CoolBasic Classic: Esittely

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
ristis
Moderator
Moderator
Posts: 101
Joined: Sat Sep 08, 2007 4:32 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: CoolBasic Classic

Post by ristis »

Nykyisen CBn suurimmat heikkoudet ovat olleet nopeus ja laitteistokiihdytetyn grafiikan puute sekä muutamat pienet rajoitteet.
Nuo kun korjataan ja syntaksin ilmeisesti pysyessä lähes samana CB päivittyy nykypäivään pysyen silti helppona käyttää. :)
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic

Post by MaGetzUb »

Ja päästään vissiin kokonaan softa renderistä eroon? :) En pidä siitä, jos sellaisia fiaskoja sieltä vielä löytyy kummittelemasta.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: CoolBasic Classic

Post by Ilmuri »

Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa sekä karttasysteemin rukkaus järkevään kuntoon (osa komennoista olettaa karttoja olevan muistissa vain yksi, osa useampia).
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic Classic

Post by Jare »

Ilmuri wrote:Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa
Tämä olisi tosi hyvä asia. Lisänä voisi vielä olla se, että ohjelma ei kaadu, jos esimerkiksi yritetään käsitellä jo poistettua objektia. Esimerkiksi MoveObject-komento voisi olla funktio, joka palauttaa toiminnon onnistumisen (true) tai epäoonistumisen (false). Vaihtoehtoisesti sitä voisi käyttää edelleen komentona, eli ilman sulkeita ja ilman paluuarvon vastaanottamista.

Eli sisäinen virheentarkistus saisi olla tiukempi.
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic Classic

Post by KilledWhale »

Jare wrote:
Ilmuri wrote:Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa
Tämä olisi tosi hyvä asia. Lisänä voisi vielä olla se, että ohjelma ei kaadu, jos esimerkiksi yritetään käsitellä jo poistettua objektia. Esimerkiksi MoveObject-komento voisi olla funktio, joka palauttaa toiminnon onnistumisen (true) tai epäoonistumisen (false). Vaihtoehtoisesti sitä voisi käyttää edelleen komentona, eli ilman sulkeita ja ilman paluuarvon vastaanottamista.

Eli sisäinen virheentarkistus saisi olla tiukempi.
No ei kyllä. Tuohan aiheuttaisi paljon hämminkiä sen suhteen, miksi ohjelma ei toimikkaan niinkuin pitää. Parempi olisi jos ohjelmassa olisi kuvaavat virheilmoitukset. Klassisuuden nimissä virheet pitäis olla mahdollista korvata MAVeilla. Tai sitten jonkilainen logitiedosto, jossa lukee missä ja milloin yritettiin käyttää olemassaolematonta objektia.

Tuollainen kaatumattomuus / taustalla tapahtuva virheiden kierto on huono asia. Varsinkin kun siirtyy uuteen kieleen ja hups, ohjelma kaatuileekin vähän väliä huonojen koodaustapojen vuoksi.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic

Post by MaGetzUb »

Heti ohjelman virhetilanteen jälkeen voisi tulla loki ruutu keskelle näyttöä ja näyttää, missä virhe tapahtui (rivi), sekä kuvaava seloste, mikä meni vikaan. Se olisi kätevä.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CoolBasic Classic

Post by Jare »

KilledWhale wrote:
Jare wrote:
Ilmuri wrote:Tärkeimmät lisäykset mitkä minulle tulevat mieleen ovat mahdollisuus tarkistaa onko resurssi/tyypin instanssi/objekti vielä olemassa
Tämä olisi tosi hyvä asia. Lisänä voisi vielä olla se, että ohjelma ei kaadu, jos esimerkiksi yritetään käsitellä jo poistettua objektia. Esimerkiksi MoveObject-komento voisi olla funktio, joka palauttaa toiminnon onnistumisen (true) tai epäoonistumisen (false). Vaihtoehtoisesti sitä voisi käyttää edelleen komentona, eli ilman sulkeita ja ilman paluuarvon vastaanottamista.

Eli sisäinen virheentarkistus saisi olla tiukempi.
No ei kyllä. Tuohan aiheuttaisi paljon hämminkiä sen suhteen, miksi ohjelma ei toimikkaan niinkuin pitää. Parempi olisi jos ohjelmassa olisi kuvaavat virheilmoitukset. Klassisuuden nimissä virheet pitäis olla mahdollista korvata MAVeilla. Tai sitten jonkilainen logitiedosto, jossa lukee missä ja milloin yritettiin käyttää olemassaolematonta objektia.

