ChaosBasic - KEHITTÄJIÄ HAKUSESSA!! (sivu 9)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Mr_Noob
Newcomer
Posts: 30
Joined: Tue Aug 28, 2007 1:05 pm
Location: koti
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Mr_Noob »

Harmi vaan etten pysty testaamaan tuota kun se hemmetin Framework 3.5 ei mahdu kovalevylle. :evil:
programmer of DSG wrote:
EDIT:

aika hauska peli, vähän tylsä

Sami The great(guest)

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Sami The great(guest) »

Onko muuten näin, että kaaos ei pysty piirtämään kuvia jotka eivät ole 2^ muotoa kuten 32x32 ja 512x512. Mietin vain, kun eikös kaaos käytä näytönohjainta kuvien piirtoon ja itselle tuli sama asia esille, kun aloin latailemaan kuvia Irrlichtin kanssa ja sehän käyttää kanssa näyttistä piirrossa.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by valscion »

Sami The great(guest) wrote:Onko muuten näin, että kaaos ei pysty piirtämään kuvia jotka eivät ole 2^ muotoa kuten 32x32 ja 512x512. Mietin vain, kun eikös kaaos käytä näytönohjainta kuvien piirtoon ja itselle tuli sama asia esille, kun aloin latailemaan kuvia Irrlichtin kanssa ja sehän käyttää kanssa näyttistä piirrossa.
Kyllä se ainakin uudemmilla näyttiksillä toimii. Ittelläni ei tule ongelmia kun lataan jotain random-kuvia, joiden leveydet/korkeudet eivät ole kahden potensseja.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
MAVmaggot
Advanced Member
Posts: 468
Joined: Fri Aug 31, 2007 10:18 pm
Location: bitspace

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by MAVmaggot »

tyylikäs editori! :D editoin kun testailen lisää
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo »

0.1.0.2 HOTFIX ILMESTYNYT!!
Lataa (Pura exe ChaosBasic-kansioon ja korvaa entiset tiedostot.)

Korjattu seuraavat asiat:
  • Runtimen kaatuminen, jos funktio palauttaa arvon.
  • Editori odottaa nyt niin kauan kunnes runtime on sammunut (Compile&Run).
  • Ulkoiset sulut eivät enää aiheuta kaatumista kääntäjässä.
  • Avainsanojen korjailua.
  • Lisätty komentorivikääntäjä, joka toimii seuraavalla tavalla: Cmdtool.exe _kooditiedoston_polku_ilman_välejä_ _exe_tiedoston_polku_ilman_välejä_
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Alodnal
Newcomer
Posts: 6
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:42 pm
Location: Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Alodnal »

Joo no nyt pääsen minäkin kokeileen :D
Toimii toi command-line compiler.
Nemesis
Member
Posts: 51
Joined: Sat May 17, 2008 1:54 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Nemesis »

Wow! Kiitettävän nopeasti korjautuivat nuo bugit. Yhden bugin vielä löysin: Screen.Box-funktio ei toimi. Se ei piirrä ruudulle mitään. Esimerkissä ilmestyy pelkästään musta ruutu:

Code: Select all

Repeat
	Screen.Box(0,0,500,500)
	Screen.Draw()
Forever
Tietenkin Quad korvaa tuon, mutta helpompihan tuo Box on...
Asian tuntian oikein kirjoitus ohjeet:
-Älä tee yhdys sana virheitä.
-Vältä lyhenteitä mahd. muk.
-Yksi sanaiset lauseet? Unohda.
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo »

20 sek meni... Korjattu. :lol:
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by valscion »

Dibalo wrote:20 sek meni... Korjattu. :lol:
Oiskos siitä mitenkään mahollista saada päivitystä?
EDIT:

Ja oiskos mahollista saada mahdollisuus muuttaa ohjelman taustaväriä joksikin muuksi kuin mustaksi?

EDIT:

Edit #2: Pitää viilata pilkkua, mutta jos oot manuaalin footeriks kirjoittanut

© 2007 ChaosBasic | Matti Lankinen, Vili Lehtinen. Valid CSS & XHTML
niin odottaisin että se oikeasti olisikin validia CSSää ja XHTMLää. Sitä se ei kumminkaan ole![/edit]
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
Nemesis
Member
Posts: 51
Joined: Sat May 17, 2008 1:54 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Nemesis »

OonSuomesta wrote:
EDIT:

Ja oiskos mahollista saada mahdollisuus muuttaa ohjelman taustaväriä joksikin muuksi kuin mustaksi?

Code: Select all

Repeat
	Screen.Color 255,0,0
	Screen.Quad 0,0, Screen.Width(),0, Screen.Width(),Screen.Height(), 0, Screen.Width()
	Screen.Draw()
Forever
Quad siis käytössä, koska tuo Box ei toimi.
Asian tuntian oikein kirjoitus ohjeet:
-Älä tee yhdys sana virheitä.
-Vältä lyhenteitä mahd. muk.
-Yksi sanaiset lauseet? Unohda.
User avatar
valscion
Moderator
Moderator
Posts: 1599
Joined: Thu Dec 06, 2007 7:46 pm
Location: Espoo
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by valscion »

Nemesis wrote:
OonSuomesta wrote:
EDIT:

Ja oiskos mahollista saada mahdollisuus muuttaa ohjelman taustaväriä joksikin muuksi kuin mustaksi?

