CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
User avatar
Kasp3r
Newcomer
Posts: 23
Joined: Fri Jun 04, 2010 10:34 am

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Kasp3r » Wed Aug 18, 2010 9:55 pm

Kuulostaapas todella upealta, fysiikka moottori ja kaikki.

Onko muuten mukaan tulossa A*-algoritmi? Se helpottaisi mukavasti tekoälyn tekemistä.
Tulee myös samalla semmoinen fiilis, että jääkö itselle enää mitään koodattavaa, joka ei kyllä pidä paikkaansa.

User avatar
saska
Newcomer
Posts: 39
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:40 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by saska » Wed Aug 18, 2010 10:44 pm

ehdin lukea tuon blogipostin puoleen väliin niin oli pakko jo tulla tänne hehkuttamaan. vaikka olen lähes kokonaan menettänyt kiinustukseni koodailuun, niin tätä pitää kyllä testata.

vaikuttaa aika kuumalta tämä uusi cb.

User avatar
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by SPuntte » Fri Aug 20, 2010 1:19 pm

Kasp3r wrote:Kuulostaapas todella upealta, fysiikka moottori ja kaikki.

Onko muuten mukaan tulossa A*-algoritmi? Se helpottaisi mukavasti tekoälyn tekemistä.
Tulee myös samalla semmoinen fiilis, että jääkö itselle enää mitään koodattavaa, joka ei kyllä pidä paikkaansa.
Zeron keskeinen visiohan on nimenomaan pelintekemisen helppous (kts. foorumin alaotsikko toim. huom.). Valitettavasti nuo kaksi asiaa assosioituu useimmiten Drag-and-drop -tyylisiin ohjelmistoihin, joissa käyttäjä on sidottu tiettyyn ennalta määriteltyyn muottiin rakentaa peli. Meidän tavoitteenamme onkin yhdistää helppous ja tekninen suorituskyky ennennäkemättömällä tavalla niin, että käyttäjä voi keskittyä olennaiseen.

Uuden CoolBasicin käyttäjä voi halutessaan joko käyttää Cool VESin tarjoamia valmiita ominaisuuksia ja toimia elokuvaohjaajan tapaan sen tarkemmin tekniseen toteutukseen perehtymättä - tai ottaa perinteisemmän ohjelmoijan roolin ja rakentaa pelin alusta alkaen itse.

Mitä yksittäisiin ominaisuuksiin, kuten A*-algoritmiin tulee, voin sanoa ainakin sen verran, että lukuisia enemmän ja vähemmän villejä ideoita tärkeiden pelielementtien (kuten tekoäly tai reitinhaku) sisällyttämisestä natiivina Cool VESiin on heitelty ilmaan DevTeamin palavereissa. Näiden suunnitelmien toteuttamisesta ei ole mitään varmuutta, mutta kutakin ominaisuutta varmasti harkitaan, kun kehitys on edennyt siihen vaiheeseen, että perustoiminnallisuudet ovat valmiina ja nice-to-have -ominaisuuksien toteutus tulee ajankohtaiseksi.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX

MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MrMonday » Fri Aug 20, 2010 7:28 pm

Kyllähän nykyiseenkin coolbasiciin pystyy itse tekemään kaikki valmiina olevat komennot ja funktiot, jos vaan itse haluaa,
mutta kaikki pelintekoon tarvittavat jutut on tehty valmiiksi, että aloittelijoilla olisi helpompi lähteä mukaan, kuten esimerkiksi
minä, joka en ikinä olisi aloittanut ohjelmointia, jos ei cbssä olisi ohjelmointia helpottavia systeemejä..
Uskon että tulevaan cb:hen tulee myös mahdollisuus tehdä kaikki itse jos haluaa/osaa, mutta mahdollistaa myös valmiiden,
sisäänrakennettujen systeemien käytön..

DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 3:18 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by DJ-Filbe » Fri Aug 20, 2010 9:35 pm

Onkohan tuohon muuten tulossa ominaisuus, joka tunnistaa käytetyt komennot eikä kirjoita exeen kaikkia CBC :n mahdollisia komentoja...? <- pitäisi ainakin exen koon pienempänä (esim. helloworld ei veisi 200kt :D )

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by esa94 » Fri Aug 20, 2010 9:46 pm

DJ-Filbe wrote:Onkohan tuohon muuten tulossa ominaisuus, joka tunnistaa käytetyt komennot eikä kirjoita exeen kaikkia CBC :n mahdollisia komentoja...? <- pitäisi ainakin exen koon pienempänä (esim. helloworld ei veisi 200kt :D )
Tavukooditulkki vienee jonkin verran tilaa joka tapauksessa.

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by temu92 » Sat Aug 21, 2010 2:24 am

DJ-Filbe wrote:Onkohan tuohon muuten tulossa ominaisuus, joka tunnistaa käytetyt komennot eikä kirjoita exeen kaikkia CBC :n mahdollisia komentoja...? <- pitäisi ainakin exen koon pienempänä (esim. helloworld ei veisi 200kt :D )
Se mikä tekee tälläkin hetkellä suurimman osan tiedoston koosta on FMODin sisällytetty DLL tiedosto.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Zero » Sat Aug 21, 2010 9:47 pm

Itse tulkki on hyvin pieni (varmaan 100-175kt). Meillä on käytännössä muutama vaihtoehto:

1) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää vain tulkin ja ohjelmakoodin ja pelimoottori on erillinen DLL. Ts. sovellus on hyvin pieni, mutta vaatii toimiakseen erillisen DLL-kirjaston (joka kuitenkin toimitetaan paketissa automaattisesti)

2) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää sekä tulkin että pelimoottorin. Muita tiedostoja ei tarvita (paitsi ehkä äänimoottorina toimiva Audiere tai vastaava)

3) CoolBasic Classic:lla tehty exe sisältää kaiken, mutta on valmiiksi pakattu (esim. UPX), jolloin exen koko on yleensä vain noin 30% alkuperäisestä

En ota vielä kantaa siihen mihin näistä päädytään, mutta valinnalla ei liene juurikaan vaikutusta loppukäyttäjän näkökulmasta.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by phons » Sun Aug 29, 2010 10:24 pm

Vaikkei uusin blogiposti ollutkaan välttämättä kehitysuutinen, niin pakko kyllä sanoa että tuollaisia lisää, oli loistava!! :D
Image

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Zero » Mon Aug 30, 2010 9:22 am

phons wrote:Vaikkei uusin blogiposti ollutkaan välttämättä kehitysuutinen, niin pakko kyllä sanoa että tuollaisia lisää, oli loistava!! :D
Kyllä noita cb-sarjiksia jatkossa lisää tullaan näkemään. Meikäläisellä on paljon ideoita valmiina odottamaan sopivaa julkaisurakoa :)
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by tuhoojabotti » Mon Aug 30, 2010 2:12 pm

Kunhan ei vie liikaa resursseja itse CoolBasicin kehityksestä. Mutta pitää toki pitää taukoa siitäkin aina välillä. ;)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”

User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by JATothrim » Wed Sep 01, 2010 12:35 am

btw. (jatkan offtopicia) onko kellään tallessa alkuperäistä CB-Sarjista? Sehän on kuin kansallislaulu tälle yhteisölle, taistelu itsenäisyydestä. (ja zerpan paluun odotuksesta. :D ) sen tasoista komiikkaa ei löydy muualta. GET IT HERE.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Awaclus » Wed Sep 01, 2010 8:26 am

JATothrim wrote:btw. (jatkan offtopicia) onko kellään tallessa alkuperäistä CB-Sarjista?
Alkuperäinen CB-Sarjis == Jafnan tekemä muistaakseni 14-osainen sarjakuva, jossa hahmoina olivat foorumikäyttäjien avatarit? Jos on, niin minullekin saa lähettää, ne oli ihan parhaita.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Zero » Mon Sep 27, 2010 7:33 pm

Kirjoitin blogiini pikku raportin taannoisesta 3D-kokeilustani. Lisäksi, CB-sarjis #2 on nyt julkaistu.

http://www.coolbasic.com/blog

Tekijätiimillä on pari isompaa esittelyä valmisteilla... stay tuned.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by esa94 » Mon Oct 04, 2010 9:55 pm

Zero wrote:Ja uusi CB-sarjis on myös julkaistu :)
Haha, eeppinen partavitsi on eeppinen. Videokin on ihan kiva :3

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MaGetzUb » Tue Oct 05, 2010 1:13 am

Täytyy kyllä nostaa hattua, melko paljon olette saaneet jo aikaan, vielä tiimin sisäisiä työkaluja... :o~ Vielä teillä on tehtävää, mutta hyvältä näyttää jatkakaa samaan malliin, niin meikäläiset koodaajat naputtavat ehkä jo ensivuoden puolella CBC:ä! : )
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 9:06 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by legend » Sun Oct 17, 2010 6:32 pm

Muuten milloinkohan coolbasic classic julkaistaan? Se näyttää aika valmiilta? Arvioita niiltä ketkä voivat kertoa siitä...

MrMonday
Advanced Member
Posts: 378
Joined: Fri Oct 10, 2008 2:35 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MrMonday » Sun Oct 17, 2010 8:02 pm

Onpahan vaan pieni edistys editorissakin verrattuna vanhaan :D
Näytti erittäin hyvältä videossa nuo muokkaus mahdollisuudet ja ulkonäkö, ei voi muuta kun onnitella ja kiittää hyvästä työstä!
legend wrote:Muuten milloinkohan coolbasic classic julkaistaan? Se näyttää aika valmiilta? Arvioita niiltä ketkä voivat kertoa siitä...

Tätä olen itsekkin miettinyt, että onko vielä mitään tarkempaa aikataulua julkaisun suhteen? Mutta pääasia tietysti että joskus julkaistaan..

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by axu » Mon Oct 18, 2010 11:49 am

Visual studio :P Hyvältä näyttää silti, vaikka aika aika pitkälti mikkisoftaa kopioitte ton tyylin suhteen...
Cajella on vielä hauskempi englanti kuin Zerolla :D

Kaikki muu teillä tuntuu olevan hyvin kondiksessa, mutta tosiaan jonkunlainen julkaisuaikataulu olisi kiva 8-)
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Feuer » Mon Oct 18, 2010 1:10 pm

axu wrote:Visual studio :P
Sama tuli minullakin mieleen :P Köyhän miehen Visualstudio. Kunhan hyödyntävät vain ko IDEn parhaat puolet, eivätkä tee mm. 2,5 gigaista asennuspaketia tai editoria joka vaatii yli gigan muistia itsellen.

Julkaisuaikataulusta voi hyvällä omallatunnolla arvailla että julkaisu on paljon lähempänä kuin 2007 8-)
Last edited by Feuer on Mon Oct 18, 2010 4:12 pm, edited 1 time in total.
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG

Post Reply