Page 1 of 3

Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 5:46 pm
by Tuxu
Kisa käydään siis perjantaina 16.10.2009.

Aihe: Koodaa peli, jossa käytät vain Coolbasicin mukana tullutta grafiikkaa!

Aiheen tarkennus, ettei tule epäselvyyksiä:
-Eli grafiikkaa joka sijaitsee CB:n Media-kansiossa ja joka on tullut CB:n mukana.
-Muuta grafiikkaa ei saa käyttää.
-Piirtokomennot sallitaan(ovathan ne käytännössä Cb:n omaa grafiikkaa),
mutta pelissä täytyy olla ainakin joku kuva/objekti, joka on CB:n Media-kansiosta.

Toimikaa!

Sääntöinä:
  • Kilpailuaika on perjantaina 18:00-20:00, työ tulee olla viimeistään tässä kisatopikissa klo 20:05.
  • Pelipaketissa tulee olla mukana pelin lähdekoodi.
  • Toteutuskieli Coolbasic.
  • Ennen kilpailua luotua mediaa tai koodia ei saa käyttää...
  • ...,mutta CBSDK:n ja CBKK:n funktioita/koodia saa tässä kilpailussa poikkeuksellisesti hyödyntää. Samoin CB:n mukana tullutta grafiikkaa.
  • Peliin tulee sisältyä kilpailun alkaessa paljastuva elementti. Se on varsinaista toteutusta mahdollisimman vähän rajoittava. Se ilmoitetaan tähän topikkiin kisan alkaessa klo 18:00.
  • Palkintoina pelin palauttaneille onnistumisen tunne ja mahdollinen maine sekä kunnia.( Ja voittajalle ehkä banneri, mikäli joku sellaisen väsää)
Ilmoittautuneet:
  • CCE
  • Valtzu
  • Requiem for Anthrax
  • Nassi_setä
  • Bambi
  • Ruuttu
  • MAVmaggot
  • Sly_Jack0
  • phons
  • Lazyanttu
  • Mickey
  • Grandi
  • MikkoK
  • Sumppi
Ja palkinto banneria voittajalle/osallistujille(by Ilmuri):
Image

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 6:05 pm
by Awaclus
Ilmottaudun. Eipä siinä mitään menetäkään, vaikken mitään jaksaisikaan/muistaisikaan tehdä.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 6:20 pm
by Ilmuri
Image

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 6:24 pm
by Nassi_Setä
Mukana.

Onko kisa kuinka vaikea?

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 6:43 pm
by Tuxu
Nassi_Setä wrote:Onko kisa kuinka vaikea?
Ei ole vaikea. Aihe on yleensä(ja nytkin) melko vapaamuotoinen ja siihen on jokaisen helppo koodata jotain. Esim. kuten pikapelikisassa 19, aihe oli "kärpänen". Siihen aiheeseen sitten vain jonkinmoinen peli/ohjelma.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 6:48 pm
by Ilmuri
En osallistu. Postaukseni on banneripalkinto osallistujille.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 6:57 pm
by Requiem for Anthrax
RFA ilmottautuu mukaan.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 7:35 pm
by Bambi
Mukana ollaan. :)

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 9:28 pm
by Ruuttu
Osallistun tai sitten en osallistu. Riippuu tuulen suunnasta.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 9:53 pm
by phons
Täältä päin tulee, mukana! Joo, se edellinen meni vähän mettään...

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 10:47 pm
by Sly_Jack0
Mukana. Mutta mielestäni vanhaa koodia pitää saada käyttää, koska aina on jotain funktioita hihassa, joita ei viitsisi uudellen koodata. Ja muutenkin, nythän ei voi käyttää cbSDK:ta eikä esim. CBKK:n funktioita.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Wed Oct 14, 2009 11:35 pm
by Nassi_setä---salis unohtu
Mielestäni functioita jotka ovat kaikkien saatavilla esim. cbSDK:ta saisi käyttää ellei se helpottaisi pelin teko liikaa.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 12:10 am
by MikkoK
Voi piru vie! Aina nämä järjestetään juuri sinä perjantaina kun menen isälle. :/ No jos joku jaksaa ensi perjantaina järjestää.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 12:49 am
by MAVmaggot
Itselleni sopii hyvin että esim. cbSDK:n ja cbkk:n koodinpätkät saa hyödyntää. Yhtälailla cb:ssä on sisäänrakennettuja elämänhelpottajia.

Itse olen myös mukana.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 9:16 am
by Lazyanttu
En ennen kisoissa ole ollut ja olen aika uusi vielä foorumeilla, mutta mitä siinä nyt menettääkkään? :D

Elikkä siis mukana ollaan.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 1:17 pm
by Tuxu
Sly_Jack0 wrote:. Mutta mielestäni vanhaa koodia pitää saada käyttää, koska aina on jotain funktioita hihassa, joita ei viitsisi uudellen koodata.
MAVmaggot wrote:Itselleni sopii hyvin että esim. cbSDK:n ja cbkk:n koodinpätkät saa hyödyntää.
Oukki doukki. Koska ehdotus sai kannatusta, niin cbSDK:n ja cbKK:n funktioita/koodia saa hyödyntää _tässä_ kilpailussa, koska ne ovat kaikkien saatavilla. Lisään tuon sääntöihin.

