CoolBasic V3
CoolBasic V3
En ole suuremmin CB:tä käyttänyt. Pari pientä peliä joskus harjoittelu aikana tehnyt. Enemmäkseni käyttänyt Blitz3D:tä. Täysin sen takia kun siinä on 3D mahollisuus ja kun olen jo aika pirun monta vuotta harrastanut mallintamista.
Mutta nytten kun pitkästä aikaa tulin kahtomaan tätäkin ohjelmaa. Niin sitten luin tosta CB V3 ja kiinnostus heräs. Jotenka haluisin vähän tarkemmin tietää siitä ohjelmasta? Kun en tarpeeksi löytänyt netistä tietoa.
Ihan näin aluksi, mitä 3D moottoria se tulisi käyttämään ? DirectX:ää? Mitä niistä ? vaikko OpenGL:ää ? Vai jotain ihan muuta ei niin tunnettua ?
Mitä sitten se tulee tukemaan ? Siis. 3D-mallinnus puolelta, formaatteja ? Animointi ?
Entäs efektit? Blurrit sun muut ? Tuleeko se loppujen lopuksi paljoa rasittamaan konetta?
Tuleeko sisälle mitään fysiikka moottoria? Vai pitäiskö nekin itse tehdä ?
Sen verran jopa heräs kiinnostus että ajattelin alottaa jotain suurempaa sitten sen kanssa, jos jaksan ( eli periaatteessa tulen vain mallintamaan kaikki osat ja sitten pistän tiimin hakuun ilmotuksen että tarviis koodaria Ellei sitten siitä tule liian helppoa että itekkin voisin tehä sen. )
JOS noi kaikki saapi jostain tietää ? Niin pistäkää linkkiä. Itse en tosiaan löytänyt.
Mutta nytten kun pitkästä aikaa tulin kahtomaan tätäkin ohjelmaa. Niin sitten luin tosta CB V3 ja kiinnostus heräs. Jotenka haluisin vähän tarkemmin tietää siitä ohjelmasta? Kun en tarpeeksi löytänyt netistä tietoa.
Ihan näin aluksi, mitä 3D moottoria se tulisi käyttämään ? DirectX:ää? Mitä niistä ? vaikko OpenGL:ää ? Vai jotain ihan muuta ei niin tunnettua ?
Mitä sitten se tulee tukemaan ? Siis. 3D-mallinnus puolelta, formaatteja ? Animointi ?
Entäs efektit? Blurrit sun muut ? Tuleeko se loppujen lopuksi paljoa rasittamaan konetta?
Tuleeko sisälle mitään fysiikka moottoria? Vai pitäiskö nekin itse tehdä ?
Sen verran jopa heräs kiinnostus että ajattelin alottaa jotain suurempaa sitten sen kanssa, jos jaksan ( eli periaatteessa tulen vain mallintamaan kaikki osat ja sitten pistän tiimin hakuun ilmotuksen että tarviis koodaria Ellei sitten siitä tule liian helppoa että itekkin voisin tehä sen. )
JOS noi kaikki saapi jostain tietää ? Niin pistäkää linkkiä. Itse en tosiaan löytänyt.
Re: CoolBasic V3
No eikun saatana, noihan löyty lähempää kun uskoinkaan ;O Eipäs se google olekkaan niin kaikki tietävä. Jooh. Kaikki mitä haluisinkin tietää löytykin pikkusen ylempää .. Joten.. Eh.. Sori tästä ..
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic V3
Vastataan nyt kuitenkin, jotta tämä tieto on helpommin saatavilla.
Ohjelmoija voi alustaa grafiikkamoottorin joko DX8, DX9, OpenGL tai SoftaRenderille. Grafiikkamoottorista vastaa näillä näkymin Irrlicht (http://irrlicht.sourceforge.net/).
