Page 1 of 1

CoolBasic V3

Posted: Wed Mar 04, 2009 8:37 pm
by SimppaMan
En ole suuremmin CB:tä käyttänyt. Pari pientä peliä joskus harjoittelu aikana tehnyt. Enemmäkseni käyttänyt Blitz3D:tä. Täysin sen takia kun siinä on 3D mahollisuus ja kun olen jo aika pirun monta vuotta harrastanut mallintamista.

Mutta nytten kun pitkästä aikaa tulin kahtomaan tätäkin ohjelmaa. Niin sitten luin tosta CB V3 ja kiinnostus heräs. Jotenka haluisin vähän tarkemmin tietää siitä ohjelmasta? Kun en tarpeeksi löytänyt netistä tietoa.

Ihan näin aluksi, mitä 3D moottoria se tulisi käyttämään ? DirectX:ää? Mitä niistä ? vaikko OpenGL:ää ? Vai jotain ihan muuta ei niin tunnettua ?
Mitä sitten se tulee tukemaan ? Siis. 3D-mallinnus puolelta, formaatteja ? Animointi ?
Entäs efektit? Blurrit sun muut ? Tuleeko se loppujen lopuksi paljoa rasittamaan konetta?
Tuleeko sisälle mitään fysiikka moottoria? Vai pitäiskö nekin itse tehdä ?

Sen verran jopa heräs kiinnostus että ajattelin alottaa jotain suurempaa sitten sen kanssa, jos jaksan ( eli periaatteessa tulen vain mallintamaan kaikki osat ja sitten pistän tiimin hakuun ilmotuksen että tarviis koodaria :D Ellei sitten siitä tule liian helppoa että itekkin voisin tehä sen. )

JOS noi kaikki saapi jostain tietää ? Niin pistäkää linkkiä. Itse en tosiaan löytänyt.

Re: CoolBasic V3

Posted: Wed Mar 04, 2009 8:59 pm
by SimppaMan
No eikun saatana, noihan löyty lähempää kun uskoinkaan ;O Eipäs se google olekkaan niin kaikki tietävä. Jooh. Kaikki mitä haluisinkin tietää löytykin pikkusen ylempää .. Joten.. Eh.. Sori tästä ..

Re: CoolBasic V3

Posted: Wed Mar 04, 2009 10:41 pm
by Zero
Vastataan nyt kuitenkin, jotta tämä tieto on helpommin saatavilla.

Ohjelmoija voi alustaa grafiikkamoottorin joko DX8, DX9, OpenGL tai SoftaRenderille. Grafiikkamoottorista vastaa näillä näkymin Irrlicht (http://irrlicht.sourceforge.net/).

Tuetut 3D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
Irrlicht scenes (.irr, r/w), Irrlicht static meshes (.irrmesh, r/w), 3D Studio meshes (.3ds, r), B3D files (.b3d, r), Alias Wavefront Maya (.obj, r/w), Lightwave Objects (.lwo, r), COLLADA 1.4 (.xml, .dae, r/w), Microsoft DirectX (.x, r) (binary & text), Milkshape (.ms3d, r), OGRE meshes (.mesh, r), My3DTools 3 (.my3D, r), Pulsar LMTools (.lmts, r), Quake 3 levels (.bsp, r), Quake 2 models (.md2, r), Quake 3 models (.md3, r), DeleD (.dmf, r), FSRad oct (.oct, r), Cartography shop 4 (.csm, r), STL 3D files (.stl, r/w)

Tuetut 2D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
JPEG File Interchange Format (.jpg, r/w), Portable Network Graphics (.png, r/w), Truevision Targa (.tga, r/w), Windows Bitmap (.bmp, r/w), Adobe Photoshop (.psd, r), Zsoft Paintbrush (.pcx, r/w), Portable Pixmaps (.ppm, r/w), Quake 2 textures (.wal, r)

Tuetut animointityypit (3D):
Perus mesh-morfaus (esim. Quake-mallit toimivat näin) sekä luurankoon perustuva "skinnaus" (esim. X-formaatin tukema).

Efektit:
Kaikki mitä moderneilla pikseli- ja vertektivarjostimilla voidaan tehdä. Toisin sanoen: monimutkaiset ja näyttävät materiaalit jne. Näihin lukeutuu myös ns. post-processing -efektit kuten Motion Blur.

