CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Etsitkö tiimiä tai etsiikö tiimisi jäseniä?
Post Reply
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Aavesoturi »

Kuten kaikki varmaan tietävät, on cbsdk elänyt hiljaiseloa jo pitkään. Nyt ajattelin kysellä onko jollakin innostusta ryhtyä päivittämään ja kehittämään projektia. CBSDK:n foorumi on tällä hetkellä pois julkisuudesta, mutta laitan sen kuntoon lähiaikoina, sillä projektin kehitystyö, kuten Manual Builder ja kaikki tiedostot on foorumin alla. Uudet ylläpitäjät saavat täydet oikeudet koko foorumi/projekti systeemiin ja halutessaan voivat vaikka laittaa sen kokonaan uusiksi. Lisäksi on tarjolla Marcoderin perinnökseen jättämät C#-sorsat installeriin ja control centeriin. Hostaus voi pysyä siellä missä se nyt on (meikän jouluserver tunnuksissa) tai muuttaa jonnekkin, minne ylläpito haluaa.

Ylläpidon tehtäviin kuuluisi keräillä ja lisäillä uusia funktioita kokoelmiin, tehdä niille ohjeet ja muutenkin ylläpitää projektia. Uusia suuntia saa ottaa. Ensimmäisiä tehtäviä olisi luultavasti installerin ja control centerin kunnostus siten, että ne kykenevät hakemaan tiedostoja joustavammin muualtakin kuin nyt kuolleelta cbsdk:n alkuperäisestä nettiosoitteesta.

Halukkaat voivat ilmoittaa itsestään joko tähän viestiketjuun tai YV:llä. Jotain perusteluita ja visioita olisi kiva kuulla. Mestarikoodari ei tarvitse olla, mutta jonkinlaista kypsyyttä ja edes pientä ymmärrystä cb:stä vaaditaan.

Valitsen parhaat (jos niitä on) joskus viikon päästä.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Koodiapina »

Olen vapaaehtoinen.

Olen pyörinyt foorumeilla yli kolmen vuoden ajan ja hallitsen CoolBasicin täysin muistipaloja lukuunottamatta. En pääse käyttämään CoolBasic kääntäjää, joten kyseisellä kielellä ohjelmoiminen tai koodien kääntäminen on tällä hetkellä mahdotonta. Olisin silti innokas tekemään kaikenlaisia muunlaisia ylläpidon tehtäviä, koska olen varma, että sellaisiakin löytyy. Mukaan haluan, koska CBSDK on aikoinaan innostanut minua ohjelmoimiseen CoolBasic-ohjelmointikielellä ja haluaisin olla mukana kehittämässä siitä vieläkin paremman.
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by phons »

Pakko sanoa, että tuo CBSDK on paras!!!, ja toivon todella, että tämä tule nousemaan\kasvamaan. Minä tuskin kuuluisin noihin parhaisiin joten ei tarvitse edes kysyä pääsenkö... :lol: Kuka muuten on tehnyt tuon 3D-objektien hallinta jutun?
Edit: Vau, varmaan oli aika kova työ...
Last edited by phons on Sat May 09, 2009 9:23 pm, edited 1 time in total.
Image
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Aavesoturi »

phons wrote:Kuka muuten on tehnyt tuon 3D-objektien hallinta jutun?
Meikä suurimmaksi osaksi; muistelen, että atomimallilta sain nopeamman kolmion täyttö funkkarin.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by esa94 »

Aavesoturi wrote:
phons wrote:Kuka muuten on tehnyt tuon 3D-objektien hallinta jutun?
Meikä suurimmaksi osaksi; muistelen, että atomimallilta sain nopeamman kolmion täyttö funkkarin.
Olikos se raycasterikin sun? Meinaan se oli aika nopea CB:llä tehdyksi kun ankan kanssa testailtiin siihen pohjautuvaa antiikkista projua.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by SPuntte »

Mahtavaa. Ilmoittaudun "halukkaaksi".

