seuraava aste

Muu yhteisön välinen keskustelu.
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: seuraava aste

Post by atomimalli »

Kyllä FreeBasicille IDE:n saa.

http://www.softpedia.com/get/Programmin ... itor.shtml

Muistaakseni tuo pitää asentaa/purkaa samaan kansioon asennetun freebasicin kanssa, en ole varma. Niin ainakin itse joskus aikoinaan tein.
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Aavesoturi »

Lukutoukka - koulussa wrote:Eli itsekkin olen käytellyt freebasicia, ja siiryin siitä (eka opettelin sen perusteet) coolbasiciin suomenkielisen ohjeen perässä, joten onko FreeBasiciin suomalaista tai selkeämpää (eng) ohjetta, kuin sen virallinen? Muutes kysäsen nyt kuitenkin, eli kuinka noea FB on?
Hmm, minusta se eng ohje on kyllä sangen selkeä.
Anyway, tulkitsen tuon "noea" nopea:ksi:
FB ei (vielä) pääse aivan samalle tasolle kun C ohjelmat, mutta esimerkkinä voisin mainita esim. vokseli 3d enginen jonka tein ensin cb:lle ja sittemmin hienomman fb:lle. cb versio hienot filtteröinnit ja kohtuullinen tarkkuus päällä pääsi huimaan alle 1 fps. fb versio tykitti yli 100 fps:llä kun säädin enginen kauneus asetukset ja resoluution yli tupla tarkkuudelle cb versioon verrattuna (eikä johtunut edes piirtokomentojen hitaudesta, sillä cb:n fps ei noussut kun ehkä 10:een jos otti piirron kokonaan pois.)

Lisäksi fb:llä pystyy esim. (wrapperin kautta) käyttämään Irrlicht 3d grafiikka engineä (jota on ainakin joskus ajateltu liitettäväksi uuteen cb:henkin) sujuvasti. Lisäksi moniydin suorittimien hyödyntäminenkin onnistuu kieleen sisäänrakennetuilla säikeistys komennoilla.

PS. @Atomimalli: linkkasin pari postia sitten myös tuohon Jellyfish editorin uusimpaan versioon. :)

PPS: Tietenkään säikeistys tai ulkopuolisen 3d grafiikkaenginen käyttö ei välttämättä ole aivan aloittelijoille
lukutoukka
Active Member
Posts: 111
Joined: Fri Jun 13, 2008 9:06 pm

Re: seuraava aste

Post by lukutoukka »

okei kiitos tiedosta aavesoturi, mutta onko olemassa muita oppaita FB:hen, kuin tuo virallinen, aloitan itse googletuksen ja toivon löytäväni jotain, vaikka en ole paraskaan googlaaja :D
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Aavesoturi »

lukutoukka wrote:okei kiitos tiedosta aavesoturi, mutta onko olemassa muita oppaita FB:hen, kuin tuo virallinen, aloitan itse googletuksen ja toivon löytäväni jotain, vaikka en ole paraskaan googlaaja :D
Tuolta: http://freebasic.hmcsoft.org/ voit ladata nyt jo keskeytetyn freebasic aloittajan opas kirjaprojektin. Eli se ei ole valmis, mutta sisältää silti aika paljon hyödyllistä tietoa. Varoituksen sana kuitenkin - tuo kirja käsittelee ilmeisesti vanhempaa versiota kääntäjästä, ja jotkin asiat ovat muuttuneet. Suosttelen tarkastamaan fb:n versiohistoriasta tärkeimmät muutokset edellisisistä versioista.

