CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by axu »

Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin :D
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by DJ-Filbe »

axu wrote:Miten muuten CBC:ssä on äänikomentojen laita? Tullaanko niitä monipuolistamaan? Mitkä tiedostomuodot ovat tuettuja? Onko mm. nauhoitus ja tallennus mahdollista?
Grafiikoista on jauhettu jo niin paljon, että tekis mieli kuulla vähän kommenttia äänistäkin :D
Ja entäs kun exestä halutaan mahdollisimman pieni jos ei käytetä kaikkia komentoja? Niin että exeen tulisi vain kaikki tarpeellinen ilman mitään turhaa?
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by koodaaja »

Muistelen Zeron kertoneen viime assyillä, että Filben kysymä ominaisuus on aina päällä - mukaan pakataan vain kulloinkin tarpeelliset asiat. Todella pieniä .exejä en usko senkään tuottavan, vaan eihän se ole CoolBasicin pointtikaan :)
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by axu »

Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin :o
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by tuhoojabotti »

axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin :o
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä. :)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
legend
Advanced Member
Posts: 371
Joined: Wed Nov 18, 2009 8:06 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by legend »

tuhoojabotti wrote:
axu wrote:Näyttää olevan projekti aika pitkällä jos tuosta blogipostissa olleesta kaaviosta oikein ymmärsin :o
Onko koko CBC-kääntäjä sitten valmis kun kaikki tuon kaavion palikat ovat vihreinä?
allahan lukee: Green: done; Yellow: in the progress. Täytyy vaan muistaa, että kääntäjä on vain osa koko projektia. Mukaan pitää laskea itse CoolVES, koodieditori, nettisivut ja kaikki muut härpäkkeet. Mutta edistystä on aina kiva nähdä. :)
Nyt tulee taas niin tyhmä kysymys... eli onko classicki jo puolessa välissä vai vain kääntäjä :? Eli valmistuuko classicki nähtävästi jouluna vai kesällä vai maailman tuhouduttua??
Edit. Oikeita vastauksia kiitos, eikä mitään linkkiä siihen ***** :D
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by TheDuck »

Kääntäjä. Ja classic valmistuu sitten kun se saadaan valmiiksi.
^^
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Zero »

Pelimoottori on jo työnalla. Heti kun kääntäjä on valmis niin siihen pultataan tulkki kiinni, mikä tarkoittaa sitä että Cool VES:lla voi jo ajaa CoolBasic Classic-koodia! Tämä vaihe on meille kehittäjillekin varmasti kaikkein mielenkiintoisin.

Niin kuin Tuhoojabotti jo mainitsikin, tämän lisäksi meidän tulee valmistella mm. uusi koodieditori käyttökuntoon ja jonkinnäköinen väliaikainen kotisivu (se milloin täysi web-portaali menee tuotantoon, on vielä auki). Sitten ollaankin jo valmiita ensimmäiseen alpha-versioon!

Se, onko meillä julkinen alpha vai vasta julkinen beta, on vielä päättämättä.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MaGetzUb »

Hienoa kuulla! Onko loppupuolisko helpoin osa vai yhtä vaikea? Kestääkö vielä kauankin? :)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Zero »

Alku on työläin. Kun pyörä sitten lähtee pyörimään tuon enginen kanssa niin konkreettisia tuloksiakin tulee paljon useammin.
EDIT:

Ja näin onnistuin olemaan vastaamatta kumpaankaan kysymykseen suoraan ;)

CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by axu »

Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen :D ) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:

Code: Select all

Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1)
If c = "Testi1" And a > 10 Then
 ...
End If

Print a   //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Latexi95 »

axu wrote:Luin tässä vanhoja blogiposteja ja tuli tuosta short-circuit operaattoreista, että miten olisi väliaikaisen muuttujan määrittely? Tämä muuttuja toimisi niin, että sen jälkeen kun se on luettu, se tuhotaan. Näin pääsisi muistin tuhlauksen (neljän tavun tuhlauksen :D ) aiheuttamasta tuskasta. Väkäsin esimerkin, että tämä olisi jollain tavalla ymmärrettävä:

Code: Select all

Temp a = b ^ 2, c As String = "Testi" + Rand(1)
If c = "Testi1" And a > 10 Then
 ...
End If

Print a   //Tämä aiheuttaisi errorin, koska a on vain väliaikainen muuttuja
En aivan tajua, mitä hyötyä tästä olisi. Miksi ei vain voisi kirjoittaa

