CoolBasic Classic: Esittely
Re: CoolBasic Classic
Nykyisen CBn suurimmat heikkoudet ovat olleet nopeus ja laitteistokiihdytetyn grafiikan puute sekä muutamat pienet rajoitteet.
Nuo kun korjataan ja syntaksin ilmeisesti pysyessä lähes samana CB päivittyy nykypäivään pysyen silti helppona käyttää.
Nuo kun korjataan ja syntaksin ilmeisesti pysyessä lähes samana CB päivittyy nykypäivään pysyen silti helppona käyttää.
Re: CoolBasic Classic
Ja päästään vissiin kokonaan softa renderistä eroon? En pidä siitä, jos sellaisia fiaskoja sieltä vielä löytyy kummittelemasta.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic Classic
Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa sekä karttasysteemin rukkaus järkevään kuntoon (osa komennoista olettaa karttoja olevan muistissa vain yksi, osa useampia).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Re: CoolBasic Classic
Tämä olisi tosi hyvä asia. Lisänä voisi vielä olla se, että ohjelma ei kaadu, jos esimerkiksi yritetään käsitellä jo poistettua objektia. Esimerkiksi MoveObject-komento voisi olla funktio, joka palauttaa toiminnon onnistumisen (true) tai epäoonistumisen (false). Vaihtoehtoisesti sitä voisi käyttää edelleen komentona, eli ilman sulkeita ja ilman paluuarvon vastaanottamista.Ilmuri wrote:Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa
Eli sisäinen virheentarkistus saisi olla tiukempi.
-
- Tech Developer
- Posts: 545
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
- Location: Liminka
Re: CoolBasic Classic
No ei kyllä. Tuohan aiheuttaisi paljon hämminkiä sen suhteen, miksi ohjelma ei toimikkaan niinkuin pitää. Parempi olisi jos ohjelmassa olisi kuvaavat virheilmoitukset. Klassisuuden nimissä virheet pitäis olla mahdollista korvata MAVeilla. Tai sitten jonkilainen logitiedosto, jossa lukee missä ja milloin yritettiin käyttää olemassaolematonta objektia.Jare wrote:Tämä olisi tosi hyvä asia. Lisänä voisi vielä olla se, että ohjelma ei kaadu, jos esimerkiksi yritetään käsitellä jo poistettua objektia. Esimerkiksi MoveObject-komento voisi olla funktio, joka palauttaa toiminnon onnistumisen (true) tai epäoonistumisen (false). Vaihtoehtoisesti sitä voisi käyttää edelleen komentona, eli ilman sulkeita ja ilman paluuarvon vastaanottamista.Ilmuri wrote:Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa
Eli sisäinen virheentarkistus saisi olla tiukempi.
Tuollainen kaatumattomuus / taustalla tapahtuva virheiden kierto on huono asia. Varsinkin kun siirtyy uuteen kieleen ja hups, ohjelma kaatuileekin vähän väliä huonojen koodaustapojen vuoksi.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Re: CoolBasic Classic
Heti ohjelman virhetilanteen jälkeen voisi tulla loki ruutu keskelle näyttöä ja näyttää, missä virhe tapahtui (rivi), sekä kuvaava seloste, mikä meni vikaan. Se olisi kätevä.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic Classic
Ohjelman käyttäjää ajatellen lienee kuitenkin parempi, että ohjelma jollain tavalla tokenee virheestä, eikä sulkeudu.KilledWhale wrote:No ei kyllä. Tuohan aiheuttaisi paljon hämminkiä sen suhteen, miksi ohjelma ei toimikkaan niinkuin pitää. Parempi olisi jos ohjelmassa olisi kuvaavat virheilmoitukset. Klassisuuden nimissä virheet pitäis olla mahdollista korvata MAVeilla. Tai sitten jonkilainen logitiedosto, jossa lukee missä ja milloin yritettiin käyttää olemassaolematonta objektia.Jare wrote:Tämä olisi tosi hyvä asia. Lisänä voisi vielä olla se, että ohjelma ei kaadu, jos esimerkiksi yritetään käsitellä jo poistettua objektia. Esimerkiksi MoveObject-komento voisi olla funktio, joka palauttaa toiminnon onnistumisen (true) tai epäoonistumisen (false). Vaihtoehtoisesti sitä voisi käyttää edelleen komentona, eli ilman sulkeita ja ilman paluuarvon vastaanottamista.Ilmuri wrote:Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa
Eli sisäinen virheentarkistus saisi olla tiukempi.
