Hello World!

CoolBasiciin yleisesti liittyvä keskustelu.
Post Reply
Wee

Hello World!

Post by Wee »

Terve kaikki CoolBasic - foorumilaiset!

Olen lähestulkoon täysin uusi käyttäjä Basic-kielen kanssa, sekä näillä foorumeilla täysin uusi tuttavuus. Toivottavasti pidätte minusta, sillä aion viihtyä täällä pitkään ;) Kokemusta minulla on ohjelmoinnista Game Makerin oman ohjelmointikielen, GML:n suhteen jopa sen verran, että hiukan 3d:tä kokeilin GML:llällä. Lisäksi minut tunnetaan Game Maker suomessa nimellä Wee myös. Ohjelmointikielien rakenteen tajuan suht koht hyvin. Tai siis, että en ole täysin puskasta koneen ääreen hypännyt heppu. Lisäksi kokemusta on XHTML, PHP ja Css suhteen, jopa pienen oman firmankin suhteen. Toistaiseksi sillä on tienattu leffaliput itselle, ja kavereille ;P

CoolBasicin hankin itselleni täysin oman mielenkiinnon ansiosta. Olin sitä jo pidemmän aikaa harkinnut, ja nyt totesin aikani riittävän tämän uuden tuttavuuden opetteluun. Suomalaisen CoolBasicin hankin muiden joukosta, koska olin kuullut siitä positiivista palautetta, sen kehitys on meneillään, se on kohtalaisen laaja, ja tietenkin se on suomalainen =). Muita vaihtoehtoja olivat mm. Visual Basic ja DarkBasic.

Print ("Hello World!"):n jälkeen tutkiskelin hieman noita Learning Centerin juttuja. Kiitos, "Zero":lle tuosta, siitä sai mainioita esimerkkejä, ja apua alkuun. Lisäksi suomenkielinen manuaali auttoi huomattavasti. Rupesinkin samantien tekemään itselleni hiukan haastavampaa asiaa, nimittäin pientä, yksinkertaista lentelypeliä, tai sen alkua. Ongelmia ilmeni samantien : miten saan luotua haluamani objecktin tiettyyn kohtaan? Eli tavallaan nyt oletusarvoisesti se menee puolittain näytön ulkopuolelle vasemmasta reunasta. Se siis ilmestyy vasempaan yläkulmaan. Lisäksi, olisiko järkevämpää tapaa tehdä objecktin liikkumista ylöspäin? Tein sen nyt niin, että ensin käännän objektia 90 astetta, ja sen jälkeen sitten if upkey() then moveobject alus, 2 ja downkeyllä sama, mutta -2. Eli käytännöllisesti objecktia ei tarvitsisi käännellä. Vähän turhan purkkaiselta viritykseltä ainakin omasta mielestäni vaikuttaa ;-) Kiitokset avusta jo etukäteen!

Eipä minulla käytännöllisesti juurikaan aihetta ole tähän kirjoitteluun. Halusin vain tehdä teille selväksi, että WEE HAS BECOME TO TOWN! Muhahahaa! :D

No, mutta kuitenkin, terve vaan CB:läiset. Hauska nähdä millaista sakkia olette, GMS:ssässä puhutaan mielestäni välillä turhankin paljon paskaa CoolBasicista. Silti olen täysin avoimin mielin tähän mukaan tullut. (Psst... Tiedän, että olisi ehkä kuulunut ongelmiin kysymyksen vuoksi.. =))
TheFish
Developer
Developer
Posts: 477
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:28 pm
Location: Joensuu

Re: Hello World!

Post by TheFish »

Eikös objektit mene oletuksena keskelle ruutua? No joka tapauksessa, sitä oletuspaikkaa ei saa vaihdettua, joten sinun täytyy objektin latauksen jälkeen siirtää se oikeaan paikkaan komennolla PositionObject. Tuon liikkumisen voisit tehdä komennolla TranslateObject.

Code: Select all

objekti = LoadObject("Media\soldier.bmp")
positionObject objekti, -140, 0

Repeat

    TranslateObject objekti, 0, (UpKey() - DownKey()) * 3

    DrawScreen

Forever 
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Hello World!

