ChaosBasic [version 0.0.2.4]
Re: ChaosBasic [techdemo02]
ChB vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta. Siitä soisi olevan enemmänkin tietoa tarjolla.
E.K.Virtanen
E.K.Virtanen
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [techdemo02]
Erittäin hyviä uutisia! Grafiikkaenginen integrointi sujuu mitä mainioimmin. Uskoisin, että tällä viikolla päästään testailemaan jo laitteistokiihdytettyjä Kaaos-exejä.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: ChaosBasic [techdemo02]
Kuullostaa lupaavalta. Miten muuten on? Tuleeko ChaosBasickiin valmis kartta engine vai pitääkö sellainen tehdä itse?, Toimiiko kääntäjä jo? Minkälainen manuaali tähän on tulossa ? Onko hyvin mahdollista että syntaksi muuttuu kun tulevaisuudessa tulee uusia päivitys versioita? (Ajattelin vain että kannattaako tällä aloittaa projekteja jos syntaksi muutuu moneen kertaan.)Dibalo wrote:Erittäin hyviä uutisia! Grafiikkaenginen integrointi sujuu mitä mainioimmin. Uskoisin, että tällä viikolla päästään testailemaan jo laitteistokiihdytettyjä Kaaos-exejä.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [techdemo02]
Oma karttaengine tulee. Kääntäjä toimii, tosin siitä puuttuu vielä monia ominaisuuksia. Syntaksi ei muutu kovinkaan paljoa eri versioissa. Pieniä muutoksia saattaa tulla, mutta tuskin mitään radikaalia.Sami The Great wrote:Kuullostaa lupaavalta. Miten muuten on? Tuleeko ChaosBasickiin valmis kartta engine vai pitääkö sellainen tehdä itse?, Toimiiko kääntäjä jo? Minkälainen manuaali tähän on tulossa ? Onko hyvin mahdollista että syntaksi muuttuu kun tulevaisuudessa tulee uusia päivitys versioita? (Ajattelin vain että kannattaako tällä aloittaa projekteja jos syntaksi muutuu moneen kertaan.)
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [techdemo02]
millon voitais saada betaa?
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [techdemo02]
Uskaltaisin luvata 95% varmasti ensimmäisen beta-version ennen joulua.
Re: ChaosBasic [techdemo02]
No jos kerran on betaa tulossa, niin pistä vielä julkaisun ohessa joku kilpailu käyntiin, niin saadaan vähän enemmän kiinnostusta projektia kohtaan.
Oma mielenkiinto ainakin heräsi.
Oma mielenkiinto ainakin heräsi.
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [techdemo02]
En usko, että ensimmäiselle betalla vielä mitään kilpailuja voidaan vääntää.. Siitä nimittäin puuttuvat käyttäjän omat funktiot, luokat ja monta muuta toimintoa. Perussetti (If, For, sisäänrakennetut luokat ja funktiot, muuttujat yms..) on kuitenkin kasassa..CCE wrote:No jos kerran on betaa tulossa, niin pistä vielä julkaisun ohessa joku kilpailu käyntiin, niin saadaan vähän enemmän kiinnostusta projektia kohtaan.
Oma mielenkiinto ainakin heräsi.
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [techdemo02]
anna beta joulu lahjaksi
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: ChaosBasic [techdemo02]
Eikö mitä, purkkakoodikisahan on aivan lyömätön idea. Rajoitettu kieli vain lisää haastetta >: )Dibalo wrote:En usko, että ensimmäiselle betalla vielä mitään kilpailuja voidaan vääntää.. Siitä nimittäin puuttuvat käyttäjän omat funktiot, luokat ja monta muuta toimintoa. Perussetti (If, For, sisäänrakennetut luokat ja funktiot, muuttujat yms..) on kuitenkin kasassa..CCE wrote:No jos kerran on betaa tulossa, niin pistä vielä julkaisun ohessa joku kilpailu käyntiin, niin saadaan vähän enemmän kiinnostusta projektia kohtaan.
Oma mielenkiinto ainakin heräsi.