Tuollainen kaatumattomuus / taustalla tapahtuva virheiden kierto on huono asia. Varsinkin kun siirtyy uuteen kieleen ja hups, ohjelma kaatuileekin vähän väliä huonojen koodaustapojen vuoksi.
Ohjelman käyttäjää ajatellen lienee kuitenkin parempi, että ohjelma jollain tavalla tokenee virheestä, eikä sulkeudu.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: CoolBasic Classic

Post by Ruuttu »

Jare wrote:Ohjelman käyttäjää ajatellen lienee kuitenkin parempi, että ohjelma jollain tavalla tokenee virheestä, eikä sulkeudu.
Mielestäni tämän pitäisi kyllä olla niin paljon koodarin harteilla kuin mahdollista. Ei ainakaan mitään pakollisia ("Sori, musta tuntuu että joku meni pieleen, en oo varma menikö, mut sammunpas nyt kumminkin varmuuden vuoksi, jookos?") virheilmoituksia, kiitos.
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 545
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: CoolBasic Classic

Post by KilledWhale »

Jare wrote: Ohjelman käyttäjää ajatellen lienee kuitenkin parempi, että ohjelma jollain tavalla tokenee virheestä, eikä sulkeudu.
Ohjelman toimivuus on kyllä täysin koodaajan vastulla ( ellei lasketa satunnaisia cb-maveja nykyisessä versiossa )
Automaattisen virheenkierron myötä koodaaja siirtäisi vain vastuuta ohjelmalle, eikä ikinä oppisi omista virheistään.
Tuollainen virheenkierto aiheuttaisi harmaita hiuksia pähkäillessä miksi ihmeessä koodi ei tee mitään, mutta ei myöskään anna mitään virheilmoitusta.
Ihmisten tulee vain opetella koodaamaan niin ettei tällaisia tarvita. :D

Eiköhän uuteen coolbasiciin saada jonkinlainen debuggeri millä viat selvitetään käden käänteessä.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: CoolBasic Classic

Post by koodaaja »

Älkää hätäilkää, Zerohan kertoi jo aikaa sitten ettei MAVia nähdä tulevissa versioissa eikä toivon mukaan mitään sen seuraajaakaan.

Itse olisin jonkinlaisen errorlogijärjestelmän kannalla. Toinen mieleen tullut mahdollisuus on, että editorista ajettu ohjelma itkisi virheistä mutta valmiiksi .exeksi käännetty ei. Error-popuppien ei kuitenkaan pitäisi sammuttaa ohjelmaa niissä tapauksissa joissa se ei ole aivan välttämätöntä.

Luottaisin tässä jälleen Zeroon, eiköhän hän hyvän systeemin kehitä.
ellu as a guest

Re: CoolBasic Classic

Post by ellu as a guest »

Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic

Post by axu »

Itseäni kiinnostaisi uusien esimerkkien vääntäminen manuaaliin, jos tähän on tarvetta :)
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Herra HoOpO
Newcomer
Posts: 36
Joined: Fri Mar 20, 2009 3:29 pm

Re: CoolBasic Classic

Post by Herra HoOpO »

Nykyisen coolbasicin törmäyksen tunnistuksessahan on niitä pallo-pallo ym. törmäyksiä, mutta esim. jotkut esim laatikko-laatikko
törmäykset taisivat puuttua? Se nimittäin on välillä todella ärsyttävää kun teet ohjelmaa ja, törmäykset eivät sitten toimi ja täytyy tehdä ne sitten viellä kiertotietä.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CoolBasic Classic

Post by axu »

Herra HoOpO wrote:Nykyisen coolbasicin törmäyksen tunnistuksessahan on niitä pallo-pallo ym. törmäyksiä, mutta esim. jotkut esim laatikko-laatikko
törmäykset taisivat puuttua? Se nimittäin on välillä todella ärsyttävää kun teet ohjelmaa ja, törmäykset eivät sitten toimi ja täytyy tehdä ne sitten viellä kiertotietä.
Kyllä ne mielestäni kaikki yhdistelmät toimii, mutta useampia muotoja vois kyllä tukea, ja(muistaakseni tästä on jo jossain puhuttu) polygoni/pikselitörmäykset = :P
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic Classic

Post by MaGetzUb »

Itse olen ollut aina (kun vielä säädin tilekartoilla niin) vailla pikselin tarkkoja törmäyksiä. Niin ne nyt vissiin tulee? :) Vaikka tuskin enää käyttäisinkään tilekarttoja tulevassa CB:ä.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: CoolBasic Classic

Post by Pettis »

ellu as a guest wrote:Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
Ilmoittakaa minne? Postaat vieraana ja et jätä mitään yhteystietoja? Ehkä kannattaisi se tunnus kuitenkin foorumilla olla. Ihan vain näin offtopic-huomautuksena. Vähän järkeä näihin viesteihin mukaan, kiitos.

