ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Muu yhteisön välinen keskustelu.
joku

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by joku »

Eli kysyn, koska tähän tulee samantapanen koodinkirjoitus ympäristö, kuin coobasicissa?

ja onko tämä CBn korvaaja lopulta?
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by tuhoojabotti »

joku wrote:Eli kysyn, koska tähän tulee samantapanen koodinkirjoitus ympäristö, kuin coobasicissa?

ja onko tämä CBn korvaaja lopulta?
hämäävä kysymys! hitsi mä kelasin enkä tajunnu vieläkään! :D
EDIT:

minä ainakin aion vaihtaa CB:n ChB:hen heti kun se valmistuu :D

Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

joku wrote:Eli kysyn, koska tähän tulee samantapanen koodinkirjoitus ympäristö, kuin coobasicissa?
Image

Image
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by elmo123 »

Huomasin README-teksteistä GetPitch()-funkkarin, joka palauttaisi äänen taajuuden. Palauttaako funktio taajuuden, millä ääntä soitetaan vai juuri kuuluvan äänen senhetkisen soittotaajuuden?
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

elmo123 wrote:Huomasin README-teksteistä GetPitch()-funkkarin, joka palauttaisi äänen taajuuden. Palauttaako funktio taajuuden, millä ääntä soitetaan vai juuri kuuluvan äänen senhetkisen soittotaajuuden?
Ääniä ei voi käyttää nykyisessä versiossa vakavan bugin takia. GetPitch palauttaa taajuuden, jolla ääntä soitetaan.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

Hieman tietoa nykyisestä tilasta:

Eli olen saanut viimeinkin uuden systeemin Kaaoksen alle pelaamaan. Tämä mahdollistaa muun muassa todella kattavat DLL-kutsut ja mahdollistaa minulle todella helpot funktioiden ja luokkien lisäykset Kaaokseen. Ominaisuuksia ei ole tullut lisää, mutta tälle pohjalle niitä on erittäin helppo lisätä. Minkälaisia ominaisuuksia olisi teillä toiveissa seuraavaan versioon? Nyt suunniteltuna on:
  • Äänet toimimaan
  • Tiedostojen luku/kirjoitus
  • Muistipalat
  • Matemaattisia funktioita
  • Merkkijonojen käsittely
Manuaalista sen verran: templatet on tehty ja Drath:in mukaan manuaalintekoeditori valmistuu hitaalla, mutta varmalla tavalla. Toivon mukaan pääsette nauttimaan uudesta Kaaoksesta vielä tämän kuun puolella. :mrgreen:
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by jabanii »

Dibalo wrote:Hieman tietoa nykyisestä tilasta:

Eli olen saanut viimeinkin uuden systeemin Kaaoksen alle pelaamaan. Tämä mahdollistaa muun muassa todella kattavat DLL-kutsut ja mahdollistaa minulle todella helpot funktioiden ja luokkien lisäykset Kaaokseen. Ominaisuuksia ei ole tullut lisää, mutta tälle pohjalle niitä on erittäin helppo lisätä. Minkälaisia ominaisuuksia olisi teillä toiveissa seuraavaan versioon? Nyt suunniteltuna on:
  • Äänet toimimaan
  • Tiedostojen luku/kirjoitus
  • Muistipalat
  • Matemaattisia funktioita
  • Merkkijonojen käsittely
Manuaalista sen verran: templatet on tehty ja Drath:in mukaan manuaalintekoeditori valmistuu hitaalla, mutta varmalla tavalla. Toivon mukaan pääsette nauttimaan uudesta Kaaoksesta vielä tämän kuun puolella. :mrgreen:
Ärrh. Miksi ihmeessä pilata uusi hyvä kieli matkimalla CB:n ja Blitzin muistipalikoita. Omasta mielestä tälläinen voisi olla hyvä tapa käsitellä dynaamista muistia:

Code: Select all

Var mem As Ptr = New String[2] // Ptr = Pointer.

mem.WriteArr(0, "Hello ") //Mikäli ei taulukko, niin jätä Arr lopusta pois.
mem.WriteArr(1, "World!")

