ChaosBasic - KEHITTÄJIÄ HAKUSESSA!! (sivu 9)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Sami The Great » Sun Jun 22, 2008 8:55 am

Misthema wrote:
Galgoneer wrote:Ajattelin, että ehkä olisi parempi, jos olisi tarvittaessa mahdollista käyttää useita eri linkitettyjä listoja (mahdollista varastoida yhteen listaan vaikka toisen tason objektit, ja sitten vain nopeasti vaihtaa listaa), joten kysyn tässä samalla, onko tulossa sisäänrakennettua list-tyypiä? Ja kuinkas ne staattiset jäsenfunktiot ja -muuttujat?
Hmm.. Olisiko mahdollista saada tähän sellaista, että kun objekteja linkitetään listaan useampia kuin yksi, niin sitä kokonaista listaa saisi liikuteltua silleen, että sen sisältämät objektit liikkuisi ja pyörisi samassa suhteessa koko ajan?

Olipa sekavaa.. Tarkoitan siis sitä että kun objekteja pushaa listaan, niin se lista on yksi iso kokonainen objekti, jota voi liikutella, eli voit ladata eri "osia"/kuvia, joista sitten kasautuu joku.

Esimerkkiä:

Code: Select all

Var Left_Wing As Plane
Var Right_Wing As Plane
Var The_Plane As Plane

Left_Wing.Position(15,0)
Right_Wing.Position(-15,0)
The_Plane.Position(0,-15)

Push Left_Wing
Push Right_Wing
Push The_Plane

Plane.Move(2)
Ja näin kaikki kolme objektia liikkuisi normaalisti, yhtenä "lentokoneena", ja olisivat toisiinsa nähden koko ajan samassa kohdassa, yhtä kaukana toisistaan.
Tähänhän on helppo itsekkin tehdä funktio, joka liikuttaa noita kaikkia. Minusta ChB:sta ei saisi tulla liian helppoa, koska silloin ei tarvitse itse tehdä "mitään". Ja dibalo, uuteen editoriin olisi kiva saada jokin asetus paneeli mistä saisi vaihtaa taustan ja tekstien värejä. Aikaisempaan kysymykseeni ei näköjään ole vastattu vielä, joten kirjoitan tähän sen uudestaan. Eli tuleeko ChB:n kartta formaatti tukemaan kerroksien läpinäkyvyyttä?
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.

User avatar
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by koodaaja » Sun Jun 22, 2008 10:14 am

Ajattelin tuossa, että kokeilenpa taas ChB:tä ikuisuuksien tauon jälkeen, ja hyvältähän se vaikutti. Kunnes aloin kääntää yhtään mitään. Vaikka kääntäisin tyhjää tiedostoa, kääntäjä kaatuu valittaen, ettei compiler.dll:ää voida käyttää.

User avatar
Valtzu
Active Member
Posts: 115
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:40 pm
Location: Sauvo
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Valtzu » Mon Jun 23, 2008 9:45 am

Onks tää niinq joku bugi vai feature?
Image

User avatar
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dande » Mon Jun 23, 2008 10:08 am

Valtzu wrote:Onks tää niinq joku bugi vai feature?
Image
It's not a bug, it's a feature. :) Niin kauan kuin ChaosRun on käynnissä, niin ChaosEditor ei päivitä itseään, eikä siten myöskään ikkunaansa.

Noihin ylempiin puheisiin: Olen jo alkanut tehdä pientä objekti-säiliötä. Hyvällä tuurilla innostun tekemään sen loppuun, ja saatte uutta CObject-pakettia jo tämä iltana. Korostan kuitenkin sanoja: Hyvällä tuurilla.

cheeshelmet.jr
Member
Posts: 75
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:59 am

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by cheeshelmet.jr » Mon Jun 23, 2008 11:34 pm

Tälläinen noob ku olen niin yritin tuossa kääntää cb networkiä chb:lle mutta en onnistunut voisiko joku hieman minua valaistuneempi kääntää sen???

User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo » Tue Jun 24, 2008 12:44 am

Tiedotetta:

Olenkin jo kertonut, että ChaosBasic saa uuden kääntäjän. Koska Zero ilmoitti tekevänsä CBA:n runtimen assemblyllä, en ajatellut jäädä huonommaksi.. ;)
Uusi StormBringer (joka tulee joskus vuonna nakki) tulee olemaan täysin konekielinen! Olen tehnyt tässä alustavia (ja suht realistisia) laskelmia ja tullut siihen tulokseen, että uusi arkkitehtuuri tuo lisää potkua uuteen Kaaokseen: uuden version logiikkaengine (operaattorit, loopit..) on noin 7 kertaa vanhaa nopeampi!! Ja jos jollekin tämä nopeus on vaikea suhteuttaa, nin otetaan esimerkkinä nykyinen CB: Nykyinen Kaaos on n. 3 kertaa CB:tä nopeampi. Uusi tulee olemaan siis 3x7=21 kertaa nopeampi! Ts. Mikä vie CB:ltä puoli minuuttia (30 s), vie tulevalta Kaaokselta 1.4 sekuntia!

