Uusi editori?

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 862
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Helsinki

Uusi editori?

Post by Jare » Sat Jul 11, 2009 9:04 pm

JATothrim ehdotti uuden ketjun avaamista, jotta voitaisiin puida CBV3:een tulevan editorin ominaisuuksia. Olen samaa mieltä siitä, että asia kannattaa tehdä omaksi aiheekseen - pois CoolBasic? Kuollut?-topikista.

Lainaus vielä JATothrimin viestistä edellä mainitusta aiheesta:
JATothrim wrote:Kuinka suosittu "Täydellinen koodieditori" ketju voisi olla? Siellä voitaisiin listata himotuimmat ja hyödyllisimmät editorin piirteet? (Älä komentoi/lainaa tätä viestiä tässä ketjussa, vaan tee kyseinen topic!) Asiaa voisi vaihdella build-napin siirtelystä plug-in:ien tekemiseen ja projekti-tiedostojen ominaisuuksiin.
Simmonen juttu tuli mieleen, että editori voisi olla myös alaspäinyhteensopiva nykyisen CB:n kääntäjän kanssa. Saisi vanhat projektit eloon vielä uudessakin ympäristössä, johon on sitten tulevaisuudessa tottunut kenties jopa paremmin kuin nykyiseen editoriin. Toki CBV3:n jakelupaketissa pitäisi olla ainoastaan V3-kääntäjä! CBClassic-kääntäjän saisi sitten itse määritellä editorissa, jos sitä tarvitsee.

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Uusi editori?

Post by phons » Sat Jul 11, 2009 9:36 pm

Jare wrote:Simmonen juttu tuli mieleen, että editori voisi olla myös alaspäinyhteensopiva nykyisen CB:n kääntäjän kanssa. Saisi vanhat projektit eloon vielä uudessakin ympäristössä, johon on sitten tulevaisuudessa tottunut kenties jopa paremmin kuin nykyiseen editoriin. Toki CBV3:n jakelupaketissa pitäisi olla ainoastaan V3-kääntäjä! CBClassic-kääntäjän saisi sitten itse määritellä editorissa, jos sitä tarvitsee.
Joo, itellä kävi sellanen mielessä, vähä niinkuin joissain C++\C IDE:issä, että projektin teon alussa kysytään tehäänkö C++:lla vai C:llä. Tähän vähän samanlainen; CB Classic(Beta 10 vai mikä olikaan) vai CBV3 ja sen perusteella "valitsee" kääntäjän ja "komentojen värityksen" plus sitten vaikka ne komentointi jutut vaikka minusta tuntuu, että se voisi olla molemmissa tuo // ja isompi olisi /* */.
Image

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Koodiapina » Sat Jul 11, 2009 9:58 pm

Ehdottomasti koodin alapuolelle sijoitettava laatikko josta voisi seurata komentorivin ulostuksia (Virheilmoituksetkin voisi kätevästi sijoittaa siihen, ihan kuin oltaisiin konsolista se ohjelma käänneltykin.) Ja koska kliseissä on pysyttävä niin saman tien voisi heittää reunassa murjottavan debuggerin ja luokkahierarkkian. Välilehdistä voisi sitten säädellä samaan näkymään nykyisen projektin tiedostolistauksen tai manuaalin. Lisäosia pitäisi pystyä tehdä skriptikieliä käyttäen (CBkin olisi aika viileä tähän tarkoitukseen), ellei editori olisi jopa avosorsaa. Tärkeintä on, että editorista saisi nopeasti itsensä näköisen, jotta koodaaminen olisi mielekästä.
phons wrote:plus sitten vaikka ne komentointi jutut vaikka minusta tuntuu, että se voisi olla molemmissa tuo // ja isompi olisi /* */.
Tuonhan saa toteutettua kätevästi esikääntäjällä.
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 862
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Helsinki

Re: Uusi editori?