Tuollainen kaatumattomuus / taustalla tapahtuva virheiden kierto on huono asia. Varsinkin kun siirtyy uuteen kieleen ja hups, ohjelma kaatuileekin vähän väliä huonojen koodaustapojen vuoksi.
Re: CoolBasic Classic
Mielestäni tämän pitäisi kyllä olla niin paljon koodarin harteilla kuin mahdollista. Ei ainakaan mitään pakollisia ("Sori, musta tuntuu että joku meni pieleen, en oo varma menikö, mut sammunpas nyt kumminkin varmuuden vuoksi, jookos?") virheilmoituksia, kiitos.Jare wrote:Ohjelman käyttäjää ajatellen lienee kuitenkin parempi, että ohjelma jollain tavalla tokenee virheestä, eikä sulkeudu.
-
- Tech Developer
- Posts: 545
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
- Location: Liminka
Re: CoolBasic Classic
Ohjelman toimivuus on kyllä täysin koodaajan vastulla ( ellei lasketa satunnaisia cb-maveja nykyisessä versiossa )Jare wrote: Ohjelman käyttäjää ajatellen lienee kuitenkin parempi, että ohjelma jollain tavalla tokenee virheestä, eikä sulkeudu.
Automaattisen virheenkierron myötä koodaaja siirtäisi vain vastuuta ohjelmalle, eikä ikinä oppisi omista virheistään.
Tuollainen virheenkierto aiheuttaisi harmaita hiuksia pähkäillessä miksi ihmeessä koodi ei tee mitään, mutta ei myöskään anna mitään virheilmoitusta.
Ihmisten tulee vain opetella koodaamaan niin ettei tällaisia tarvita.
Eiköhän uuteen coolbasiciin saada jonkinlainen debuggeri millä viat selvitetään käden käänteessä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
Kehittäjä
cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi
<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: CoolBasic Classic
Älkää hätäilkää, Zerohan kertoi jo aikaa sitten ettei MAVia nähdä tulevissa versioissa eikä toivon mukaan mitään sen seuraajaakaan.
Itse olisin jonkinlaisen errorlogijärjestelmän kannalla. Toinen mieleen tullut mahdollisuus on, että editorista ajettu ohjelma itkisi virheistä mutta valmiiksi .exeksi käännetty ei. Error-popuppien ei kuitenkaan pitäisi sammuttaa ohjelmaa niissä tapauksissa joissa se ei ole aivan välttämätöntä.
Luottaisin tässä jälleen Zeroon, eiköhän hän hyvän systeemin kehitä.
Itse olisin jonkinlaisen errorlogijärjestelmän kannalla. Toinen mieleen tullut mahdollisuus on, että editorista ajettu ohjelma itkisi virheistä mutta valmiiksi .exeksi käännetty ei. Error-popuppien ei kuitenkaan pitäisi sammuttaa ohjelmaa niissä tapauksissa joissa se ei ole aivan välttämätöntä.
Luottaisin tässä jälleen Zeroon, eiköhän hän hyvän systeemin kehitä.
Re: CoolBasic Classic
Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
Re: CoolBasic Classic
Itseäni kiinnostaisi uusien esimerkkien vääntäminen manuaaliin, jos tähän on tarvetta
-
- Newcomer
- Posts: 36
- Joined: Fri Mar 20, 2009 3:29 pm
Re: CoolBasic Classic
Nykyisen coolbasicin törmäyksen tunnistuksessahan on niitä pallo-pallo ym. törmäyksiä, mutta esim. jotkut esim laatikko-laatikko
törmäykset taisivat puuttua? Se nimittäin on välillä todella ärsyttävää kun teet ohjelmaa ja, törmäykset eivät sitten toimi ja täytyy tehdä ne sitten viellä kiertotietä.
törmäykset taisivat puuttua? Se nimittäin on välillä todella ärsyttävää kun teet ohjelmaa ja, törmäykset eivät sitten toimi ja täytyy tehdä ne sitten viellä kiertotietä.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
Re: CoolBasic Classic
Kyllä ne mielestäni kaikki yhdistelmät toimii, mutta useampia muotoja vois kyllä tukea, ja(muistaakseni tästä on jo jossain puhuttu) polygoni/pikselitörmäykset =Herra HoOpO wrote:Nykyisen coolbasicin törmäyksen tunnistuksessahan on niitä pallo-pallo ym. törmäyksiä, mutta esim. jotkut esim laatikko-laatikko
törmäykset taisivat puuttua? Se nimittäin on välillä todella ärsyttävää kun teet ohjelmaa ja, törmäykset eivät sitten toimi ja täytyy tehdä ne sitten viellä kiertotietä.
