemassa tämmöinen foorumikin niin tein vihdoin päätökseni ja latasin Coolbasic ohjelman ja harjoittelen nyt jokapäivä kieltä.
Jos teillä on jotain hyviä vinkkejä niin otan kaiken kiitollisenna vastaa.
-Tintsa
Olen jo pitkään miettinyt Coolbasicin aloittamista. Nyt kun sain tietää että on olemassa tämmöinen foorumikin niin tein vihdoin päätökseni ja latasin Coolbasic ohjelman ja harjoittelen nyt jokapäivä kieltä.
Jos teillä on jotain hyviä vinkkejä niin otan kaiken kiitollisenna vastaa.
-Tintsa
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tervetuloa vain mukaan! Helpoin tapa alotella CoolBasic on learning center(paina f8 editorissa) sieltä sitten yksikerrallaan niitä oppitunteja. Myös niitä muokkaamalla oppii helposti. Onnea matkaan, ja muista olla kärsivällinen
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Teen ensin varmaan kaikki oppitunnit ja niiden tehtävät läpi.MAVmaggot wrote:Tervetuloa vain mukaan! Helpoin tapa alotella CoolBasic on learning center(paina f8 editorissa) sieltä sitten yksikerrallaan niitä oppitunteja. Myös niitä muokkaamalla oppii helposti. Onnea matkaan, ja muista olla kärsivällinen
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Heh itse en tehtäviä edes vilkaissut. Selaa Esimerkit ja tutoriaalit. aluetta ja katsele niitäkin. Tervetuloa mukaan muuten.tintsa wrote:Teen ensin varmaan kaikki oppitunnit ja niiden tehtävät läpi.MAVmaggot wrote:Tervetuloa vain mukaan! Helpoin tapa alotella CoolBasic on learning center(paina f8 editorissa) sieltä sitten yksikerrallaan niitä oppitunteja. Myös niitä muokkaamalla oppii helposti. Onnea matkaan, ja muista olla kärsivällinen
Code: Select all
#aha. @ IRCNet
<Grandi> Voit laittaa jo valmiiks hailaittiin "Amis-Mikko", koska alan kutsua sua sillä nimellä.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Tervetuloa mukaan!
Joo ja asiaan...
Kun olen puhunut DD:stä eli Drag and Dropista niin kehittelin miten sen liittäisi Cb:hen.
Olisi ikkuna jossa olisi nappuloita. Nappulassa on kuva. Jos klikkaa nappulaa niin se lisää koodiin tekstipätkän.
Nappula jossa on nuoli vasempaa lisää vasempaan liikkumisen. Siihen lisättäisiin nopeus ym.
B nappulasta se lisäisi Backround värikoodin johon lisätään värin koodi.
Ruutunappulasta lisää ruudunleveys asetuksen jossa valitaan ruudunkoko.
Tätä menetelmää jatkuisi. Viisasta? Tämä olisi pelkkä lisäys Cb:hen. Voisihan tämän tehdä ulkollisesti.
Tämän voisi sisäistää uuteen tulevaan Cb:hen(Jos tulee)
Joo ja asiaan...
Kun olen puhunut DD:stä eli Drag and Dropista niin kehittelin miten sen liittäisi Cb:hen.
Olisi ikkuna jossa olisi nappuloita. Nappulassa on kuva. Jos klikkaa nappulaa niin se lisää koodiin tekstipätkän.
Nappula jossa on nuoli vasempaa lisää vasempaan liikkumisen. Siihen lisättäisiin nopeus ym.
B nappulasta se lisäisi Backround värikoodin johon lisätään värin koodi.
Ruutunappulasta lisää ruudunleveys asetuksen jossa valitaan ruudunkoko.
Tätä menetelmää jatkuisi. Viisasta? Tämä olisi pelkkä lisäys Cb:hen. Voisihan tämän tehdä ulkollisesti.
Tämän voisi sisäistää uuteen tulevaan Cb:hen(Jos tulee)
*Poistunut foorumilta*
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Huomaa kyllä että olet käyttänyt game makeria vähän enemmänkin, mutta älä silti yritä tyrkyttää sen ominaisuuksia coolbasiciin. Jos tuollaista pelleilyä haluat harrastaa niin tee niistä vaikka funktiot.=Joku= wrote:Tervetuloa mukaan!
Joo ja asiaan...
Kun olen puhunut DD:stä eli Drag and Dropista niin kehittelin miten sen liittäisi Cb:hen.
Olisi ikkuna jossa olisi nappuloita. Nappulassa on kuva. Jos klikkaa nappulaa niin se lisää koodiin tekstipätkän.
Nappula jossa on nuoli vasempaa lisää vasempaan liikkumisen. Siihen lisättäisiin nopeus ym.
B nappulasta se lisäisi Backround värikoodin johon lisätään värin koodi.
Ruutunappulasta lisää ruudunleveys asetuksen jossa valitaan ruudunkoko.
Tätä menetelmää jatkuisi. Viisasta? Tämä olisi pelkkä lisäys Cb:hen. Voisihan tämän tehdä ulkollisesti.
