CoolBasic V3: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Siis visual studio taitaa olla, visual basicin standardi editori? Jos ymmärsin oikein...
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Visual Studioon kuuluu myös ainakin Visual C#, Visual C++ ja Visual J#. Mutta jos nyt selkisi niin voitaisiin lopettaa tämä offaaminen :P
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

=Joku= wrote:Meinaan D&D että se kirjoittaa koodin haluttuun paikkaan.
On pieniä ikoneita josta klikataan että tulee koodi haluttuun paikkaan.
Koodin paikan voi valita klikkaamalla teksitiä.
Eww. CB on muistikuvani mukaan ainakin ennen ollut ohjelmointikieli, enkä ainakaan itse haluaisi asian muuttuvan. Drag and drop on kädettömille ihmisille. Lisäksi naksuttelueditorit ovat yleensä huonosti toteutettuja ja niiden logiikka on hämärää. Näin ainakin oman kokemukseni perusteella. Pelinteko-ohjelmia on jo ihan riittävästi.

Ja lisähavaintona: D&D -lyhenteestä tulee ensimmäisenä mieleen Dungeons & Dragons.
=Joku=

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by =Joku= »

Noh vois olla toi D&D jokin lisäosa.
Sama asia kuin Copy and Paste.
Vain helponnettu!
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MAVmaggot »

Itse olen Koodaajan kanssa samalla linjalla. Ei liikaa mitään ihmeellisiä härveleitä pilaamaan cb:tä ;), mutta tuo lisäosa-juttu kuulosti kyllä ihan hyvältä. Zerolle vaan lisää koodattavaa :D
User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 12:51 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Bambi »

Ei mitään d&d:tä, mene kokeilemaan vaikka Game Makeria.

Mutta tuki linuxille olis kans tosi kiva. ;) Vähän harmittaa kyllä, kun menin poistamaan kokonaan windowsin ja nyt pitää hääräillä jonku pythonin ja pygamen kanssa.. :/
=Joku=
Active Member
Posts: 184
Joined: Mon Aug 04, 2008 2:26 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by =Joku= »

Vois tehdä niin että cooliin voisi tehdä omia apu osia!
*Poistunut foorumilta*
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by koodaaja »

Miksei siihen nyt voisi? Funktiokirjastot anyone? Ja onhan noita jopa olemassa.

Ja jos tarkoitit manuaalin laajentamista, niin siitä vain helppitiedostoja modaamaan, html:ää se vain on.
=Joku=
Active Member
Posts: 184
Joined: Mon Aug 04, 2008 2:26 am

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by =Joku= »

Niin joo...
Mutta miten CB 3v edistyy?
*Poistunut foorumilta*
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by TheDuck »

=Joku= wrote:Niin joo...
Mutta miten CB 3v edistyy?
http://www.coolbasic.com/blog/
^^
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu »

=Joku= wrote:Niin joo...
Mutta miten CB 3v edistyy?
Luulen että tuollaista on aika turha kysyä. Projekti on iso, ja siihen voi helposti vierähtää pari kolme vuottakin. (varsinkin kun Zerolla on oma työ sun muuta). Zero varmasti ilmoittelee uusista edistysaskelista täällä tai blogissaan, mutta toimivaa ohjelmointikieltä ei kannata odottaa vielä ensi kuussa... :D
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ozcar »

=Joku= wrote:Noh vois olla toi D&D jokin lisäosa.
Sama asia kuin Copy and Paste.
Vain helponnettu!
Sitä vaivautuu kerran opettelemaan kunnon koodauksen, ja sitten miettii, miksi ihmeessä koskaan jaksoi näpertää GameMakerilla. Pelkästään CB:lläkin voi taitojen karttuessa luoda käytännössä mitä vain, mitä amatöörikoodaaja voi vain haluta, ja jos tehot uhkaavat loppua, niin uutta askelta peliin tehokkaampia ohjelmointikieliä kohden. Ei kannata pelätä haasteita, kunnollinen koodaus on loppujenkin lopuksi helppoa kuin pala piirakkaa =).
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Marcor
Newcomer
Posts: 10
Joined: Thu Oct 18, 2007 3:03 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Marcor »

Onko nämä D&D:tä vastaan olevat ihmiset koskaan edes kokeilleet esim. VisualBasicia?
Eihän nyt herranjestas kukaan käske käyttämään D&D:tä, kaikki sama luonnituu myös täysin yhtälailla pelkällä koodilla. D&D vaan nopeuttaisi koodausta, koska ei tarvistisi kirjoittaa niin paljoa itse koodia koneen kirjoittaessa sen ja näkisi myös samalla lopputuloksen, jolloin virheitä ei tarvitse korjailla niin paljoa. VisualBasicissakinhan nämä D&D työkalut saa nätisti piiloon, jos niitä ei käytä, jolloin (Zeroa lukuunottamatta) kukaan ei voi enää sanoa sitä vastaan mitään.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Pettis »

Olen koodaillut ja editoinut visuaalisilla editoreilla. En tosin Visual Basicilla, sillä se on kielenä surkea, mutta C#:lla - noh jokatapauksessa samat työkalut.

