Mistä kaikki alkoi!

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
naamarimies
Newcomer
Posts: 6
Joined: Sun May 11, 2008 3:53 pm
Location: Lempäälä

Mistä kaikki alkoi!

Post by naamarimies »

Pitipä kysymäni, että muistatteko te ohjelmointia jo useamman vuoden tehneet. Mistä aloititte koko coolbasic: n käytön opiskelun. Teittekö ihan vain jonkin tyylisiä lotto rivejä yms. Itse haluaisin tietää, koska olen vielä aika aloittelija koko hommassa, mistä kannatta tai olisi kannattanut lähteä liikkeelle. :?:
Not for you!
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by koodaaja »

Tätä ei olisi kannattanut kysyä, nyt saat kulla wanhojen partojen tarinoita. Mutta itse en ole ohjelmoinut kuin.. noh, kesällä tulee neljä vuotta täyteen. Ettei mitään turhan pitkää romaania ole tulossa.

Aloitin CB:n legendaarisella Beta#5:llä, jossa ei objekteja tai vastaavia helpotuksia tunnettu. Tekstipelejä väsäilin sillä puolisen vuotta ja yritin väliin aina jotain hienompaakin, luonnollisesti surkeasti epäonnistuen. Sitten tuli Beta#10, siitähän se lähti. Pikkuhiljaa opin objektien kautta ohjelmoinnin saloja. Alussa oli purkkaa ja epämääräistä koodia, mutta siitä se ajan mittaan selkiytyi.

Kokeilin muuten muutama kuukausi sitten ladata Beta#5:n uudelleen, ja kyllähän silläkin nyt osaisi ohjelmoida. CB on hieno kieli juuri sen takia, että se madaltaa aloittamisen kynnystä kätevästi, kun ei tarvitse itse huolehtia mistään "epäolennaisesta".

Tunnustuksena Zerolle, ilman häntä olisin tuskin koskaan ohjelmoinut yhtään riviä koodia - ainakaan iloisena ja intoa puhkuen.

Kiinnostaisi muuten tietää, mitä suuret esimerkkini kuten Ristis ja Aavesoturi nykyään puuhailevat ;D Aavesoturiahan on täälläkin näkynyt, mutta Ristiksestä ei ole kuulunut mitään aikoihin D: Lisäksi Nixe tuntuu kadonneen, ja itse pääjehua Zeroakaan ei täällä usein näe - ei ole tainnut postata mitään puoleen vuoteen O.o
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by Aavesoturi »

Jos nyt oikein muistan, aloitin beta#4:sesta ja koska osasin jo valmiiksi ohjelmoida, lähinnä katsoin manuaalia ja esimerkkejä, jotta opin miten kyseisessä kielessä asiat tehdään. Sitten varmaan alotein tekemään jotain yksinkertaisia pelejä, 88mm taisi olla ensimmäisiä.
Kiinnostaisi muuten tietää, mitä suuret esimerkkini kuten Ristis ja Aavesoturi nykyään puuhailevat ;D Aavesoturiahan on täälläkin näkynyt, mutta Ristiksestä ei ole kuulunut mitään aikoihin D: Lisäksi Nixe tuntuu kadonneen, ja itse pääjehua Zeroakaan ei täällä usein näe - ei ole tainnut postata mitään puoleen vuoteen O.o
Pysähtynyt kehitys varmaan on karkottanut joitakin, tai sitten ei ole aikaa. Ristis ainakin on ollut armeijassa.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by Koodiapina »

Aloitin Coolbasicin vuonna 2006, ja ikää oli 12 vuotta. Versio oli tämä samainen 10.4. Päätökseen johti se, että eräs kaverini rupesi ohjelmoimaan ja piti sitten itsekkin alkaa. Nykyään on kiinnostus pyörinyt eniten PHP:ssä ja C++:ssa, mutta CB pitää viellä pintansa helppoutensa takia. Eli nyt olen ohjelmoinut 2 vuotta.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by temu92 »

Itse en aloittanut Coolbasicilla vaan Quick Basicilla jossa on suurimmaksi osaksi samanlaiset perusteet ohjelmoinnista. Sillä opin sitten helpommin Coolbasicia, jonka aloitin Beta 5 versiolla. Lueskelin sitä Cooldeath Matchin koodia ja opin jotain, manuaalista luin komentoja jne. Tais olla 2004 tai 2005 kun löysin CB:n. 9v aloitin ohjelmoinnin harjoittelun QB:llä (elikkä kait vuonna 2001)
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by Jare »

koodaaja wrote:Tätä ei olisi kannattanut kysyä, nyt saat kulla wanhojen partojen tarinoita.
Totta, tässä tulee yksi tarina. :)

Kuten Temu92, minäkin aloitin ohjelmoinnin QuickBasicilla. Aloitin sen varmaan vuonna 2001 tai 2002. Sitä ennen olin vuoden tehnyt pelejä (lue: yrittänyt tehdä) pelinteko-ohjelmalla nimeltä Click & Create (Cnc). Näiden rinnakkaiskäyttö jatkui sitten ehkä vuoteen 2005. Cnc tosin vaihtui jossain vaiheessa Multimedia Fusioniin (Mmf), mutta sillä en ole muistaakseni saanut yhtään peliä valmiiksi. Yksi ohjelma sillä tosin tuli tehtyä. Muistelen kokeilleeni joskus CB Beta 5:ttä, mutta laiska kun olin, en tarttunut heti uuteen kieleen. Syy taisi olla yksinkertaisesti se, että kun QBasicissa sanoo <i>Print "Hello World!"</i> niin se tulee heti näytölle, mutta CB:ssä en tiennyt Print-komentoa olevan olemassakaan (tai sitten sitä ei ihan oikeasti vielä silloin ollut) ja Text-komento tuntui vaikealta koska aina piti määrittää koordinaatit ja päivittää ruutu DrawScreenillä.

Vuoden 2005 alkupuolella kokeilin sitten CB:tä uudelleen, tällä kertaa Beta 10:ä. En muista tarkkaan, mistä lähdin liikkeelle. Todennäköisesti lähdin heti kääntämään CB:lle yhtä Mmf:llä aloittaamani ropeprojektia (yllätys: joka on edelleen kesken). Silloin en ilmeisesti heti täysin sisäistänyt Include-komennon käyttöä ja onnistuin aluksi tyrimään projektin sillä niiin, että väärä osa koodista suoritettiin liian aikaisin. Se on harvoja juttuja, mitä muistan CB-koodaukseni alusta. Toinen on, että ennen kuin Beta 10.4 ilmestyi ohjelmistopohjaisen transparencyn kanssa, yritin tehdä reaaliaikaista animaatiota, jossa kuva feidataan ensin näkyväksi ja sitten hetken päästä taas näkymättömäksi. Systeemi oli niin tolkuttoman hidas, että jouduin oikomaan reippaasti prosessissa ja kuvan häivytys toimi asteittain.

Aloittelijalle suosittelen tutustumista juuri noihin lottoriveihin ja tekstiseikkailujen yms. tekemiseen. Grafiikkaan kannattanee siirtyä vasta sitten kun tuntee hallitsevansa yksinkertaisen tekstiseikkailun tekemisen.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by Koodiapina »

Jare wrote:Multimedia Fusioniin (Mmf), mutta sillä en ole muistaakseni saanut yhtään peliä valmiiksi. Yksi ohjelma sillä tosin tuli tehtyä
Tästä tulikin mieleen, että itsekkin kokeilin noin puolia tästä listasta löytyistä ohjelmista. Edit: Siis noita missä ei tarvitse osata ohjelmoida.
hohoo
Newcomer
Posts: 5
Joined: Wed Sep 05, 2007 7:54 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by hohoo »

Joltakin vanhalta Enter-lehden rompulta sain CoolBasicin tuolloisen version ja aloin väsäillä kaikkea (onnetonta räpellystä) sillä.
zedo
Newcomer
Posts: 7
Joined: Sat May 24, 2008 8:23 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by zedo »

