ChaosBasic [version 0.0.2.4]

Muu yhteisön välinen keskustelu.
E.K.Virtanen

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by E.K.Virtanen »

ChB vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta. Siitä soisi olevan enemmänkin tietoa tarjolla.

E.K.Virtanen
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by Dibalo »

Erittäin hyviä uutisia! Grafiikkaenginen integrointi sujuu mitä mainioimmin. Uskoisin, että tällä viikolla päästään testailemaan jo laitteistokiihdytettyjä Kaaos-exejä. 8-)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by Sami The Great »

Dibalo wrote:Erittäin hyviä uutisia! Grafiikkaenginen integrointi sujuu mitä mainioimmin. Uskoisin, että tällä viikolla päästään testailemaan jo laitteistokiihdytettyjä Kaaos-exejä. 8-)
Kuullostaa lupaavalta. Miten muuten on? Tuleeko ChaosBasickiin valmis kartta engine vai pitääkö sellainen tehdä itse?, Toimiiko kääntäjä jo? Minkälainen manuaali tähän on tulossa ? Onko hyvin mahdollista että syntaksi muuttuu kun tulevaisuudessa tulee uusia päivitys versioita? (Ajattelin vain että kannattaako tällä aloittaa projekteja jos syntaksi muutuu moneen kertaan.)
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by Dibalo »

Sami The Great wrote:Kuullostaa lupaavalta. Miten muuten on? Tuleeko ChaosBasickiin valmis kartta engine vai pitääkö sellainen tehdä itse?, Toimiiko kääntäjä jo? Minkälainen manuaali tähän on tulossa ? Onko hyvin mahdollista että syntaksi muuttuu kun tulevaisuudessa tulee uusia päivitys versioita? (Ajattelin vain että kannattaako tällä aloittaa projekteja jos syntaksi muutuu moneen kertaan.)
Oma karttaengine tulee. Kääntäjä toimii, tosin siitä puuttuu vielä monia ominaisuuksia. Syntaksi ei muutu kovinkaan paljoa eri versioissa. Pieniä muutoksia saattaa tulla, mutta tuskin mitään radikaalia.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by tuhoojabotti »

millon voitais saada betaa?
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by Dibalo »

Uskaltaisin luvata 95% varmasti ensimmäisen beta-version ennen joulua.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by CCE »

No jos kerran on betaa tulossa, niin pistä vielä julkaisun ohessa joku kilpailu käyntiin, niin saadaan vähän enemmän kiinnostusta projektia kohtaan.

Oma mielenkiinto ainakin heräsi. ;)
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by Dibalo »

CCE wrote:No jos kerran on betaa tulossa, niin pistä vielä julkaisun ohessa joku kilpailu käyntiin, niin saadaan vähän enemmän kiinnostusta projektia kohtaan.

Oma mielenkiinto ainakin heräsi. ;)
En usko, että ensimmäiselle betalla vielä mitään kilpailuja voidaan vääntää.. Siitä nimittäin puuttuvat käyttäjän omat funktiot, luokat ja monta muuta toimintoa. Perussetti (If, For, sisäänrakennetut luokat ja funktiot, muuttujat yms..) on kuitenkin kasassa.. ;)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by tuhoojabotti »

anna beta joulu lahjaksi ;)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by koodaaja »

Dibalo wrote:
CCE wrote:No jos kerran on betaa tulossa, niin pistä vielä julkaisun ohessa joku kilpailu käyntiin, niin saadaan vähän enemmän kiinnostusta projektia kohtaan.

Oma mielenkiinto ainakin heräsi. ;)
En usko, että ensimmäiselle betalla vielä mitään kilpailuja voidaan vääntää.. Siitä nimittäin puuttuvat käyttäjän omat funktiot, luokat ja monta muuta toimintoa. Perussetti (If, For, sisäänrakennetut luokat ja funktiot, muuttujat yms..) on kuitenkin kasassa.. ;)
Eikö mitä, purkkakoodikisahan on aivan lyömätön idea. Rajoitettu kieli vain lisää haastetta >: )
User avatar
elmo123
Active Member
Posts: 153
Joined: Sun Sep 09, 2007 4:19 pm

Re: ChaosBasic [techdemo02]

Post by elmo123 »

Ei toimi testit, kokeilenppas ladata nuo DLL:ät ja kokeilla uudelleen
EDIT:

Äh, en saa kääntäjää millään toimimaan, vaikka latasin ne DLL:lät. EI ihme, tämä kone on esiaikojen Windows 98, ei tällä toimi mikään nykyajan ohjelmien ihmeet :cry: Mutta jos kerran noinkin raskailla komennoilla leikitellään rajusti, ja FPS on niin iso, ettei CB pysty sellaisiin, haluan uuden koneen ja heti Chaosbasic kovalevylle! :D

Last edited by elmo123 on Fri Mar 28, 2008 11:10 pm, edited 1 time in total.
Kiinnostuin pelien tekemisestä ennen 1. luokkaa.
Sitten 3. luokalla tuli CB. Ja siitä se alkoi.

