ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Eli kysyn, koska tähän tulee samantapanen koodinkirjoitus ympäristö, kuin coobasicissa?
ja onko tämä CBn korvaaja lopulta?
ja onko tämä CBn korvaaja lopulta?
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
hämäävä kysymys! hitsi mä kelasin enkä tajunnu vieläkään!joku wrote:Eli kysyn, koska tähän tulee samantapanen koodinkirjoitus ympäristö, kuin coobasicissa?
ja onko tämä CBn korvaaja lopulta?
EDIT:
minä ainakin aion vaihtaa CB:n ChB:hen heti kun se valmistuu
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
joku wrote:Eli kysyn, koska tähän tulee samantapanen koodinkirjoitus ympäristö, kuin coobasicissa?
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Huomasin README-teksteistä GetPitch()-funkkarin, joka palauttaisi äänen taajuuden. Palauttaako funktio taajuuden, millä ääntä soitetaan vai juuri kuuluvan äänen senhetkisen soittotaajuuden?
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.
Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.
Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Ääniä ei voi käyttää nykyisessä versiossa vakavan bugin takia. GetPitch palauttaa taajuuden, jolla ääntä soitetaan.elmo123 wrote:Huomasin README-teksteistä GetPitch()-funkkarin, joka palauttaisi äänen taajuuden. Palauttaako funktio taajuuden, millä ääntä soitetaan vai juuri kuuluvan äänen senhetkisen soittotaajuuden?
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Hieman tietoa nykyisestä tilasta:
Eli olen saanut viimeinkin uuden systeemin Kaaoksen alle pelaamaan. Tämä mahdollistaa muun muassa todella kattavat DLL-kutsut ja mahdollistaa minulle todella helpot funktioiden ja luokkien lisäykset Kaaokseen. Ominaisuuksia ei ole tullut lisää, mutta tälle pohjalle niitä on erittäin helppo lisätä. Minkälaisia ominaisuuksia olisi teillä toiveissa seuraavaan versioon? Nyt suunniteltuna on:
Eli olen saanut viimeinkin uuden systeemin Kaaoksen alle pelaamaan. Tämä mahdollistaa muun muassa todella kattavat DLL-kutsut ja mahdollistaa minulle todella helpot funktioiden ja luokkien lisäykset Kaaokseen. Ominaisuuksia ei ole tullut lisää, mutta tälle pohjalle niitä on erittäin helppo lisätä. Minkälaisia ominaisuuksia olisi teillä toiveissa seuraavaan versioon? Nyt suunniteltuna on:
- Äänet toimimaan
- Tiedostojen luku/kirjoitus
- Muistipalat
- Matemaattisia funktioita
- Merkkijonojen käsittely
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Ärrh. Miksi ihmeessä pilata uusi hyvä kieli matkimalla CB:n ja Blitzin muistipalikoita. Omasta mielestä tälläinen voisi olla hyvä tapa käsitellä dynaamista muistia:Dibalo wrote:Hieman tietoa nykyisestä tilasta:
Eli olen saanut viimeinkin uuden systeemin Kaaoksen alle pelaamaan. Tämä mahdollistaa muun muassa todella kattavat DLL-kutsut ja mahdollistaa minulle todella helpot funktioiden ja luokkien lisäykset Kaaokseen. Ominaisuuksia ei ole tullut lisää, mutta tälle pohjalle niitä on erittäin helppo lisätä. Minkälaisia ominaisuuksia olisi teillä toiveissa seuraavaan versioon? Nyt suunniteltuna on:Manuaalista sen verran: templatet on tehty ja Drath:in mukaan manuaalintekoeditori valmistuu hitaalla, mutta varmalla tavalla. Toivon mukaan pääsette nauttimaan uudesta Kaaoksesta vielä tämän kuun puolella.
- Äänet toimimaan
- Tiedostojen luku/kirjoitus
- Muistipalat
- Matemaattisia funktioita
- Merkkijonojen käsittely
Code: Select all
Var mem As Ptr = New String[2] // Ptr = Pointer.
mem.WriteArr(0, "Hello ") //Mikäli ei taulukko, niin jätä Arr lopusta pois.
mem.WriteArr(1, "World!")