Myös koko alkaa olla siedettävissä lukemissa: runtimen koko ilman kuvaketta on noin 2-10 kt. Tietysti joudun tekemään ChB:lle oman RuntimeLibraryn (.dll), mutta sen linkittäminen tulee olemaan naurettavan helppoa. :mrgreen:
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi

User avatar
Bambi
Member
Posts: 87
Joined: Sat Nov 24, 2007 1:51 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Bambi » Tue Jun 24, 2008 1:53 am

Jaahas, tästähän saatiin oikein kunnon kisa aikaiseksi! :D Oolrait, kuka veikkaa Zeron puolesta? 5e arvaus, rahat minun pankkitilille! Saatan maksaa voittajille takaisin.

User avatar
JATothrim
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 606
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:46 pm
Location: Kuopio

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by JATothrim » Tue Jun 24, 2008 11:42 pm

Kaaoksen seuraavasta versiosta: :o VAUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU :mrgreen:
Taidan heittää ideani omasta assemblyä sylkevästä kääntäjästä mäkeen.. uusi kaaos passaa varsin mainiosti.
Onko CHB:en tulossa operaattorien ylikuormitus ? tahtoo tietää.
[Ehdotus:]
CHB:lä / iin toteutetaisiin C++ STD kirjaston kaltainen tietovarsto systeemi. mm. list, vector, map, set jne. joihin varastoida mitä vain. Esim. omista luokista tehtyjä olioita. Haen siis C++:n template ominaisuutta. Näin oli mahdollista tehdä vaikka oma, yleispätevä sukupuu tietorakenne. esim. "vector3d" luokkasta olisi naurettavan helppo tehdä byte, int, long long long float, ja määluku versiot. :roll:

PS: assemblyssä olen totaalinen aloittelija, mutta olen kokeillut kutenkin: FASM. paljon koodia pienestä. Ja assemblyhän on kovasana. ;)
-On selkeästi impulsiivinen koodaaja joka...
ohjelmoi C++:lla rekursiivisesti instantioidun templaten, jonka jokainen instantiaatio instantioi sekundäärisen singleton-template-luokan, jonka jokainen instanssi käynistää säikeen tulostakseen 'jea'.

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Ruuttu » Mon Jun 30, 2008 1:00 pm

Offtopic: Tsori Dibalo, mutta CoolBasic tarjosi minulle ensimmäisen kosketukseni ohjelmointiin, enkä koskaan luovu siitä, oli ChB miten nopea tahansa.

No joo, jos CoolBasicin uusista versioista ei tule minkäänlaista uutta tietoa tai demoa vuoden kuluessa, lähden etsiskelemään muita (helppoja) ohjelmointikieliä...
Kenties sitten siirryn ChB:n maailmaan.

User avatar
temu92
Web Developer
Web Developer
Posts: 1226
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:56 pm
Location: Gamindustri
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by temu92 » Mon Jun 30, 2008 8:45 pm

On nyt tullu testailtuu vähän paremmin tätä. Seuraavia asioita voisi lisätä/parantaa/korjata:

Manual:
  • Kirjoitusvirhe Screen oliossa -> ScreenClor
  • Ei ollenkaan mainintaa Mouse oliossa Mouse.X() ja Mouse.Y() funktoista joilla saa hiiren koordinaatit selville
  • Screen Olion selityksessä lukee Sceen (kirjoitusvirhe siis)
  • Ja muitakin virheitä joita nyt en satu muistamaan
IDE/kääntäjä:
  • IDE joissain avainsanoissa kirjaimia isontamatta (capscaps) jolloin kääntäjä murahtaa, ja sitten itse turhautuu kun yrittää etsiä olematonta virhettä. Oiskos mahdollista saada kääntäjään non-casesensitive tarkistus sit, eiks jeah? Tähänmennessä typottavat harmaita hiuksia aiheuttaneet keywordit ovat ainakin: As ja If
Oliot ja luokat:
  • Ehdottomasti joku socket olio pitää olla jolla tehdään nettipelit
  • Image luokalle width ja height funktiot joilla saadaan kuvan senhetkinen leveys. Siellähän nääs sattuu olemaan se DefaulSize funktio jolla sen kuvan leveyttä voi vaihtaa eikä silloin kuva enää olekaan oikean (GetRealWidth/GetRealHeight) levyinen/korkea
  • Imagelle joku antialiasing juttu et kun kuvaa skaalaa niin ei se kuva sitten näyttäisi palikkapuurolta
  • Eipä taida olla myöskään ikkunan otsikon vaihtoa. Gief meh some?
  • Myös mahdollisuus soittaa äänet suoraan ilman lataamista. Ei ole mukavaa että koneen muisti (vaikka sitä nykyään paljon onkin) täyttyisi esim. muutamasta 5-6 megan musiikkitiedostosta.
  • Osoittimet. Ilman niitä on mahdotonta tehdä linkitettyä listoja, joita ilman on taas mahdotonta tehdä pelejä. Tai mahdollisesti vastaavainlaiset kuin Typet Coolbasicissa pitää kuitenkin saada.
  • Mahdollisesti myös C++:sta tutut Structit?
  • Gief mahdollisuus ladata fontit muualtakin kun vaan jostain Wintoosan fonttikansiosta.
Keep up the good work kuitenkin! :lol: Toivottavasti Myrskyntuoja parantaa suuren osan näistä virheistä :)