Re: ChaosBasic [techdemo02]
Ei toimi testit, kokeilenppas ladata nuo DLL:ät ja kokeilla uudelleen
EDIT:
Äh, en saa kääntäjää millään toimimaan, vaikka latasin ne DLL:lät. EI ihme, tämä kone on esiaikojen Windows 98, ei tällä toimi mikään nykyajan ohjelmien ihmeet Mutta jos kerran noinkin raskailla komennoilla leikitellään rajusti, ja FPS on niin iso, ettei CB pysty sellaisiin, haluan uuden koneen ja heti Chaosbasic kovalevylle!
Last edited by elmo123 on Fri Mar 28, 2008 11:10 pm, edited 1 time in total.
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.
Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.
Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Yo!
Ensimmäistä, hyvin alpha-asteella olevaa kääntäjäntynkää lykkää. Kääntäjä ei ole mikään erikoinen: siinä on hyvin vähän toimintoja, jotka on selitetty paketin mukana tulevassa README.txt:ssä. Virheilmoituksetkin ovat välillä mitä sattuu ja on hyvin todennäköistä että niissä on kielioppi- ja logiikkavirheitä. Huomioikaa, että kuten readme:ssä mainitaan, käytätte kääntäjää omalla vastuullanne. Tämä sen vuoksi, etten voi 100% varmasti taata raakileen turvallisuutta. mitään kriittistä (kaatuilut poisluettuna) ei kuitenkaan ole tapahtunut. Kääntäjässä ei ole havaittu suurempia muistivuotoja, kuten ei myöskään suoritettavassa exe:ssä.
Ohjeet löytyvät paketista.
Lataa ChaosBasic 0.0.1.0
Jos kääntäjä ei tuota mitään, asenna tämä paketti: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en
Testikoneella paketin asennuksen jälkeen kääntäjä rupesi toimimaan. Ajonaikainen exe toimii ilman em. pakettia.
Ensimmäistä, hyvin alpha-asteella olevaa kääntäjäntynkää lykkää. Kääntäjä ei ole mikään erikoinen: siinä on hyvin vähän toimintoja, jotka on selitetty paketin mukana tulevassa README.txt:ssä. Virheilmoituksetkin ovat välillä mitä sattuu ja on hyvin todennäköistä että niissä on kielioppi- ja logiikkavirheitä. Huomioikaa, että kuten readme:ssä mainitaan, käytätte kääntäjää omalla vastuullanne. Tämä sen vuoksi, etten voi 100% varmasti taata raakileen turvallisuutta. mitään kriittistä (kaatuilut poisluettuna) ei kuitenkaan ole tapahtunut. Kääntäjässä ei ole havaittu suurempia muistivuotoja, kuten ei myöskään suoritettavassa exe:ssä.
Ohjeet löytyvät paketista.
Lataa ChaosBasic 0.0.1.0
Jos kääntäjä ei tuota mitään, asenna tämä paketti: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en
Testikoneella paketin asennuksen jälkeen kääntäjä rupesi toimimaan. Ajonaikainen exe toimii ilman em. pakettia.
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Tämähän vaikuttaa jo nyt erittäin hyvältä. Jos saa pujoteltua näiden haamuvirheiden läpi (joihin en itse ole vielä törmännyt, korkeintaan yhteen ), niin tällähän voi tehdä vaikka minkälaisia teksti-pohjaisia pelejä (ja ohjelmia).
Itse en saanut kuitenkaan toimimaan tällaista systeemiä: (en ikinä ennen ole käyttäny olio-pohjaisia ohjelmointikieliä)
Ja jos muutan ton loopin vaikka tällaiseksi: While Not Key.Hit(1), niin ton bExitin arvo kyllä muuttuu.
Et ollut ReadMe:ssa kertonut tosta Not-operaattorista, vaikka kyllähän se tossa esimerkkikoodissa esiintyykin. Näköjään myös True on olemassa, paitsi että se on 0
Itse en saanut kuitenkaan toimimaan tällaista systeemiä: (en ikinä ennen ole käyttäny olio-pohjaisia ohjelmointikieliä)
Code: Select all
Var bExit As Integer
While bExit = 0
If Key.Hit(1) Then
bExit = 1
EndIf
Screen.Text 20, 20, bExit
Screen.Draw
EndWhile
Et ollut ReadMe:ssa kertonut tosta Not-operaattorista, vaikka kyllähän se tossa esimerkkikoodissa esiintyykin. Näköjään myös True on olemassa, paitsi että se on 0
- Dibalo
- Advanced Member
- Posts: 298
- Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
- Location: Espoo, Finland
- Contact:
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Ihme, että True löytyy, vaikka sitä en ole suoranaisesti lisännytkään vielä..