Lisäksi, vaivautukaa nyt lukemaan edes se tiedote ennen kuin kommentoitte...
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: CoolBasic Classic

Post by Awaclus »

Pettis wrote:
ellu as a guest wrote:Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
Ilmoittakaa minne? Postaat vieraana ja et jätä mitään yhteystietoja? Ehkä kannattaisi se tunnus kuitenkin foorumilla olla. Ihan vain näin offtopic-huomautuksena. Vähän järkeä näihin viesteihin mukaan, kiitos.

Lisäksi, vaivautukaa nyt lukemaan edes se tiedote ennen kuin kommentoitte...
ellu as a guest viittaa IMO siihen, että tämän foorumin käyttäjä Ellu postaa vieraana, mutta omistaa käyttäjän.
Wingman
Devoted Member
Posts: 594
Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
Location: Ruudun toisella puolella

Re: CoolBasic Classic

Post by Wingman »

No, nyt postaan sitten tunnuksellani, sähköposti (elinjama@hotmail.com) tai YV sopii ilmoittamiseen /off
- - - -
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: CoolBasic Classic

Post by Pate5 »

Kuulostaa todella hyvältä. Olisi tietysti pari kysymystä :) Aiotko esimerkiksi sisällyttää Irrlichtin tuohon CoolVES -moottoriin? Aiotko koodata fysiikkamoottorin itse, vai käytätkö jotain valmista? Miten nuo laajennukset, kuten esimerkiksi tuo fysiikkamottori ym., tulevat käytännössä toimimaan?

Lisäksi olen kiinnostunut DevTeamista. Jos aiot sisällyttää CoolVES:iin 3d-moottorin, voisin tehdä 3d-modeleita. Voin lisäksi tehdä grafiikkaa, ja mieluiten myös manuaaliin koodiesimerkkejä ja funktioiden ohjeita.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 727
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic Classic

Post by Zero »

temu92 wrote:Aikas mielenkiintonen juttu :P Toisaalta kiinnostais kyllä DevTeami, ehkä suunnittelu/web-ohjelmointi mutta en tiedä vielä miten se sitten.
ellu wrote:Dev team kiinnostaa kyllä, graffoja em. Manuaaliin voin tehä, ja suomi-englanti-suomi kääntämistä, ilmottakaa jos pääsen mukaan
axu wrote:Itseäni kiinnostaisi uusien esimerkkien vääntäminen manuaaliin, jos tähän on tarvetta :)
Pate5 wrote:Lisäksi olen kiinnostunut DevTeamista. Jos aiot sisällyttää CoolVES:iin 3d-moottorin, voisin tehdä 3d-modeleita. Voin lisäksi tehdä grafiikkaa, ja mieluiten myös manuaaliin koodiesimerkkejä ja funktioiden ohjeita.
Älkää laittako minulle vielä hakemuksia. Sitten kun DevTeamia aletaan kasaamaan, asiasta tulee oma viestiketjunsa, jossa on ohjeet hakemuksien lähettämiseen jne.

DevTeamin rakenne alkaa jo hahmottumaan pikku hiljaa - siitä on olemassa jo kaavio ja kullekin jäsenelle on jaettu vastuualueet. Kaavio julkaistaan kun hakuprosessi alkaa.

Kirjoitan luultavasti tämän viikon aikana viimeisen blogipostin ennen virallista DevTeam-ilmoitusta.
Jos olette kiinnostuneita DevTeamiin liittymisestä, pitäkää tätä foorumia silmällä vähintään kerran viikossa.

Teknologiakysymyksiin en ota vielä kantaa. Osa niistä on auki ja tarvitsen juuri tällaisten päätösten tekemiseen (ja jopa toteutukseen) DevTeamilaisia. Huomatkaa, että teknologiaan ja kielen kehitykseen liittyvä suunnittelu on DevTeamin sisäistä (ja luottamuksellista) tietoa joten yhteisö kuulee niistä aina pienellä viiveellä.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog
Post Reply