pelimoottori

Locked

millä ohjelmointi kielellä pelimoottori kannattaa tehdä

Poll ended at Mon Oct 08, 2012 11:41 pm

c
0
No votes
c++
1
50%
joku muu
1
50%
 
Total votes: 2

Mikki0000
Member
Posts: 63
Joined: Tue Dec 27, 2011 11:50 pm
Location: Päijät-Häme

pelimoottori

Post by Mikki0000 »

millä ?
exe tiedosto swf muotoon: Lopetettu
Tervetuloa lukemaan foorumin noloimman käyttäjän viestejä!
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: pelimoottori

Post by Latexi95 »

Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
Mikki0000
Member
Posts: 63
Joined: Tue Dec 27, 2011 11:50 pm
Location: Päijät-Häme

Re: pelimoottori

Post by Mikki0000 »

Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
exe tiedosto swf muotoon: Lopetettu
Tervetuloa lukemaan foorumin noloimman käyttäjän viestejä!
naputtelija
Devoted Member
Posts: 718
Joined: Wed Nov 03, 2010 7:56 pm
Location: Joku piste pohjoisessa.

Re: pelimoottori

Post by naputtelija »

Mikki0000 wrote:
Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.

CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.

Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
EDIT:

Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)

<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
skorpioni-cb
Advanced Member
Posts: 364
Joined: Wed Dec 03, 2008 3:48 pm
Location: Turku

Re: pelimoottori

Post by skorpioni-cb »

naputtelija wrote:
Mikki0000 wrote:
Latexi95 wrote:Riippuu mille ja mitä varten, mutta c++ > c.

Eli mitä haluaisit pelimoottorisi tekevän? Millä kielellä haluat käyttää pelimoottoriasi?
1. 2d pelejä
2. Coolbasic tai samanlainen
CoolBasic on niin sanottu proseduaalinen BASIC-sukuun kuuluva ohjelmointikieli, eli c:n tai c++:n täydellinen vastakohta... Etkä vieläkään ole vastannut siihen, millaisia pelejä oikeasti haluat pelimoottorisi tekevän.

CoolBasicin pelimoottori on niinsanottu yleismoottori, eli se sopii keskinkertaisesti kaikenlaisiin peleihin. Sitten on eri pelityyppejä varten tehdyt moottorit, kuten RPG-moottorit ja FPS-moottorit. Minusta tuntuu jo kirjoitusasusi pohjalta ettei kannattaisi vielä niin massiivista projektia väsäämään kuin omaa pelimoottoria.

Yleensä tehdään oma pelimoottori grafiikka/äänikirjaston pohjalle, jos halutaan oman pelin olevan uniikki. Kuitenkin pikku pelejä varten ei pelimoottoria kannata väsätä. Siinä on aivan helskatin iso homma tehdä ihan oma kuvien lukija, äänten lukija, törmäystenkäsittelijä... Kaikki nämä hommat ovat vaikeita. En suosittele vielä sinun kokemuksellasi tekemään omaa pelimoottoria. Huomaat vain homman turhauttavuuden.
EDIT:

Kannattaa aloittaa Java-kielellä ohjelmointi, jos sinulla ei ole suurta kokemusta oliopohjaisista kielistä (eli niistä jossa määritellään esim. class). Se on helppo kieli ja siitä on siten mukava lähteä eteenpäin. Itse suosittelen Eclipseä editoriksi, LWJGL:ää yleiskirjastoksi ja Slickiä pelikirjastoksi (joka muuten pohjautuu LWJGL:ään)

Slick2D,salli mun nauraa. LWJGL:än hyväpuoli on se että pääset niin lähelle rautaa kuin dll/so-pohjalla voi päästä, ja yleensä olen huomannut esim SlickUtilin kuvanlataajan aika kököksi. Kannatan bufferolioiden ja konventterien käyttöä, jotta voi mennä tehokkaampiin kirjastoihin kuten SDL <3
En tiedä, mitä tiedän, mutta tiedän ettei se ole mitään kaunista.

I know not what I know, but I do know that it's not beautiful.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: pelimoottori

Post by valscion »

Nyt on tainnut Mikki0000:lla mennä vähän termit sekaisin. Pelimoottorihan on se koodipohja jonka "päällä" varsinainen peli pyörii. Wikipedia kertoo lyhyesti pelimoottorista näin:
Pelimoottori (engl. game engine, usein vain engine) on videopelin ohjelmarunko, joka kattaa yleisen pelimekaniikan. Tavallisesti pelimoottori vastaa pelin grafiikasta eli objektien mallintamisesta ja piirtämisesta näytölle, mutta se voi sisältää myös tekoälyominaisuuksia tai fysiikkamallinnusta.
Lukitsen topikin koska tässä äänestyksessä ei ole kyse pelimoottoreista vaan ohjelmointikielistä. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.

EDIT: Eli siis jos peli tehdään CoolBasicilla niin pelimoottorikin tehdään CoolBasicilla.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Locked