Repeat
    Screen.Text 0, 0, mem.ReadArr(0) + mem.ReadArr(1)
    Screen.Draw
Until Mouse.CloseClicked()

mem.Release
Mielestäni olisi vielä parempi käyttää tuon Arr:n tilalla [] merkkejä, mutta sellainen methodejen nimeäminen ei kai mene kääntäjästä läpi?
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Drath »

No eipä niistä memblockeista minusta haittaakaan ole. En koskaan tarvinnut niitä CB:ssä mihinkään. Kikkailuihin, optimionteihin ja tiedonvälityksiin nuo varmaan käyvät hyvin, mutta olisi hyvä jos niitä ei pahemmin normaalisti tarvitsisi käyttää.
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Pate5 »

Vaikuttaa oikein hyvältä. Kai tuossa editorissa voi vaihtaa taustan\tekstin värin? Omat silmät ei oikein kestä tuota valkoista tekstiä mustalla taustalla.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

Editorin värimaailman voi vaihtaa aivan haluamakseen.
Drath wrote:No eipä niistä memblockeista minusta haittaakaan ole. En koskaan tarvinnut niitä CB:ssä mihinkään. Kikkailuihin, optimionteihin ja tiedonvälityksiin nuo varmaan käyvät hyvin, mutta olisi hyvä jos niitä ei pahemmin normaalisti tarvitsisi käyttää.
Joo-o.. Nyt kun Kaaoksessa on vielä kunnollinen DLL-tuki, on muistipalojen merkitys hyvin pieni. Pistän ne kuitenkin mukaan, sillä jotkut bitinnysvääjät saattavat nähdä niiden olemmassaolon tärkeäksi. Todellisuudessa niillä ei kuitenkaan tee paljoa mitään.. :P
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
jabanii
Member
Posts: 93
Joined: Tue Aug 28, 2007 9:23 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by jabanii »

Dibalo wrote:Editorin värimaailman voi vaihtaa aivan haluamakseen.
Drath wrote:No eipä niistä memblockeista minusta haittaakaan ole. En koskaan tarvinnut niitä CB:ssä mihinkään. Kikkailuihin, optimionteihin ja tiedonvälityksiin nuo varmaan käyvät hyvin, mutta olisi hyvä jos niitä ei pahemmin normaalisti tarvitsisi käyttää.
Joo-o.. Nyt kun Kaaoksessa on vielä kunnollinen DLL-tuki, on muistipalojen merkitys hyvin pieni. Pistän ne kuitenkin mukaan, sillä jotkut bitinnysvääjät saattavat nähdä niiden olemmassaolon tärkeäksi. Todellisuudessa niillä ei kuitenkaan tee paljoa mitään.. :P
DLL -tuesta puheenollen, miten homma hoidetaan, jos DLL:n parametrit ovat osoittimia?
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

jabanii wrote:DLL -tuesta puheenollen, miten homma hoidetaan, jos DLL:n parametrit ovat osoittimia?
Parametrit eivät voi olla osoittimia, sillä varsinaisia "osoittimia" ei edes ole Kaaoksessa. ;)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
_Jabanii

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by _Jabanii »

Dibalo wrote:
jabanii wrote:DLL -tuesta puheenollen, miten homma hoidetaan, jos DLL:n parametrit ovat osoittimia?
Parametrit eivät voi olla osoittimia, sillä varsinaisia "osoittimia" ei edes ole Kaaoksessa. ;)
Niin, mutta jos haluaa suoraan käyttää jotakin WinAPI funktiota, niin siinä voidaan tarvita osoitinta. Tässä tapauksessa pitää kikkailla memblokeilla tai sitten tehdä uusi DLL vaikka C++:lla, mikä on jo aika turhaa. Sen takia kannattaisi varmaan tehdä ainakin vähän parempi systeemi dynaamista muistia varten, kuin nuo memblockit. Ei sitten tarvitsisi aina pikkuasian takia ruveta C++:aa vääntämään.

PS. Osoitin on periaatteessa pelkkä int muuttuja, eli kyllä kaaoksessa parametrit voivat olla osoittimia ;)
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

_Jabanii wrote:Niin, mutta jos haluaa suoraan käyttää jotakin WinAPI funktiota, niin siinä voidaan tarvita osoitinta.
Kyllä, kuten sanoit kokonaisluku voi toimia myös osoittimena. Tarvittaessa palautettava osoitin voidaan tallentaa Integer-tyyppiseen muuttujaan ja tätä muuttujaa käyttää myös parametrina.