Re: CoolBasic Classic
Itse olen ollut aina (kun vielä säädin tilekartoilla niin) vailla pikselin tarkkoja törmäyksiä. Niin ne nyt vissiin tulee? Vaikka tuskin enää käyttäisinkään tilekarttoja tulevassa CB:ä.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Re: CoolBasic Classic
Ilmoittakaa minne? Postaat vieraana ja et jätä mitään yhteystietoja? Ehkä kannattaisi se tunnus kuitenkin foorumilla olla. Ihan vain näin offtopic-huomautuksena. Vähän järkeä näihin viesteihin mukaan, kiitos.ellu as a guest wrote:Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
Lisäksi, vaivautukaa nyt lukemaan edes se tiedote ennen kuin kommentoitte...
Re: CoolBasic Classic
ellu as a guest viittaa IMO siihen, että tämän foorumin käyttäjä Ellu postaa vieraana, mutta omistaa käyttäjän.Pettis wrote:Ilmoittakaa minne? Postaat vieraana ja et jätä mitään yhteystietoja? Ehkä kannattaisi se tunnus kuitenkin foorumilla olla. Ihan vain näin offtopic-huomautuksena. Vähän järkeä näihin viesteihin mukaan, kiitos.ellu as a guest wrote:Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
Lisäksi, vaivautukaa nyt lukemaan edes se tiedote ennen kuin kommentoitte...
-
- Devoted Member
- Posts: 594
- Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
- Location: Ruudun toisella puolella
Re: CoolBasic Classic
No, nyt postaan sitten tunnuksellani, sähköposti (elinjama@hotmail.com) tai YV sopii ilmoittamiseen /off
Re: CoolBasic Classic
Kuulostaa todella hyvältä. Olisi tietysti pari kysymystä Aiotko esimerkiksi sisällyttää Irrlichtin tuohon CoolVES -moottoriin? Aiotko koodata fysiikkamoottorin itse, vai käytätkö jotain valmista? Miten nuo laajennukset, kuten esimerkiksi tuo fysiikkamottori ym., tulevat käytännössä toimimaan?
Lisäksi olen kiinnostunut DevTeamista. Jos aiot sisällyttää CoolVES:iin 3d-moottorin, voisin tehdä 3d-modeleita. Voin lisäksi tehdä grafiikkaa, ja mieluiten myös manuaaliin koodiesimerkkejä ja funktioiden ohjeita.
Lisäksi olen kiinnostunut DevTeamista. Jos aiot sisällyttää CoolVES:iin 3d-moottorin, voisin tehdä 3d-modeleita. Voin lisäksi tehdä grafiikkaa, ja mieluiten myös manuaaliin koodiesimerkkejä ja funktioiden ohjeita.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic Classic
temu92 wrote:Aikas mielenkiintonen juttu Toisaalta kiinnostais kyllä DevTeami, ehkä suunnittelu/web-ohjelmointi mutta en tiedä vielä miten se sitten.
ellu wrote:Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
axu wrote:Itseäni kiinnostaisi uusien esimerkkien vääntäminen manuaaliin, jos tähän on tarvetta
Älkää laittako minulle vielä hakemuksia. Sitten kun DevTeamia aletaan kasaamaan, asiasta tulee oma viestiketjunsa, jossa on ohjeet hakemuksien lähettämiseen jne.Pate5 wrote:Lisäksi olen kiinnostunut DevTeamista. Jos aiot sisällyttää CoolVES:iin 3d-moottorin, voisin tehdä 3d-modeleita. Voin lisäksi tehdä grafiikkaa, ja mieluiten myös manuaaliin koodiesimerkkejä ja funktioiden ohjeita.
DevTeamin rakenne alkaa jo hahmottumaan pikku hiljaa - siitä on olemassa jo kaavio ja kullekin jäsenelle on jaettu vastuualueet. Kaavio julkaistaan kun hakuprosessi alkaa.
Kirjoitan luultavasti tämän viikon aikana viimeisen blogipostin ennen virallista DevTeam-ilmoitusta.
Jos olette kiinnostuneita DevTeamiin liittymisestä, pitäkää tätä foorumia silmällä vähintään kerran viikossa.
Teknologiakysymyksiin en ota vielä kantaa. Osa niistä on auki ja tarvitsen juuri tällaisten päätösten tekemiseen (ja jopa toteutukseen) DevTeamilaisia. Huomatkaa, että teknologiaan ja kielen kehitykseen liittyvä suunnittelu on DevTeamin sisäistä (ja luottamuksellista) tietoa joten yhteisö kuulee niistä aina pienellä viiveellä.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog