ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Muu yhteisön välinen keskustelu.
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.9]

Post by JATothrim »

Vau. tämä projektin kehityshän on kiihtyvässä tahdissa. Eli tuli mieleen milloin tämä kuroo cb:n kiinni ? grafiikan piirrossa kun mentiin jo ( FPS !?! >200)
Olisiko mahdollista saada kääntäjä tunistamaan muuttujan määrittelyn ? silloin hommahan menisi näin:
nykversio:
Var kuva_pelaaja as Image = New Image
"tunnistava":
kuva_pelaaja as Image = New Image
Tällöin kyllä määrittelyn hyöty olisi fifti fifti, koska myös Integer muuttujiin olisi pakko käyttää määrittelyä.

Tuon exe:n koko ei ole kovin paha, sehän on puolet cb:n exe koosta, ja pienempää kokoa taitaisi olla tässä vaihessa vaikeaa hamuta.

ja muuten kielen ulkoasu on nätti. ei vielä mitään ihme !"¤%&/()=?`<|>sotkua kuten C++:ä


ps: ANTAA PAUKKUA JA KEHITTYÄ !!! HYVÄ! HYVÄ !
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

HYVÄÄ JOULUA!
ChaosBasic 0.0.2.4 julkaistu

Eli tässä viime hetken lahja pukinkonttiin! Bugeja on taas karsittu ja kaikkea pyritty hiomaan parempaan suuntaan. Teenpä pikakertauksen uusista ominaisuuksista:
- Omat funktiot
- Omat dll-funktiot
- Break ja Continue
- lisää funkkareita ja toimintoja (ajastinluokka, -funktio, primitiivit!, ruudun reson asetus, suhteelliset koordinaatit...)
- DX9
- lisää esimerkkejä

Kaaos käyttää siis directX:ää, joten sellainen tulee koneestä löytyä. Huomasin viimeisimmissä testeissä, ettei äänet pelitä oikein, vaan exe jää taustalle pyörimään. Siispä älkää käyttäkö ääniä tai kääntäkö esimerkki 8:ia!Eipä tässä sen enempää. Sen verran ilmoittelen, että jätän koodausjutut nyt loppuvuodeksi, joten uuteen julkaisuun voi mennä jonkun aikaa. Kieli kuitenkin kehittyy koko ajan! Jäätymisvaarassa tämä projekti ei ole! Eipä sen enempää. Hyvää Joulua Ja Onnellista Uutta Vuotta! :mrgreen:

Lataa ChaosBasic 0.0.2.4
Last edited by Dibalo on Tue Dec 25, 2007 9:14 pm, edited 1 time in total.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Pettis »

"Sovelluksen käynnistäminen ei onnistu, koska d3dx9_32.dll ei löytynyt. Sovelluksen uudelleenasentaminen saattaa korjata ongelman."

Eepä toimi :/
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by TheDuck »

Pettis wrote:"Sovelluksen käynnistäminen ei onnistu, koska d3dx9_32.dll ei löytynyt. Sovelluksen uudelleenasentaminen saattaa korjata ongelman."

Eepä toimi :/
Sama homma minullakin, mutta kyselin irkissä ja tarvitsin kuulemma yhen dx9 dll:n ja atomimalli antoi linkin, jota en enää muista.
^^
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dande »

Pettis wrote:"Sovelluksen käynnistäminen ei onnistu, koska d3dx9_32.dll ei löytynyt. Sovelluksen uudelleenasentaminen saattaa korjata ongelman."

Eepä toimi :/
Nuo d3dx9_*.dll filut löytyvät muistaakseni directx sdk:sta. Itselläni ainakin pelittää ihan hyvin
m1c
Member
Posts: 65
Joined: Tue Aug 28, 2007 5:10 pm
Location: \o

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by m1c »

Niin, tai sitten voisitte ihan asentaa sen DirectX:än. Hassua kuvitella, että mokomaa ei löydy nykykoneesta. Kenties pelaaminen rajoittuu sitten pasianssiin ja miinaharavaan? :) Ja niillä irtonaisilla DLL:illä voi heittää vesilintua, asentakaa ihmeessä se oikea paketti.
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by TheDuck »

Ainakaan mä en tartte koko hommaa... Täs se DLL, uppasin up.servut.us:iin. http://up.servut.us/5184
^^
User avatar
Ilmuri
Developer
Developer
Posts: 277
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm
Location: \o

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Ilmuri »

Kyllä tuo DX9.0c:llä toimii varsin mainiosti. Uusimmat dll:t (DX3D-liittyvät) mitä minulta löytyy ovat luotu 24.10.
CoolBasic henkilökuntaa
Kehittäjä
CoolBasic Classic
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Drath »

Ongelma tuossa on se että sitä luulee että dx9.0c:stä on vain yksi versio. Todellisuudessa niitä tulee noin parin kuukauden välein, ja joka kerta on päivitettävä uusimpaan jos haluaa uusinta directx:ää käyttävää ohjelmaa käyttää. Eli vuoden vanha 9.0c ei riitä. Sen takia noita dll-varoituksia tulee vaikka 9.0c olisikin asennettuna.
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by valscion »

Minulla ei tule mitään ChaosRun.exe tiedostoa, kun yritän käynnistää ohjelmaa. Se ohjelma ei itse asiassa edes vilahda ruudulla ja olen muutenkin vähän pihalla siitä, miten tämä toimii. Voisiko joku neuvoa, antaa mahd. helpot ohjeet?
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by koodaaja »

OonSuomesta wrote:Minulla ei tule mitään ChaosRun.exe tiedostoa, kun yritän käynnistää ohjelmaa. Se ohjelma ei itse asiassa edes vilahda ruudulla ja olen muutenkin vähän pihalla siitä, miten tämä toimii. Voisiko joku neuvoa, antaa mahd. helpot ohjeet?
1. Kirjoita koodi johonkin, mieluiten codes -kansioon. Kirjoitat sen siis notepadilla ja tallennat haluamasi_nimi.chb -tyyppisesti.

(1.5)Kannattanee klikata .chb -tiedostoa oikealla, valita "ominaisuudet" ja klikutella "avataan sovelluksessa" tekstin vieressä olevaa "muuta" -lootaa -> valitse Notepad. Näin chaosbasic-koodit aukeavat aina notepadiin.

2. Säädät user.ini -filestä, ChB:n kansiosta, ensimmäisen rivin muotoon source = codes\haluamasi_nimi.chb, tai mihin polkuun sen compilerista katsoen tallensitkaan.

3. Aja Compiler.exe, ja tadaa, ohjelma käynnistyy.

4. Jos haluat leuhkia sillä kavereille tms. käännetty exe löytyy myös polusta run/ChaosRun.exe

Tuossa lienee olennaisimmat asiat. Itse koodia varten lienee readmessä hyvät ohjeet.

ÖffTöpik
@Drath; eikös uusinta DirectX:ää käyttävää ohjelmaa varten tarvitse DirectX 10:n? o:
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

Ongelma tuossa on se että sitä luulee että dx9.0c:stä on vain yksi versio. Todellisuudessa niitä tulee noin parin kuukauden välein, ja joka kerta on päivitettävä uusimpaan jos haluaa uusinta directx:ää käyttävää ohjelmaa käyttää. Eli vuoden vanha 9.0c ei riitä. Sen takia noita dll-varoituksia tulee vaikka 9.0c olisikin asennettuna.
Periaatteessa noin vuoden vanha DX pitäisi riittää, sillä käyttämäni SDK on ladattu aika päiviä sitten. Itse en suosittele pelkkien dll:ien siirtämistä, sillä directx on niin laaja paketti, että tuollainen yksittäin asentelu saattaa tuottaa ongelmia. SDK:tä ei siis todellakaan tarvitse ladata, vaan redist riittää. Sellaisen saat vaikka täältä: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... layLang=en


Minulla ei tule mitään ChaosRun.exe tiedostoa, kun yritän käynnistää ohjelmaa. Se ohjelma ei itse asiassa edes vilahda ruudulla ja olen muutenkin vähän pihalla siitä, miten tämä toimii. Voisiko joku neuvoa, antaa mahd. helpot ohjeet?
Sinulta puuttuvat Visual Studion dll:t, joita tarvitaan kääntäjän käyttöön. ChaosRun.exe toimii kuitenkin ilman näitä, joten mahdolliset peliesi pelaajat eivät tarvitse tätä asennella. Kehitykseen tarvitset siis nämä DLL:t: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by valscion »