Ahh... oi saamanne pitää, itseppähän tätä kerjäsitte

Code: Select all

*Tekee kädellään kaaren ilmaan, katsoo kaukaisuuteen*
Kauan sitten... Kun maailma vielä oli nuori ja laivat olivat rautaa, miehet naisia syntyi maailmassa poika hopealäppäri suussa yrittäen selvittää WLAN-yhteyden heikkoa signaalia.
Poika kasvoi ja vuodet vierivät. Oman tietokoneen ansiosta DOSsista alkaen oli mahdollista kokeilla mitä ikinä mieleen juolahti.
Ajan kuluessa ja käyttöjärjestelmien kehittyessä; windows 3.x:stä 95:n kautta lopulta Windows 98:aan ja second editioniin taidot kehittyivät normaalia nopeammin ja pidemmälle.
Jo ennen kouluikää käytteli hän itsenäisesti konetta ja ensimmäisellä luokalla asensi luokan tietokoneet käyttövalmiiksi.
Vuosien aikana tuli ja meni tavoitteita ja haaveita, kunnes päätti sen, mitä jokainen datis joskus.
Oma peli oli tehtävä, vaikka se haasteellista ja kärsivällisyyttä vaativaa olisikin.
Silloin se eräänä synkkänä ja myrskyisenä yönä kävi toteen.
Kuin käskystä, osui käteensä vuoden 2005 MikroBitin tilaajalevy.
Hän alkoi selailemaan rompun sisältöä tietäen, että tästä hetkestä lähtien tulevaisuutensa tulisi olemaan täysin erilainen.
Lukiessaan alkoi pojan pikkuhiljaa tulla yhä viileämpi ja viileämpi, vaik' lämmitystäkin sääti lujemmalle. Lopulta hän tajusi, mistä viileys johtui.
Se oli jotain suurta, jotain coolia, mutta silti kaikessa monimutkikkaisuudessaan niin ykinkertaista.
Se oli...
*pitää hetken taukoa ja lausuu sitten hengähtäen, kaukaisuuteen katsoen, lähes äänettömästi hitaasti hiljaisuuteen:*
CoolBasic.
Ja sit runomuotosena :ugeek:

Code: Select all

Kun maailma vielä oli nuori
ja rauta laivan kuori,
alkoi aamu sarastaa,
oli usvaa...
se peitti alleen maan.

Syntyi lapsi,
muuan poika
suussaan hopea-laptop oiva.

Poika kasvoi,
vuodet vieri.
Oma kone oli,
teki mitä mieli.

Oli DOS ja sit' Win 3.x
95, win 98s.
Tuon editionin aika tuli siis,
meni parissaan aikaa, mut siitä viis.

Poika kasvoi,
vuodet vieri.
Oma kone oli,
teki mitä mieli.

Tullessansa kouluikään, asensi
luokan koneet niin ikään.
Oman pelin lopulta hän päätti tehdä
Siis dataamaan koneelle, ei lukemaan lehtä!

Poika kasvoi, 
vuodet vieri.
Oma kone oli,
teki mitä mieli.

Oli synkkä ja myrskyinen yö...
Aallot lauloivat,
mis oli merta.
Mut tääl' rannalla,
oli ei ollut sen verta'.

Kuin käskynä ylhäält' taivahasta,
osui käsiin MB05 cd.
Oli toimintavalmis siin' samas' PC.
Ruokaa tankattiin la hastala pasta!

Apuohjelmien seassa,
viileyden kasvaessa,
paikansi hän tulevaisuuden:
CoolBasicin, 
ohjelman, niin suuren...
Siitä kaikki oppitunnit läpi ja opeteltiin huolella, että varmasti osattiin. Ammus-tunnit oli ainoat, joita en oppinut, vieläkään taulukoita osaa :D, mutta tyypit jotenkuten kyllä :).
Kokeilin ja lisäilin ja muutin oppitunteja, kunnolla en muista, mutta vähän muutin ja lisäsin ja korjasin virheitä ja luin manuaalin uusien komentojen kohdalla ja muutenkin huvikseni, nii kyllä siinä oppi :) Ja manuaalissahan pääsee wikipediatyyliin linkeistä eteenpäin ja aika vaan hurahtaa :D
En mä kyllä vieläkään mestari ole, mutta selkeästi aloittelijaa pidemmällä, sillon 100 riviä tuntu hienolta, mutta nyt tällä hetkellä 700 meni helpohkosti metsästyspeliin funktioineen ja tekoälyineen. Tulee varmaan yhteensä 1000-1500 riviä, jos ei jäädy. :) Ja itse asias maanantaiks valmiiks (nyt:lauantai klo22) :mrgreen: Sillon on palautus. Tulee nukuttua su-ma-yönä...
Tikut silmiin ja baanalle :shock:

-amaster
kiittää ja kuittaa
regalis
Advanced Member
Posts: 268
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:44 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by regalis »

Ala-asteella aloin ensimmäisen kerran tekemään "pelejä", ja ohjelmana toimi Powerpoint. Eihän sillä mitään kunnon pelejä saanut aikaiseksi, korkeintaan jotain tekstiseikkailun tyylisiä. Yläasteen alussa aloin taas kiinnostumaan pelien tekemisestä ja lyhyen googletuksen jälkeen törmäsin CoolBasiciin.

