Page 14 of 14

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Mon Apr 21, 2008 8:54 pm
by Dande
Samat FPS:ät tuli kuin Dibalollekin, eli 3 CB:llä, ja ChB:llä 7. :)
Kertovatko nämä testit kenties siitä, että Chaossin seuraava julkaisu on jo nurkan takana ;) ?

ÖffTöpic:
Voisitko muuten kertoa millä tavalla olet toteuttanut Chaossin virtuaalikoneen. Olen tässä itse aloitellut koodaamaan pientä virtuaalikonetta, ja minusta tuntuu, että tulen lyömään pääni seinään useampaan otteeseen, joten olisi mukavaa, jos voisit valottaa mahdollisista sudenkuopista.

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Mon Apr 21, 2008 11:58 pm
by otto90x
Sain cb:llä 3 ja Chaoksella 15 tuo linssitesti toimi ihan nätisti 35-39 välillä. Näyttis on x1900xt. Ja tuosta sirinästä sen verran että aiemmin se esiintyi koneessani vain silloin tällöin, nyt se on lähes jatkuvaa. No tämä kone on muutenkin niin sekaisin että en ihmettelekään.

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Wed Apr 23, 2008 3:34 pm
by jannepelaa
Offtopic:
Kyllä minulla sirinääkin joskus kuuluu, ja silloin etulevyn painaminen auttaa, mutta nyt se kuulostaa siltä, kuin kaksi metallia hinkkaisi toisiinsa(tai miten sen nyt sanoisi).

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Sat Apr 26, 2008 5:32 pm
by joku jostakin
Koska seuraava versio ilmestyy?

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Tue Apr 29, 2008 11:27 am
by Jare
jannepelaa wrote:Offtopic:
Kyllä minulla sirinääkin joskus kuuluu, ja silloin etulevyn painaminen auttaa, mutta nyt se kuulostaa siltä, kuin kaksi metallia hinkkaisi toisiinsa(tai miten sen nyt sanoisi).
Offtopik:
3D-kiihdytystilassa näytönohjaimen tuuletin alkanee pyöriä kovempaa, joten melutaso nousee. Tuuletin voi olla hajoamassa tai sitten tuo ääni on vain "ominaisuus". Tuleeko ääni myös pelattaessa muita 3D-pelejä? (Offtopic voisi päättyä tähän. Kirjoita vaikka tuonne "Ongelmia tietokoneen kanssa" -aiheeseen, mikäli et ole jo siellä tästä maininnut).

Toivomus Kaaokseen:
Jonkinlaiset "Magic Variablet", joille voidaan tehdä automaattisesti tarkistuksia kun niiden arvo asetetaan tai luetaan. Tarkistuksena voisi olla
  • * minimi- ja maksimi-arvojen asettaminen (lukumuuttujille), ja kun arvo menee liian suureksi, arvoksi asetetaan joko suurin sallittu arvo tai asetaan muuttuja alkamaan jälleen pienimmästä mahdollisesta arvosta. Sama toisinpäin, mikäli arvo menee liian pieneksi.
  • * Halutun funktion/komennon suorittaminen kun muuttujan arvo luetaan tai asetetaan. Näin muuttujalle voisi tehdä vielä monimutkaisempiakin tarkistuksia.
Mielestäni tämä selkeyttäisi ohjelman rakennetta, kun muuttujien arvojen tarkistuksien ei tarvitse olla keskellä muuta koodia.

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Tue Apr 29, 2008 2:33 pm
by jannepelaa
Jare wrote:
jannepelaa wrote:Offtopic:
Kyllä minulla sirinääkin joskus kuuluu, ja silloin etulevyn painaminen auttaa, mutta nyt se kuulostaa siltä, kuin kaksi metallia hinkkaisi toisiinsa(tai miten sen nyt sanoisi).
Offtopik:
3D-kiihdytystilassa näytönohjaimen tuuletin alkanee pyöriä kovempaa, joten melutaso nousee. Tuuletin voi olla hajoamassa tai sitten tuo ääni on vain "ominaisuus". Tuleeko ääni myös pelattaessa muita 3D-pelejä? (Offtopic voisi päättyä tähän. Kirjoita vaikka tuonne "Ongelmia tietokoneen kanssa" -aiheeseen, mikäli et ole jo siellä tästä maininnut).
Anteeksi vielä offtopic, mutta tuo "vihlominen" tulee vain tuossa tietyssä CB-ohjelmassa. Ja kone on melko uusi, joten ei sen vielä pitäisi hajota.

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Thu May 15, 2008 1:47 pm
by Dibalo
Hieman päivitettyä tietoa projektista. Manuaali on kovan työstön alla. Vielä seuraavat ominaisuudet pitää saada kuntoon ennen seuraavaa julkaisua:
  • manuaali valmiiksi (40% jäljellä)
  • hienosäätöä kääntäjään
  • edotorin hiontaa ja bugien karsimista
  • muutamia funktioita
Eli toivon mukaan nyt viikon sisällä saisi seuraavan julkaisun valmiiksi. :mrgreen:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Thu May 15, 2008 3:14 pm
by Jare
Dibalo wrote: Eli toivon mukaan nyt viikon sisällä saisi seuraavan julkaisun valmiiksi. :mrgreen:
Kiva :). Sittenhän tällä voi päästä leikkimään jo vähän ennen koulun loppumista ja mikä tärkeintä: kesälomalla ennen kuin menen armeijaan. 8-)

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Thu May 15, 2008 6:16 pm
by tuhoojabotti
voinkos auttaa manuaalin kanssa nyt kun se "editori" on valmis?