README tekstissä on pari outoa kohtaa. Tässä yksi niistä:
Olion "Key" funktiot:

// Kertoo onko näppäimistön haluttua näppäintä klikattu.
// key = haluttu näppäin (0=vasen, 1=oikea, 2=keski)
int Hit(int key)

// Kertoo onko näppäimistön haluttua näppäintä painettu.
// key = haluttu näppäin (0=vasen, 1=oikea, 2=keski)
int Down(int key)

// Kertoo onko näppäimistön haluttu näppäin nostettu.
// key = haluttu näppäin (0=vasen, 1=oikea, 2=keski)
int Up(int key)
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

Copy-paste -jäänteitä.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by valscion »

Vaikka teen mitä, niin en saa edes Compiler.exeä käyntiin. Ei valita mitään, ei vilahda mitään ruudulla eikä ohjelma jää päälle (katsoin tehtävienhallinnasta). user.INI tiedostoon olin laittanut pathiksi sen 1.opacity.chb eikä mitään.
Olen kirjautunut järjestelmänvalvojana, käyttis Windows XP Home Edition, DirectX viimeksi ladattu puolisen vuotta sitten.

Mistä ongelma voisi johtua? Olen ihmeissäni.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

OonSuomesta wrote:Vaikka teen mitä, niin en saa edes Compiler.exeä käyntiin. Ei valita mitään, ei vilahda mitään ruudulla eikä ohjelma jää päälle (katsoin tehtävienhallinnasta). user.INI tiedostoon olin laittanut pathiksi sen 1.opacity.chb eikä mitään.
Olen kirjautunut järjestelmänvalvojana, käyttis Windows XP Home Edition, DirectX viimeksi ladattu puolisen vuotta sitten.

Mistä ongelma voisi johtua? Olen ihmeissäni.
Syntyykö Compiler.log -tiedostoa? Oletko asentanut tämän: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en ?
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by valscion »

Dibalo wrote:
OonSuomesta wrote:Vaikka teen mitä, niin en saa edes Compiler.exeä käyntiin. Ei valita mitään, ei vilahda mitään ruudulla eikä ohjelma jää päälle (katsoin tehtävienhallinnasta). user.INI tiedostoon olin laittanut pathiksi sen 1.opacity.chb eikä mitään.
Olen kirjautunut järjestelmänvalvojana, käyttis Windows XP Home Edition, DirectX viimeksi ladattu puolisen vuotta sitten.

Mistä ongelma voisi johtua? Olen ihmeissäni.
Syntyykö Compiler.log -tiedostoa? Oletko asentanut tämän: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en ?
Onko tarkoituskin ladata Service Pack 1 pakkaus, vai voinko asentaa sen sijaan tämän: Microsoft Visual C++

Niin, ja compiler.log tiedostoa ei synny.
EDIT:

Oli väärä linkki..

cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

Usko nyt vaan ja asenna tuo paketti! Ilman sitä et saa kääntäjää toimimaan. Siis tuo, johon minä annoin linkin.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by valscion »

Dibalo wrote:Usko nyt vaan ja asenna tuo paketti! Ilman sitä et saa kääntäjää toimimaan. Siis tuo, johon minä annoin linkin.
OK, halusin vain varmistua asisasta, kun tuo SP1 paistoi silmään. Olen jo tuhonnut yhden koneen kun asensin väärän käyttiksen ohjelmia siihen, en halua tuhota tätäkin.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Post by Dibalo »

OonSuomesta wrote:
Dibalo wrote:Usko nyt vaan ja asenna tuo paketti! Ilman sitä et saa kääntäjää toimimaan. Siis tuo, johon minä annoin linkin.
OK, halusin vain varmistua asisasta, kun tuo SP1 paistoi silmään. Olen jo tuhonnut yhden koneen kun asensin väärän käyttiksen ohjelmia siihen, en halua tuhota tätäkin.
Kyse ei ole käyttiksestä. Kyseessä on vain "Visual Studio C++ Express Edition SP1" -OHJELMAN dll:t. Niillä ei ole mitään tekemistä käyttöjärjestelmäsi version kanssa.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Post Reply