Ensimmäiset pari viikkoa meni esimerkkikoodeja lueskellessa ja muiden esimerkkejä testaillessa. Sitten päätin alkaa tekemään ensimmäistä kunnon peliäni. Koodaustyylini oli lähinnä esimerkkikoodien copy-pasteamista ja pientä muokkailua, mutta jotenkin sain parin kuukauden tuskailun jälkeen jonkinlaisen pelintyngän valmiiksi. Tämä kyhäelmä löytynee vielä vanhoilta foorumeilta nimellä Carnage.

Seuraavaksi ohjelmoin muutamaa pientä pelintapaista, mutta niistä ei koskaan tullut mitään julkaistavaksi kelpaavaa.

Elder Scrolls Oblivionin innoittamana aloin tehdä RPG-peliä, jonka sain lähes valmiiksi, mutta lopulta kaatui lähinnä huonoon alkusuunnitteluun. Kuoleman Pataljoonat löytyy sekä uusilta, että vanhoilta foorumeilta.

Tämän jälkeen tein taas pari pientä peliprojektia, joista yksi, Siberia Assault, löytyy foorumeilta.

Viimeisimpänä valmistui The 14th Black Crusade, joka luultavasti on projektit-aluetta lueskelleille tuttu. 14th BC on ehdottomasti tekemistäni peleistä teknisesti haastavin, koska siinä on kokonaan itse tehdyt objekti-, törmäys-, animaatio ja karttasysteemit.

Nyt olen alkanut siirtymään kokonaan CB:stä Blitz 3D:n puolelle, enimmäkseen CB:n hitauden vuoksi. Suosittelen Blitziä kaikille muillekin jotka etsivät vaihtoehtoista ohjelmointikieltä CB:lle. Syntaksi on lähes täysin samanlaista, ja nopeus on jotain uskomatonta CB:n jälkeen. Ei ainakaan tarvitse pelätä, että ohjelma alkaa tökkiä parin vaivaisen läpinäkyvän kuvan tai reaaliaikaisten kuvien skaalausten takia... Ja MAVien syytkin löytyy helposti debuggerin avulla.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by koodaaja »

regalis wrote:...
Ja jos ei hirveästi hirvitä, voi ottaa tavoitteeksi opetella joku alemman tason kieli; D, ruby, C, C#, C++, Java.. maailma on laaja kun sitä katsoo BASIC-saarekkeen sijaan binäärikuumailmapallosta. Nyt meni jo itseltäkin yli ;D pointti oli siis se, että hyviä ohjelmointikieliä on joka lähtöön, siitä vain kokeilemaan. (toisaalta: on BASIC-varianttejakin joka lähtöön..)
nevssons
Devoted Member
Posts: 503
Joined: Sun Jan 13, 2008 5:02 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by nevssons »

Kerran (entisen) kaverin kanssa löydettiin Gamemaker netistä ja alotettiin kokeileminen. Lopulta kyllästyin siihen ja lopetin sen. Sitten Jonnewebistä mainoksen pelitiimistä nimeltä Land-X-Software (LXS). Ilmoittauduin. No, sitten piti löytää uusi pelin teko ohjelma. Aluksi kysyin tiimin johtajalta hyvää ohjelmaa. Hän antoi jonkun über ihmeellisen ohjelman, ja päätin etsiä helpomman. En löytänyt. Sitten vähän ajan päästä kaverin kanssa löydettiim (mikäs muukaan?) Coolbasic. Olin lukenut java opasta huvikseni, joten kieli oli rakenteeltaan tuttu. Aluksi tein pelejä muokkailemalla esimerkkejä, ja sitä kautta aloin oppia.
Koodarina kohtalainen, henkilönä vittumainen
Image
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by Sami The Great »

Pitääpi tännekkin pistää oma stoori.