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Fri May 16, 2008 11:39 pm
by Dibalo
Yosh! Ylioppilaskirjoitusten tulosten julkistamisen kunniaksi annetaan pientä SneakPeekkiä tulevasta manuaalista... :D
http://koti.mbnet.fi/masa_89/manumaker/sneak/index.html
Huom! Manuaalia tullaan vielä hienosäätämään niin toiminnallisesti kuin ulkonäöllisestikin.

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Fri May 16, 2008 11:44 pm
by Koodiapina
Hieno teema joka kävi sopivasti kielen nimeen. Värit saisivat silti olla hieman hillitympiä, koska esim. mun silmät ei kestä just tota punasta x_x

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Sat May 17, 2008 12:02 am
by SPuntte
Ihan hyvältä alulta näyttää. Ja jos manuaalin luominen tosiaan on niin helppoa kuin peliguru.us-foorumilta päiväkirjaasi luettuani ymmärsin, tuo varmaan edityykin aikas hyvin.

Kannattaisi rekrytoida pari oikolukija-pilkuviilaajaa näin heti aluksi ;) Katsastin tuolta noiden sisäänrakennettujen funktioiden selityksiä ja meinasi jossain kohtaa pää hajota. Jos puhutaan termeillä, niitä pitää osata käyttää oikein.

Esim. trigonometriasta löytyi tällaista potaskaa (näkyi olevan kaikissa kolmessa):
Argussinillä voidaan laskea...
Ei argus- vaan arkusfunktio.
ASin on Sin-funktion vastafunktio.
Funktion sin x vastafunktio on -sin x. Sinin käänteisfunktio taas on arkussini.

Menee pahemman kerran pilkuviilauksen puolelle mutta ihan suomen kielen hengissä pysymisen vuoksi en oikein katso tällaisia mielelläni. Onhan kyseessä sentään kirjallinen laitos, joten kieliasun tilisi olla huolitellumpaa:
Random wrote:Tätä funktiota käyttämällä saat peliisi satunnaisuutta esimerkiksi spawnaamalla vihollisen satunnaiseen paikkaan.
EDIT:

Juuh.. Tartuin asiaan vähän turhan vakavasti. Sisällön laatu on ymmärrettävästi heikompaa, kun sitä vasta tehdään. Kun kaikki suunniteltu tavara on työstetty raakaversioksi, kannattaa oikeastaan vasta se oikoluku kunnolla alottaa.

Teknisesti tuo näyttää olevan ihan mui bien. Vähän pisti silmään tuo yleisfontin vihreä väri, mutta pääosin ulkoasu on ihan sopiva. Tleehan esimerkkikoodeihin tekstin rivitys tai erillinen rullattava laatikko koodille, etteivät pitkät rivit mene taustastaan yli?


Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Sat May 17, 2008 12:13 am
by Dibalo
Sen sitä saa kun massatuotannolla tekee, eipä paljon tullut luettua kirjoittamisen jälkeen mahdollisia loogisia virheitä tahi ajatuskatkoksia.
Argus tuli ekaksi mieleen, koska matemaattinen merkintä on arcsin. Noh.. korjataan.

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Thu May 29, 2008 9:18 pm
by Nemesis
Uuh! Hyvältä näyttää. Odotan malttamattomana seuraavaa julkaisua.

Pari kysymystä:
Milloin mukaan tulee omat luokat?
Missä mennään nyt, kauanko tarvitsee odotella? :)

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Thu May 29, 2008 10:54 pm
by Dibalo
Luokat ovat seuraavassa versiossa, jonka piti ilmestyä jo reilu viikko sitten. Valitettavasti esteitä on ollu liikaa: TKK-pääsykokeet, työt, laiskuus... Projekti on seisonut jonkin aikaa, mutta julkaisuversio on hyvin lähelle valmis. Muutamia asioita pitäisi vielä tehdä:
  • manuaalin viimeistely (kettumaista hommaa)
  • uuden smart-pointer -järjestelmän hiominen loppuun (muutamassa kohtaa pahoja puutteita)
  • pikselioperaatioiden tuunaus
  • muuta pientä säätöä

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Wed Jun 11, 2008 2:50 pm
by tuhoojabotti
piti vaan kysästä että toimiiko/tuleeko toimimaan alphablendaus kuvissa siis ei se että ne piirretään läpinäkyvänä mutta tuleeko/toimiiko alphakanava nykyisessä kaaoksessa eli saisi paljon pehemämmät reunat grafiikoihin? toivottavasti ymmärsit kysymyksen

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Posted: Wed Jun 11, 2008 5:35 pm
by nevssons
Minulle tulee jostain syystä toi esimerkkiohjelma! syytä?