Pelimekaniikka:
CoolBasic V3:een pyritään rakentamaan ajan myötä paljon hyödyllisiä peliominaisuuksia sisään. Näihin lukeutuu myös fysiikkamoottori.

Re: CoolBasic V3

Posted: Wed Mar 04, 2009 11:38 pm
by SimppaMan
Rakastuin <3

Re: CoolBasic V3

Posted: Thu Mar 05, 2009 7:21 am
by phons
Ohhoh enpä olisi uskonut CB:n tulevaa grafiikka moottoria Irrlicht:ksi, kun ajattelin jotain SDL:ää...
Ja fysiikkamoottoritkin vielä, kun en itse ole mikään mahti niiden kanssa. Huhhuh... Tätä odotan eniten ikinä!

Re: CoolBasic V3

Posted: Wed May 20, 2009 2:49 pm
by duck_
kellään tietoa millon jotain testiversioo olis tulossa? :D vaikuttaa tosi mahtavalta.

Re: CoolBasic V3

Posted: Wed May 20, 2009 2:57 pm
by Zero
DevTeam saa sen käsiinsä todennäköisesti kesän aikana tai syksyllä (tosi ympäripyöree arvio), mutta varsinainen "avoin Beta" on vielä kaukana. "Joskus 2009" on se mihin tähdätään.

Re: CoolBasic V3

Posted: Wed May 20, 2009 4:29 pm
by Khamûl
ja mites devteamiin päästään?? :lol:

Re: CoolBasic V3

Posted: Sun May 24, 2009 10:03 am
by skorpioni-cb
Odotan tätä innolla Image ja varsinkin 3D:eetä ja fysiikkamoorroreita.

Re: CoolBasic V3

Posted: Mon May 25, 2009 4:30 pm
by Pettis
Khamûl wrote:ja mites devteamiin päästään?? :lol:
Toivottavasti ei ainakaan miljoonalla kysymysmerkillä.

Re: CoolBasic V3

Posted: Mon May 25, 2009 9:08 pm
by MaGetzUb
Pettis, se jaksaa aina kans hiillostaa. :D (Hyvä asenne) Itse sanoisin sen verran, että ei kannata kovin paljoa hehkuttaa, 3Dmalleista. (en puhu nyt Zerolle siinä mielessä, että yrittäisin jotain kumota tulevaa 3D systeemiä, vaan foorumin jäsenille.) Noh hetihän voi tulla mieli tehdä joku CS klooni, kun saat CB V3 käsiisi, mutta mites sitten kun et osaakkaan Mallintaa esim Blenderillä 3D malleja? Ja haluat Pelin ihan kokonaan omiin nimiisi, niin kannattaa vähän miettiä, että tekisikö kuitenkin aluksi CB V3:lla 2D pelejä, tämähän tulee onnistumaan varmaan vielä luontevammin, kuin Beta 10.43:lla?

Fysiikkamoottori rupesi heti kiinnostamaan.. 8-) Fysiikkamoottori on jotain perus (toivottavasti -> Crysiksen CryEngine 2 tai 3:)) tasoa?
Noh saa nyt nähdä miten tämä homma tulevaisuudessa luonnistuu.

Re: CoolBasic V3

Posted: Thu Nov 12, 2009 8:36 am
by skorpioni-cb
Pettis wrote:
Khamûl wrote:ja mites devteamiin päästään?? :lol:
Toivottavasti ei ainakaan miljoonalla kysymysmerkillä.
En halua loukata, mutta ei Khamul:illa ollut miljoonaa kysymysmerkkiä, sillä sinun Pettis sinun viesti olisi toisella sivulla.

Offtopic: Anteeksi herätys.

Re: CoolBasic V3

Posted: Thu Nov 12, 2009 9:35 am
by Astigma
Kaikille nyt voisin kertoa seuraavan asian: veikkaisin että Zero tulee kyllä kertomaan fatkat siitä miten DevTeamiin perustetaan heti kun DevTeamin perustaminen aloitetaan ja kun hän on päättänyt itsekin ketä kaikkia sinne tarvitaan. Innokkuus on aina hyvästä ja sitä kannattaakin tuoda esiin sitten vaikkapa DevTeam-hakemuksessa (jos tällainen käytäntö otetaan).