Kuukauden kisa

Post Reply
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Kuukauden kisa

Post by Nassi_Setä »

Tuskimpa kukaan pistää pahakseen jos järjestän tämöisen kisan(ei ole oikeen ollu näitä kisoja)

Aikaa on tästä päivästä kesäkuun 14. päivään asti,jolloin äänestys alkaa
EDIT:

HUOM. uusi aihe

Aiheena on tehdä rallipeli,jossa tietenkin ajetaan autolla ja jossa olisi paljon ratoja ja sun muuta hienouksia

kisa noudattaa normaaleja Viikkokisan sääntöjä

jos sääntöjä rikkoo seurauksena on diskaus

Kilpailutyöt postataan tähän viestiketjuun lähdekoodin kanssa
Last edited by Nassi_Setä on Sat Jun 06, 2009 2:10 pm, edited 7 times in total.
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Kuukausikisa

Post by Awaclus »

Nassi_Setä wrote:Aiheena on tehdä mahdollisimman mukaansa vievä ja viimeistelty peli(ei kai ole liian paljoa vaadittu?)
Ei, on liian vähän vaadittu. Jos minä tekisin äärimmäisen loistavan sotastrategiapelin ja sinä tekisit äärimmäisen loistavan tasohyppelyn, niitä ei voisi millään asteella vertailla keskenään sen perusteella, kumpi on oikeasti parempi, vaan ääni annettaisiin sen perusteella, kummasta peligenrestä tykkää enemmän. Joten rajoitahan vähän.
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Kuukausikisa

Post by Nassi_Setä »

okei vaihdan aiheen
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Kuukausikisa

Post by otto90x »

Et sitten ajatellut minkäänlaista teemaa antaa? Tuo antamasi "aihe" tuntuu aika itsestäänselvyydeltä. Tottakai peleistä tehdään kilpailuja varten niin hyviä kuin vain saadaan.

Jos aiemmin tehtyä materiaalia ei saa käyttää niin oletettavasti myöskään vanhaa koodia ei saisi käyttää. Tuota on kisan järjestäjän ikävä kyllä lähes mahdoton valvoa. Koodareilla kun usein on "pöytälaatikossa" koodipätkiä joita kukaan muu ei ole nähnyt. Mikäli koodari nyt ei mene niitä muokaamattomana jakamaan siten että tiedoston päiväyksestä voisi tunnistaa aiemmin tehdyksi niin on lähes mahdotonta jäädä niiden käytöstä kiinni. Lyhyessä kisassa tuon säännön ymmärtäisi kyllä, mutta näinkin pitkässä kisassa on vaikea sanoa kuinka paljon kukin aidosti uutta koodia ehtisi tekemään.

EDIT: Olinpas hidas :S
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Kuukausikisa

Post by Nassi_Setä »

otto90x wrote:Et sitten ajatellut minkäänlaista teemaa antaa? Tuo antamasi "aihe" tuntuu aika itsestäänselvyydeltä. Tottakai peleistä tehdään kilpailuja varten niin hyviä kuin vain saadaan.

Jos aiemmin tehtyä materiaalia ei saa käyttää niin oletettavasti myöskään vanhaa koodia ei saisi käyttää. Tuota on kisan järjestäjän ikävä kyllä lähes mahdoton valvoa. Koodareilla kun usein on "pöytälaatikossa" koodipätkiä joita kukaan muu ei ole nähnyt. Mikäli koodari nyt ei mene niitä muokaamattomana jakamaan siten että tiedoston päiväyksestä voisi tunnistaa aiemmin tehdyksi niin on lähes mahdotonta jäädä niiden käytöstä kiinni. Lyhyessä kisassa tuon säännön ymmärtäisi kyllä, mutta näinkin pitkässä kisassa on vaikea sanoa kuinka paljon kukin aidosti uutta koodia ehtisi tekemään.

EDIT: Olinpas hidas :S
oikeassa olet noiden koodipätkien kanssa,mutta miten esim. SDK:n kanssa pitäisi toimia?
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
Character
Active Member
Posts: 113
Joined: Thu Nov 27, 2008 2:16 pm

Re: Kuukausikisa

Post by Character »

Mielestäni kaikki pitäisi olla ihan itse tehtyä eikä saisi käyttää mitään kirjastoja yms.
Aihe on liian laaja. :| Osalistuisin, mutta on jo yksi projekti menossa.
User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 688
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: Kuukausikisa

Post by Ruuttu »

Vaihda topikiksi Kuukauden Kisa, anelen.

