Äänestys - Viikkokisa MMX

Post Reply

Mikä peli oli Viikkokisa MMX:n paras?

Poll ended at Thu Jul 29, 2010 9:44 pm

Ecapse
4
15%
ka-CHING!
0
No votes
The Bot
2
8%
Gasbenaut
1
4%
Brush
13
50%
Across
0
No votes
Frenzy's Revenge
6
23%
 
Total votes: 26

User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by CCE »

Äänestä mielestäsi parasta peliä ottaen huomioon sen graafisen miellyttävyyden sekä pelattavuuden. Voittaja voi halutessaan valita allekirjoitukseensa jonkun Ruutun tekemistä bannereista.

Äänestysaikaa on yksi viikko.

Tässä linkit pelien osallistujaviesteihin joissa on kuvat & muut tiedot.
Ecapse
ka-CHING!
The Bot
Gasbenaut
Brush
Across
Frenzy's Revenge

Edit: Laitetaan nyt vielä tähänkin
Ruuttu wrote:Väänsin pari banneria voittajalle - näistä saa valita sitten oman maun mukaan. Tehköön joku taitavampi hienommat :)

Image
Image
Image
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by Ilmuri »

Across
Hirvittävän raskas (hurjat 16FPS), jonka myötä myös hirveän hidastempoinen. Aluksen ohjaus tuntuu rasittavan löysältä ja panokset kulkevat suht hitaasti. Viholliset olivat tasapaksun oloisia. Ruudun alalaitaan on turha mennä jos aikoo osua mihinkään: viholliset perääntyvät takaisin ruudun ulkopuolelle ammuksen kulkua nopeammin, eikä oman aluksen inertiakaan auta juurikaan ilmestyneitä vihollisia vastaan siirtymisessä. Laser ja tiheämmin ampuva bonusase tietty toimivat paremmin, liiankin, tehden pelaamisesta vieläkin monotonisempaa, molemmilla kun kykenee tuhoamaan vihollisen käytännössä yhdestä iskusta.
Alusgrafiikat ovat sekavia, eikä vaihtelua ole värisväppäyksien lisäksi ollenkaan. Väripaletin käyttö on jäänyt melko kapeaksi. Taustalla pyörii perusparallax, josta ei erityisesti ole moitittavaa.
Ei ääniä, mikä on avaruusräimeessä erittäin valitettavaa.

Brush
Ehdottomasti hiotuimman oloinen ulkoasultaan. Äänimaailmaa on hyödynnetty loistavasti, musiikissa ei ole valittamista. Grafiikat ovat hienot, joskin suuri osa kunniasta taitaa mennä tekijän grafiikkaohjelman ditheröintialgoritmille. Jälki on ehdottomasti näiltä osin ammattimaista, viimeistely on viety pitkälle.
Pelimekaniikkakin on hyvin hiottua, vaikka idea itsessään ei ole erityisen jännittävä. Satunnaiset boonukset olivatkin oikeastaan ainoa jännittävä elementti, näiden välillä pelaaminen oli ympäriinsä seilaamista, jonka jälkeen lähimmäksi boonusta sattunut pelaaja sai jonkun erikoisedun. Ehkäpä saatavilla voisi olla useammanlaisia suteja, kuten esimerkiksi nopeampi joka maalaa pienemmältä alueelta mutta kääntyy nopeudensa takia verkkaisemmin, hidas joka maalaa suurelta alueelta tai keskiverto jonka kääntyy nopeammin?
Brushista löytyi yksi suuri bugi: sudin on mahdollista jäädä jumiin seinään jos vastustajan kanssa törmää pelialueen reunamilla. Itse en ainakaan keksinyt miten siitä olisi mahdollista päästä irti.

Ecapse
Asteroidsin vektoriretrolook on säilynyt hyvin, joskin kilpailun ideana ollessa rajatun paletin hyödyntäminen vain muutaman värin (pääasiassa yhden) käyttö ei ole erityisen nokkelaa.
Musiikki on ok, ääniefekteissä ei ole mitään erityistä mainittavaa. Menun starfield on ihan hieno efekti, mutta itse pelimaailma jää melko tyhjäksi.
Esi-isästä ei pelimekaniikan suhteen olla edetty erityisen kauas. Asteroideja on vain yhtä tyyppiä, kaikki osaset käyttäytyvät samalla tavalla ja palasista kerättävä asepäivitys ei erityisesti mieltä lämmitä. Ei-newtonilaiset fysiikat ja reunattu pelialue ovat myös piirteitä jotka erottavat Ecapsen Asteroidsista. Pelinäkymän ylle kuoltaessa pamahtava menu on mielenkiintoinen yksityiskohta.