Code: Select all

If "Testi" + Rand(1) = "Testi1" And b ^2 > 10 then
...
EndIf
?
Ja muutenkin mikäli tuollaista käytetään vaikka silmukassa, niin varmaankin se hidastaisi aika paljon kun kokoajan täytyisi varailla muistia. Funktioissa muuttujat kumminkin tuhottaisiin lopussa joten hirvittävästi sillä ei ole merkitystä. Muutenkaan nykymittapuulla 4 tavua on olemattomasti.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by DJ-Filbe »

Tuleekohan V3:n asetus, jossa voi valita, piirretäänkö piirtokomennot 2- vai 3d :nä?
Tämän voisi toteuttaa kahdella kuvalla; "screen" ja "3dscreen". Eli käytännössä olisi mahdollista tehdä mukavannäköinen 3d-peli osaamatta kaikkia 3d-projektioon tarvittavia kaavoja.
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by Wingman »

tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
- - - -
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by DJ-Filbe »

Wingman wrote:tulee varmaankin että voit käyttää komentoa 'positionobject' x,y ja z parametreillä, samoin kun rotateobject -komentoa x, y ja z akselien ympäri pyöritykseen jne. Ja ohjelma laskee piirtokohdan itse
Tätäpä juuri hain. Odotukset ovat korkealla uuden CB:n mahdollisuuksista.
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by koodaaja »

Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MaGetzUb »

koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:

Code: Select all

Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
     Rotate3DObject obj, XAxis, xang
     Rotate3DObject obj, YAxis, yang
     Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by JATothrim »

MaGetzUb wrote:
koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:

Code: Select all

Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
     Rotate3DObject obj, XAxis, xang
     Rotate3DObject obj, YAxis, yang
     Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin. ;)
EDIT:

Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)

Code: Select all

Scope
	Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer
	...
EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
EDIT2: MaGetzUb: erikseen usean akselin ympäri kääntäminen on juuri se, mikä aiheuttaa ja sallii gimbal lockin, tästä et pääse millään vippas konsteilla. Quanterinoilla objektia käännetään 3D-vektorin ympäri, siis yhden akselin - ja tadaa gimbal lock ei ole edes mahdollinen.[/edit]
Last edited by JATothrim on Sat Apr 02, 2011 7:06 pm, edited 1 time in total.
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by MaGetzUb »

JATothrim wrote:
MaGetzUb wrote:
koodaaja wrote:Rotateobject-tyylisen komennon 3D-versio on siitä nihkeä, että noin toteutettuna se törmää gimabl lockiin - XYZ-kulmia ei voi antaa suoraan ilman ongelmia. Pyöritysakseli ja -kulma on yleensä parempi ratkaisu.
No entäs jos ne antaa peräkanaan erillisessä funktiossa? Ensin X, sitten Y ja viimmeisenä Z? Eihän kulmien antojärjestyksellä ole merkitystä?
Tämä siis tapahtuisi tyyliin:

Code: Select all

Function Rotate3DObj(obj, xang, yang, zang)
     Rotate3DObject obj, XAxis, xang
     Rotate3DObject obj, YAxis, yang
     Rotate3DObject obj, ZAxis, zang
EndFunction
On. Tuosta se gimbal lock nimen omaan aiheutuu. Quanterniolla (xyzw-vektori) asian hoitaa nätimmin.
Ja pikku modetus: Enemmän asiaa Classic 2D:stä, vähemmän 3D:tä. Haluan tietää mitä "2D" moottorilla pitää voida tehdä. Jos innostuisin koodaamaankin. ;)
EDIT:

Ja mitä noihin temppi muuttujiin, Classic voisi hyvin tukea omia Scopeja (näkyvyysalueita)

Code: Select all

Scope
	Dim a = 0, b = 2, c = 3 As integer
	...
EndScope // scopen sisällä määritellyt muuttujat lakaavat olemasta.
[/edit]
Vielä sen verran sanon offtopic:na, että tuossa Rotate3DObj funktiossa käytettäisiin toista rotaatio funktiota, jossa objektia käännettäisiin vain annetun akselin ja kulman avulla. Rotate3DObj vain kääntäisi vain kyseisen funktion avulla kaikki erikseen.. o_O
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic: Kehitysuutisten kommentit

Post by axu »

Mitenkäs kesälomat vaikuttavat CBC:n kehitykseen? Enemmän aikaa koodailla, mutta haluaako sitä kauniilla säällä koneella olla?
On nyt taas ollut kohta neljännesvuosi ilman mitään tiedonantoa projektin kehittymisestä, vähän huolestuttaa :? Toivottavasti se enteilee jotain hyvää ;)
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Post Reply