Post by Jare » Sun Jul 12, 2009 1:48 am

phons wrote:Joo, itellä kävi sellanen mielessä, vähä niinkuin joissain C++\C IDE:issä, että projektin teon alussa kysytään tehäänkö C++:lla vai C:llä. Tähän vähän samanlainen; CB Classic(Beta 10 vai mikä olikaan) vai CBV3 ja sen perusteella "valitsee" kääntäjän ja "komentojen värityksen" plus sitten vaikka ne komentointi jutut vaikka minusta tuntuu, että se voisi olla molemmissa tuo // ja isompi olisi /* */.
Lisäksi avattaessa lähdekoodeja editori voisi automaattisesti päätellä, kumpaa kääntäjää koodin kanssa käytetään. Syntaksierot ovat kuitenkin niin suuret, että varmaan aika helposti pystyy ohjelmakin tajuamaan, kumpaa versiota käytetään. Syntaksiväritys olisi määritetty erillisessä tiedostossa ja molempien versioiden kohdalla editori lataisi omat syntaksiväritystiedostot. Samalla hoituisi poikkeava kommenttien värityskin.

CBV3:n lähdekooditiedostojen pääte voisi oletuksena olla esimerkiksi ".cb3". Tämä auttaisi erottamaan vanhan kielen ja uuden kielen lähdekooditiedostot hakemistoissa jo ennen tiedostojen avaamista. Tämä ei tosin olisi mikään pakotus. CBV3-koodia voisi tietysti tallentaa myös ".cb"-päätteellä.

Ja jos Zero hyväksyy, voisi editorin kehittää joku ulkopuolinenkin. (Tätä lienee jo ehdotettukin). Säästyisi kenties aikaa, jos editorin kehittäminen voitaisiin aloittaa ennen kuin muu osa CBV3:a on valmis. Ehkä editori valmistuisi sitten samaan aikaan, kuin CBV3:n kääntäjä ja tulkki? Tosin editorin ja kääntäjän yhteensopivuus pitää kuitenkin suunnitella hyvin, mikä vaatii joka tapauksessa Zeroltakin aikaa.

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Uusi editori?

Post by phons » Sun Jul 12, 2009 11:51 am

Jare wrote:CBV3:n lähdekooditiedostojen pääte voisi oletuksena olla esimerkiksi ".cb3". Tämä auttaisi erottamaan vanhan kielen ja uuden kielen lähdekooditiedostot hakemistoissa jo ennen tiedostojen avaamista. Tämä ei tosin olisi mikään pakotus. CBV3-koodia voisi tietysti tallentaa myös ".cb"-päätteellä.
hmm... Tuossakin on ideaa... Tosin entä jos tehdään, tai siis Zero tekisi, jonkun käskyn joka sanoo kääntäjälle, että koodataan CBV3:lla, tämä siis koodin alkuun. Silloin ei tarvitse tehdä kahta eri tiedostoa, tosin kaikkille herää tästä kysymys, että jos koodaa alkuun 100 - 200 riviä CB Classic:ia ja sitten laittaa tuon komennon ja koodaa V3:sta niin miten käy?, "yhdistääkö" se koodit exeen ja kääntä molemmat tai jotain tällaista... Siksi tämä onkin nyt huono ajatus... Miksi edes kirjoitan, aika virheherkkää jos käyttää samaa objektia molemmilla puolilla... Sitten vielä kävi mielessä nuo projekti-filut .cbp? Nämä siksi, kuten C-editoreiisa, että avaa kaikki includet ja "main-tiedostot"(siis ne .cb3) Silloin voitaisiin välilehdille tehdä niin, että jokaisella projektilla on oma välilehtensä ja kun jokin projekti välilhti on auki se avaa alle kaikkien tiedostojen välilehdet:

Tämä on auki... Tämä on joku muu proju joka ei ole valittu.
''''''''V''''''''''''''''''''''''''''''''''''V
______....... ______
/ Proju1 \... / Proju2 \
""""""""""" .... """""""""""""
''''''''''V
____________...._________
/ Incudes.cb3 \ / Main.cb3 \ <- Nämä siis ovat niitä proju1:hden filuja, jotka näkyvät editorissa.
""""""""""""""""" """"""""""""""""
Image

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Uusi editori?