Code: Select all

// määrittely
DllFunction __StdCall "User32.dll" "MessageBoxA" MessageBox(Var hwnd, Var text As String, Var caption As String, Var type) As Integer
// koodissa
MessageBox( Null, "Moi maailma!", "", MB_OK )
Kun välittää 0 parametrina, tarkoittaa se myös null-osoitinta.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by tuhoojabotti »

taulukoissa jotain vikaa?

Code: Select all


// ladataan kartan tilet
Var map As Image = New Image
map.Load( "media/cow32.png" )
Var tie As Image = New Image
tie.Load("media/guy.bmp")

//esitetään tarvittavat muuttujat 
Var kentta[10,10] As Integer //kenttä (grafiikka)
Var data[10,10] As Integer //informaatiota! :D


//ensin pohja sileäks
For x=0 To 9
    For y=0 To 9
        kentta[x,y]=1
    Next
Next 

//sitten tietä päälle
//level #1 :P hirvee homma :D ku ei oo copy-pastee
//tie
kentta[1,0]=2
kentta[1,1]=2
kentta[1,2]=2
kentta[2,2]=2
kentta[3,2]=2
kentta[4,2]=2
kentta[4,1]=2
kentta[5,1]=2
kentta[6,1]=2
kentta[7,1]=2
kentta[7,2]=2
kentta[8,2]=2
kentta[8,3]=2
kentta[8,3]=2
kentta[8,4]=2
kentta[7,4]=2
kentta[6,4]=2
kentta[5,4]=2
kentta[4,4]=2
kentta[3,4]=2
kentta[2,4]=2
kentta[1,4]=2
kentta[1,5]=2
kentta[1,6]=2
kentta[2,6]=2
kentta[2,7]=2
kentta[2,8]=2
kentta[3,8]=2
kentta[4,8]=2
kentta[4,7]=2
kentta[4,6]=2
kentta[5,6]=2
kentta[6,6]=2
kentta[6,7]=2
kentta[6,8]=2
kentta[7,8]=2
kentta[8,8]=2
kentta[8,7]=2
kentta[8,6]=2
kentta[9,6]=2
//data
data[1,2]=1 //1=checkpoint right
data[4,2]=2 //2=up
data[4,1]=1
data[7,1]=3 //3=down
data[7,2]=1
data[8,2]=3
data[8,4]=4 //4=left
data[1,4]=3
data[1,6]=1
data[2,6]=3
data[2,8]=1
data[4,8]=2
data[4,6]=1
data[6,6]=3
data[6,8]=1
data[8,8]=2
data[8,6]=1


Repeat

    For x=0 To 9
        For y=0 To 9
            //kentän piirto
            If kentta[x,y]==1 Then
                map.Draw x*32,y*32
            ElseIf kentta[x,y]==2 Then
                tie.Draw x*32,y*32
            EndIf
            
            //data
            //If data[x,y]<5 Then
                Screen.Text x*32+13,y*32+12,data[x,y]
            //EndIf
        Next
    Next
    
    // info-teksti
    Screen.Text 0,0, "FPS:"+Screen.FPS()

// piirretään näyttö
Screen.Draw
Forever
eli niitä ei ole alustettu for luupissa nollalla, mutta aluksi näin ei tapahtunut
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

tuhoojabotti wrote:taulukoissa jotain vikaa?
Ööh.. En minä huomannut mitään.. :?
Voitko kertoa tarkemmin, mikä on ongelma? Saadaan ehkä korjattua. 8-)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by tuhoojabotti »

itsellä ainakin tulosti epämääräisiä lukuja niihin kohtiin mihin mitään arvoa ei alussa annettu eli 1-4 on tarkoituksella, mutta mistä ne loput numerot tulee(kuvat saattaa heikentää lukujen näkemistä kokeile poistaa niiden piirto niin näet paremmin) ja piti kysyä millos saatais editoria? kun aika vaikee koodaa kunnolla ilman :D
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by CCE »

Ilmeisesti ChB:ssä ei alusteta taulukoita niiden luonnin yhteydessä, joten niihin jää dataa aikasemmalta muistinkäyttäjältä.
Joten joudut alustamaan ne ihan itse.
Korjatkaa mikäli olen väärässä.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Koodiapina »

Mä tykkäisin jos taulukot olisivat muodossa

Code: Select all

data[10][10]
Vai olisiko se liian epä-basicmaista?
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by tuhoojabotti »

ois myös kiva saada php:stä tutut nimi taulut vaikka näin

Code: Select all

Var taulu[nimi1=asia1 As String][nimi2=asia2 As Integer]
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Post Reply