Repeat
Screen.Text 0, 0, mem.ReadArr(0) + mem.ReadArr(1)
Screen.Draw
Until Mouse.CloseClicked()
mem.Release
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
No eipä niistä memblockeista minusta haittaakaan ole. En koskaan tarvinnut niitä CB:ssä mihinkään. Kikkailuihin, optimionteihin ja tiedonvälityksiin nuo varmaan käyvät hyvin, mutta olisi hyvä jos niitä ei pahemmin normaalisti tarvitsisi käyttää.
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
Sisältövastaava
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Vaikuttaa oikein hyvältä. Kai tuossa editorissa voi vaihtaa taustan\tekstin värin? Omat silmät ei oikein kestä tuota valkoista tekstiä mustalla taustalla.
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
Graafikko
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Editorin värimaailman voi vaihtaa aivan haluamakseen.
Joo-o.. Nyt kun Kaaoksessa on vielä kunnollinen DLL-tuki, on muistipalojen merkitys hyvin pieni. Pistän ne kuitenkin mukaan, sillä jotkut bitinnysvääjät saattavat nähdä niiden olemmassaolon tärkeäksi. Todellisuudessa niillä ei kuitenkaan tee paljoa mitään..Drath wrote:No eipä niistä memblockeista minusta haittaakaan ole. En koskaan tarvinnut niitä CB:ssä mihinkään. Kikkailuihin, optimionteihin ja tiedonvälityksiin nuo varmaan käyvät hyvin, mutta olisi hyvä jos niitä ei pahemmin normaalisti tarvitsisi käyttää.
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
DLL -tuesta puheenollen, miten homma hoidetaan, jos DLL:n parametrit ovat osoittimia?Dibalo wrote:Editorin värimaailman voi vaihtaa aivan haluamakseen.
Joo-o.. Nyt kun Kaaoksessa on vielä kunnollinen DLL-tuki, on muistipalojen merkitys hyvin pieni. Pistän ne kuitenkin mukaan, sillä jotkut bitinnysvääjät saattavat nähdä niiden olemmassaolon tärkeäksi. Todellisuudessa niillä ei kuitenkaan tee paljoa mitään..Drath wrote:No eipä niistä memblockeista minusta haittaakaan ole. En koskaan tarvinnut niitä CB:ssä mihinkään. Kikkailuihin, optimionteihin ja tiedonvälityksiin nuo varmaan käyvät hyvin, mutta olisi hyvä jos niitä ei pahemmin normaalisti tarvitsisi käyttää.
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Parametrit eivät voi olla osoittimia, sillä varsinaisia "osoittimia" ei edes ole Kaaoksessa.jabanii wrote:DLL -tuesta puheenollen, miten homma hoidetaan, jos DLL:n parametrit ovat osoittimia?
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Niin, mutta jos haluaa suoraan käyttää jotakin WinAPI funktiota, niin siinä voidaan tarvita osoitinta. Tässä tapauksessa pitää kikkailla memblokeilla tai sitten tehdä uusi DLL vaikka C++:lla, mikä on jo aika turhaa. Sen takia kannattaisi varmaan tehdä ainakin vähän parempi systeemi dynaamista muistia varten, kuin nuo memblockit. Ei sitten tarvitsisi aina pikkuasian takia ruveta C++:aa vääntämään.Dibalo wrote:Parametrit eivät voi olla osoittimia, sillä varsinaisia "osoittimia" ei edes ole Kaaoksessa.jabanii wrote:DLL -tuesta puheenollen, miten homma hoidetaan, jos DLL:n parametrit ovat osoittimia?
PS. Osoitin on periaatteessa pelkkä int muuttuja, eli kyllä kaaoksessa parametrit voivat olla osoittimia
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Kyllä, kuten sanoit kokonaisluku voi toimia myös osoittimena. Tarvittaessa palautettava osoitin voidaan tallentaa Integer-tyyppiseen muuttujaan ja tätä muuttujaa käyttää myös parametrina._Jabanii wrote:Niin, mutta jos haluaa suoraan käyttää jotakin WinAPI funktiota, niin siinä voidaan tarvita osoitinta.