Post by MaGetzUb » Sun Jul 12, 2009 12:47 pm

Tähän väliin sanon:
Ja ohjekirja pitää tulla viereen niinkuin cb classic:ssa(se on minulle oppimisen A ja O), on niin rasittavaa avata erillistä ohjetta alapalkista tai sitten erillisestä välilehdestä, niinkuin esim blitzbasicissa.
:D

Tuon Phonssin sanoma "include" systeemi tuossa yläpalkissa on ihan kätevä, mutta olisi jännä ratkaisu, että editori yhdistäisi itte kaikki yhdeksi koodin pätkäksi ja pistäisi sitten aina väliin erottimen, jossa lukee esim. "include2.cb" niin ohjelman käännös vaiheessa jos tulee virhe, se näyttäisi aina yhdestä "isosta" koodista virheen. Sitten voisi myös selkeyden vuoksi ottaa pois nämä erotin hommat pois koodista. :) Jotain tuollaista. :D

Code: Select all

->Main.cb
//Main.cb
koodia 100 riviä..
........
->Include1.cb
..Koodia...
->Include3.cb
..Koodia...
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Zero » Sun Jul 12, 2009 6:42 pm

Tässä muutamia asioita, joita olin alunperin ajatellut (huomaa, että KAIKKI voi muuttua):

Ensinäkin lähdeooditiedostoja käsitellään projekteina, eli yhteen projektiin voi kuulua useita kooditiedostoja. Projekti ladataan editoriin aina kokonaisuudessaan, eikä siihen kuuluvia lähdekooditiedostoja taritve ladata erikseen. Kaikki projektin tiedostot listataan sitten oikeassa reunassa olevaan puumaiseen listaan samalla tapaan kuin Microsoftin Visual Studiossa. Tämä tarkoittaa myös sitä, että lähdekooditiedostoja voidaan lajitella omien kansioiden alle. Lisäksi leikittelen ajatuksella, että pelin tarvitsemat kuvat, äänet jne. hallinnoitaisiin samaisen listan kautta. Editori voisi lisäksi ladata useita projekteja kerrallaan, ja ne näkyisivät sitten puunäkymässä omina ryhminään.

Tiedostotyypit:
.cb3 (normaali lähdekooditiedosto)
.cbproj (projektitiedosto)
.cbsln ("solution", ryhmä projektitiedostoja)
.cbobj (*mahdollisesti* osittain esikäännettyä koodia)

Tiedostolistauksen lisäksi editorinäkymässä voisi olla nykyisestäkin CoolBasic-editorista tuttu tila välilehdille, jossa viimeeksi käsitellyt tiedostot olisivat ikään kuin "pikavalintoina". Jos joku on käyttänyt Opera-nettiselainta, niin ehkä jotain samantyyppistä. Ensimmäinen välilehti on aina läsnä, ja sen takaa löytyy editorin "etusivu", joka tarjoaa uusimmat kuulumiset esim. foorumeilta, kotisivuita jne. Etusivu näytetään oletuksena aina kun editori avataan.

Editorin alareunassa on tilaosio, jossa näytetään tilatietoja käännöksen aikana sekä mahdolliset virheet, joihin käännösprosessi tyssäsi. Näin virheilmoitukset ja/tai varoitukset jäävät näytölle talteen eikä käyttäjä pääse unohtamaan virheriviä tai -kohtaa. Virheilmoitukset yleisesti ottaen ovat paljon kuvaavampia kuin nykyisessä versiossa, joten niistä saattaa hyvinkin löytyä vinkki virheiden korjaamiseksi. Lisäksi leikittelen ajatuksella, että alareunassa voisi lisäksi (ehkäpä jonkun välilehden takana) olla interaktiivista/dynaamista sisältöä, esimerkiksi latauslinkkejä kotisivuilla oleviin tutoriaaleihin tjsp.