PS. fb:stä ilmestyis juuri uusi release, 0.20.0 Beta, joka ei tuo mitään radikaalia uudistuksia, mutta osoittaa että kieltä kehitetään ja parannetaan ja bugeja liiskataan.
Joxi
Newcomer
Posts: 23
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:40 pm
Location: Kuopio
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Joxi »

Kukaan ei oo tainnu vielä mainita Assemblyä. Symboolista konekielitä ei ole mikän helppo koodata ja sen kanssa tulee todella helposti virheitä. Jos assemblystä kuitenkin osaat perusteet ymäärrät paljon paremmin C ohjelmointia ja yleenssäkkin tietokoneen käyttäytymistä. Suosittelen vilkaisemaan joskus. Netti on pullollaan assembly tutoja englanniksi, mutta kyllä sekaan mahtuu yksi suomenkin kielinen. Hyväksi assembleriksi (eli kääntäjäksi) olen todennut nasmin, jota itse käytän.

Maniancen väkertämä opas: http://wiki.mureakuha.com/wiki/Maniacen_Assembly-opas
Image
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: seuraava aste

Post by Koodiapina »

Tuskin aloittelijan kannattaa Asmia opetella. C/C++:n nopeus riittää kyllä aivan mainiosti perus-koodaajalle. Lisäksi se on huomattavasti helpompi.
Joxi
Newcomer
Posts: 23
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:40 pm
Location: Kuopio
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Joxi »

Grandi wrote:Tuskin aloittelijan kannattaa Asmia opetella. C/C++:n nopeus riittää kyllä aivan mainiosti perus-koodaajalle. Lisäksi se on huomattavasti helpompi.
Jos ymmärrät asmia ymmärrät paremmin C:tä, mutta ei asmia tarpeeksi tarvitse osata koska C:llä pysty toteuttaa melkein kaiken minkä asmillakin ja pienemällä vaivalla :)
Image
Lobodomy
Member
Posts: 77
Joined: Tue Sep 09, 2008 6:11 pm
Location: Pälkäne

Re: seuraava aste

Post by Lobodomy »

naabster wrote:latasin freebasicin. käynnistin sen ja sehän on vähän niin kuin komentorivi! miten siihen voi muka koodata vai tuliko ladattua väärä ohjelma :mrgreen:
Se avaa vaan komentoriviin FB kansion. Voit joko kirjottaa koodin vaikka notepadilla mutta kannattaa ladata FBIde. Löytyy FB:n sivuilta.
(Tääkin asia on varmaan käyty läpi monta kertaa. Saa siis poistaa jos on tarvis)
EDIT:

Tukeeko JellyFB Editor unicodea?

osmo112
Member
Posts: 85
Joined: Tue Dec 09, 2008 10:56 pm

Re: seuraava aste

Post by osmo112 »

Game makeriin on helppo siirtyä ja se oon paljon cool basicia helpompi.

Siinä vain voi klikkailla objekteja huoneisiin ja tehdä kaikki hirveesti koodia vaativat asiat yhdellä palikalla.
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Sami345 »

En todellakaan sousittele siirtymistä Game Makeriin. Sillä ei oikeasti saa mitään kunnollista aikaan. Montako Game Makerilla tehtyä peliä tiedät, jonkan voi ostaa kaupasta? Kannattaa vain siirtyä C++ ja SDL ratkaisuun. Se on loppujen lopuiksi helpoin ratkaisu ja niin kauan, kun C++ ei luonnistu kannattaa käytää CoolBasiccia tai jotain muuta helppoa kieltä, jossa oikeasti ohjelmoidaan. Ja oikeasti CoolBasic on todella helppo kieli.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
osmo112
Member
Posts: 85
Joined: Tue Dec 09, 2008 10:56 pm

Re: seuraava aste

Post by osmo112 »

Sami345 wrote:En todellakaan sousittele siirtymistä Game Makeriin. Sillä ei oikeasti saa mitään kunnollista aikaan. Montako Game Makerilla tehtyä peliä tiedät, jonkan voi ostaa kaupasta? Kannattaa vain siirtyä C++ ja SDL ratkaisuun. Se on loppujen lopuiksi helpoin ratkaisu ja niin kauan, kun C++ ei luonnistu kannattaa käytää CoolBasiccia tai jotain muuta helppoa kieltä, jossa oikeasti ohjelmoidaan. Ja oikeasti CoolBasic on todella helppo kieli.
Eli kannatta heti tähdätä siihen, että saa pelinsä kauppoihin?