Code: Select all

Repeat
	Screen.Color 255,0,0
	Screen.Quad 0,0, Screen.Width(),0, Screen.Width(),Screen.Height(), 0, Screen.Width()
	Screen.Draw()
Forever
Quad siis käytössä, koska tuo Box ei toimi.
Tiedän kyllä tuon, mutta haen jotain sellaista joka ei ole purkkaratkaisu. Jotain samanlaista kuin CB:ssä ClsColor.
cbEnchanted, uudelleenkirjoitettu runtime. Uusin versio: 0.4.1 — Nyt myös sorsat GitHubissa!
NetMatch - se kunnon nettimättö-deathmatch! Avoimella lähdekoodilla varustettu
vesalaakso.com
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by anttipanda »

Mr_Noob wrote:Harmi vaan etten pysty testaamaan tuota kun se hemmetin Framework 3.5 ei mahdu kovalevylle. :evil:
Puhdista kovalevy ja kokeile uudestaan - kunnon puhdistuksella saattaa irrota jopa giga tai pari tilaa. Tai osta uusi isompi kovo. .NET ei vie kuitenkaan kovin montaa kymmentä/sataa megaa tilaa, ja jokaisessa windows-koneessa pitää olla pari gigaa ainakin vapaana että kaikki toimii jouhevasti.
OoO
Pate5
Artist
Artist
Posts: 551
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:53 pm
Location: Vantaa

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Pate5 »

Leikin vähän tuolla esimerkkikoodilla.
Yritin saada sen toimimaan sillä tavalla, että ylänuolta painettaessa kaikki lehmät poistuvat. Jostain syystä kun painan ylänuolta, niin ohjelma tilttaa.
Enkö vain osaa, vai onko ChaosBasicissa bugi?

Code: Select all

Class Cow

	// yksityiset jäsenmuuttujat
	Private Var mRotation As Float
	Private Var mPosition[2,2] As Float	// 0 = sijainti, 1 = nopeus
	Private Var mImage As Image
	
	// rakentajafunktio
	// tätä kutsutaan VAIN KERRAN, heti olion luonnin jälkeen
	// kutsu on automaattinen, eikä sitä voi suorittaa käsin
	Constructor
		mImage = New Image
		mImage.Load "../media/cow.png"
		mPosition[0,0] = Randomf(0,Screen.Width())	// x-koordinaatti
		mPosition[0,1] = Randomf(0,Screen.Height())	// y-koordinaatti
		mPosition[1,0] = Randomf(-300,300)			// 0-300 pikseliä sekunnissa
		mPosition[1,1] = Randomf(-300,300)			// 0-300 pikseliä sekunnissa
		mRotation = Randomf(0,360)
	EndConstructor

	// tämä on yksityinen funktiokutsu (tätä ei voi kutsua kuin luokan
	// omien funktioiden sisältä)
	Private Function UpdatePosition() As Void
		For i = 0 To 1
			mPosition[0,i] += mPosition[1,i] * Screen.GetFrameTime()
		Next
		
		If mPosition[0,0] <= 0 Or mPosition[0,0] >= Screen.Width() Then mPosition[1,0] = -mPosition[1,0]
		If mPosition[0,1] <= 0 Or mPosition[0,1] >= Screen.Height() Then mPosition[1,1] = -mPosition[1,1]
	EndFunction
	
	// toinen yksityinen funktio
	Private Function UpdateRotation() As Void
		mRotation += 90 * Screen.GetFrameTime()
	EndFunction
	
	// julkinen funktio (Public-sanan voisi jättää edestä pois, tulos olisi sama)
	Public Function Update() As Void
		This.UpdatePosition				// kokeile jättää "This." pois edestä, tulos on sama ;)
		This.UpdateRotation
		mImage.DrawRotated mPosition[0,0], mPosition[0,1], mRotation
	EndFunction
	
EndClass



// Skaalautuva lehmä: periytetään Cow-luokasta
// erikoisuutena "sykkivä" ulkoasu
Class ScalingCow Inherits Cow

	// skaalausmuuttuja
	Private Var mScale As Float
	Private Var mScaleSpeed As Float
	
	// oletusmuodostin
	Constructor
		mScale = Randomf( 0.7, 1.3 )
		mScaleSpeed = Randomf(-1,1)
	EndConstructor
	
	// ylikirjoitetaan Update-metodi
	// huom!! Overrided on pakollinen!!
	Public Overrided Function Update() As Void
	
		// päivitetään skaalaus ensiksi
		mScale += mScaleSpeed * Screen.GetFrameTime()
		If mScale < 0.7 Or mScale > 1.3 Then mScaleSpeed = -mScaleSpeed
		