Tuo ei toimi, sillä yrität sijoittaa; käytä vertailua:
Myönnän, että dokumentaatio on lievästi sanottuna perseestä. Tämä tullaan korjaamaan myöhemmissä versioissa.
Tuo ei toimi, sillä yrität sijoittaa; käytä vertailua:
Code: Select all
While bExit == 0
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
No tässäpä seuraava juttu. Onko siis niin, että ChB:ssä ei voi antaa muuttujille negatiivisia arvoja? Olen kokeillut seuraavaa:
Var muuttuja As Integer = -4
Var muuttuja As Float = -4 ; -4.0
Var muuttuja As Float (ja As Integer)
muuttuja = -4 ; muuttuja = 0 - 4 ; muuttuja == -4 jne jne...
Kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä Kääntäjän "virheilmoitus" on sellainen, että se kaatuu.
Var muuttuja As Integer = -4
Var muuttuja As Float = -4 ; -4.0
Var muuttuja As Float (ja As Integer)
muuttuja = -4 ; muuttuja = 0 - 4 ; muuttuja == -4 jne jne...
Kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä Kääntäjän "virheilmoitus" on sellainen, että se kaatuu.
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Itse sain asetettua negatiivisen arvon tyyliin muuttuja = 0-4Jonez wrote:No tässäpä seuraava juttu. Onko siis niin, että ChB:ssä ei voi antaa muuttujille negatiivisia arvoja? Olen kokeillut seuraavaa:
Var muuttuja As Integer = -4
Var muuttuja As Float = -4 ; -4.0
Var muuttuja As Float (ja As Integer)
muuttuja = -4 ; muuttuja = 0 - 4 ; muuttuja == -4 jne jne...
Kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä Kääntäjän "virheilmoitus" on sellainen, että se kaatuu.
Tein jo ensimmäisen pelini Chaosbasicilla: KAAOSMATO!!!
Nuolinäppäimet ohjaa matoa.
Lähdekoodi on tässä jotta pääsette kokeilemaan:
Code: Select all
//Declare Constants
Var maxlength As Integer = 200
Var partWidth As Float = 10
Var partHeight As Float = 10
Var moveTime As Integer = 10
//Initialize Variables
Var dx As Float = 1
Var dy As Float = 0
Var length As Integer = 1
Var partsx[maxlength] As Float
Var partsy[maxlength] As Float
Var moveTimer As Integer = 0
Var goodieX As Float
Var goodieY As Float
// Randomize goodie position
goodieX = Random(50,600)
goodieY = Random(50,450)
//Empty part arrays
For i = 0 To maxlength-1
partsx[i] = 300
partsy[i] = 300
Next
While Not Key.Hit(28)
//Draw Info
Screen.Text 0, 10, "FPS: "+Screen.FPS()
Screen.Text 0,0,"Worm length: " + length
//Draw goodie
Screen.Text goodieX, goodieY, "$"
//get user input
If Key.Hit(200) Then
dy = 0-1
dx = 0
EndIf
If Key.Hit(208) Then
dy = 1
dx = 0
EndIf
If Key.Hit(203) Then
dx = 0-1
dy = 0
EndIf
If Key.Hit(205) Then
dx = 1
dy = 0
EndIf
//move the worm
If moveTimer > moveTime Then
Var templength As Integer = maxlength-1
For n = 0 To templength
Var i As Integer = templength - n
If i == 0 Then
partsx[i] = partsx[i] + dx * partWidth
partsy[i] = partsy[i] + dy * partHeight
Var x As Float = partsx[i]
Var y As Float = partsy[i]
//check if hit the goodie
Var temp As Integer = 1
If goodieX + partWidth < x Then
temp = 0
EndIf
If goodieX > x+partWidth Then
temp = 0
EndIf
If goodieY+partHeight < y Then
temp = 0
EndIf
If goodieY > y+partHeight Then
temp = 0
EndIf
//if temp variable is still 1, we hit the goodie!
