Page 1 of 1

pelimoottori

Posted: Sat Sep 08, 2012 11:41 pm
by Mikki0000
millä ?

Re: pelimoottori

Posted: Sat Sep 08, 2012 11:42 pm
by Latexi95
Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?

Re: pelimoottori

Posted: Sat Sep 08, 2012 11:46 pm
by Mikki0000
Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen

Re: pelimoottori

Posted: Sun Sep 09, 2012 12:03 am
by naputtelija
Mikki0000 wrote:
Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.

CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.

Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
EDIT:

Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)


Re: pelimoottori

Posted: Sun Sep 09, 2012 3:48 pm
by skorpioni-cb
naputtelija wrote:
Mikki0000 wrote:
Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.

CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.

Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
EDIT:

Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)

Slick2D,salli mun nauraa. LWJGL:än hyväpuoli on se että pääset niin lähelle rautaa kuin dll/so-pohjalla voi päästä, ja yleensä olen huomannut esim SlickUtilin kuvanlataajan aika kököksi. Kannatan bufferolioiden ja konventterien käyttöä, jotta voi mennä tehokkaampiin kirjastoihin kuten SDL <3

Re: pelimoottori

Posted: Sun Sep 09, 2012 5:00 pm
by valscion
Nyt on tainnut Mikki0000:lla mennä vähän termit sekaisin. Pelimoottorihan on se koodipohja jonka "päällä" varsinainen peli pyörii. Wikipedia kertoo lyhyesti pelimoottorista näin:
Pelimoottori (engl. game engine, usein vain engine) on videopelin ohjelmarunko, joka kattaa yleisen pelimekaniikan. Tavallisesti pelimoottori vastaa pelin grafiikasta eli objektien mallintamisesta ja piirtämisesta näytölle, mutta se voi sisältää myös tekoälyominaisuuksia tai fysiikkamallinnusta.
Lukitsen topikin koska tässä äänestyksessä ei ole kyse pelimoottoreista vaan ohjelmointikielistä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.

EDIT: Eli siis jos peli tehdään CoolBasicilla niin pelimoottorikin tehdään CoolBasicilla.