CoolBasic V3

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
SimppaMan
Newcomer
Posts: 5
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:30 pm

CoolBasic V3

Post by SimppaMan » Wed Mar 04, 2009 9:37 pm

En ole suuremmin CB:tä käyttänyt. Pari pientä peliä joskus harjoittelu aikana tehnyt. Enemmäkseni käyttänyt Blitz3D:tä. Täysin sen takia kun siinä on 3D mahollisuus ja kun olen jo aika pirun monta vuotta harrastanut mallintamista.

Mutta nytten kun pitkästä aikaa tulin kahtomaan tätäkin ohjelmaa. Niin sitten luin tosta CB V3 ja kiinnostus heräs. Jotenka haluisin vähän tarkemmin tietää siitä ohjelmasta? Kun en tarpeeksi löytänyt netistä tietoa.

Ihan näin aluksi, mitä 3D moottoria se tulisi käyttämään ? DirectX:ää? Mitä niistä ? vaikko OpenGL:ää ? Vai jotain ihan muuta ei niin tunnettua ?
Mitä sitten se tulee tukemaan ? Siis. 3D-mallinnus puolelta, formaatteja ? Animointi ?
Entäs efektit? Blurrit sun muut ? Tuleeko se loppujen lopuksi paljoa rasittamaan konetta?
Tuleeko sisälle mitään fysiikka moottoria? Vai pitäiskö nekin itse tehdä ?

Sen verran jopa heräs kiinnostus että ajattelin alottaa jotain suurempaa sitten sen kanssa, jos jaksan ( eli periaatteessa tulen vain mallintamaan kaikki osat ja sitten pistän tiimin hakuun ilmotuksen että tarviis koodaria :D Ellei sitten siitä tule liian helppoa että itekkin voisin tehä sen. )

JOS noi kaikki saapi jostain tietää ? Niin pistäkää linkkiä. Itse en tosiaan löytänyt.

SimppaMan
Newcomer
Posts: 5
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:30 pm

Re: CoolBasic V3

Post by SimppaMan » Wed Mar 04, 2009 9:59 pm

No eikun saatana, noihan löyty lähempää kun uskoinkaan ;O Eipäs se google olekkaan niin kaikki tietävä. Jooh. Kaikki mitä haluisinkin tietää löytykin pikkusen ylempää .. Joten.. Eh.. Sori tästä ..

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic V3

Post by Zero » Wed Mar 04, 2009 11:41 pm

Vastataan nyt kuitenkin, jotta tämä tieto on helpommin saatavilla.

Ohjelmoija voi alustaa grafiikkamoottorin joko DX8, DX9, OpenGL tai SoftaRenderille. Grafiikkamoottorista vastaa näillä näkymin Irrlicht (http://irrlicht.sourceforge.net/).

Tuetut 3D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
Irrlicht scenes (.irr, r/w), Irrlicht static meshes (.irrmesh, r/w), 3D Studio meshes (.3ds, r), B3D files (.b3d, r), Alias Wavefront Maya (.obj, r/w), Lightwave Objects (.lwo, r), COLLADA 1.4 (.xml, .dae, r/w), Microsoft DirectX (.x, r) (binary & text), Milkshape (.ms3d, r), OGRE meshes (.mesh, r), My3DTools 3 (.my3D, r), Pulsar LMTools (.lmts, r), Quake 3 levels (.bsp, r), Quake 2 models (.md2, r), Quake 3 models (.md3, r), DeleD (.dmf, r), FSRad oct (.oct, r), Cartography shop 4 (.csm, r), STL 3D files (.stl, r/w)

Tuetut 2D-formaatit (suoraan Irrlichtin kotisivuilta):
JPEG File Interchange Format (.jpg, r/w), Portable Network Graphics (.png, r/w), Truevision Targa (.tga, r/w), Windows Bitmap (.bmp, r/w), Adobe Photoshop (.psd, r), Zsoft Paintbrush (.pcx, r/w), Portable Pixmaps (.ppm, r/w), Quake 2 textures (.wal, r)

Tuetut animointityypit (3D):
Perus mesh-morfaus (esim. Quake-mallit toimivat näin) sekä luurankoon perustuva "skinnaus" (esim. X-formaatin tukema).

Efektit:
Kaikki mitä moderneilla pikseli- ja vertektivarjostimilla voidaan tehdä. Toisin sanoen: monimutkaiset ja näyttävät materiaalit jne. Näihin lukeutuu myös ns. post-processing -efektit kuten Motion Blur.