Tämän voisi sisäistää uuteen tulevaan Cb:hen(Jos tulee)
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Niin tai voithan koodata itse IDE:n josta löytyvät nuo ominaisuudet. Tuskin Zeron harteille kannattaa ihan kaikkea pistää, kun on kääntäjässäkin jo valtava työ.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Niin ja voishan Gm opetella niin sillä saisi ton. En tyrkytä tota Cb sisälle enään.
*Poistunut foorumilta*
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Kuinka isoja mahtaa CoolBasic V3:n tekemistä EXE-tiedostoista tulla?
Irrlicht + Wrapperi ~2mt (Wrapperin koko voi toki olla isompi tai pienempi, tämä on oletus)
irrKlang ~450kt (Oletan, että Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia)
Newton ~400kt
Ja itse runtime.
Jos Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia, niin huomauttaisin, että irrKlangia EI saa käyttää maksullisissa projekteissa, ellei osta irrKlang Prota.
Luulen tietäväni myös, miksi CoolBasicissa on "funktioraja": Taulukon, johon funktiot tallennetaan, koko on määritelty signed byteksi (-127 - +127), ja taulukon ensimmäinen solu on 0, joten 127 negatiivista solua ei voida käyttää.
Irrlicht + Wrapperi ~2mt (Wrapperin koko voi toki olla isompi tai pienempi, tämä on oletus)
irrKlang ~450kt (Oletan, että Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia)
Newton ~400kt
Ja itse runtime.
Jos Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia, niin huomauttaisin, että irrKlangia EI saa käyttää maksullisissa projekteissa, ellei osta irrKlang Prota.
Luulen tietäväni myös, miksi CoolBasicissa on "funktioraja": Taulukon, johon funktiot tallennetaan, koko on määritelty signed byteksi (-127 - +127), ja taulukon ensimmäinen solu on 0, joten 127 negatiivista solua ei voida käyttää.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Funktiorajan olemassaololle ei kuitenkaan löydy (teko)syytä, Zerokaan kun ei edes muista tätä tökänneensä kääntäjään.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Ainakin joskus on ollut kyllä puhetta Audieren käytöstä. No kuitenkin, todennäköisesti exet pakataan vielä upx:llä joten koko pienenee kyllä aika paljonkin. Esimerkkinä tämänhetkiset exet:Cérebro wrote:Kuinka isoja mahtaa CoolBasic V3:n tekemistä EXE-tiedostoista tulla?
Irrlicht + Wrapperi ~2mt (Wrapperin koko voi toki olla isompi tai pienempi, tämä on oletus)
irrKlang ~450kt (Oletan, että Zero tarkoitti Klangilla irrKlangia)
Newton ~400kt
Ja itse runtime.
Pakattu n. 600kt
Pakkaamaton reilu 2 megaa
Eli koko pienenee aika paljonkin.
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
En usko, että Zero tulee käyttämään Audierea, se kun ei tue 3D-ääntä (etäisyydet, kaiut jne 3D-maailmassa).
Ainakin OpenAL tukee 3D-ääntä, vaikka onkin vaikeakäyttöisempi kuin irrKlang.
Veikkaisin EXE:n kokojen olevan ainankin yli 1mt kokoisia (en ainankaan itse saanut pakattua tiedostoja pienemmiksi).
Ainakin OpenAL tukee 3D-ääntä, vaikka onkin vaikeakäyttöisempi kuin irrKlang.
Veikkaisin EXE:n kokojen olevan ainankin yli 1mt kokoisia (en ainankaan itse saanut pakattua tiedostoja pienemmiksi).
- -Z-
- Devoted Member
- Posts: 682
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
- Location: In ur danmaku, grazin ur bullets
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
No, niin, Cérebro tuossa juuri sanoi että se on periaattessa ohjelmointivirhe eli ns. "bugi".Seppo Tulusmaa wrote:Funktiorajan olemassaololle ei kuitenkaan löydy (teko)syytä, Zerokaan kun ei edes muista tätä tökänneensä kääntäjään.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Itse runtime voi olla hyvinkin pieni (ehkäpä 50 kt voisi olla realistinen tulkille, joka ei käytä erillisiä runtime.dll:iä tulkkauksen suorittamiseen). Kaikkea tuota shaibaa (irrlicht, klang.........) ei kannata tunkea siihen runtimeen, vaan liittää ns. pluginineina (lue: DLL) toimimaan runtimen kanssa. Jos Zero vielä CB:tä kehittelee, niin uskon hänen ajattelevan samalla tavalla.
Esimerkiksi ChaosBasic:n runtime ei sisällä lainkaan grafiikkamoottoria, vaan grafiikkamoottori toimii erillisenä yksikkönä (lue taas: DLL), jonka palveluita runtime vain käyttää. Näin saadaan maksimaalinen laajennettavuus gaafisen ilmeen osalta (voit siis tehdä grafiikan piirron OpenGL:llä, DirectX:llä, OGRE:lla, Irrlichtillä tai vaikkapa Valven Steam-enginellä, mikäli sellaista omistat... ). Totta kai ChB:n mukana tulee vakiografiikkamoottori (DX 9), mutta pian ensijulkaisujen jälkeen lapsentaudeista päästyä tulen julkaisemaan varmasti OpenGL:llä toimivan grafiikkamoottorin vapaana lähdekoodina, jotta innokkaimmat pääsevät rakentelemaan omia grafiikkamoottoreitaan (jopa esimerkiksi 3D).