CBSDK on mielestäni niitä suurimpia ja hyödyllisimpiä saavutuksia, kun katsotaan kaikkea tätä CB:n ympärillä tapahtunutta ja tapahtuvaa. Kokoelman funktioista on ollut minulle itselleni ja varmasti vaikka kuinka monelle muulle suurta hyötyä. Olen jopa käyttänyt sen koodinpätkiä referenssinä omien luomusteni nopeutta testatessa ja saanut usein todeta, että omani jäävät toiseksi. Niimpä olen ihmetellyt, miksi SDK on jäänyt ajan rattaiden alle, eikä sitä ole ollut hetkeenaikaan tarjolla uusille CB-käyttäjille. Tänne joskus dumpattu zip-jakelu oli helpotus, kun CB piti asentaa uuteen koneeseen, muttei todella päässyt sen automaattisen asennus- ja päivityssoftan tasolle. Olisi hyvä saada projekti taas jalkeille.

Alusta lähtien olen pitänyt SDK:ta hyvin laadukkaana ja jalostuneena julkaisuna, jota tekemässä on osaava ja korkeaa tasoa edellyttävä porukka. Haluan, että SDK pysyy sellaisena myös jatkossa. Ainoa toinen CB-kilke, joka mielestäni ansaitsee yhtä hyvän arvosanan, on Marcoderin cbNetwork, joka sekin häviää SDK:lle dokumentaatiossa kirkkaasti. Itse asiassa dokumentaatio on ollut se ainoa asia, jolta olisin SDK:ssa (ja totta puhuen itse CB:nkin komentokohtaisten ohjeiden osalta) toivonut vielä vähän enemmän. Toteutustapa ja ulkoasu ovat ensiluokkaisia (tai ainakin olivat), mutta sisältö ei ole kauhean havainnollinen tai aloittelijaystävällinen. Mahdollisessa tulevassa SDK-pestissäni siis kiinnittäisin suurta huomiota manuaaliin.

Mauaalin lisäksi minua kiinnostaisi projektin nettisivujen ja/tai foorumin ylläpito jollain tasolla. XHTML + CSS toimii jollain tasolla, mutta kokonaan uden luojaksi minusta ei ehkä ole. Myös PHP:Stä on vähän kokemusta, muttei riittävästi foorumin modaamiseen tms. Lähinnä siis voisin pitää sisältöä ajan tasalla ja päivystää toisinaan foorumeilla. Ja C# on lähes täysin vieras myös, joten control centerin kehityskin jää muille.

Koodauspuolella olen vahvoilla: tunnen CB:n hyvin ja minulla on sen käytöstä jo lähemmäs viisi vuotta kokemusta. En osaa jok'ikistä kometoa ja sen sääntöjä ulkoa, mutta sitä varten onkin manuaali. Osaan soveltaa ylipäätään asioita todella hyvin, joten kaikkeen mihin CB:llä pystyy, pystyn myös minä. Myös abstraktimmista rakenteista on minulla kokemusta ja käytän tyyppejä ja muistipaloja ja niiden monimutkaisiakin kokonaisuuksia yhdessä funktioiden kanssa sujuvasti. Ehkä ainoa vieras ominaisuus minulle on dynaamisten linkkikirjastojen käyttö. Tykkään jäsentää koodini selkeästi, nimetä muuttujat johdonmukaisesti ja käyttää Force Variable Declaration -asetusta, eli lyhyesti sanottuna koodaan siististi, jos siitä tällaisessa projektissa vaikka olisi hyötyä.

