Page 12 of 15
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Mar 12, 2011 12:41 pm
by axu
Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Mar 12, 2011 2:45 pm
by DJ-Filbe
axu wrote:Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin
Ja entäs kun exestä halutaan mahdollisimman pieni jos ei käytetä kaikkia komentoja? Niin että exeen tulisi vain kaikki tarpeellinen ilman mitään turhaa?
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Mar 12, 2011 4:24 pm
by koodaaja
Muistelen Zeron kertoneen viime assyillä, että Filben kysymä ominaisuus on aina päällä - mukaan pakataan vain kulloinkin tarpeelliset asiat. Todella pieniä .exejä en usko senkään tuottavan, vaan eihän se ole CoolBasicin pointtikaan :)
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sun Mar 13, 2011 3:52 pm
by axu
Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta
blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sun Mar 13, 2011 6:25 pm
by tuhoojabotti
axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta
blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sun Mar 13, 2011 7:26 pm
by legend
tuhoojabotti wrote:axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta
blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä.
Nyt tulee taas niin tyhmä kysymys... eli onko classicki jo puolessa välissä vai vain kääntäjä
Eli valmistuuko classicki nähtävästi jouluna vai kesällä vai maailman tuhouduttua??
Edit. Oikeita vastauksia kiitos, eikä mitään linkkiä siihen *****
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sun Mar 13, 2011 7:33 pm
by TheDuck
Kääntäjä. Ja classic valmistuu sitten kun se saadaan valmiiksi.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Mon Mar 14, 2011 12:15 pm
by Zero
Pelimoottori on jo työnalla. Heti kun kääntäjä on valmis niin siihen pultataan tulkki kiinni, mikä tarkoittaa sitä että Cool VES:lla voi jo ajaa CoolBasic Classic-koodia! Tämä vaihe on meille kehittäjillekin varmasti kaikkein mielenkiintoisin.
Niin kuin Tuhoojabotti jo mainitsikin, tämän lisäksi meidän tulee valmistella mm. uusi koodieditori käyttökuntoon ja jonkinnäköinen väliaikainen kotisivu (se milloin täysi web-portaali menee tuotantoon, on vielä auki). Sitten ollaankin jo valmiita ensimmäiseen alpha-versioon!
Se, onko meillä julkinen alpha vai vasta julkinen beta, on vielä päättämättä.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Mon Mar 14, 2011 12:39 pm
by MaGetzUb
Hienoa kuulla! Onko loppupuolisko helpoin osa vai yhtä vaikea? Kestääkö vielä kauankin?
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Mon Mar 14, 2011 1:16 pm
by Zero
Alku on työläin. Kun pyörä sitten lähtee pyörimään tuon enginen kanssa niin konkreettisia tuloksiakin tulee paljon useammin.
EDIT:Ja näin onnistuin olemaan vastaamatta kumpaankaan kysymykseen suoraan
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Fri Apr 01, 2011 9:37 pm
by axu
Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen
) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:
Code: Select all
Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1)
If c = "Testi1" And a > 10 Then
...
End If
Print a //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Fri Apr 01, 2011 10:11 pm
by Latexi95
axu wrote:Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen
) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:
Code: Select all
Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1)
If c = "Testi1" And a > 10 Then
...
End If
Print a //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
En aivan tajua, mitä hyötyä tästä olisi. Miksi ei vain voisi kirjoittaa
Code: Select all
If "Testi" + Rand(1) = "Testi1" And b ^2 > 10 then
...
EndIf
?
Ja muutenkin mikäli tuollaista käytetään vaikka silmukassa, niin varmaankin se hidastaisi aika paljon kun kokoajan täytyisi varailla muistia. Funktioissa muuttujat kumminkin tuhottaisiin lopussa joten hirvittävästi sillä ei ole merkitystä. Muutenkaan nykymittapuulla 4 tavua on olemattomasti.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Fri Apr 01, 2011 10:59 pm
by DJ-Filbe
Tuleekohan V3:n asetus, jossa voi valita, piirretäänkö piirtokomennot 2- vai 3d :nä?
Tämän voisi toteuttaa kahdella kuvalla; "screen" ja "3dscreen". Eli käytännössä olisi mahdollista tehdä mukavannäköinen 3d-peli osaamatta kaikkia 3d-projektioon tarvittavia kaavoja.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Apr 02, 2011 12:45 am
by Wingman
tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Apr 02, 2011 9:57 am
by DJ-Filbe
Wingman wrote:tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
Tätäpä juuri hain. Odotukset ovat korkealla uuden CB:n mahdollisuuksista.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Apr 02, 2011 3:47 pm
by koodaaja
Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Apr 02, 2011 4:04 pm
by MaGetzUb
koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:
Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
Rotate3DObject obj, XAxis, xang
Rotate3DObject obj, YAxis, yang
Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Apr 02, 2011 4:13 pm
by JATothrim
MaGetzUb wrote:koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:
Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
Rotate3DObject obj, XAxis, xang
Rotate3DObject obj, YAxis, yang
Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin.
EDIT:Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)
Code: Select all
Scope
Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer
...
EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
EDIT2: MaGetzUb: erikseen usean akselin ympäri kääntäminen on juuri se, mikä aiheuttaa ja sallii gimbal lockin, tästä et pääse millään vippas konsteilla. Quanterinoilla objektia käännetään 3D-vektorin ympäri, siis yhden akselin - ja tadaa gimbal lock ei ole edes mahdollinen.[/edit]
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Sat Apr 02, 2011 4:31 pm
by MaGetzUb
JATothrim wrote:MaGetzUb wrote:koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:
Code: Select all
Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
Rotate3DObject obj, XAxis, xang
Rotate3DObject obj, YAxis, yang
Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin.
EDIT:Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)
Code: Select all
Scope
Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer
...
EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
[/edit]
Vielä sen verran sanon offtopic:na, että tuossa Rotate3DObj funktiossa käytettäisiin toista rotaatio funktiota, jossa objektia käännettäisiin vain annetun akselin ja kulman avulla. Rotate3DObj vain kääntäisi vain kyseisen funktion avulla kaikki erikseen.. o_O
Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit
Posted: Wed Jun 01, 2011 12:38 pm
by axu
Mitenkäs kesälomat vaikuttavat CBC:n kehitykseen? Enemmän aikaa koodailla, mutta haluaako sitä kauniilla säällä koneella olla?
On nyt taas ollut kohta neljännesvuosi ilman mitään tiedonantoa projektin kehittymisestä, vähän huolestuttaa
Toivottavasti se enteilee jotain hyvää