seuraava aste

Muu yhteisön välinen keskustelu.
naabster
Member
Posts: 56
Joined: Sat Sep 22, 2007 10:10 am

seuraava aste

Post by naabster »

mihin kannattaisi siirtyä coolbasicin jälkeen, pistä myös linkki mukaan jos sinulla on ehdotus kiitos
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: seuraava aste

Post by Koodiapina »

Kokeile Visual Basicia. BASIC kielioppi, mutta siinä on oliot ja paljon muutakin kivaa.
naabster
Member
Posts: 56
Joined: Sat Sep 22, 2007 10:10 am

Re: seuraava aste

Post by naabster »

voiko visual basicilla tehdä 3d pelejä?
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: seuraava aste

Post by esa94 »

Lua, PHP, C, C++
EDIT:

naabster wrote:voiko visual basicilla tehdä 3d pelejä?
Kyllääh.[/edit]
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Pettis »

Itse voisin suositella C#:n opettelemista. Se ei ole tosin mitään basicia, mutta muuten hyvä kieli. Sen avulla voi oppia mm. C-kieliä, Javaa ja monia muita helpommin (jos siis C#:n opettelee), sillä se on kiva välimuoto näistä. C# myös sisältää nykyaikaisen kielen ominaisuudet. Pelikehityksessä sitten yksi askel voisi olla XNA, joka on pelien tekemiseen tarkoitettu framework. Molemmat saa täysin ilmaiseksi käyttöön Microsoftin sivuilta

http://www.microsoft.com/express/vcsharp/
http://creators.xna.com/en-US/downloads

Mielestäni Visual Basicin syntaksi on jotain hirveää. Kerran jouduin sillä koodaamaan ja toista kertaa en mielelläni koodaile. C/C++ voi mennä joillekkin liian laiteläheiseksi ohjelmoinniksi. PHP puolestaan on palvelinpään skriptikieli, joten pelien tekeminen ei sillä hirveän hyvin luonnistu. Toki selainpelejä on olemassa. Luasta en valitettavasti osaa sanoa mitään.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Aavesoturi »

FreeBASIC on mielenkiintoinen aktiivisessa kehityksessä (beta) oleva alustariippumaton (win, linux ja dos) open-source kieli. Nimikin kertoo että se on basic syntaktinen, mutta se on sangen nopea ja se tukee esim. openGL:ää suoraan, joten 3d:kään ei ole ongelma. Lähes kaikkia C:lle tehtyjä kirjastoja, kuten Allegroa tai SDL:ää voi käyttää (kun vaan importtaa asiaankuuluvan headerin, joita on paketissa mukana lukuisia) helposti. FreeBasic sisältää myös valittavana murteen, joka on lähes 100% yhteensopiva qbasicin kanssa, joten mahdollisten vanhojen qb projektien saattaminen nykypäivään on helppoa.
Luasta en valitettavasti osaa sanoa mitään.
Lua:sta sen verran, että se on skripti kieli, jota käytetään aika paljon nykypelienkin tekemiseen esim. tekoälyalgoritmien, valikoiden tai kenttien saralla, jolloin modaaminen on helppoa. Lua:n kanssa vaan on yleensä paras käyttää jotain "kunnon" ohjelmointikieltä.
Last edited by Aavesoturi on Mon Aug 11, 2008 8:56 pm, edited 1 time in total.
VmsGuest

Re: seuraava aste

Post by VmsGuest »

Visual basic on ihan jees, mut opettelua tarvii + on aika raskas 3d-peleissä (mut tukee directX + opengl apien avulla)
naabster
Member
Posts: 56
Joined: Sat Sep 22, 2007 10:10 am

Re: seuraava aste

Post by naabster »

latasin freebasicin. käynnistin sen ja sehän on vähän niin kuin komentorivi! miten siihen voi muka koodata vai tuliko ladattua väärä ohjelma :mrgreen:
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: seuraava aste

Post by koodaaja »

VmsGuest wrote:Visual basic on ihan jees, mut opettelua tarvii + on aika raskas 3d-peleissä (mut tukee directX + opengl apien avulla)
DirectX ja OpenGL OVAT apeja? O.o

Itse olen, jälleen kerran, C++:n kannalla. Tai vielä parempi: opettele CB:tä lisää. Riko sen rajoja vähän, ravistele wanhoja tottumuksia. Siitä saa yllättävän paljon mielekästä tekemistä irti.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: seuraava aste