Voisi sanoa, että fysiikka on minulle jonkin asteinen pakkomielle. Pärjään myös matematiikan kanssa hyvin pitkälle. Haaveenani on ollut toteuttaa CB:lle polygonipohjainen törmäystarkistus ja sen päälle edelleen täysiverinen fysiikkamoottori. Homma on edennyt hitaasti, usein nykäyksittäin. Lähinnä ajan ja motivaation puute sekä turha perfektionismi ovat olleen hidastimena. Ehkä projekti näkee vielä joskus päivänvalon SDK:n osana. Lisäksi "visioistani" voisin mainita vielä yleisen matematiikkaosaston laajentamisen mm. vektorien osalta ja ihan noin yleisesti, sekä sen, että itsekin SDK:n includeja useasti kahlanneena toivoisin, että niissä olisi opetustarkoituksessa enemmän kommentteja koodin toimintaperiaatteista. Vaikka päämääränä onkin tehokas funktiokirjasto, jota voi käyttää "sokkona", ylimääräisistä kommenttiriveistä tuskin on mitään haittaa.
EDIT:

Ja ehdottomaksi miinuksekseni täytyy tietysti tunnustaa, että osaan äärimmäisen harvoin ilmaista itseni lyhyesti. Älkää siis ottako minua mukaan, jos ette jaksa lukea romaaneja :mrgreen:

CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Sly_Jack0 »

Tämä olisi lähinnä kehitysidea SDK:lle. En tiennyt minne muualle laittaisin.

cbNetworkin voisi laittaa jakeluun SDK:n kanssa ja tehdä sille manuaalin.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by valscion »

Sly_Jack0 wrote:cbNetworkin voisi laittaa jakeluun SDK:n kanssa ja tehdä sille manuaalin.
Hepsanssaa... tätä olen itsekin miettinyt ja meinannut alkaa kasailemaan jossain välissä, koska osaan melko hyvin itse käyttää kyseistä kirjastoa =). Tosin, itselläni on hyvin vähän aikaa istua koneella joten aikaa siihen saattaisi mennä.

Mutta siis jos cbNetwork & SDK sulautettaisiin yhteen (mikä olisi kieltämättä aikamoinen lottovoitto) niin voisin cbNetworkille auttaa väsäilemään manuaalia.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Jare »

VesQ wrote: Mutta siis jos cbNetwork & SDK sulautettaisiin yhteen (mikä olisi kieltämättä aikamoinen lottovoitto) niin voisin cbNetworkille auttaa väsäilemään manuaalia.
Marcoder muistaakseni suunnitteli cbNetworkin lisäämistä SDK:hon, mutta homma jäi puolitiehen. Hyvähän se olisi tuonne saada. Olisi sitten kaikki samassa paketissa, eikä tarvitsisi aina metsästää cbNetworkia.

Ontopic. Itse toivoisin pääseväni silloin tällöin lisäämään kirjoittamiani funktioita SDK:hon - kuten olen aiemminkin päässyt. Toki mieluiten niin, että joku toinen ensin hyväksyy siihen ehdottamani funktiot. Eli etten vain itsepäisesti lisäilisi sinne funktioita, joita luulen hyödyllisiksi, mutta jotka eivät sitten sitä olekaan. Perusteluna reilu neljän vuoden kokemus CB:stä ja kyky keksiä toisinaan (omasta mielestäni) hienoja ratkaisuja erilaisiin ongelmiin/tilanteisiin.

Jonkunlainen moderaattorin pestikin olisi kiva vaikka foorumeille. Ja jos foorumien modauspuolelle lähdetään, niin en osaa modata valmiita foorumisoftia - ainakaan minulla ei ole mitään kokemusta niiden modaamisesta. Mutta osaanhan toki tarvittaessa kirjoittaa käsin uuden foorumisoftan tyhjästä ja siihen kaikki ManuMaker-tyyliset kilkkeet. PHP siis luonnistuu minulta hyvin. Ulkoasua en tosin osaa tehdä lainkaan. Enkä mitään modernia xhtml:ää osaa, vaan perinteisellä html:llä (transitional) on tullut tehtyä kaikenlaista. Mutta eipä tuo ero noiden kahden välillä ole varmaan järisyttävän suuri, joten xhtml:n käyttäminen/oppiminen tuskin tuottaa minulle ongelmia.

Ajan puolesta en ole tosin kovinkaan varma, pystyisinkö jatkuvasti olemaan kehityksessä mukana. Voisin kuitenkin yrittää.