Ruudun vasen reuna on vielä suunnittelun alla, mutta sinne voitaisiin ehkä työntää jonkin näköinen Learning Center tai dynaaminen helppi, joka kontekstista riippuen kertoo lisätietoa kursorin alla olevasta rakenteesta jne.

90% koko editori-ikkunasta on edelleen koodaustilaa. Harkittuani asiaa, taitaa olla parasta irrottaa manuaali omaksi ikkunakseen. Silloin niitä voi olla auki useampi kuin yksi samaan aikaan ja jos käyttäjällä on esim. kaksi näyttöä tietokoneessaan, niitä voi raahata sinne.

Koska kääntäjä on oma sovelluksensa, siinä ei ole riippuvuuksia editoriin. Niinpä periaatteessa kuka tahansa voi kirjoittaa oman editorin. Virallinen editori on kuitenkin meikäläisen työ, koska eräiden lisenssiehtojen vuoksi en voi paljastaa sen lähdekoodia muille.

Editoriin on jo itse asiassa suunniteltu toiminto, joka mahdollistaa eri moduulien lataamisen ja profiloimisen, joten klassisen CB:n liittäminen siihen ei ole mikään ongelma. Projektia tehdessä voidaan sitten valita työskennelläänkö CB vai CB3-ympäristöissä. Minulla tulee olemaan kädet niin täynnä töitä ettei ole tosikaan. Tämä voi esimerkiksi olla sellainen asia, joka "tulee sitten joskus".
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Koodiapina » Sun Jul 12, 2009 7:33 pm

Jukka Lavonen wrote:Lisäksi leikittelen ajatuksella, että pelin tarvitsemat kuvat, äänet jne. hallinnoitaisiin samaisen listan kautta.
Mitä nämä hallinnointiominaisuudet olisivat siirrä, poista, uudelleen nimeä -tyylisten lisäksi? Tämä tuo mieleeni erään Visual Studion version jossa oli integroitu, Painttia vastaava kuvanmuokkaustyökalu. Et kai kuitenkaan aio lisätä tämän tyylisiä turhakkeita editorin kokoa kasvattamaan?
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 862
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Helsinki

Re: Uusi editori?

Post by Jare » Mon Jul 13, 2009 1:02 am

Zero wrote:Harkittuani asiaa, taitaa olla parasta irrottaa manuaali omaksi ikkunakseen. Silloin niitä voi olla auki useampi kuin yksi samaan aikaan ja jos käyttäjällä on esim. kaksi näyttöä tietokoneessaan, niitä voi raahata sinne.
Hyviä pointteja, mutta nykyinen manuaaliratkaisu on silti aivan timantti! Ei tosin kovin kätevää ole koodata samalla kun manuaali on auki, mutta pikkuasioiden tarkitukseen samassa ikkunassa oleva manuaali on näppärä. Painaa vain F1 ja manuaali on salamannopeasti esillä - ja vieläpä oikean komennon kohdalla. Ei turhaa kikkailua ikkunoiden välillä. :)

Mutta täytyy sanoa, että manuaalin irrottaminen tuo uusia ominaisuuksia, jotka kuulostavat hyvältä. Jos jatkat edelleen html-pohjaisella manuaalilla, voisi se varmaankin avautua tietokoneen oletusselaimeen, jolloin IE ei enää ole ainoa vaihtoehto manuaalin näyttämiselle. Miten olisi manuaalin toimiminen sekä integroituna että erillisenä? Tai ehkä siinä on turhan paljon päällekkäistä työtä. :roll:
Grandi wrote:
Jukka Lavonen wrote:Lisäksi leikittelen ajatuksella, että pelin tarvitsemat kuvat, äänet jne. hallinnoitaisiin samaisen listan kautta.
Mitä nämä hallinnointiominaisuudet olisivat siirrä, poista, uudelleen nimeä -tyylisten lisäksi? Tämä tuo mieleeni erään Visual Studion version jossa oli integroitu, Painttia vastaava kuvanmuokkaustyökalu. Et kai kuitenkaan aio lisätä tämän tyylisiä turhakkeita editorin kokoa kasvattamaan?
Jos median muokkausta halutaan saada editoriin, niin mielestäni paras ratkaisu on ehdottamasti keplotella Windowsin kontekstivalikko editorissa näkyvien tiedostojen kohdalle. Esimerkkinä jos sinulla on WavePad-ohjelma asennettuna koneellesi ja klikkaat editorissa hiiren oikealla napilla jotakin projektisi äänitiedostoa, niin valikossa näkyisi valinta "Edit in WavePad". Eli kaikki käyttäjän koneelleen asentamat median muokkaukseen solvetuvat softat avautuisivat hyvin tuota kautta. (Samanlainen ominaisuus on Operan tiedostojen latauksissa).