Aihe on okei, harmi että tuskin löydän aikaa osallistua. Katsotaan nyt, kesälomakin tulossa.
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Kuukausikisa

Post by Nassi_Setä »

Ruuttu wrote:Vaihda topikiksi Kuukauden Kisa, anelen.
kuinka se tehään :shock:
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Kuukausikisa

Post by Awaclus »

Nassi_Setä wrote:
Ruuttu wrote:Vaihda topikiksi Kuukauden Kisa, anelen.
kuinka se tehään :shock:
Tuossa ylimmässä viestissä on sellaiset painikkeet, kun Muokkaa ja Lainaa. Muokkaa -painikkeesta pääset muokkaamaan viestiä ja otsikkoa.
Requiem for Anthrax
Active Member
Posts: 155
Joined: Wed Dec 03, 2008 8:17 pm
Location: Haukipudas

Re: Kuukauden kisa

Post by Requiem for Anthrax »

-ennen julkaistua materiaalia EI SAA käyttää
entä ääni ?
Turmankylä
huonoja pelejä, purkkaisia viritelmiä, tylsiä tarinoita.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Kuukauden kisa

Post by Awaclus »

Requiem for Anthrax wrote:
-ennen julkaistua materiaalia EI SAA käyttää
entä ääni ?
In this case, ääni laskettaneen materiaaliin, vaikkei se materiaa olekaan.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Kuukauden kisa

Post by SPuntte »

Nassi_Setä wrote:-ennen julkaistua materiaalia EI SAA käyttää
Tämä on todella hankala asia käytännössä. Joku varmaan piiruuttaan ajattelee: "Määrittele 'materiaali' ". Tehtävä on aika mahdoton, ja säännön noudattaminen vielä vaikeampaa. Tässä vähän argumentteja:

- jos sattuu omistamaan projektiin sopivaa mediaa (kuvia, ääniä, jne.), joka on kuitenkin tehty ennen kilpailua, aina voi käyttää tiedostojen aikaleimaa näpelöivää softaa asian peittämiseen.

- jos (ja kun ilmeisesti) kilpailutöiden lähdekoodia ei vaaditä avoimeksi, kierrätetyä koodia on käytännössä mahdoton ilmiantaa.

- eikö ole "ennen julkaistua materiaalia", että 1 + 1 = 2. Edellinen on aika kärjistetty esimerkki, mutta esimerkiksi vektorien laskutoimitukset eivät ole muuttuneet vanhasta mihinkään, joten miksi pitäisi vaatia vaikkapa matematiikkafunktioiden koodaamista uudestaan?

- vähän edellistä yleistäen: miksi pitäisi keksiä pyörä uudestaan? Jos on kerran sylkenyt ajatuksensa näppäimistön kautta monikäyttöiseksi koodinpätkäksi - jota käyttää vaikka jokaisessa projektissaan - miksi pitäisi käyttää siihen vielä uudestaan aikaa? Ja eikö koodin kierrätettävyys edistä koodaustaitoja ja täsmällistä merkintätapaa? Eivätkö ajatukset tai visiotkin voi olla "ennen julkaistua materiaalia"?

Täten siis ehdotan, että sallitaan vanhan lähdekoodin kierrätys. Luonnollisesti mitään tekijänoikeuksien tai hyvien tapojen vastaista ei sallita, eli tekijällä tulee olla vähintään käyttöoikeus kaikkeen projektinsa sisältämään koodiin. Jotta plagioinnilta vältyttäisiin, ehdotan myös, että julistetaan tämä samalla avoimen lähdekoodin kilpailuksi. Siis, kaikkien kilpailutöiden lähdekoodi tulee julkaista. Tämä olisi kaikille edullista myös oppimistarkoituksissa.

Kommentteja?
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
phons
Guru
Posts: 1056
Joined: Wed May 14, 2008 10:11 am

Re: Kuukauden kisa

Post by phons »

SPuntte wrote:
Nassi_Setä wrote:-ennen julkaistua materiaalia EI SAA käyttää
Tämä on todella hankala asia käytännössä. Joku varmaan piiruuttaan ajattelee: "Määrittele 'materiaali' ". Tehtävä on aika mahdoton, ja säännön noudattaminen vielä vaikeampaa. Tässä vähän argumentteja:

- jos sattuu omistamaan projektiin sopivaa mediaa (kuvia, ääniä, jne.), joka on kuitenkin tehty ennen kilpailua, aina voi käyttää tiedostojen aikaleimaa näpelöivää softaa asian peittämiseen.