SDK:n nykyisestä sisällöstä vielä pari sanaa. SDK sisältää todella laadukkaita funktioita - ja mielestäni se pitäisi pitää sellaisena. Rima ylhäällä, ettei SDK:ta täytetä turhalla tauhkalla.
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Aavesoturi »

Huomenna krapulaa potiessa vapaapäivänä ehdin laittaa asiat kuntoon ja sendiä noille kiinnostuksensa ilmaisseille ohjeistusta.

Tämän hetkinen foorumisofta on PBLang sen takia, että se toimi kivasti mbnetissä, joka ei tarjoa tietokantaa. Siihen Marcoder tosiaan modasi Help Builder systeemin ja jonkinlaisen muidenkin tiedostojen julkaisusysteemin, sekä cbsdk-etusivun uutispäivittimen. Itsekin taisin jonkin ohjenappulan sinne lisäillä.

Offtopic: Jare: xhtml ei ole vaikeata, se vaan on tiukempaa: doctype täytyy määritellä, kaikki tagit kirjoitetaan pienellä, attribuuttien arvot on aina lainausmerkeissä, yksittäiset tagit pitää päättää (<br />) ja nestauksen olla oikein.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by esa94 »

Aavesoturi wrote:Huomenna krapulaa potiessa vapaapäivänä ehdin laittaa asiat kuntoon ja sendiä noille kiinnostuksensa ilmaisseille ohjeistusta.

Tämän hetkinen foorumisofta on PBLang sen takia, että se toimi kivasti mbnetissä, joka ei tarjoa tietokantaa. Siihen Marcoder tosiaan modasi Help Builder systeemin ja jonkinlaisen muidenkin tiedostojen julkaisusysteemin, sekä cbsdk-etusivun uutispäivittimen. Itsekin taisin jonkin ohjenappulan sinne lisäillä.

Offtopic: Jare: xhtml ei ole vaikeata, se vaan on tiukempaa: doctype täytyy määritellä, kaikki tagit kirjoitetaan pienellä, attribuuttien arvot on aina lainausmerkeissä, yksittäiset tagit pitää päättää (<br />) ja nestauksen olla oikein.
XHTML:stä ja sensemmoisesta puheen ollen itseltäni hoituisi kyllä ihan valiidi XHTML 1.1, (Strict, muita versioita ei olekaan) PHP, CSS ja jossain määrin jopa JavaScript. Jos tarvetta löytyy.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by MaGetzUb »

Omat resurssinit eivät taida riittää SDKn ylläpitoon, mutta kysyisisin että, voisittako te pistää nuo Esimerkit alueella tekemäni ObjectDefSizeX:n -ja Y:n lisätä SDK:hon, ne pitäisi olla tarpeeksi kätevät. :roll: :)
EDIT:

viewtopic.php?f=12&t=1638 <- tos vielä linkki jos hellytte laittaan nua funktiot sinne. :D

Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by axu »

Niin ja miksei samantien vaikka minun cbAsciikirjastoa(vitsi.. ..haha :? )? Millä perusteella SDK:hon valitaan noita funktioita, kun esim. Line2 ja Box2 ovat perin turhia(mielestäni) ja jokaisen koodarin toteutettavissa(vai?), kun taasen APIt ja muut pro jutskat ymmärtää hyvin(taas tuli käytettyä sulkuja joka lauseessa :D )?
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by skorpioni-cb »

Onkos vielä paikkaa?