Graafinen käyttöliittymän rakentaminen ja koodileikkeiden raahailu koodin sekaan on mielestäni täysin eri asia. Tätä viestiketjua lukiessani saan kuitenkin sen käsityksen, että porukka haluaisi jonkinlaisen koodileikearkiston josta voisi sitten copy&paste tyyliin - tai se raaha & pudota, ihan sama - rakentaa sen ohjelmakoodin palasista. Joidenkin mielestä ehkä hyödyllistä, mutta oman mielipiteeni ja kokemukseni pohjalta copy & paste koodaus on virheherkkää. Jos sitä nyt koodaamiseksi edes voi nimittää. Ja onko se nyt niin raskasta hakea se koodin pätkä sieltä manuaalista?

Editorin tukemat koodileikekirjastot on asia erikseen, mutta miksi ohjelmointikielen mukana pitäisi tulla editori johon on kirjoitettu valmista koodia? Mitä tämä valmis koodi olisi ja mitä se tekisi?
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by MaGetzUb »

Tämä viesti ois ihan Zerolle tarkoitettu.. En viitsi lähettää privatena, kun kaikki muutkin varmaan haluaa sen tietää.. :D :?
Eli Kuinka Zero edistyt koodauksessasi? :) Ja veikkaatko, että meneekö CB V3 2009 vuoden puolelle? :roll:
EDIT:

Nyt kun tossa lukaasin tota Pettiksen viestiä, niin ajattelin vain ettei niitä koodeja tarvitse sinne valmiiksi pistää, vaan tehdä niinkuin sellainen, johon käyttäjä itse voisi pistää oman funktionsa, ja sitten editori kysyisi muuttujat erillisissä teksti kentissä, niin ei tulisi niin mav:eja.
Se laatikko olisi tällainen:

Käytettävissä oleva Funktio: OMAFUNKKARI
MUUTTUJA1(Str): [Tekstikenttä]
MUUTTUJA2(other): [Tekstikenttä]
MUUTTUJA3(float): [Tekstikenttä]

Eli jos funktiossa itsessään on muuttujana tekstijono eli "nimi$" niin se pistäisi tesktikentän muuttuja- tekstin eteen nuo sulkeet ja niitten väliin muuttujan tyypin. (Str, other, float)

Last edited by MaGetzUb on Sun Aug 10, 2008 1:07 am, edited 2 times in total.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by temu92 »

No kyllä se varmasti menee ainakin 2009 puolelle, siitä ei ole mitään epävarmuutta.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by kaneli2000 »

Kysäisen vaan tässä, että kun CB V3 ilmestyy, kai beta 10.4 jää ladattavaksi? Jotkut kun eivät jaksa/ehdi/viitsi opetella olioita...
I see the rainbow rising
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by temu92 »

Afaik se jää. Mutta ainakaan uuteen Coolbasiciin ei ole sitten tulossa vanhan Coolbasicin syntaksia niin että vanhat projektit toimisivat sillä uudella. Ja jos puhut tuossa tavallaan omasta puolestasi (et jaksa opetella olioita) niin suosittelen niiden opettelua.

Alla pari esimerkkiä niistä:

Code: Select all

VANHA CB:
ukko = loadobject("ukko.png")
moveobject ukko, 10

Code: Select all

UUSI CB: (olettaen että objekti esiteltäisiin näin (eiks se pitäny esitellä uudessa cb:ssä))
ukko.object()
ukko.load("ukko.png")
ukko.move 10
Eli olioissa tavallaan vain komennat ukkoa liikkumaan kun ilman olioita komennat peliä liikuttamaan ukkoa :)
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Koodiapina »

Eikös oliot olis pikemminkin tyyliin:

Code: Select all

object ukko
tai

Code: Select all

public ukko as object
Mutta ei kai sillä syntaxilla ole niin paljon väliä, kunhan ne oliot vaan sieltä löytyy. Ja olisi itse asiassa paljon hauskempaa silleen, että käyttäjien pitäisi itse koodata se objekti systeemi. Jos ei osaisi, voisi tietenkin käyttää valmiita kirjastoja, mutta tällä varmistettaisiin erillaisia objekti systeemejä eri tarkoituksiin. Eikä todellakaan mitään D&D systeemiä, tai sellainen korkeintaan, että vedetään käyttöliittymä namiskoita valintaikkunaan.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic? kuollut? eheei ole...

Post by Ruuttu »

BTW, mitä eroja oliopohjaisessa syntaksissa on - sen lisäksi että se näyttää erilaiselta? Siis tarkoitan, että tuleeko koodista selkeämpää, onko se tehokkaampaa? Tai miksi ylipäänsä oliopohjainen syntaksi on parempi?
Locked