Hmm... Harmi ettei enempää osallistunut tällä kertaa
Timpelle tunnustusta siitä että vähän ehdin säikähtää liian kovaksi haastajaksi, mutta sitten intro meidän onneksi jo loppuikin
Täältä tulisi vielä yksi epävirallinen ääni sinne vielä. Taisin jättää äänestyksen hiukan liian myöhään
Olen oikein tyytyväinen että introkisaan uskaltaa mukaan uusia, sillä intron vääntäminen on hauskaa ja kehittävää. Timpe saa olla ylpeä kakkossijastaan
Tässä tulee pieni yhteenveto tämän intron syntyprosessista:
Tiivistelmä:
Suunniteltiin pitkään ja epämääräsesti vaikka ideoita ja inspiraatiota olikin paljon. Sitten tuli kiire ja saatiin kasaan kaikenlaista eri mutkien kautta ja niistä tuli ihan kiva intro.
Introt voivat syntyä eri reittejä. Tällä kertaa intron lopullinen rakenne jäi vasta pariin viimeiseen päivään, mutta inspiraatio tuli jo ekalla tai tokalla viikolla. Löysin netistä jännän sivun, jossa on leffoista skifikäyttöliittymiä kasattu hurja määrä:
http://accessmaincomputerfile.net/
Sieltä saattaa löytyä tutuhkon näköinen kuva
Cce teki musiikin, ja toteutti skifikäyttöliittymää. Musiikkiin cce sai inspiraatiota sSecond Realityn musiikista. Juonta oltiin mietitty hieman ja meillä oli visiomme siitä. Minulle tuli musiikista mieleen synkkä ja myrskyinen yö, jossa taivas velloi ja päähahmo juoksee pakoon. Minulla oli melko teadraalinen visio siitä ja unelmoin hurjaa animaatiosysteemiä.
Toteutus ei kyllä mennyt ihan siihen suuntaan, sillä pääsin tekemään animaatiota vasta viimeisellä viikolla
Vellovat pilvet sain tehtyä kai viikkoa aimmin. Meillä oli puhetta sellaisesta tyylistä, että hahmo(i)lla käyttäisi kuvia päinä ja kenties siitä cce sai idean tehdä vokselinaaman. Kuulemma sellainen oli myös jossain amigademossa näkynyt.
Alkoi tulla aika kiire, kun viimeisellä viikolla oli kasassa alle puolet kohtauksista, ja oli epäselvyyttä siitä mitä kohtauksia aiotaan tehdä. Oli ideoita erilaisista räjähdyksistä ja tähtikohtauksista. Tässä kohtaa taisi pelastaa se, että oli enemmän porukkaa tekemässä
Koodia oli jo yli rajan, kun kaikki tekstijutut ja muut vievät hurjasti tilaa nätisti tehtyinä. Koodia lukemalla voi nähdä, millaisiksi hirvityksiksi se paikoittain pakkautui. Jotkut pakkaustavat tuntuivat kauniiltakin, vaikka ovatkin aika hirveää koodia. Rivipulaa helpottamaan cce teki skriptin, joka karsii kaikki kommentit ja tyhjät rivit ja kirjoittaa vakiot paikoilteen. Tälleen järjestyi tarpeeksi työskentelyrivejä loppuajaksi, ja jäi pari ylikin. Valmiita juttuja pystyi hyvin käyttämään uusiksi.
Rivejä karsiessa minun tuli kirjoitettua placeholderi kuutiolle, joka msqrt:n oli tarkoitus kirjoittaa tokaan kohtaukseen, jotta minulla olisi parempi käsitys rivimäärästä. Tätä tuli testaillessa hiukan iteroitua, ja siitä kehittyi sitten se lopussa näkynyt vänkyilevä efekti. Se siirtyi sinne viimeisenä päivänä, kun ei ollut enää aikaa tehdä minun suunnittelemaa räjähdyskohtausta. Siitä tuli minusta ihan hyvä näin, vaikken ehtinyt omia tervehdyksiä lisäämään. Cce:n tekemästä kelaussysteemistä taisi olla apua melkein kaikessa, vaikkei musiikkia saanutkaan seuraamaan mukana.
Vecballeista(sprite-efekti tokavikassa kohtauksessa) oli puhetta aiemmin, mutta kukaan ei ollut ehtinyt toteuttamaan niitä. Joxu kirjoitti niille lajittelualgoritmin jo reilusti etukäteen, mutta keksin ettei täydellistä järjestystä tarvi, vaan riittää että ne laitetaan vaan listoihin epäjärjestyksessä etäisyyden mukaan, koska ei samalla etäisyydellä olevat näy toistensa päällä muutenkaan. Se meni kivan pieneen tilaan ja toimi hyvin.
Viimeisenä aamuna introssa ei ollut enää yhtään tyhjää kohtaa, rakenne oli paikallaan. Tämä on huomattu ennenkin, ettei sitä oikein tiedä että mitä lopulta introsta tulee, ja lopulta siihen on usein tyytyväinen. Monet yksityiskohdat syntyivät sattumalta ja kokonaisuus syntyi kun ne sitten nivottiin sopivasti yhteen. Viimeinen päivä meni viimeistelyyn. Puolet kohtauksista vaati vielä jotain säätöä. Cce teki pidemmän version kappaleestaan, kun pituus loppui kesken, vaikka se aluksi tuntui olevan liian lyhyt. Cce sai ajoituksen juuri mieleisekseen ja sääti efektit ja siirtymät kohdalleen. Viimeiset muutokset tuli minuutteja vaille, ja sitten se oli valmis
Efektipuolesta täytyy sanoa, että haluttiin, kuten aina, kokeilla saada sellaista aikaan, mitä cb:llä ei ole vielä ennen tehty. Minusta onnistuimme melko hyvin.
Se tässä kyllä jää taas harmittamaan, että ei saanut käytettyä kaikkia ideoita, mitä coolbasicilla voisi tehdä... ja uusiakin tuli. Olisi joskus kiva kokea tehneensä kaiken ja päästä coolbasicista eroon
Vaikka CoolBasicilla nysväyksessä on vähän oldskool-meininkiä, niin pc-demoalustaksihan tämä luokittuisi, vaikkei tämä ole siellä mitenkään kilpailukykyinen. Tähän Peisik ehdottaa uutta luokkaa: Crapskool - oldskoolnysväystä nykyraudalla ja jokseenkin poikkeavilla optimointiprioriteeteillä.