Aluksi joskus kauan sitten aloin kiinnostumaan peleistä. Pelit eivät olleet sellaisia kuin halusin ja päätin, että aloitan tekemään omia pelejä. Ensimmäinen ohjelma, jolla tein pelejä oli MS QBasic. QBasickilla sain aikaan vain jotain pieniä tekstiseikkailuja ja jotain piirtokomento härpäkkeitä. Sitten kaverini kertoi mahtavasta game makerista, The Games Factory. Tällä ohjelmalla en saanut mitään kunnollista aikaan, koska en osannut tällöin vielä tarpeeksi englantia, jotta olisin ymmärtänyt täysin ohjelman sisällön. Loppujenlopuksi games factory alkoi tuntua rajoittavalta ja päätin vaihtaa takaisin QBasickkiin.

Hetken sillä tehtyäni 3 peliä kuulin CoolBasickista. Silloin oli vuosi 2004 ja CoolBasic oli beta 5 tasolla. Minun oli vaikea saada tehtyä mitään, koska en ymmärtänyt mitään trigonometriasta, jotta olisin saanut tehtyä liikkumisen pelihahmolle. Vähitellen opin jotain pieniä asioita ja sain tehtyä ensimmäisen mini pelini, lehmä hippa. Pelissä pystyi liikkumaan vain neljään eri suuntaan, koska en osannut tehdä kääntyvää ohjausta. Sitten tuli aika, jolloin beta 10 ilmestyi. Silloin sain heti aikaan kaikkea, koska beta 10 sisälsi uudet liikkumis funktiot (en tiennyt vielä silloin mitä funktiot ovat). Ei kauaakaan kun sain ensimmäisen kunnon pelini valmiiksi, Super-Pizza. Super-Pizzan koodi oli kamalaa purkkaa ja sen tekeminen oli yhtä tuskaa, koska en vieläkään osannut oikein mitään.

Kun Super-Pizza oli valmis harjoittelin CoolBasickkia lisää ja sen jälkeen aloitin tekemään PoKeRShark nimistä kortti peliä. Peli eteni yllättävän hyvin kunnes tuli tauko koodamisessa. Palattuani tauolta en enää saanut kunnolla purkka koodista selvää ja projekti jäätyi. Projekti oli itse asiassa melkein jo valmis ja nyt kun ajattelee niin voisi sen ehkä joskus vielä tehdä valmiiksi.

Tämän jälkeen aloin kaverini kanssa suunnittelemaan omaa autopeliä tällöin olin jo kehittynyt ohjelmoinnissa sen verran, että osasin käyttää funktioita hyväkseni. Lisäksi osasin soveltaa matematiikkaa paremmin, koska olin kahdeksannella luokalla kun aloimme peliä tehdä. Suunnitelmat olivat taas vallan mahtavat ja monipuoliset, mutta projekti jäätyi. Puolivuotta kerkesin sitä tekemään ja sain valmiiksi siihen pelimoottorin, joka sisälsi auton luisun, realistisen kääntymisen, kiihtymisen, aidon jarrutuksen, moottorin teho-alueen vaikutuksen kiihtyvyyteen, vaihteet, materiaalin tunnistuksen joka vaikutti jarrutus matkaan ja luisuun sekä kaikkia muita pieniä asioita mm. pystyit tulemaan autosta ulos ja auto piti itse käynnistää kun se oli vapaalla vaihteella jne. Pelimoottori oli hyvin laaja ja monipuolinien, mutta projekti vain jäätyi.

Tämän jälkeen aloin tekemään roolipeliä nimeltä Way To Mount Black, jota ei ole oikeastaan tehty juuri yhtään, vain grafiikoita. Pelillä on varhaisvaiheinen pelimoottori, mutta peliä tehdessämme huomasimme CoolBasickin rajojen tulleen vastaan ja homma kaatui. Projektia aijomme ehkä vielä jatkaa, kun ChaosBasic ilmestyy.