Html-puoli.
Last edited by skorpioni-cb on Mon Nov 16, 2009 4:20 pm, edited 1 time in total.
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 877
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Jare »

axu wrote:Millä perusteella SDK:hon valitaan noita funktioita
Kysyisin ihan samaa. Mielestäni tästä pitäisi järjestää keskustelu, jossa päätettäisiin muutama yksinkertainen sääntö, joiden tulee toteutua jokaisen SDK-funktion/kirjaston kohdalla.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Latexi95 »

Jare wrote: Kysyisin ihan samaa. Mielestäni tästä pitäisi järjestää keskustelu, jossa päätettäisiin muutama yksinkertainen sääntö, joiden tulee toteutua jokaisen SDK-funktion/kirjaston kohdalla.
Minähän en niistä mitään päätä, mutta minulle nyt ensiksi nousi mieleen pari ajatusta:
-Käytännöllisyys (ja moni käyttöisyys)
-Selkeys
-Nopeus
(ei noista yksikään ole sääntö, taitaisivat olla "ihanteita" :lol: )
Nuo kaiketi olisivat ne tärkeimmät.
Tietysti todella tärkeitä funktiota ovat myös ne, joita ei moni osaa tehdä.(kuten 3d grafiikat)

Kuka on muuten tehnyt cbAPIn? Tahtoisin onnitella loistavasta suorituksesta.

Axu: No ei Line2 ole kovin hyödyllinen sinulle, mutta (suurin?) osa CoolBasicin käyttöä aloittelevista ei osaa käyttää Siniä tai Cosinia, joten heille se voi olla todella hyödyllinen funktio.
Mitä Box2 tulee se ei ole minunkaan mielestäni kovin hyödyllinen. Sen voisi korvata, jollain suorakulmioita vinoon piirtävällä funktiolla.

cbNetWorkin ja SDK yhdistäminen on loistava ajatus. :D
Se vaatii monta esimerkkiä, ennen kuin kaikki sen ymmärtävät. :lol:

Itse olisin myös halukas kehittämään SDK:ta, erityisesti "työkalujen" ja grafiikka funktioiden osalta.
Periaatteessa noiden html-ohjeiden rakentaminen onnistuu (työkalut on, mutta kokemusta hyvin vähän), mutta keskityn mielummin noihin ylempänä mainittuihin.
Olen innokas koodaaja ja hallitsen kattavasti CoolBasicin käytön muistipaloja myöten.
Ongelmani on vain se, että projektit jäätyvät helposti :( . Ajattelin seuraavaksi tehdä jonkunlaisen karttaeditorin SDK "3d" kaupunkia varten. (toivottavasti ei jäädy)
En pahastu, vaikka minut "hylättäisiin". :lol:

Scorpion-cb: Suosittelisin sinua laittamaan vähän enemmän tietoa, jos haaveilet pääseväsi mukaan kehittämään cbSDK:ta.
EDIT:

Olen samaa mieltä kuin Grandi. Minulla ei ole kyllä vielä aihetta valittaa.
Värkkäsin funktion joka tekee lähes täsmälleen samanlaisen yläpalkin kuin CoolBasicissa.
Sen voisi liittää muiden API funktioiden mukaan, koska se käyttää "Popup Menu" funktioita

Last edited by Latexi95 on Sat Jun 06, 2009 5:55 pm, edited 3 times in total.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Koodiapina »

Minua ei ilmeisesti hyväksytty mukaan. Vai? Jonkinlainen tiedottaminen olisi ollut asiallista.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Latexi95 »

Aavesoturi, täällä olisi monta ehdokasta. Jos kerran haluat sitä ylläpito porukkaa, niin voisitko vastata? Vai onko kaikki paikat jo varattu?
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: CBSDK:lle uutta ylläpitoporukkaa

Post by Aavesoturi »

Tjoo pahoittelen hiljaisuuttani, SPuntten ja Jaren laitoin ylläpitäjiksi jo noin pari viikkoa sitten, mutta en sitten muistanut tänne tiedotella. Mitään kiintiötä ylläpitäjien määrille ei ole ja voi hyvinkin olla, että niitä otetaan lisää. Nyt en kuitenkaan reiluun viikkoon kerkeä mitään tekemään kun lähden metsään ryömimään kertausharjoituksiin. Mainittuihin uusiin ylläpitäjiin voipi olla halutessaan yhteydessä asian tiimoilta, hekin pystyvät laajentamaan tiimiä.
Post Reply