Frenzy's Revenge
Väripalettia on hyödynnetty tässä pelissä varsin hyvin. Grafiikat näyttävät suurimmilta osin käsin värkätyiltä, mikä on aina retrohtavissa peleissä plussaa. Olemus on muutenkin vanhahtava, niin hyviltä kuin huonoilta puolin. Taustalla soi tuttu ja kuolemaan asti kulutettu rallatus.
Aloitusase on hirvistyttävän kehno, eikä tasopäivityksien mukana näytä tulevan kuin lisää vahingontuotantopotentiaalia. Tasohyppelymekaniikka on yksinkertaista mutta toimivaa. Vihollisia väistelisi paljon mieluummin kuin tappaisi, mutta aloitusaseen tehottomuus tekee päivitysten hankkimisesta pakollisen ajatuksen. Yhden osuman kuolema lienee myös vanhaa perua, minua se lähinnä ärsytti, erityisesti kohdassa jossa nopeasti liikkuva vihollinen dominoi kapeaa alustaa jonne ilmeisesti olisi pitänyt laskeutua että yltäisi seuraavan rotkon yli. Sitä pidemmäs pelaamiseen minun hermoni eivät riittäneet.

Gasbenaut
Gasbenautia vaivasi mystinen sarja MAVeja, joiden johdosta pelaaminen katkesi ensimmäisen viiden sekunnin sisällä. Näin lyhyestä pelikokemuksesta on liian vaikeaa arvostella koko peliä.

kaching
kachingin peli-idea on ihmeellinen. Kolmen eri värin yhdistäminen kolmeen eri valuuttaan luo turhaa kompleksisuutta peliin, joka yhdistettynä ennalta-arvaamattomiin valuuttakursseihin ei tee pelistä kovinkaan nautinnollista.
Grafiikoiltaan ja äänimaailmaltaan kaching on yksinkertainen.

The Bot
Mystinen, venytettyä ikkunaa käyttävä peli. Äänimaailma on varsin spartalainen, eikä ainakaan kenttägrafiikoissa ole erityistä kehumista. Oma pelikokemukseni uhkasi päättyä liian kauas asetettuihin tikkaisiin, joskin myöhemmällä pelikerralla opin seinähyppimään. Tällä kyseisellä kerralla pelaaminen jumittui leveään kuiluun joka oli täynnä pyöriviä kuolemankoneita. En siis päässyt edes niin pitkälle, että olisin saanut selville mihin robotin laserkivääriä käytetään.
Last edited by Ilmuri on Thu Jul 22, 2010 11:13 pm, edited 1 time in total.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by temu92 »

Ilmuri wrote:Grafiikat ovat hienot, joskin suuri osa kunniasta taitaa mennä tekijän grafiikkaohjelman ditheröintialgoritmille.
Käytännössä tausta ja tekstit on käsitelty ditheringillä, bonukset ja pensselit piirretty käsin.
Kaneli2k

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by Kaneli2k »

Across jäi tosian vähän viimeistelemättömäksi, kun aika tykkäsi loppua kesken. Sen lisäksi läppärillä ilman lisähiirtä grafiikanteko oli täyttä tuskaa. Ehkä paremmin ensikerralla.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by Koodiapina »

En voinut pelata kilpailutöitä, koska olen Linuxilla (FPS ~20 winellä). Kilpailun ideana oli kuitenkin annetun paletin käyttö ja näinollen graafinen ulosanti, joten äänestin kuvakaappausten perusteella nätimmän näköistä tekelettä eli Temun Brushia.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by temu92 »

Veikkaan, että taidan olla viineri. Ilmeisesti nyt seuraava kisa sitten mun järjestämänä? Saa nähä mitä keksii :P
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by Ruuttu »

temu92 wrote:Veikkaan, että taidan olla viineri. Ilmeisesti nyt seuraava kisa sitten mun järjestämänä? Saa nähä mitä keksii :P
Jep, olet viineri.

Nyt kun tarkemmin ajattelen niin bannerissa pitäisi ehkä lukea "OLEN viineri"...
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by esa94 »

temu92 wrote:Veikkaan, että taidan olla viineri. Ilmeisesti nyt seuraava kisa sitten mun järjestämänä? Saa nähä mitä keksii :P
Onnittelut viinerille :3
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Äänestys - Viikkokisa MMX

Post by CCE »

temu92 wrote:Veikkaan, että taidan olla viineri. Ilmeisesti nyt seuraava kisa sitten mun järjestämänä? Saa nähä mitä keksii :P
Hieman myöhäiset onnittelut vielä minunkin puolestani, odotan innolla mitä keksit seuraavaan viikkokisaan ;)
Post Reply