If temp == 1 Then
goodieX = Random(50,600)
goodieY = Random(50,450)
//grow worm
If length < maxlength Then
length = length + 1
EndIf
EndIf
//out of area check
Var died As Integer = 0
If partsx[i] > 640 Then
died = 1
EndIf
If partsx[i] < 0 Then
died = 1
EndIf
If partsy[i] > 480 Then
died = 1
EndIf
If partsy[i] < 0 Then
died = 1
EndIf
If died == 1 Then
//die
length = 1
partsx[0] = 300
partsy[0] = 300
EndIf
Else
//collisioncheck
If length+1 > i Then
If partsx[0] == partsx[i] Then
If partsy[0] == partsy[i] Then
//die
length = 1
partsx[0] = 300
partsy[0] = 300
EndIf
EndIf
EndIf
partsx[i] = partsx[i-1]
partsy[i] = partsy[i-1]
EndIf
Next
moveTimer = 0
EndIf
//Draw worm
For i = 0 To length-1
Screen.Text partsx[i], partsy[i], "@"
Next
//draw Screen
Screen.Draw
moveTimer = moveTimer +1
Screen.Wait(10)
EndWhile
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
Sisältövastaava
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Tällä leikkiessäni törmäsin aivan samaan ongelmaan kuin jonezkin. Negatiivisia arvoja ei voi käyttää. En voi myöskään vähentää mistään mitään ( muuttuja = muuttuja - 20 ), vaan pukkaa "windows on havainnut virheen" -erroria.
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Olisiko tästä mahdollista saada Linux versiota, kun meillä on toistaiseksi vain yksi Windows-kone, joka on lähes aina varattu.
Toivottavasti tuo Winukka-kone vapautuu pian ...
EDIT: Hahaa, pääsinkin näin äkkiä tähän koneelle, nyt vain testaamaan
EDIT2: Miksi muuten tuo voi kääntää vain testcode.chb nimisiä tiedostoja, kääntäjässä voisi olla yksi vapaaehtoinen parametri, joka olisi käännettävän tiedoston nimi, ja jos parametriä ei olisi, niin sitten se kääntäisi tuon koodin testcode.chb:stä.
Ja tämänhän voisi nyt heti laittaa myös tuonne englannin kieliselle osiolle, niin saisi tälle lisää kannatusta.
Toivottavasti tuo Winukka-kone vapautuu pian ...
EDIT: Hahaa, pääsinkin näin äkkiä tähän koneelle, nyt vain testaamaan
EDIT2: Miksi muuten tuo voi kääntää vain testcode.chb nimisiä tiedostoja, kääntäjässä voisi olla yksi vapaaehtoinen parametri, joka olisi käännettävän tiedoston nimi, ja jos parametriä ei olisi, niin sitten se kääntäisi tuon koodin testcode.chb:stä.
Ja tämänhän voisi nyt heti laittaa myös tuonne englannin kieliselle osiolle, niin saisi tälle lisää kannatusta.
Last edited by Dande on Sat Dec 01, 2007 5:40 pm, edited 1 time in total.
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Toimiiko tuo tekemäni matopeli vai kaatuuko sekin?koodaaja wrote:Tällä leikkiessäni törmäsin aivan samaan ongelmaan kuin jonezkin. Negatiivisia arvoja ei voi käyttää. En voi myöskään vähentää mistään mitään ( muuttuja = muuttuja - 20 ), vaan pukkaa "windows on havainnut virheen" -erroria.
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
Sisältövastaava
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]
Se toimii. Testasin kirjoittaa omankin systeemini ilman välejä, ja se toimi :0 jännä feature.Drath wrote:Toimiiko tuo tekemäni matopeli vai kaatuuko sekin?koodaaja wrote:Tällä leikkiessäni törmäsin aivan samaan ongelmaan kuin jonezkin. Negatiivisia arvoja ei voi käyttää. En voi myöskään vähentää mistään mitään ( muuttuja = muuttuja - 20 ), vaan pukkaa "windows on havainnut virheen" -erroria.