Ja skeptikoille tiedoksi: olen tehnyt tähän asiaan liittyviä testejä ja saanut tälläisen systeemin toimimaan varsin hyvin. Ainoa vaadittava asia on hyvin tarkkaan speksatut rajapinnat, joiden opastuksella voidaan tehdä omasta moottorista runtimen kanssa yhteensopiva kokonaisuus (esimerkiksi Screen.Text -oletusfontti ei ole eri moottoreissa erilainen).
Esimerkiksi ChaosBasic:n runtime ei sisällä lainkaan grafiikkamoottoria, vaan grafiikkamoottori toimii erillisenä yksikkönä (lue taas: DLL), jonka palveluita runtime vain käyttää. Näin saadaan maksimaalinen laajennettavuus gaafisen ilmeen osalta (voit siis tehdä grafiikan piirron OpenGL:llä, DirectX:llä, OGRE:lla, Irrlichtillä tai vaikkapa Valven Steam-enginellä, mikäli sellaista omistat... ). Totta kai ChB:n mukana tulee vakiografiikkamoottori (DX 9), mutta pian ensijulkaisujen jälkeen lapsentaudeista päästyä tulen julkaisemaan varmasti OpenGL:llä toimivan grafiikkamoottorin vapaana lähdekoodina, jotta innokkaimmat pääsevät rakentelemaan omia grafiikkamoottoreitaan (jopa esimerkiksi 3D).
Ja skeptikoille tiedoksi: olen tehnyt tähän asiaan liittyviä testejä ja saanut tälläisen systeemin toimimaan varsin hyvin. Ainoa vaadittava asia on hyvin tarkkaan speksatut rajapinnat, joiden opastuksella voidaan tehdä omasta moottorista runtimen kanssa yhteensopiva kokonaisuus (esimerkiksi Screen.Text -oletusfontti ei ole eri moottoreissa erilainen).
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Pilkunviilaus: Steam on se jakelupalvelu. Sen grafiikat luodaan VGUI2:lla. Jos Sourcea tarkoitit, se käyttää DirectX:ää.Dibalo wrote:-- tai vaikkapa Valven Steam-enginellä, mikäli sellaista omistat... ) --
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
joo-o. Source oli hakusessa mutta kirjoitin vahingossa steam...
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Zerohan ilmoitti jossain, ettei enään käytä tulkkia vaan koko kääntäjä tuottaa puhdasta konekieltä.Dibalo wrote:Itse runtime voi olla hyvinkin pieni (ehkäpä 50 kt voisi olla realistinen tulkille, joka ei käytä erillisiä runtime.dll:iä tulkkauksen suorittamiseen). Kaikkea tuota shaibaa (irrlicht, klang.........) ei kannata tunkea siihen runtimeen, vaan liittää ns. pluginineina (lue: DLL) toimimaan runtimen kanssa. Jos Zero vielä CB:tä kehittelee, niin uskon hänen ajattelevan samalla tavalla.
Esimerkiksi ChaosBasic:n runtime ei sisällä lainkaan grafiikkamoottoria, vaan grafiikkamoottori toimii erillisenä yksikkönä (lue taas: DLL), jonka palveluita runtime vain käyttää. Näin saadaan maksimaalinen laajennettavuus gaafisen ilmeen osalta (voit siis tehdä grafiikan piirron OpenGL:llä, DirectX:llä, OGRE:lla, Irrlichtillä tai vaikkapa Valven Steam-enginellä, mikäli sellaista omistat... ). Totta kai ChB:n mukana tulee vakiografiikkamoottori (DX 9), mutta pian ensijulkaisujen jälkeen lapsentaudeista päästyä tulen julkaisemaan varmasti OpenGL:llä toimivan grafiikkamoottorin vapaana lähdekoodina, jotta innokkaimmat pääsevät rakentelemaan omia grafiikkamoottoreitaan (jopa esimerkiksi 3D).
Ja skeptikoille tiedoksi: olen tehnyt tähän asiaan liittyviä testejä ja saanut tälläisen systeemin toimimaan varsin hyvin. Ainoa vaadittava asia on hyvin tarkkaan speksatut rajapinnat, joiden opastuksella voidaan tehdä omasta moottorista runtimen kanssa yhteensopiva kokonaisuus (esimerkiksi Screen.Text -oletusfontti ei ole eri moottoreissa erilainen).
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...
Minä taas muistelisin, että se oli Dibalo joka sitä puhdasta konekieltä kaavaili.Vieras wrote:Zerohan ilmoitti jossain, ettei enään käytä tulkkia vaan koko kääntäjä tuottaa puhdasta konekieltä.