Pelimekaniikka:
CoolBasic V3:een pyritään rakentamaan ajan myötä paljon hyödyllisiä peliominaisuuksia sisään. Näihin lukeutuu myös fysiikkamoottori.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

SimppaMan
Newcomer
Posts: 5
Joined: Wed Mar 04, 2009 9:30 pm

Re: CoolBasic V3

Post by SimppaMan » Thu Mar 05, 2009 12:38 am

Rakastuin <3

User avatar
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CoolBasic V3

Post by phons » Thu Mar 05, 2009 8:21 am

Ohhoh enpä olisi uskonut CB:n tulevaa grafiikka moottoria Irrlicht:ksi, kun ajattelin jotain SDL:ää...
Ja fysiikkamoottoritkin vielä, kun en itse ole mikään mahti niiden kanssa. Huhhuh... Tätä odotan eniten ikinä!
Image

duck_

Re: CoolBasic V3

Post by duck_ » Wed May 20, 2009 2:49 pm

kellään tietoa millon jotain testiversioo olis tulossa? :D vaikuttaa tosi mahtavalta.

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CoolBasic V3

Post by Zero » Wed May 20, 2009 2:57 pm

DevTeam saa sen käsiinsä todennäköisesti kesän aikana tai syksyllä (tosi ympäripyöree arvio), mutta varsinainen "avoin Beta" on vielä kaukana. "Joskus 2009" on se mihin tähdätään.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
Khamûl
Member
Posts: 73
Joined: Sat Sep 22, 2007 8:46 pm

Re: CoolBasic V3

Post by Khamûl » Wed May 20, 2009 4:29 pm

ja mites devteamiin päästään?? :lol:
Will the highways on the Internet become more few? --G.W.Bush

User avatar
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 4:48 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic V3

Post by skorpioni-cb » Sun May 24, 2009 10:03 am

Odotan tätä innolla Image ja varsinkin 3D:eetä ja fysiikkamoorroreita.
Minä en tiedä mitä tiedän, mutta sen tiedän ettei se ole mitään kaunista.

User avatar
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1042
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: CoolBasic V3

Post by Pettis » Mon May 25, 2009 4:30 pm

Khamûl wrote:ja mites devteamiin päästään?? :lol:
Toivottavasti ei ainakaan miljoonalla kysymysmerkillä.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja

User avatar
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CoolBasic V3

Post by MaGetzUb » Mon May 25, 2009 9:08 pm

Pettis, se jaksaa aina kans hiillostaa. :D (Hyvä asenne) Itse sanoisin sen verran, että ei kannata kovin paljoa hehkuttaa, 3Dmalleista. (en puhu nyt Zerolle siinä mielessä, että yrittäisin jotain kumota tulevaa 3D systeemiä, vaan foorumin jäsenille.) Noh hetihän voi tulla mieli tehdä joku CS klooni, kun saat CB V3 käsiisi, mutta mites sitten kun et osaakkaan Mallintaa esim Blenderillä 3D malleja? Ja haluat Pelin ihan kokonaan omiin nimiisi, niin kannattaa vähän miettiä, että tekisikö kuitenkin aluksi CB V3:lla 2D pelejä, tämähän tulee onnistumaan varmaan vielä luontevammin, kuin Beta 10.43:lla?

Fysiikkamoottori rupesi heti kiinnostamaan.. 8-) Fysiikkamoottori on jotain perus (toivottavasti -> Crysiksen CryEngine 2 tai 3:)) tasoa?
Noh saa nyt nähdä miten tämä homma tulevaisuudessa luonnistuu.
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.

User avatar
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 4:48 pm
Location: Turku

Re: CoolBasic V3

Post by skorpioni-cb » Thu Nov 12, 2009 9:36 am

Pettis wrote:
Khamûl wrote:ja mites devteamiin päästään?? :lol:
Toivottavasti ei ainakaan miljoonalla kysymysmerkillä.
En halua loukata, mutta ei Khamul:illa ollut miljoonaa kysymysmerkkiä, sillä sinun Pettis sinun viesti olisi toisella sivulla.

Offtopic: Anteeksi herätys.
Minä en tiedä mitä tiedän, mutta sen tiedän ettei se ole mitään kaunista.

Astigma
Moderator
Moderator
Posts: 195
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:56 pm
Location: Kuopio, Finland
Contact:

Re: CoolBasic V3

Post by Astigma » Thu Nov 12, 2009 10:35 am

Kaikille nyt voisin kertoa seuraavan asian: veikkaisin että Zero tulee kyllä kertomaan fatkat siitä miten DevTeamiin perustetaan heti kun DevTeamin perustaminen aloitetaan ja kun hän on päättänyt itsekin ketä kaikkia sinne tarvitaan. Innokkuus on aina hyvästä ja sitä kannattaakin tuoda esiin sitten vaikkapa DevTeam-hakemuksessa (jos tällainen käytäntö otetaan).

Post Reply