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Uusi editori?

Post by MaGetzUb » Mon Jul 13, 2009 1:54 pm

En tykkää henkilökohtaisesti tuosta ideasta, että manuaali olisi erillinen selain, helpompana pitäisin, että manuaali olisi vieressä samassa aktiivisessa ikkunassa(editorissa), ja eikä tekisi tehtäväpalkkiin aina hirveää sekamelskaa, jos on esimerkiksi monta editoria auki, ja monta selainta. Minä pidän tuota vanhempaa Manuaalia myös helmenä, kun ekaa kertaa avasin CoolBasicin niin eka sana oli "Cool!".
Minusta erilliset selaimet tekevät käytöstä tönkköä, sekä hitaamman puoleista. Itse pystyn ihan hyvin koodaamaan 24" näytöllä ja 1920x1080 resolla, ei ole cb:n oma manu tiellä. :)

Säilyttääkö Editorin ulko-asu tuon selkeyden, eikä tule yhtä sekavaa, kuin esimerkiksi Microsoft Visual C++ Editorissa? (En tiedä, miten sitä yleisesti kutsutaan... :roll:)
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Koodiapina » Mon Jul 13, 2009 3:16 pm

programmer of DSG wrote:En tykkää henkilökohtaisesti tuosta ideasta, että manuaali olisi erillinen selain, helpompana pitäisin, että manuaali olisi vieressä samassa aktiivisessa ikkunassa(editorissa), ja eikä tekisi tehtäväpalkkiin aina hirveää sekamelskaa, jos on esimerkiksi monta editoria auki, ja monta selainta.
programmer of DSG wrote:Säilyttääkö Editorin ulko-asu tuon selkeyden, eikä tule yhtä sekavaa, kuin esimerkiksi Microsoft Visual C++ Editorissa? (En tiedä, miten sitä yleisesti kutsutaan... :roll:)
Kehittyneissä IDE:issä on perinteisesti ollut laajat muokkausmahdollisuudet. MSVC:henkin saa parilla klikkauksella selkeän ulkoasun, kun poistelee turhuuksia sieltä sun täältä. Mikäli CoolBasicin uudesta editorista tehdään vähänkin käyttäjäystävällinen, pitäisi manuaali olla siirrettävissä koodin viereen käyttäjän niin halutessa.
Olen liian älykäs ollakseni väärässä. Jos olet kanssani eri mieltä, suosittelen sinua pohtimaan omaa elämänkatsomustasi ja sen perusteita.

Guest

Re: Uusi editori?

Post by Guest » Mon Jul 13, 2009 8:22 pm

Niin ja onhan esim Gimpissä piilotettuna tehtäväpalkista nuo muut ikkunat, jolloinka koko ohjelmassa on vain 1 ikkuna. Arvatenkin näin arvelisin myös Zeron toteuttavan editorin useitten ikkunoitten ominaisuuden. Tai sitten myös asetuksia säätämällä voi valita näkyykö tietty ikkuna tehtäväpalkissa vai ei.

User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Uusi editori?