Edit: Testailin nyt myös exen kuvakkeen vaihtoa. Eipä onnistunu :P ByteCoder valitti jostain corrupted exestä
Vaihdoin kuvakkeen tietty tällein: UPX Unpack -> ResHack -> UPX Pack -> Testaus (http://www.coolbasic.com/oldforums/inde ... topic=4684)

Ruuttu: Jos aiot edetä ohjelmointialalla niin sinun on pakko vaihtaa jossain vaiheessa alemman tason kieleen kuten vaikka C# tai C++. C++:n opettelua helpottaa jos osaa PHP:ta. Tietty sitten ChB voi olla kanssa varteenotettava vaihtoehto kunhan siitä aikanaan ilmestyy kunnon Stable versio.

User avatar
Nemesis
Member
Posts: 51
Joined: Sat May 17, 2008 1:54 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Nemesis » Wed Jul 02, 2008 6:48 pm

Olen tekemässä Button-luokkaa ChaosBasiciin. Pähkäilin pitkään sen kanssa, miten saan tarkistettua, onko hiiri napin päällä. Ongelmien aiheuttaja olikin seuraavanlainen bugi, vai onko se ominaisuus?

Seuraava ei toimi (käyttäytyy, kuten hiiri olisi aina napin päällä).

Code: Select all

Function MouseOver()
	Return Mouse.X() > x And Mouse.X() < x + w And Mouse.Y() > y And Mouse.Y() < y + h
EndFunction
Kun laitan sulut tähän tapaan:

Code: Select all

Function MouseOver()
	Return Mouse.X() > (x) And Mouse.X() < (x + w) And Mouse.Y() > (y) And Mouse.Y() < (y + h)
EndFunction
Homma toimii. Myös pelkkien muuttujien ympärille pitää laittaa sulut. Kun muuttujien tilalle asetetaan tavalliset luvut, funktio toimii taas ilman sulkuja.
EDIT:

Kaipailisin myös jonkinlaisia merkkijonofunktioita (CB:ssa Len, TextWidth), jotta napin leveyden voisi laskea automaattisesti. Saisiko niitä johonkin hotfixiin? Ne eivät luultavasti ole kovin vaikeita. Myös tyyppimuunnosfunktiot olisivat tarpeellisia (jouduin toteuttamaan Int-funktion Dll-tiedostolla.)

EDIT2:
Seuraava koodi tuottaa virheilmoitukset 5 (Invalid parameter list.) ja 4 (Syntax error.). Kun parametrien ympärille asettaa sulut, koodi toimii.

Code: Select all

Screen.Text(x + 5, y + h/2 - 6, text)
[/edit]
Asian tuntian oikein kirjoitus ohjeet:
-Älä tee yhdys sana virheitä.
-Vältä lyhenteitä mahd. muk.
-Yksi sanaiset lauseet? Unohda.

User avatar
Jare
Devoted Member
Posts: 867
Joined: Mon Aug 27, 2007 10:18 pm
Location: Pori
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Jare » Thu Jul 03, 2008 12:33 am

Tässä on tyyppimuunnosfunktiot:

Code: Select all

Function cInt(Var value As Integer) As Integer
    Return value
EndFunction

Function cFloat(Var value As Float) As Float
    Return value
EndFunction

Function cString(Var value As String) As String
    Return value
EndFunction
Tämä on varsin tökerön näköinen purkkaratkaisu, mutta toimii. Ideahan on pelkästään siinä, että ChB suorittaa muunnoksen automaattisesti, kun se tietää, missä muodossa parametrin kuuluu olla. C-kirjain funktioiden alussa tulee sanasta "Convert".