Cool basic on huono suoritus kyvyltään. Game makerissa saa parhaasti effektit.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: seuraava aste

Post by -Z- »

osmo112 wrote:
Sami345 wrote:En todellakaan sousittele siirtymistä Game Makeriin. Sillä ei oikeasti saa mitään kunnollista aikaan. Montako Game Makerilla tehtyä peliä tiedät, jonkan voi ostaa kaupasta? Kannattaa vain siirtyä C++ ja SDL ratkaisuun. Se on loppujen lopuiksi helpoin ratkaisu ja niin kauan, kun C++ ei luonnistu kannattaa käytää CoolBasiccia tai jotain muuta helppoa kieltä, jossa oikeasti ohjelmoidaan. Ja oikeasti CoolBasic on todella helppo kieli.
Eli kannatta heti tähdätä siihen, että saa pelinsä kauppoihin?

Cool basic on huono suoritus kyvyltään. Game makerissa saa parhaasti effektit.
Suosittelen, että tähän trolliin ei kukaan kiinnitä yhtään mitään huomiota. Edellinenkin Game-maker urpo häipyi kiltisti, kun vaan vähän odoteltiin.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: seuraava aste

Post by MAVmaggot »

Joo-o. Jos on CoolBasicilla aloittanut ja tajunnut jo koodaamisen päälle jotain, niin miksi hukata kaikki oppi ja siirtyä gm:ään.. o.O Jos joku siirtyminen gm:n ja cb:n välillä tapahtuu se todellakin on gm -> cb.
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: seuraava aste

Post by Sly_Jack0 »

Tossa Gamemakeriin siirtymisessä on tasan yhtä paljon järkee, kun siinä että tappaa kärpäsen tiputtamalla keilapallon sen päälle. Ja kuten sanottu CoolBasic on todella helppo kieli.
osmo112
Member
Posts: 85
Joined: Tue Dec 09, 2008 10:56 pm

Re: seuraava aste

Post by osmo112 »

Mikä on game makerissa vikana? sillä saa ainakin yhtä hienoja pelejä kun cool basicissa ja vielä hienompiakin.

Game makerissa on ihan oikea oma koodikielikin, kuten gml tai dll. Vähän niin kuin c++.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: seuraava aste

Post by -Z- »

osmo112 wrote:Mikä on game makerissa vikana? sillä saa ainakin yhtä hienoja pelejä kun cool basicissa ja vielä hienompiakin.

Game makerissa on ihan oikea oma koodikielikin, kuten gml tai dll. Vähän niin kuin c++.
Huoh. Ensinnäkin, Se game-makerin "Koodikieli" ei ole mikään oikea ohjelmointikieli, vaan todella simppeli ns. "Skriptikieli". Muuten Game Maker on täysi Drag and Drop-ohjelma, joita oikeat koodarit katsovat alaspäin, ja lähes halveksuvat. Tämä johtuu ensinnäkin siitä, että pelin tekeminen ei juuri taitoa vaadi - kuka tahansa voi ilman sen suurempaa omistautumista asialle tekaista pelin. En toki väitä, etteikö game makerilla olisi muutamaa hienoakin tapausta nähty, mutta ne ovat sitten promilleluokkaa siitä pelien massasta.