- jos (ja kun ilmeisesti) kilpailutöiden lähdekoodia ei vaaditä avoimeksi, kierrätetyä koodia on käytännössä mahdoton ilmiantaa.

- eikö ole "ennen julkaistua materiaalia", että 1 + 1 = 2. Edellinen on aika kärjistetty esimerkki, mutta esimerkiksi vektorien laskutoimitukset eivät ole muuttuneet vanhasta mihinkään, joten miksi pitäisi vaatia vaikkapa matematiikkafunktioiden koodaamista uudestaan?

- vähän edellistä yleistäen: miksi pitäisi keksiä pyörä uudestaan? Jos on kerran sylkenyt ajatuksensa näppäimistön kautta monikäyttöiseksi koodinpätkäksi - jota käyttää vaikka jokaisessa projektissaan - miksi pitäisi käyttää siihen vielä uudestaan aikaa? Ja eikö koodin kierrätettävyys edistä koodaustaitoja ja täsmällistä merkintätapaa? Eivätkö ajatukset tai visiotkin voi olla "ennen julkaistua materiaalia"?

Täten siis ehdotan, että sallitaan vanhan lähdekoodin kierrätys. Luonnollisesti mitään tekijänoikeuksien tai hyvien tapojen vastaista ei sallita, eli tekijällä tulee olla vähintään käyttöoikeus kaikkeen projektinsa sisältämään koodiin. Jotta plagioinnilta vältyttäisiin, ehdotan myös, että julistetaan tämä samalla avoimen lähdekoodin kilpailuksi. Siis, kaikkien kilpailutöiden lähdekoodi tulee julkaista. Tämä olisi kaikille edullista myös oppimistarkoituksissa.

Kommentteja?
Kiitos, toivoinkin, että joku huomauttaisi fysiikka koodeista.. Itselläni on noin 2 kuukautta vanha aikas hyvä fysiikka moottori, ja ajattelin, että käytän sitä, mutta sekun lasketaan siksi "ennen kisaa tehdyksi materiaaliksi"
;)
EDIT:

SPuntte wrote:tippuu kilpailun potentiaalisia osalistujia pois.
Kuten minä..[/edit]
Last edited by phons on Wed Jun 03, 2009 3:21 pm, edited 1 time in total.
Image
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Kuukauden kisa

Post by SPuntte »

phons wrote:Kiitos, toivoinkin, että joku huomauttaisi fysiikka koodeista.. Itselläni on noin 2 kuukautta vanha aikas hyvä fysiikka moottori, ja ajattelin, että käytän sitä, mutta sekun lasketaan siksi "ennen kisaa tehdyksi materiaaliksi"
;)
No onhan minullakin vaikkapa juuri vektorimatematiikkakirjasto (joka tosin on periaatteessa kenen tahansa saatavilla) tai jotain niinkin yksinkertaista kuin tee-se-itse FrameLimit. Olisikin koomista, jos vanhaa koodia ei saisi käyttää, sillä kukaan tuskin lähtisi rakentamaan pelimoottoria aivan täydellisen puhtaalta pöydältä, jos on jo vanhastaan jokin toimiva malli. Ajatusten ja visioiden kierrätystä on hankala estää.

Toki myönnän, että koodikierrätyksen salliminen toisaalta asettaa kilpailijoita eri lähtöviivoille, ja on sitä kautta tulkittavissa epäreiluksi. Silti meillä jokaisella on kuitenkin toisista poikkeavat tiedot ja taidot, joten "samalta lähtöviivalta aloittamisesta" ei voida siitä huolimatta puhua. Uskon, että mikäli sääntö "ennen julkaistusta materiaalista" pitää, tippuu kilpailun potentiaalisia osalistujia pois.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Nassi_Setä
Advanced Member
Posts: 281
Joined: Sat Jun 28, 2008 5:19 pm
Location: Hämeessä miä

Re: Kuukauden kisa

Post by Nassi_Setä »

kisa loppui eilen ilman yhtään osallistujaa, joka ei ollut ihme :D

topikki lukkoon tai pois
\../(-_-)\../ <---klick MyBrute Image
Jotain evilii on tekeillä....
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Kuukauden kisa

Post by Koodiapina »

Ehkä vaan herätellään näitä vanhoja kisaformaatteja kuten viikko- ja pikakisa? Viime kisan voittajaa voi yksityisviestillä muistuttaa seuraavan kisan järjestämisestä. Jos hän on estynyt, on ollut tapana valita joku vapaaehtoinen tehtävään.
Post Reply