Code: Select all
// määrittely
DllFunction __StdCall "User32.dll" "MessageBoxA" MessageBox(Var hwnd, Var text As String, Var caption As String, Var type) As Integer
// koodissa
MessageBox( Null, "Moi maailma!", "", MB_OK )
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
taulukoissa jotain vikaa?
eli niitä ei ole alustettu for luupissa nollalla, mutta aluksi näin ei tapahtunut
Code: Select all
// ladataan kartan tilet
Var map As Image = New Image
map.Load( "media/cow32.png" )
Var tie As Image = New Image
tie.Load("media/guy.bmp")
//esitetään tarvittavat muuttujat
Var kentta[10,10] As Integer //kenttä (grafiikka)
Var data[10,10] As Integer //informaatiota! :D
//ensin pohja sileäks
For x=0 To 9
For y=0 To 9
kentta[x,y]=1
Next
Next
//sitten tietä päälle
//level #1 :P hirvee homma :D ku ei oo copy-pastee
//tie
kentta[1,0]=2
kentta[1,1]=2
kentta[1,2]=2
kentta[2,2]=2
kentta[3,2]=2
kentta[4,2]=2
kentta[4,1]=2
kentta[5,1]=2
kentta[6,1]=2
kentta[7,1]=2
kentta[7,2]=2
kentta[8,2]=2
kentta[8,3]=2
kentta[8,3]=2
kentta[8,4]=2
kentta[7,4]=2
kentta[6,4]=2
kentta[5,4]=2
kentta[4,4]=2
kentta[3,4]=2
kentta[2,4]=2
kentta[1,4]=2
kentta[1,5]=2
kentta[1,6]=2
kentta[2,6]=2
kentta[2,7]=2
kentta[2,8]=2
kentta[3,8]=2
kentta[4,8]=2
kentta[4,7]=2
kentta[4,6]=2
kentta[5,6]=2
kentta[6,6]=2
kentta[6,7]=2
kentta[6,8]=2
kentta[7,8]=2
kentta[8,8]=2
kentta[8,7]=2
kentta[8,6]=2
kentta[9,6]=2
//data
data[1,2]=1 //1=checkpoint right
data[4,2]=2 //2=up
data[4,1]=1
data[7,1]=3 //3=down
data[7,2]=1
data[8,2]=3
data[8,4]=4 //4=left
data[1,4]=3
data[1,6]=1
data[2,6]=3
data[2,8]=1
data[4,8]=2
data[4,6]=1
data[6,6]=3
data[6,8]=1
data[8,8]=2
data[8,6]=1
Repeat
For x=0 To 9
For y=0 To 9
//kentän piirto
If kentta[x,y]==1 Then
map.Draw x*32,y*32
ElseIf kentta[x,y]==2 Then
tie.Draw x*32,y*32
EndIf
//data
//If data[x,y]<5 Then
Screen.Text x*32+13,y*32+12,data[x,y]
//EndIf
Next
Next
// info-teksti
Screen.Text 0,0, "FPS:"+Screen.FPS()
// piirretään näyttö
Screen.Draw
Forever
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Ööh.. En minä huomannut mitään..tuhoojabotti wrote:taulukoissa jotain vikaa?
Voitko kertoa tarkemmin, mikä on ongelma? Saadaan ehkä korjattua.
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
itsellä ainakin tulosti epämääräisiä lukuja niihin kohtiin mihin mitään arvoa ei alussa annettu eli 1-4 on tarkoituksella, mutta mistä ne loput numerot tulee(kuvat saattaa heikentää lukujen näkemistä kokeile poistaa niiden piirto niin näet paremmin) ja piti kysyä millos saatais editoria? kun aika vaikee koodaa kunnolla ilman
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Ilmeisesti ChB:ssä ei alusteta taulukoita niiden luonnin yhteydessä, joten niihin jää dataa aikasemmalta muistinkäyttäjältä.
Joten joudut alustamaan ne ihan itse.
Korjatkaa mikäli olen väärässä.
Joten joudut alustamaan ne ihan itse.
Korjatkaa mikäli olen väärässä.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Mä tykkäisin jos taulukot olisivat muodossaVai olisiko se liian epä-basicmaista?
Code: Select all
data[10][10]
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]
ois myös kiva saada php:stä tutut nimi taulut vaikka näin
Code: Select all
Var taulu[nimi1=asia1 As String][nimi2=asia2 As Integer]