Blender! TF2! CB! Game Maker! Nokia-mollaus! Kitaransoitto! Breakdance! MadTracker! Minecraft!
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by Dibalo »

Yo!

Ensimmäistä, hyvin alpha-asteella olevaa kääntäjäntynkää lykkää. Kääntäjä ei ole mikään erikoinen: siinä on hyvin vähän toimintoja, jotka on selitetty paketin mukana tulevassa README.txt:ssä. Virheilmoituksetkin ovat välillä mitä sattuu ja on hyvin todennäköistä että niissä on kielioppi- ja logiikkavirheitä. Huomioikaa, että kuten readme:ssä mainitaan, käytätte kääntäjää omalla vastuullanne. Tämä sen vuoksi, etten voi 100% varmasti taata raakileen turvallisuutta. mitään kriittistä (kaatuilut poisluettuna) ei kuitenkaan ole tapahtunut. Kääntäjässä ei ole havaittu suurempia muistivuotoja, kuten ei myöskään suoritettavassa exe:ssä.

Ohjeet löytyvät paketista.
Lataa ChaosBasic 0.0.1.0

Jos kääntäjä ei tuota mitään, asenna tämä paketti: http://www.microsoft.com/downloads/deta ... laylang=en
Testikoneella paketin asennuksen jälkeen kääntäjä rupesi toimimaan. Ajonaikainen exe toimii ilman em. pakettia.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by Jonez »

Tämähän vaikuttaa jo nyt erittäin hyvältä. Jos saa pujoteltua näiden haamuvirheiden läpi (joihin en itse ole vielä törmännyt, korkeintaan yhteen :) ), niin tällähän voi tehdä vaikka minkälaisia teksti-pohjaisia pelejä (ja ohjelmia).

Itse en saanut kuitenkaan toimimaan tällaista systeemiä: (en ikinä ennen ole käyttäny olio-pohjaisia ohjelmointikieliä)

Code: Select all

Var bExit As Integer

While bExit = 0
	
	If Key.Hit(1) Then
		bExit = 1	
	EndIf

	Screen.Text 20, 20, bExit
	Screen.Draw
EndWhile
Ja jos muutan ton loopin vaikka tällaiseksi: While Not Key.Hit(1), niin ton bExitin arvo kyllä muuttuu.

Et ollut ReadMe:ssa kertonut tosta Not-operaattorista, vaikka kyllähän se tossa esimerkkikoodissa esiintyykin. Näköjään myös True on olemassa, paitsi että se on 0 :)
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by Dibalo »

Ihme, että True löytyy, vaikka sitä en ole suoranaisesti lisännytkään vielä.. :P
Tuo ei toimi, sillä yrität sijoittaa; käytä vertailua:

Code: Select all

While bExit == 0
Myönnän, että dokumentaatio on lievästi sanottuna perseestä. Tämä tullaan korjaamaan myöhemmissä versioissa. 8-)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
Jonez
Devoted Member
Posts: 575
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:37 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by Jonez »

No tässäpä seuraava juttu. Onko siis niin, että ChB:ssä ei voi antaa muuttujille negatiivisia arvoja? Olen kokeillut seuraavaa:

Var muuttuja As Integer = -4

Var muuttuja As Float = -4 ; -4.0

Var muuttuja As Float (ja As Integer)
muuttuja = -4 ; muuttuja = 0 - 4 ; muuttuja == -4 jne jne...

Kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä :) Kääntäjän "virheilmoitus" on sellainen, että se kaatuu.
-Vuoden 2008 aloittelijan ystävä -palkinnon voittaja-
Image <- protestipelikilpailun voittaja.
Space War
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by Drath »

Jonez wrote:No tässäpä seuraava juttu. Onko siis niin, että ChB:ssä ei voi antaa muuttujille negatiivisia arvoja? Olen kokeillut seuraavaa:

Var muuttuja As Integer = -4

Var muuttuja As Float = -4 ; -4.0

Var muuttuja As Float (ja As Integer)
muuttuja = -4 ; muuttuja = 0 - 4 ; muuttuja == -4 jne jne...

Kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä :) Kääntäjän "virheilmoitus" on sellainen, että se kaatuu.
Itse sain asetettua negatiivisen arvon tyyliin muuttuja = 0-4

Tein jo ensimmäisen pelini Chaosbasicilla: KAAOSMATO!!!
Nuolinäppäimet ohjaa matoa.
Lähdekoodi on tässä jotta pääsette kokeilemaan:

Code: Select all

//Declare Constants
Var maxlength As Integer = 200
Var partWidth As Float = 10
Var partHeight As Float = 10
Var moveTime As Integer = 10

//Initialize Variables
Var dx As Float = 1
Var dy As Float = 0
Var length As Integer = 1
Var partsx[maxlength] As Float
Var partsy[maxlength] As Float
Var moveTimer As Integer = 0
Var goodieX As Float
Var goodieY As Float

// Randomize goodie position
goodieX = Random(50,600)
goodieY = Random(50,450)

//Empty part arrays
For i = 0 To maxlength-1
	partsx[i] = 300
	partsy[i] = 300
Next