Tuetut 3D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
Irrlicht scenes (.irr, r/w), Irrlicht static meshes (.irrmesh, r/w), 3D Studio meshes (.3ds, r), B3D files (.b3d, r), Alias Wavefront Maya (.obj, r/w), Lightwave Objects (.lwo, r), COLLADA 1.4 (.xml, .dae, r/w), Microsoft DirectX (.x, r) (binary & text), Milkshape (.ms3d, r), OGRE meshes (.mesh, r), My3DTools 3 (.my3D, r), Pulsar LMTools (.lmts, r), Quake 3 levels (.bsp, r), Quake 2 models (.md2, r), Quake 3 models (.md3, r), DeleD (.dmf, r), FSRad oct (.oct, r), Cartography shop 4 (.csm, r), STL 3D files (.stl, r/w)
Tuetut 2D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
JPEG File Interchange Format (.jpg, r/w), Portable Network Graphics (.png, r/w), Truevision Targa (.tga, r/w), Windows Bitmap (.bmp, r/w), Adobe Photoshop (.psd, r), Zsoft Paintbrush (.pcx, r/w), Portable Pixmaps (.ppm, r/w), Quake 2 textures (.wal, r)
Tuetut animointityypit (3D):
Perus mesh-morfaus (esim. Quake-mallit toimivat näin) sekä luurankoon perustuva "skinnaus" (esim. X-formaatin tukema).
Efektit:
Kaikki mitä moderneilla pikseli- ja vertektivarjostimilla voidaan tehdä. Toisin sanoen: monimutkaiset ja näyttävät materiaalit jne. Näihin lukeutuu myös ns. post-processing -efektit kuten Motion Blur.
Pelimekaniikka:
CoolBasic V3:een pyritään rakentamaan ajan myötä paljon hyödyllisiä peliominaisuuksia sisään. Näihin lukeutuu myös fysiikkamoottori.
Ohjelmoija voi alustaa grafiikkamoottorin joko DX8, DX9, OpenGL tai SoftaRenderille. Grafiikkamoottorista vastaa näillä näkymin Irrlicht (http://irrlicht.sourceforge.net/).
Tuetut 3D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
Irrlicht scenes (.irr, r/w), Irrlicht static meshes (.irrmesh, r/w), 3D Studio meshes (.3ds, r), B3D files (.b3d, r), Alias Wavefront Maya (.obj, r/w), Lightwave Objects (.lwo, r), COLLADA 1.4 (.xml, .dae, r/w), Microsoft DirectX (.x, r) (binary & text), Milkshape (.ms3d, r), OGRE meshes (.mesh, r), My3DTools 3 (.my3D, r), Pulsar LMTools (.lmts, r), Quake 3 levels (.bsp, r), Quake 2 models (.md2, r), Quake 3 models (.md3, r), DeleD (.dmf, r), FSRad oct (.oct, r), Cartography shop 4 (.csm, r), STL 3D files (.stl, r/w)
Tuetut 2D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
JPEG File Interchange Format (.jpg, r/w), Portable Network Graphics (.png, r/w), Truevision Targa (.tga, r/w), Windows Bitmap (.bmp, r/w), Adobe Photoshop (.psd, r), Zsoft Paintbrush (.pcx, r/w), Portable Pixmaps (.ppm, r/w), Quake 2 textures (.wal, r)
Tuetut animointityypit (3D):
Perus mesh-morfaus (esim. Quake-mallit toimivat näin) sekä luurankoon perustuva "skinnaus" (esim. X-formaatin tukema).
Efektit:
Kaikki mitä moderneilla pikseli- ja vertektivarjostimilla voidaan tehdä. Toisin sanoen: monimutkaiset ja näyttävät materiaalit jne. Näihin lukeutuu myös ns. post-processing -efektit kuten Motion Blur.