Jos joku vastustaa, niin kertokoon mielipiteensä tässä ja nyt.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 1:21 pm
by Jonez
MAVmaggot wrote:Itselleni sopii hyvin että esim. cbSDK:n ja cbkk:n koodinpätkät saa hyödyntää. Yhtälailla cb:ssä on sisäänrakennettuja elämänhelpottajia.

Itse olen myös mukana.
Eikä vain cbSDK:n ja cbkk:n. En näe siinä mitään haittaa että käyttää tiettyihin tarkoituksiin tehtyjä funktioita monestakin syystä:

1. Vanha pyörän-uudelleen-keksiminen.
2. Ohjelmointikilpailut eivät mittaa ainoastaan käyttäjien taitoja luoda näitä funktioita, vaan:
- Taitoa käyttää niitä ko. funktioita kunnolla / oikein / luoda ohjelma joka sitä oikeasti tarvitsee.
- Taitoa luoda pieni, innostava peli. Tähän sisältyy grafiikat, pelattavuus, musiikki jne.
3. Ei tämä niin vakavaa ole. Hauskaahan tässä pidetään. Ja vaikka olenkin tiukkojen aika-rajojen ja sääntöjen noudattamisien kannalla ihan reilun pelin vuoksi, ei se tarkoita etteikö säännöt voisi sallia vanhoja funktiota.

Siinä oli syyt miksi vanhoja funktioita voisi käyttää kilpailussa. Syyt miksi olen sillä kannalla että niitä saisi käyttää:
1. Pieni aikaraja. Pyörä ja siihen liittyvät uudet innovaatiot.
2. Pienenpieni tasoitus aloittelijoiden ja konkareiden välillä.
3. Ehkä enemmän osanottajia. Muutenvain kivempi koodailla kun ei tarvitse murehtia pikkusälästä.

Postaan tämän jotta asia saisi lisää kannatusta, myös tulevia kisoja varten. Ja koska vuodatin paljon verta, hikeä ja kyyneleitä tähän viestiin, postaan sen silti, vaikka Tuxu nyt ehtikin ensin.

Edit. Siis olen sillä kannalla että muitakin vanhoja funktiota kuin SDK:n ja cbkk:n. Kokonaisuus on tunnetusti enemmän kuin osiensa summa. Eli kaikkia funktiota (kunhan se ei ole mikään massiivinen funktio joka hoitaa pelin super-tekoälyn jolla on mahdollisuus evolvoitua, luoda oma minäkäsitys, hakkeroitua kansalliseen verkkoon ja vallata maailma).

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 1:26 pm
by phons
Olen samalla kannalla. Ja korostan vielä tätä grafiikka, juuri tämän jonezin ajan loppumisen vuoksi. Hylätään siksi, että käyttä CB:m grafiikoita. Tosin minä kyllä sain jäädä siihen äänestykseen, silloin kerran.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 1:52 pm
by Tuxu
Hmm. Ihan hyviä ehdotuksia. Noiden kaikkien vanhojen funktioiden salliminen on mielestäni hiukan kyseenalaista. Tokihan se voi toimia, mutta sitten kun joku voi tosiaan kaivaa varastostaan sen supermegahyperfunktion, jota muilla ei ole käytettävissä. Onko se reilua? Jos sallitaan vain nuo CBKK:n ja CBSDK:n käytöt, niin silloin varmistetaan, että kaikilla on alusta asti samat mahdollisuudet kilpailuun(oli kuinka leikkimielinen tahansa). Tästä varmaan kannattaa järjestää äänestys tulevia pikapelikisoja varten. Mennään nyt näillä säännöillä.

Tästä CB:n oman grafiikan käytöstä olisin itse sitä mieltä, että sitä voisi käyttää, koska kaikilla on se käytettävissä. Sen käyttö voitaisiin hyväksyä jo tähän kisaan. Mutta kysytääs vielä: puolesta vai vastaan? Ja perustelut mukaan.

Pitää muuten varmaan kirjoittaa näistä jotkut perussäännöt, joiden pohjalta sitten tulevat pikapelikisat järjestetään.

Re: Pikapelikisa 21 - uusinta

Posted: Thu Oct 15, 2009 7:08 pm
by Jonez
Mutta itse en esimerkiksi käytä juuri ollenkaan näitä edellämainittuja funktioita, ja jos käytän, ne ovat yleensä modattuja paremmin omiin tarkoituksiini. Eli onko se sitten "reilua" tällaisia käyttäjiä kohtaan? :)

Puhuinkin näistä "yleispätevistä" funktioista, jotka tyyliin palauttavat luvun kuutiojuuren, en mistään funktioon asetetusta koodilohkosta jossa liikutellaan kaikkia pelin hahmoja.

Tämä asia ei sinänsä ole iso juttu minulle, pärjään hyvin vaikka ilman funktioita, mutta haluaisin mielelläni saada jonkinlaisen yleispätevän standardin tälle asialle.

Myönnän tosin että yleispätevänä standardina cbSDK ja CBKK ainakin loisivat selvät rajat.