Dibalo-nonlog

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo-nonlog » Thu Jul 03, 2008 1:17 am

Örrr... Dokumentaation puutteesta johtuen nämä eivät taida olla tuttuja komentoja:

Code: Select all

Integer::ToFloat()
Float::ToInteger() tai Float::ToInt() // en muista
Double - sama kuin float
Integer::ToString()
Float::ToString()
Doule::ToString()

String::ToInt() // tai ToInteger()
String::ToFloat()
Sori... Dokumentaatio puuttuu... :oops:

Dibalo-nonlog

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo-nonlog » Thu Jul 03, 2008 1:21 am

Ja käyttö tietenkin:

Code: Select all

Var s As String = "45.266"
Var f = s.ToFloat()
Syy miksi tuo MouseOver ei toimi, johtunee kääntäjän bugista operaattorien prioriteettien kanssa. Sulut muuttavat operaattorien suoritusjärjestystä ja näin saavat oikean tuloksen aikaan. Tämä korjataan StormBringerissä, joka tulee vuonna nakki (kiitos armeijan). Yritän kuitenkin työstää sitä nyt vielä kuumeisesti niin paljon kuin ehdin. :)

User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo » Sun Jul 06, 2008 9:33 pm

Yogh!!

Viimeiset kuuluisat sanani ennen inttiä: Kaaos jää nyt tauolle, mutta uusi tuleminen tapahtuu vielä! Ajankohdasta en osaa sanoa, todennäköisesti vierähtää vielä aika tovi (tj 362), mutta ei kannata luovuttaa! Kyllä se odotus palkitaan! 8-) Kiitos.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Zero » Sun Jul 06, 2008 9:49 pm

Have fun.
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
Ruuttu
Devoted Member
Posts: 687
Joined: Thu Aug 30, 2007 5:11 pm
Location: Finland, Sipoo

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Ruuttu » Mon Jul 07, 2008 9:25 am

Ou nou! Eikä! Dibalo poistuu keskuudestamme!
No, Zerolla on nyt hyvin aikaa kehitellä CoolBasicia ilman stressaavaa kilpailua. ;)

User avatar
Zero
Lead Developer
Lead Developer
Posts: 725
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:30 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Zero » Mon Jul 07, 2008 10:29 am

Stressaavaa kilpailua?

Minä työstän CoolBasicia aivan omassa rauhallisessa tahdissani (töissä kun käyn, kesälomaa ei ole). Henkilökohtaisesti minulla ei ole mitään ChaosBasicia vastaan, enkä varsinkaan yritä "kilpailla" siitä kumpi nyt on parempi. Pirun hieno projekti tämä on, itse asiassa. Keep up the good work!

Aika ironista kyllä: Minä ja Dibalo ollaan aika samanlaisia. Olin saman ikäinen silloin kun CoolBasicin kakkosversio ilmestyi. Sen jälkeen menin armeijaan (ihan kuin Dibalokin), ja arvaa näyttikö se oma koodi sotkuiselta kun palasin takaisin (Dibalolla vissiin ihan sama tilanne edessä). Ja sitten pitäisi lähteä jatko-opiskelemaan tai töihin. Aikaa ei enää olekaan niin paljon, ja sitä helposti passivoituu.

Noh, eiköhän se Dibalo pääse viimeistään parin viikon päästä jo ensimmäisille lomille ;)
CoolBasic henkilökuntaa
Johtava Suunnittelija
CoolBasic V3, CoolBasic Classic

http://www.coolbasic.com/blog

User avatar
Nemesis
Member
Posts: 51
Joined: Sat May 17, 2008 1:54 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Nemesis » Fri Jul 11, 2008 4:09 pm

Ensimmäinen CB-foorumeilla julkaistu ChaosBasic-peli!

Ruohonleikkuri

Leikkaa joka kentästä kaikki ruoho. Ruohonleikkuria liikutetaan nuolinäppäimillä. Samaa kohtaa ei saa leikata kahteen kertaan. Pelissä on kymmenen kenttää.

http://w13.easy-share.com/1700880785.html
Last edited by Nemesis on Fri Jul 11, 2008 7:24 pm, edited 1 time in total.
Asian tuntian oikein kirjoitus ohjeet:
-Älä tee yhdys sana virheitä.
-Vältä lyhenteitä mahd. muk.
-Yksi sanaiset lauseet? Unohda.

User avatar
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by tuhoojabotti » Fri Jul 11, 2008 6:02 pm

Nemesis wrote:Ensimmäinen ChaosBasic-peli!...
valitan mutta puhut potaskaa... :D ensimmäiset chb peli on jo tehty tämä on kyllä niistä paras ja varmaan ainoa graafinen...
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”

Post Reply