Post by Ozcar »

Tervetuloa! Toivottavasti viihdyt yhteisön parissa =)!

Tuohon asettamisongelmaan tulikin jo ratkaisu, eli positionobject on taikasana. Kannattaa myös kurkata funktio DrawToWorld, jotta osaat asetella objekteja oikeaan suuntaan. Toiseen ongelmaasi tulikin jo ratkaisu, eli Translateobject on tähän kätevä apuneuvo.

Sellaista. Kyseles seuraavaksi Ongelmat-osiossa, jos tulee uutta asiaa. Ja nauti olostasi! Muistappa seuraavaksi rekisteröityä, jotta muistamme sinut ihan nimeltäkin.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Hello World!

Post by axu »

Wee wrote:GMS:ssässä puhutaan mielestäni välillä turhankin paljon paskaa CoolBasicista.
Täällä sitten on välillä päinvastainen käytäntö :twisted:
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: Hello World!

Post by MAVmaggot »

Tervetuloa vaan minunkin puolesta :) Kun et ihan uusi ohjelmoinnissa ole niin en suosittele learning centeriä, vaan voisit vaikka vilkaista manuaalista miten CoolBasic eroaa muista basic-kielistä. Onnea ohjelmointiin se saattaa tuntua hurjalta gm:n jälkeen, mutta luulenpa että totut nopeasti, sen jälkeen et pääse enää ohjelmoinnista eroon. Onnea ohjelmointiin ja etenkin muista olla kärsivällinen.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Hello World!

Post by esa94 »

Hei vaan! Mukava kun saa taas uutta väkeä tähänkin yhteisöön. En juurikaan enää uusia neuvoja voi antaa, muuta kuin sen, että CoolBasic on perustavista syistä kohtuullisen hidas verrattuna vaikkapa DarkBasiciin ja Visual Basiciin, mutta se onkin suunniteltu peliohjelmointiin, ja vasta-alkajia silmälläpitäen. Ei tämä silti tarkoita, ettei hyviä pelejä, jopa hyviä nettipelejä, voisi tehdä CB:llä.


Tuo GMS:n CoolBasicin haukunta saattaa johtua muutamasta GM-fanipojusta, joita täällä välillä pyörii.
Wee
Member
Posts: 57
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:46 pm
Location: Mavihelvetti

Re: Hello World!

Post by Wee »

axu wrote:
Wee wrote:GMS:ssässä puhutaan mielestäni välillä turhankin paljon paskaa CoolBasicista.
Täällä sitten on välillä päinvastainen käytäntö :twisted:
--> Jotenkin arvasin tuon :D
esa94 wrote:Hei vaan! Mukava kun saa taas uutta väkeä tähänkin yhteisöön. En juurikaan enää uusia neuvoja voi antaa, muuta kuin sen, että CoolBasic on perustavista syistä kohtuullisen hidas verrattuna vaikkapa DarkBasiciin ja Visual Basiciin, mutta se onkin suunniteltu peliohjelmointiin, ja vasta-alkajia silmälläpitäen. Ei tämä silti tarkoita, ettei hyviä pelejä, jopa hyviä nettipelejä, voisi tehdä CB:llä.

Tuo GMS:n CoolBasicin haukunta saattaa johtua muutamasta GM-fanipojusta, joita täällä välillä pyörii.
--> Hitauden tiesin, kun kieliä katselin. Silti CoolBasicissa on helppokäyttöisyys, sekä aloittelija-ystävällisyys ehdotonta plussaa, ja ajattelin, että Basicin perusteet olisi hyvä opetella sitä kautta. Tässä myös vastaus MAVmaggotille, että haluan perusteet opetella kantapään kautta muistiin, ja siksi käyn learning centerin. Hyvin selitetty, sekä kiva leikkiä niillä ;P GM fanipojut ovat todennäköisesti niitä samoja trolleija, joita GMS pyörii myös, tai sitten näitä 10-11v lapsia, joilla ei ole parempaakaan tekemistä.