Toinen syy, miksi Game-Makerista ei tykätä, on teikäläisen kaltaiset heput, jotka tulevaat bostailemaan sen paremmuudella aivan väärään paikkaan.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
osmo112
Member
Posts: 85
Joined: Tue Dec 09, 2008 10:56 pm

Re: seuraava aste

Post by osmo112 »

ei siinä ole mitään vikaa, että kaikki voi tehdä pelin. eikös cool basicin motto ole Game Making Should be easy?

game makerilla on varmana enemmän hienoja pelejä kuin cool basisilla.
User avatar
-Z-
Devoted Member
Posts: 682
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:33 pm
Location: In ur danmaku, grazin ur bullets

Re: seuraava aste

Post by -Z- »

osmo112 wrote:ei siinä ole mitään vikaa, että kaikki voi tehdä pelin. eikös cool basicin motto ole Game Making Should be easy?
Niinpä, mikäs siinä jos on valmis omistautumaan asialle ja näkemään vaivaa sen eteen. Myöskin se olisi tavoiteltavaa, että peliä tehdessä oppii jotain, josta olisi tulevaisuuden ohjelmoinneissa hyötyä. En ymmärrä, miten se olisi mahdollista game-makerilla väännettäessä.
osmo112 wrote:game makerilla on varmana enemmän hienoja pelejä kuin cool basisilla.
Heh, vakuuttavan kuuloista. Ensinnä on sanottava, että epäilen tuota. Toiseksi on sanottava, että vaikka näin olisikin, niin siihen olisi melko selkeä syy. Nopea laskutoimitus paljastaa, että game makerilla on foorumille rekisteröityneiden määrän perusteella lähes 170-kertaa enemmän käyttäjiä. Kun ottaa huomioon Game-maker pelien yleisen tason, voi varmuudella väittää että keskimääräinen CB-peli on rutkasti keskimääräistä GM-peliä laadukkaampi.
"Fallout 3 (#10) marked a shift in the industry, a move that saw the western RPG begin to surpass its Japanese counterparts." -IGN top 100 RPGs of all time
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: seuraava aste

Post by Ozcar »

Lähes sivistynyt trolli? Hienoa, et ole alkanut itqpotqparqvonqmaan heti kun ensimmäinen GM:ää dissaava viesti napsahti ruudulle.

Mutta siis, molemmissa on etunsa. Ei ole mitään "tämä on parempi"-tapaa, sillä vaikka GM on helppo, se häviää 10-0 muokattavuudessa CB:lle, vaikka jälkimmäinen vaatiikin hieman enemmän harjoittelua. Jos pärjää sprite-grafiikalla ja esiasetetulla painovoimalla, niin hyvä heille. Opiskelemalla pääsee käsiksi laajempaan työkalurepertuaariin, ja siitä mennään ylöspäin lopulta ASMiin asti, jolloin voi jo oikeasti hieman leijua, jos sillä kunnon pelin kääräisee kasaan. Turha kuitenkaan inistä siitä, mikä peittoaa ja minkä, tämä vain sattuu olemaan CB-foorumi. Asiallinen GM-keskustelu omassa ketjussaan on tietysti tervetullutta, jos sellaista haluaa harjoittaa.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: seuraava aste

Post by temu92 »

Sanonpahan vaan että itse alotin QB:lla joskus 9 vuotiaana. Sitä opettelin ja muuta en osannut kuin tekstipelejä tehdä mutta kun hommasin GM:n (4 versio) niin sillä väsäsin muutamia pelejä. Sittemmin kun mikrobitistä löysin coolbasicin niin olenkin tällä jatkanut, ja voin sanoa etten halua koskaan palata enää GM:ään, vain jos olisi aivan pakko.

Sitäpaitsi ennen kuin alat vieläkin enemmän korottaa oih niin suuren ja mahtavan Game Makerin suurta ja mahtavaa skiptikieltä niin heitetäänpä tähän väliin, että jos vain riittää intoa niin pystyt tekemään aivan samanlaisen systeemin coolbasicilla sekä myös tietenkin C++:lla. Itse himottaisi siirtyä BlitzBasicin pariin (lähinnä Blitz3D) mutta kun se ohjelma on sen verran hintava (80€+) niin enpä ole vielä hommannut. Sekin on ihan pelkkää koodausta (ja syntaksi on melkein samanlainen kuin CB:n). Varmaan pitäisi yrittää jatkaa sitä C++:an opettelua. Siitä osaan jopa jo käyttää SDL:ää jotenkuten, ja perusasiat (muutamaa kohtaa lukuunottamatta) kokonaan ja aika hyvin (luokat, osoittimet jms.). Ensimmäinen tutustuminen itsellä C++:aan oli 10 vuotiaana, jolloin en kyllä tajunnut koko hommasta mitään muuta kuin sen että miten käytetään coutia ja ciniä :P