Tämän projektin jälkeen aloin kiinnostumaan 3D:stä. Latasin internetistä C++ kääntäjän ja aloin harjoittelemaan C++:ssaa. Koska olin ohjelmoinut ennenkin, opin perusteet hyvin nopeasti. Kun persuteet olivat hallinnassa aloin harjoitella SDL grafiikka kirjaston käyttöä. Vaihdoin kirjaston kuitenkin noin 3 kk sitten Irrlichtiin, joka sisältää 3D ominaisuudet. Harjoitelin sitä noin 2kk ja aloin myös harjoitella siinä samalla verkko kirjaston, RakNetin käyttöä. Nyt osaan käyttää rakNettiä suhkoht hyvin ja Irrlichtin harjoittelu jatkuu. Olen myös tehnyt C++:ssalla erästä Game Server Projektia, joka on yhä työn alla.

Tälläinen stoori. Oho tulipa pitkä :D
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
nixe
Newcomer
Posts: 21
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:47 pm
Location: Haapavesi
Contact:

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by nixe »

Vanhoja partojaki vielä...

Aikojen alussa oli C64 ja Basic... jotai palleroita saatiin näytölle ja muuta vastaavaa. Tämä hienous tapahtui joskus vuosien 88-91 välillä, tarkan päivämäärän on onneksi jokainen unohtanut. Sen jälkeen löytyi MS-DOS:n uumenista QuickBasic, vuosi taisi olla 92-93. Taidettiin QB:lla osata jopa joku kälynen tekstiseikkailu vääntää :)

Varsinainen koodin takominen alkoi samaisella QB:lla uudelleen joskus 97-98, samoihin aikoihin löytyi internet ja HTML ja sille tielle on jääty. Tämän jälkeen onkin tutuksi käynyt epämääräisessä järjestyksessä seuraavatkin lyhennehirviöt: Php, C, C++, Java, JavaScript, ActionScript, Perl, Asp, CoolBasic, jne... (kun en muista millä jatkaisin :) ), kuvauskielistä ja muista härppeistä puhumattakaan. Notta siinäpä pikainen historiikki.
p33l0mp1 kuin k0ulul41n3n
E.T.
Newcomer
Posts: 42
Joined: Thu Jul 03, 2008 9:33 am

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by E.T. »

Kaikki alkoi vuonna 2002, kun olin 10 vuotias. Satuin löytämään kirjastosta kirjan, jossa opetettiin aloittelijoille ohjelmointia Quickbasicilla. Aluksi tein pelejä kirjan esimerkkien mukaan ja yhdistelin koodinpätkiä. En jaksanut opetella kovin kauan, koska kirjassa opetettiin vain perusasiat eikä sen enempää. Pelit jäivät merkkigrafiikan ja tekstin tasolle.
Vuonna 2005 löysin CoolBasicin Mikrobitin tilaajalevyltä ja päätin kokeilla. Opettelin esimerkkien avulla ja selailin manuaalista vähän kaikenlaista. Ensimmäinen projektini oli tiilensärkijäpeli, joka jäi kesken, koska en saanut pallon kimpoilua kohdalleen. Sen jälkeen on ollut monia projekteja, jotka ovat jäätyneet ja unohtuneet. Tällä hetkellä teen jonkinlaista LieroX:n tapaista peliä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Voitot: Viikkokisa XVII
User avatar
duck
Member
Posts: 80
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:41 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by duck »

14 iässä liityin vanhoille foorumeille 5 marraskuuta 2005, käyttäjätunnuksella juppeli.
siitä se alkoi ^^
Lentäjä-ässä:
lentäjä-ässä
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by MaGetzUb »

She olhi shilloin 2005 (Ohlin silloin 3. luokalla) khun huomashin cb:n pompshataneen markhinoille.. Ja shiitä she kaikkhi alkhoi.. Mä kävin eka kaikki objekti ja type tutoriaalit läpi, koska niistä oli minulle eniten hyötyä...(Maailmanluokan pelin tekoa varten, mutta huomasin sitten että pitää mennä koko tutoriaali hässäkkä läpi. Ja tässä sitä nyt sitten ollaan.
EDIT:

Ja kyllä! MIten ollakkaan satuin itsekkin eka ruveta häsläilemään q-basickilla!

EDIT:

Ja tulevaisuudessa saa työntää blitsit sinne mihinkä ei aurinko paista CB V3:en tieltä! :D

Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
vms100
Member
Posts: 81
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:47 pm

Re: Mistä kaikki alkoi!

Post by vms100 »

taisi olla c++ jolla aloitin, kyllästyin, sit cb, kaveri suositteli vb:tä, siihen sit. nytten c++ opettelussa.
Post Reply