Post by CCE » Tue Jul 14, 2009 1:21 pm

Kari Rantanen wrote:
programmer of DSG wrote:En tykkää henkilökohtaisesti tuosta ideasta, että manuaali olisi erillinen selain, helpompana pitäisin, että manuaali olisi vieressä samassa aktiivisessa ikkunassa(editorissa), ja eikä tekisi tehtäväpalkkiin aina hirveää sekamelskaa, jos on esimerkiksi monta editoria auki, ja monta selainta.
programmer of DSG wrote:Säilyttääkö Editorin ulko-asu tuon selkeyden, eikä tule yhtä sekavaa, kuin esimerkiksi Microsoft Visual C++ Editorissa? (En tiedä, miten sitä yleisesti kutsutaan... :roll:)
Kehittyneissä IDE:issä on perinteisesti ollut laajat muokkausmahdollisuudet. MSVC:henkin saa parilla klikkauksella selkeän ulkoasun, kun poistelee turhuuksia sieltä sun täältä. Mikäli CoolBasicin uudesta editorista tehdään vähänkin käyttäjäystävällinen, pitäisi manuaali olla siirrettävissä koodin viereen käyttäjän niin halutessa.
Kannattaa myös editoria suunniteltaessa muistaa alkuperäisen CoolBasic editorin vahvuudet, aloittelijoiden pitäisi kokea ymmärtävänsä sen yhdellä vilkaisulla. Kokeneemmat voisivat tietenkin sen jälkeen lisätä haluamiaan toimintoja, mutta editorin pitäisi tukea kielen muuten niin aloittelijaystävällistä linjaa. Joskus vähemmän on enemmän.

Niin ja se alapalkissa näkyvä pika-apu on aivan loistava, sen haluaisin nähdä editorin uusissakin versioissa.

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Uusi editori?

Post by MaGetzUb » Tue Jul 14, 2009 1:44 pm

CCE wrote:Niin ja se alapalkissa näkyvä pika-apu on aivan loistava, sen haluaisin nähdä editorin uusissakin versioissa.
Juu, ja se saisi olla Suomenkielinen, tai no riippuen Editorissa käytettävästä kielestä.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: Uusi editori?

Post by JATothrim » Tue Jul 14, 2009 6:29 pm

Yhdyn muiden mielipiteisiin integoidusta manuaalista. :) Se on ominaisuus, jonka on täytyy säilyä. Ensin ajattelin että kun (dokumentoidun) komennon, funktion jne.. päälle viedään hiiri, niin pieni info-kupla ilmestysi komennon alle. Toisena ajatuksena tulimieleen se, että perus komennothan ovat nykyisessä cb:ssä hyperlinkkejä manuaalin?
No, vedin ideaa hieman pitemmälle. Manuaalin sivua voisi myös selata "supistettuna" tuosta info-kuplasta! Jos tämäkään ei vielä riitä, niin kuplan voisi vetää sinne "tyhjään laitaan" jolloin Superb CBV3 Manuaali aukeasi, ja takoisi asian rauta langasta. 8-) Lisäksi kuplia voisi tietysti vetää laitaan useampia jolloin olisi monta manuaalin sivua yhtäaikaa auki.
Pienen koodaus urakan jälkeen, juuri käyttäjästä vaikeimmat komennot ovat päätyneet tuonne laitaan aivan auto-maagisesti helpottamaan ajattelua ja esim. wtf!?! kohtauksia. :mrgreen:
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

User avatar
KilledWhale
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 543
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:43 pm
Location: Liminka

Re: Uusi editori?

Post by KilledWhale » Tue Jul 14, 2009 6:46 pm

Miten olisi integroitu manuaali, jonka voisi vetää irti editorista halutessaan? M$ Visual C++ 08 osa elementeistä on itse sijoiteltavissa, mikä ainakin omasta mielestäni on hyödyllinen. Näin jokainen voi järjestellä itseään miellyttävän ympäristön.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä

cbFUN Kello
cbSDL
Whale.dy.fi

<@cce> miltäs tuntuu olla suomen paras

User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Uusi editori?