Hmm... DrawToWorld kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Täytyykin kokeilla, niin saisi tuon objecktin kuvankin näkymään oikeinpäin. MAVmaggotille vielä sen verran, että Game Makerhan on itsessään hiukan samantyyppinen ohjelmointiympäristö, kuin CoolBasic. Erohan löytyy siitä, että sillä voi määritellä tarkemmin, miten eri asiat tehdään huomattavasti helpommin, kuin pelkällä koodauksella. Olen myös pieniä kokeiluja tehnyt javascriptillä. Enkä usko, että tahdon koodailusta irti päästäkkään ;) Enkä todennäköisesti tule pääsemäänkään :D

Ilmeni taas yksi perustavanlaatuinen ongelma (toivottavasti ei mene ihan liikaa "ongelmat" osion puolelle...);
Kun yritän ajaa kirjoittamani ohjelman, niin CoolBasic -ohjelma herjaa, että sitä ei voida ajaa, koska edellinen ohjelma on jo käynnissä. Ok, mutta ongelmahan ilmeni siinä, että se edellinen ohjelma ei ole käynnissä. Mitään edellistä ohjelmaa ei itseasiassa ole! Se ohjelma suljettiin useampaankin kertaan, ja tämän jälkeen tietokone on käynnistettykkin uudelleen muutaman kerran, mutta ongelma ei ole poistunut. Tarkemmin määritellen, ajoin sen "edellisen" ohjelman, ja tallensin sen varmaan ajamisen aikana / heti sen jälkeen .CB tiedostona. Kyseessähän oli siis tämän leijuntapelin runko cb koodina.

Olisiko tähän ratkaisuja? Kenties bugi? En tiedä... Auttaisiko, jos lataan ohjelman uudestaan & asennan uudestaan, ja sitten otan sieltä sen tallennuksen, ja kokeilen sillä? En ainakaan aio muuttaa jokaista testiä/muutosta .exe tiedostoksi, ja sitten ajaa sitä. Varsinkaan tässä vaiheessa, kun muutokset eivät ole täysin oikein koodillisesti, ja bugeja saattaa tulla liiankin helposti... ;)


[ps. Rekisteröidyin juuri]
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Hello World!

Post by Sly_Jack0 »

Tuo ajamisingelma esiintyy käsittääkseni Vistalle jos et suorita CB:tä järjestelmävalvojana. Eli paina oikeanpuoleisella hiiren nappulalla CB:n kuvaketta ja laita "Suorita järjestelmävalvojana". En ole sitten ihan varma, itse kun en Vistaa käytä.
Wee
Member
Posts: 57
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:46 pm
Location: Mavihelvetti

Re: Hello World!

Post by Wee »

Toden totta, kiitos ja kumarrus!

Luulin, että olisin tuon säätänyt automaattisesti järjestelmänvalvojana tekemään, mutta jos ei, niin ei.

Käytössä siis tosiaan Vista, Notepad ++, sekä pääasiallisena selaimena firefox 3.04, mutta muita on koneella ie 7, safari, opera, netscape ja chrome. Pitää voida testata firman tuottamia sivuja eri selaimilla.
"This city looks so pretty, do you wanna burn here with me..."
sillie
Newcomer
Posts: 19
Joined: Sun Dec 14, 2008 8:56 pm

Re: Hello World!

Post by sillie »

Ja minäkun olen vuoden ajan aina kääntänyt exet ja ajanut ne muualta kun luulin ettei tuo "Run" toiminto CBn sisällä toimi olleskaan Vistassa. Pitikin vain sitten käynnistää CB järjestelmänvalvojana :oops:
Requiem for Anthrax
Active Member
Posts: 155
Joined: Wed Dec 03, 2008 8:17 pm
Location: Haukipudas

Re: Hello World!

Post by Requiem for Anthrax »

No jos osaa GameMakeria käyttää kunnolla niin CoolBasicin oppii siinä 2 kuukaudessa. Lukee manuaalin läpi ja tekee aluksi erittäin yksinkertaisia ohjelmia.
offtopic: minulla on vista ja eikä siinä ole ollut mitään ajamis ongelmia.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Hello World!

Post by axu »

Microsoftin ohjelmat/käyttöjärjestelmät toimivatkin täysin randomilla, ja coolbasicissakin on vähän samaa taipumusta :D
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
Wee
Member
Posts: 57
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:46 pm
Location: Mavihelvetti

Re: Hello World!