Post by Koodiapina »

naabster wrote:latasin freebasicin. käynnistin sen ja sehän on vähän niin kuin komentorivi! miten siihen voi muka koodata vai tuliko ladattua väärä ohjelma :mrgreen:
Ihan oikea se on. Tässä ohjeet, jos et englantia pelkää :)

EDIT: Oho luin vähän väärin. Siis koodiahan muokataan ihan normi tekstinkäsittelyohjelmalla.
naabster
Member
Posts: 56
Joined: Sat Sep 22, 2007 10:10 am

Re: seuraava aste

Post by naabster »

eli voisiko joku antaa linkin miten pääsen suoraan lataamaan freebasic:in
kun katoin sieltä niin ei vaa löytynyt mitää oikeeta joten latasin jonkun vaaan XD
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: seuraava aste

Post by Koodiapina »

Winukka, Linukka. Dossia et kummiskaan käytä ;)
naabster
Member
Posts: 56
Joined: Sat Sep 22, 2007 10:10 am

Re: seuraava aste

Post by naabster »

??? toikin oli pelkkä kometorivi onko freebasic pelkkä komentori ???
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: seuraava aste

Post by esa94 »

Nöy, se ohjelma on kääntäjä. Koodi kirjoitetan esim. Notepadilla.
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: seuraava aste

Post by mikeful »

Sitten kun Notepadin rajat tulee vastaan tai haluat vähän monipuolisempaa editoria, niin suosittelen kokeilemaan Notepad++:aa.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: seuraava aste

Post by SPuntte »

naabster wrote:??? toikin oli pelkkä kometorivi onko freebasic pelkkä komentori ???
Olet selvästi tuudittautunut CB:n kautta siihen harha-ajatukseen, että ohjelmointikieli = IDE (Integrated Developement Environment), mikä siis tarkoittaa sitä, että koodieditorista pääsee suoraan käsiksi ainakin kääntäjään/tulkkiin painamalla tiettyä näppäintä tai -yhdistelmää (CB:ssä F5). CB:ssä on lisäksi Tilester, oppitunnit ja manuaali sisäänrakennettuina.

Jos siis olet ladannut pelkän kääntäjän, voit kirjoittaa sille ohjelmia millä tahansa tekstinmuokkaimella, kunhan tallennat lähdekoodin ANSI-koodatussa txt-tiedostomuodossa.

MUTTA - jos komentorivikääntäminen ei innosta - vilkaisepas tuonne -> http://fbide.freebasic.net/
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: seuraava aste

Post by anttipanda »

DirectX ja OpenGL OVAT apeja? O.o
Jep. Application Programming Interface. Tai siis DirectX ja OpenGL sisältävät ohjelmistorajapinnan, mutta sisältävät myös rautaemuloinnin ja rautapään rajapinnat jotta hw-valmistajat pystyvät tekemään yhteensopivia laitteita. Varmaan paljon muutakin, en ole niin sinut noiden kanssa.
OoO
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: seuraava aste

Post by Aavesoturi »

naabster wrote:??? toikin oli pelkkä kometorivi onko freebasic pelkkä komentori ???
jos komentorivikääntäminen ei innosta - vilkaisepas tuonne -> http://fbide.freebasic.net/
Itse käytän FBEdit:iä (http://www.radasm.com/fbedit/index.html), joka on monipuolisempi. On olemassa myös JellyFB editori: http://planetsquires.com/jellyfishpro_freebasic.htm
Lukutoukka - koulussa

Re: seuraava aste

Post by Lukutoukka - koulussa »

Eli itsekkin olen käytellyt freebasicia, ja siiryin siitä (eka opettelin sen perusteet) coolbasiciin suomenkielisen ohjeen perässä, joten onko FreeBasiciin suomalaista tai selkeämpää (eng) ohjetta, kuin sen virallinen? Muutes kysäsen nyt kuitenkin, eli kuinka noea FB on?
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: seuraava aste

Post by Koodiapina »

Lukutoukka - koulussa wrote:onko FreeBasiciin suomalaista tai selkeämpää (eng) ohjetta, kuin sen virallinen?
Suomeksi saat, kun käytät Googlen suomennus ominaisuutta. Se antaa kuitenkin melko... omaperäisiä suomennoksia, mutta katso jos auttaisi ;)
Locked