Post by axu » Tue Jul 14, 2009 6:52 pm

Ja editorin tekstien värityksestä sanoisin, että kun kirjoittaa omia funktioita ja vakioita, editori osaisi lisätä ne tavallaan kielen syntaksiin siihen projektiin, missä ne on. Tämä helpottaisi esim. oikeinkirjoitusta, kun editori värjäisi myös omat funktiot valmiiden lisäksi(varmaan ei kukaan tajunnut :D ).
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image

User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 3:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Uusi editori?

Post by kaneli2000 » Tue Jul 14, 2009 6:57 pm

CoolBasic Beta 10 komennot tai joku yhteensopivuus tai compileri tai joku. Että pysyisi vanhatkin koodit vielä koodattavissa.
I see the rainbow rising

User avatar
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Uusi editori?

Post by Viltzu » Tue Jul 14, 2009 7:19 pm

kaneli2000 wrote:CoolBasic Beta 10 komennot tai joku yhteensopivuus tai compileri tai joku. Että pysyisi vanhatkin koodit vielä koodattavissa.
Siis tarkoititko että Beta 10:mpin komennotkin värjäytyisivät? No puhuit kyllä compileristakin, mutta tuo että värjäisi beta 10:mpin komennot olisi ehkä niin ja näin, kuka koodaisi vanhaa koodia uuden sijaan?

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 862
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Helsinki

Re: Uusi editori?

Post by Jare » Tue Jul 14, 2009 9:06 pm

Jos editoriin tulee paljon kaikkea raahattavaa ja säädettävää, niin saisi tulla myös toiminto, jolla kaikki säädöt voisi tallentaa yhteen tiedostoon. Minä ainakin käytän CB:tä kahdella koneella, joten olisi kätevää, jos säädöt saisi kopioitua samoiksi. Toinen vaihtoehto olisi vain laittaa editorin käyttöohjeisiin merkintä, mihin tiedostoon editori ylipäätään tallentaa asetuksensa.
Viltzu wrote: Siis tarkoititko että Beta 10:mpin komennotkin värjäytyisivät? No puhuit kyllä compileristakin, mutta tuo että värjäisi beta 10:mpin komennot olisi ehkä niin ja näin, kuka koodaisi vanhaa koodia uuden sijaan?
Ne, joilla on kesken muutaman kuukauden tai vuosiakin vanha projekti, eivätkä halua kääntää sellaista uudelle kielelle. Plus sitten kaikki sadat koodivinkit, mitä on olemassa. Niitäkin voi joku halua tutkia ajatellen "Mitenhän tällaisen toiminnon saisi CBV3:een? Hei, siitähän oli koodivinkki vanhalle CB:lle! Otan siitä mallia". Tämän vuoksi yhtenä ehdotuksena on ollut, että myös CBClassic-kääntäjän voisi liittää CBV3-editoriin.

Okei - toinen vaihtoehto on tietysti käyttää nykyistä editoria kun käyttää CBClassic:a. Mutta mutta, oletetaanpa että CBV3:n editori on tuhat kertaa nykyistä parempi ja mieluisampi käyttää. Siksi voisin kuvitella monen käyttävän tälläistä yhdistelmää.
axu wrote:Ja editorin tekstien värityksestä sanoisin, että kun kirjoittaa omia funktioita ja vakioita, editori osaisi lisätä ne tavallaan kielen syntaksiin siihen projektiin, missä ne on. Tämä helpottaisi esim. oikeinkirjoitusta, kun editori värjäisi myös omat funktiot valmiiden lisäksi(varmaan ei kukaan tajunnut :D ).
Kannatan ideaa, mutta väri voisi hieman poiketa sisäänrakennetuista komennoista ja funktioista. Ja täytyy lisätä tähän vielä Capsien korjaus. Eli jos minulla on määritettynä MinunFunktio(), niin aina kun kirjoitan sen koodiin, editori tarkistaisi isot kirjaimet. Tulisi oikein siistiä jälkeä. :)

Post Reply