Post by Wee »

Randomilla ainakin tuo MAV:ien esiintyminen... Alkaa tulla jo parin viikon käytön jälkeen turhan paljon harmaita hiuksia niiden kanssa :D Ensimmäisestä pikkuprojektista, avaruuslentelypeli Alphasta ensimmäinen beta on julkaistu, sen voi käydä katsomassa vaikka sigini linkistä. Siitä on tammikuun puoleenväliin tulossa kakkosbetaa, jollei se aivan yhtä jäähän mene, kuin pakkasmittarini. Alpha on myös osittainen open source, eli lähdekoodi on kokoajan nähtävissä, ja muokattavissa, sillä haluan saada palautetta ja vähän kritiikkiäkin omasta tavastani hoitaa asioita, ne ovat hemmetin hyödyllisiä tässä vaiheessa... ;)

Onnellista uuttavuotta 2009!
"This city looks so pretty, do you wanna burn here with me..."
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Hello World!

Post by temu92 »

Pikku vinkkinä, kun aloittelee uutta kieltä niin kannattaa yrittää tottua siihen että ensimmäiset projektit menevät yleensä aina jäähän yritti mitä tahansa. Se johtuu siitä kun ei ole vielä ehtinyt tutustumaan kielen kaikkiin ominaisuuksiin (lue: omituisuuksiin) ja sitten sen projektin laajentaminen ja korjailu myöhemmin kaataa koko homman sen omaan mahdottomuuteensa. Tästä vinkkinä oma eka c++ pelisähellys jota melkein hävettää itsekin katsoa nyt näin jälkeenpäin (funktiot .cpp tai .hpp päätteisissä tiedostoissa #includetettuna mukaan :F etc).

Toki jos vain innostusta riittää ja jaksaa vääntää sitä vanhaa niin kyllä sekin onnistuu. Yhden toisen CB projektini kanssa meni niin, että aloitin sen teon joskus pitkän aikaa sitten. Yhtenä päivänä sitten tulikin innostuksen kipinä ja jatkoin koko homman loppuun projektin oltua jäässä jo useita kuukausia. Tästä tuloksena oli ensimmäinen valmis CB pelini Area 38.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: Hello World!

Post by kaneli2000 »

Terve vaan, minä olen sitten se "halju ja ilkeä tyyppi, joka aina morkkaa aloittelijoita".
Ei vaan, en minä ole ilkeä, olen vain avoin ja suorasanainen :P.

Niin että toivottavasti viihdyt ja puolustat cb:tä GMS:än foorumeilla :).

EDIT: Taidan olla vähän myöhässä näiden tervetuliaisten kanssa?
I see the rainbow rising
Wee
Member
Posts: 57
Joined: Wed Dec 17, 2008 8:46 pm
Location: Mavihelvetti

Re: Hello World!

Post by Wee »

Mjah, et pahasti. Kuukauden vain :D

Eipä siinä mitään, kiva että pidätte aloitustopickiani aktiivisena... Pistin tuossa tuon Alphan jäihin. Beta kakkonen jää nyt viimeiseksi versioksi, en sitä ala enään muuttamaan. Kiinnostuksen lopahdus selkeä syy. Saatan ehkä joskus värkätä siihen vielä jotain lisää kivaa, mutta jää nyt nähtäväksi.

Aloittelen tässä uutta projektia suunnittelemaan. Talvi/jatkosota-aiheista, vähän on vielä auki pelimuoto, ja alusta. Jos päädyn topdowniin, niin todennäköisesti teen sen Game Makerilla, ja en sitä enempi hypetä täällä. Jos taas päädyn tekstipeliin/tasohyppelyyn, niin sitten saattaa CoolBasic olla varteenotettava vaihtoehto. Tosin tietysti pelistä tulisi tuolloin suppeampi.

Mjaa, ehkä niitä tekstipelejäkin voisi kokeilla...? =) Tuolla oli ainakin jotain hyviä runkoja joista voisi ruveta opettelemaan select...case yhdistelmiä.
"This city looks so pretty, do you wanna burn here with me..."
Post Reply