Pelimekaniikka:
CoolBasic V3:een pyritään rakentamaan ajan myötä paljon hyödyllisiä peliominaisuuksia sisään. Näihin lukeutuu myös fysiikkamoottori.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic V3
Ohhoh enpä olisi uskonut CB:n tulevaa grafiikka moottoria Irrlicht:ksi, kun ajattelin jotain SDL:ää...
Ja fysiikkamoottoritkin vielä, kun en itse ole mikään mahti niiden kanssa. Huhhuh... Tätä odotan eniten ikinä!
Ja fysiikkamoottoritkin vielä, kun en itse ole mikään mahti niiden kanssa. Huhhuh... Tätä odotan eniten ikinä!
Re: CoolBasic V3
kellään tietoa millon jotain testiversioo olis tulossa? vaikuttaa tosi mahtavalta.
- Zero
- Lead Developer
- Posts: 727
- Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: CoolBasic V3
DevTeam saa sen käsiinsä todennäköisesti kesän aikana tai syksyllä (tosi ympäripyöree arvio), mutta varsinainen "avoin Beta" on vielä kaukana. "Joskus 2009" on se mihin tähdätään.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic
http://www.coolbasic.com/blog
Re: CoolBasic V3
ja mites devteamiin päästään??
Will the highways on the Internet become more few? --G.W.Bush
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: CoolBasic V3
Odotan tätä innolla ja varsinkin 3D:eetä ja fysiikkamoorroreita.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: CoolBasic V3
Toivottavasti ei ainakaan miljoonalla kysymysmerkillä.Khamûl wrote:ja mites devteamiin päästään??
Re: CoolBasic V3
Pettis, se jaksaa aina kans hiillostaa. (Hyvä asenne) Itse sanoisin sen verran, että ei kannata kovin paljoa hehkuttaa, 3Dmalleista. (en puhu nyt Zerolle siinä mielessä, että yrittäisin jotain kumota tulevaa 3D systeemiä, vaan foorumin jäsenille.) Noh hetihän voi tulla mieli tehdä joku CS klooni, kun saat CB V3 käsiisi, mutta mites sitten kun et osaakkaan Mallintaa esim Blenderillä 3D malleja? Ja haluat Pelin ihan kokonaan omiin nimiisi, niin kannattaa vähän miettiä, että tekisikö kuitenkin aluksi CB V3:lla 2D pelejä, tämähän tulee onnistumaan varmaan vielä luontevammin, kuin Beta 10.43:lla?
Fysiikkamoottori rupesi heti kiinnostamaan.. Fysiikkamoottori on jotain perus (toivottavasti -> Crysiksen CryEngine 2 tai 3:)) tasoa?
Noh saa nyt nähdä miten tämä homma tulevaisuudessa luonnistuu.
Fysiikkamoottori rupesi heti kiinnostamaan.. Fysiikkamoottori on jotain perus (toivottavasti -> Crysiksen CryEngine 2 tai 3:)) tasoa?
Noh saa nyt nähdä miten tämä homma tulevaisuudessa luonnistuu.
Solar Eclipse
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
-
- Advanced Member
- Posts: 364
- Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
- Location: Turku
Re: CoolBasic V3
En halua loukata, mutta ei Khamul:illa ollut miljoonaa kysymysmerkkiä, sillä sinun Pettis sinun viesti olisi toisella sivulla.Pettis wrote:Toivottavasti ei ainakaan miljoonalla kysymysmerkillä.Khamûl wrote:ja mites devteamiin päästään??
Offtopic: Anteeksi herätys.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
Re: CoolBasic V3
Kaikille nyt voisin kertoa seuraavan asian: veikkaisin että Zero tulee kyllä kertomaan fatkat siitä miten DevTeamiin perustetaan heti kun DevTeamin perustaminen aloitetaan ja kun hän on päättänyt itsekin ketä kaikkia sinne tarvitaan. Innokkuus on aina hyvästä ja sitä kannattaakin tuoda esiin sitten vaikkapa DevTeam-hakemuksessa (jos tällainen käytäntö otetaan).