While Not Key.Hit(28)
	//Draw Info
	Screen.Text 0, 10, "FPS: "+Screen.FPS()
	Screen.Text 0,0,"Worm length: " + length
	
	//Draw goodie
	Screen.Text goodieX, goodieY, "$"
	
	//get user input
	If Key.Hit(200) Then
		dy = 0-1
		dx = 0
	EndIf
	If Key.Hit(208) Then
		dy = 1
		dx = 0
	EndIf
	If Key.Hit(203) Then
		dx = 0-1
		dy = 0
	EndIf
	If Key.Hit(205) Then
		dx = 1
		dy = 0
	EndIf
	
	//move the worm
	If moveTimer > moveTime Then
		Var templength As Integer = maxlength-1
		For n = 0 To templength
			Var i As Integer = templength - n
			If i == 0 Then
				partsx[i] = partsx[i] + dx * partWidth
				partsy[i] = partsy[i] + dy * partHeight
				Var x As Float = partsx[i]
				Var y As Float = partsy[i]
				//check if hit the goodie
				Var temp As Integer = 1
				If goodieX + partWidth < x Then
					temp = 0
				EndIf
				If goodieX > x+partWidth Then
					temp = 0
				EndIf
				If goodieY+partHeight < y Then
					temp = 0
				EndIf
				If goodieY > y+partHeight Then
					temp = 0
				EndIf
				//if temp variable is still 1, we hit the goodie!
				If temp == 1 Then
					goodieX = Random(50,600)
					goodieY = Random(50,450)
					//grow worm
					If length < maxlength Then
						length = length + 1
					EndIf
				EndIf
				
				//out of area check
				Var died As Integer = 0
				If partsx[i] > 640 Then
					died = 1
				EndIf
				If partsx[i] < 0 Then
					died = 1
				EndIf
				If partsy[i] > 480 Then
					died = 1
				EndIf
				If partsy[i] < 0 Then
					died = 1
				EndIf
				
				If died == 1 Then
					//die
					length = 1
					partsx[0] = 300
					partsy[0] = 300
				EndIf
			Else
				//collisioncheck
				If length+1 > i Then
					If partsx[0] == partsx[i] Then
						If partsy[0] == partsy[i] Then
							//die
							length = 1
							partsx[0] = 300
							partsy[0] = 300
						EndIf
					EndIf
				EndIf
				
				partsx[i] = partsx[i-1]
				partsy[i] = partsy[i-1]
			EndIf
		Next
		
		
		moveTimer = 0
	EndIf
	
	//Draw worm
	For i = 0 To length-1
		Screen.Text partsx[i], partsy[i], "@"
	Next
	
	//draw Screen
	Screen.Draw
	
	moveTimer = moveTimer +1
	Screen.Wait(10)
	
EndWhile
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by koodaaja »

Tällä leikkiessäni törmäsin aivan samaan ongelmaan kuin jonezkin. Negatiivisia arvoja ei voi käyttää. En voi myöskään vähentää mistään mitään ( muuttuja = muuttuja - 20 ), vaan pukkaa "windows on havainnut virheen" -erroria.
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by Dande »

Olisiko tästä mahdollista saada Linux versiota, kun meillä on toistaiseksi vain yksi Windows-kone, joka on lähes aina varattu.
Toivottavasti tuo Winukka-kone vapautuu pian ...
EDIT: Hahaa, pääsinkin näin äkkiä tähän koneelle, nyt vain testaamaan
EDIT2: Miksi muuten tuo voi kääntää vain testcode.chb nimisiä tiedostoja, kääntäjässä voisi olla yksi vapaaehtoinen parametri, joka olisi käännettävän tiedoston nimi, ja jos parametriä ei olisi, niin sitten se kääntäisi tuon koodin testcode.chb:stä.
Ja tämänhän voisi nyt heti laittaa myös tuonne englannin kieliselle osiolle, niin saisi tälle lisää kannatusta.
Last edited by Dande on Sat Dec 01, 2007 5:40 pm, edited 1 time in total.
Drath
Newcomer
Posts: 40
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by Drath »

koodaaja wrote:Tällä leikkiessäni törmäsin aivan samaan ongelmaan kuin jonezkin. Negatiivisia arvoja ei voi käyttää. En voi myöskään vähentää mistään mitään ( muuttuja = muuttuja - 20 ), vaan pukkaa "windows on havainnut virheen" -erroria.
Toimiiko tuo tekemäni matopeli vai kaatuuko sekin?
CoolBasic henkilökuntaa
Sisältövastaava
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: ChaosBasic [version 0.0.1.0]

Post by koodaaja »

Drath wrote:
koodaaja wrote:Tällä leikkiessäni törmäsin aivan samaan ongelmaan kuin jonezkin. Negatiivisia arvoja ei voi käyttää. En voi myöskään vähentää mistään mitään ( muuttuja = muuttuja - 20 ), vaan pukkaa "windows on havainnut virheen" -erroria.
Toimiiko tuo tekemäni matopeli vai kaatuuko sekin?
Se toimii. Testasin kirjoittaa omankin systeemini ilman välejä, ja se toimi :0 jännä feature.
Post Reply