Sitäpaitsi, oletko edes testannut vielä Coolbasicia? On vähän hatarat perusteet GM:n mahtavuudelle jos itse ei ole edes vaivautunut sitä lataamaan koneelle. Ja vaikka olisikin niin tietysti se on alussa vähän hankalaa (kuten myös GM on, kaikki on!) ja sen perusteella on aika turha alkaa haukkumaan kaikkia CB:llä tehtyjä pelejä huonommiksi kuin mitä GM:llä saa tehtyä. Tietysti Coolbasic jo on jäämässä ajan hampaisiin. Se ei tue alphaläpinäkyviä kuvia (png + kumppanit), ei 3D:tä ja on myös aivan tolkuttoman hidas joissain tapauksissa. GM:stä on itse vähän paha sanoa nopeuden puolelta, mutta veikkaisin että se ainakin tukee läpinäkyviä png kuvia jo. Se 4 versio ei tukenut muuta kuin ico muotoisia ikoneita.

Lopuksi voisi mainita sen, että GM on varmasti helpompi hahmotettava alottelijoille, mutta CB on loppupeleissä parempi sen tarjoamien mahdollisuuksien mukaan. Kuten juuri luin MikroPC-lehdestä hetki sitten kun yksi koodari siinä selitti, että hän ei pelaa koskaan: "Se on paljon mukavampaa ohjelmoida. Peleissä on vain tarkasti määritellyt rajat, ohjelmoinnissa voit luoda ne aivan itse.". Sama homma toistuu GM:ssä. Sen ominaisuudet ovat rajalliset verrattuna kunnon ohjelmointikieleen.

P.S. Tulipa romaani xP

EDIT: P.P.S. Nyt vasta luin Ozcarin viestin. Elikkä juuri noin. Itse voin leijua asm osaamisellani sen verran, että onnistuin jopa itse hetken opiskelun jälkeen koodata pätkän jolla pystyi tulostamaan kirjaimen A. Aika huikeaa eikö vain? Mutta juuri kuten Ozcar sanoi: mitä laajempi kieli/ohjelma niin sitä suuremmat mahdollisuudet tehdä jotain aivan erilaista. Sanoppa miten teet käyttämällä GM:ää esimerkiksi jonkin yksinkertaisen piirrustusohjelman. Tietääkseni se ei onnistu sillä ollenkaan, mutta tadaa, Coobasicilla se on jo mahdollista. Tämä kyllä ehkä oli vähän huono esimerkki mutta toivottavasti saat jonkinlaista osviittaa siitä mitä tarkoitan.

Vielä yksi kuuluisista vertauksistani (joita teen aina ärsyttääkseni muita). GM:ää voisi verrata muovista tehtyyn omenapuuhun. Sitten taas Coolbasic, C++ ja muut ohjelmointikielet olisivat eläviä puita. Muovipuu ei kasvata hedelmiä mutta elävät puut kasvattavat. Coolbasicin hedelmät saattavat olla hieman pienempiä kuin C++:an mutta GM:n hedelmistä ei ole tietoakaan koska se ei semmoisia edes voi tuottaa. Tällä tarkoitan että GM:n ominaisuudet eivät anna mahdollisuutta tehdä mitään uutta luovaa asiaa vaan se on jo tavallaan kiveen hakattu mitä sillä pystyy tekemään, Coolbasic jo tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia ja C++ vieläkin enemmän. ASM on sitten se perusta, kaikki mitä sillä pystyt tekemään on se kaikki mitä koneella koskaan pystyt koodaamaan.

P.P.P.S. Tulipa vieläkin lisää romaania xPPP
Locked