		// kutsutaan nyt isäluokan funktiota (piirretään lehmä)
		This.UpdatePosition
		This.UpdateRotation
		mImage.DrawRotated mPosition[0,0], mPosition[0,1], mRotation, mScale, mScale
		
	EndFunction

EndClass



// tällä luokalla saadaan säädettyä läpinäkyvyyttä
Class OpacityObject

	Private Var mOpacity As Float
	Private Var mOpacitySpeed As Float
	
	Function SetOpacitySpeed(Var speed As Float) As Void
		mOpacitySpeed = speed
	EndFunction
	Function SetOpacity(Var op As Float) As Void
		mOpacity = op	
	EndFunction
	Function GetOpacity() As Float
		Return mOpacity
	EndFunction
EndClass



// Läinäkyvä lehmä: demostroi moniperintää!
Class OpacityCow Inherits Cow, OpacityObject
	
	// muodostin
	Constructor
		SetOpacity( Randomf(0,1) )
		SetOpacitySpeed( Randomf(-1,1) )
	EndConstructor
	
	// ylikirjoitaan päivitys
	Overrided Function Update() As Void
	
		// päivitetään läpinäkyvyys ensiksi
		mOpacity += mOpacitySpeed * Screen.GetFrameTime()
		If mOpacity < 0 Or mOpacity > 1 Then mOpacitySpeed = -mOpacitySpeed
		mImage.SetOpacity( mOpacity )
		
		// kutsutaan nyt isäluokan funktiota (piirretään lehmä)
		This.UpdatePosition
		This.UpdateRotation
		mImage.DrawRotated mPosition[0,0], mPosition[0,1], mRotation
		
	EndFunction
EndClass





// uups! poista kommentti niin tapahtuu kauheita.. :/
//_cow.UpdatePosition

Repeat

	// lisätään uusi lehmä aina kun SPACEa klikataan
	If Key.Hit(KEY_SPACE) Then
		Var _cow As Cow
		// luodaan uusi lehmä
		If Random(0,100) < 50 Then 
			_cow = New OpacityCow
		Else
			_cow = New ScalingCow
		EndIf
		
		// lisätään se listaan!
		Push _cow
	EndIf
	
	// käydään lista läpi!
	Foreach _c In Cow
		_c.Update()
	Next
	
	If Key.Hit(KEY_UP) Then
		Foreach _c In Cow
			Pop _c
		Next
	EndIf
	
	// fps
	Screen.Text 0,0,Screen.FPS()
	
Screen.Draw
Forever
CoolBasic henkilökuntaa
Graafikko
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo »

0.1.0.3 HOTFIX ILMESTYNYT!!
Lataa (Pura exe ChaosBasic-kansioon ja korvaa entiset tiedostot.)

Korjattu seuraavat asiat:
  • Screen.Box -bugi poissa.
  • Function Screen.ClsColor(Var r, Var g, Var b) As Void
  • Korjattu paha bugi, joka aiheutti dynaamisten objektien smartpointer-järjestelmän sekaantumista.
  • Pop-bugi poistettu.
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by MaGetzUb »

Onkos noi hotfixit sellaasia et kun sen nyt lataa niin sitte ei tartte nuita aijempia ladata? :?:
EDIT:

Niin ja toimiihan tämä moitteita vistalla?

Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dande »

Saadaanko mahdollisesti seuraavaan versioon staattiset jäsenmuuttujat ja staattiset funktiot?

Täytyy kyllä myöntää, että versiokehitys on nyt veriosta 0.1.01 versioon 0.1.03 ollut varsin nopeata :D

Programmer of DSG: vanhoissa ChaosEditorin screenshoteissa näkyy Vista, joten luulen että koko ChaosBasic on kehitetty Vistalla, joten 32-bittisellä pitäisi varmaankin toimia moitteetta. 64-bit versiosta en osaa sanoa (olisihan se tuossa toisessa huoneessa olevassa koneessa, jota en ole kuukauteen käyttänyt. Pitäisi varmaan testata), paitsi että jollakin taisi aiemmin tässä ketjussa olla jotain ongelmia sen kanssa. Ja hotfixien koot ovat sitä puolta megaa, kun taas alkuperäinen paketti 2 megaa, joten luultavasti pitää alkuperäinen+hotfixit ladata
User avatar
Dibalo
Advanced Member
Posts: 298
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:12 pm
Location: Espoo, Finland
Contact:

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dibalo »

Kyllä tämä ihan XP:llä on kehitetty. ;)
The darkest spells can be found from
http://tunkkaus.blogspot.fi
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dande »

Mutta ilmeisesti testattu ainakin myös Vistalla (no kukapa sitä Vista oikeasti käyttää jos XP:kin on ;) )
Kuinkas ne staattiset jäsenmuuttujat ja -funktiot?
EDIT:

Löysin yhden bugin (vai teenkä sen vain väärin): Jos funktiolle yrittää välittää objektia parametrina, niin ChaosRun kaatuu. Ongelma toistuu esim. tässä koodissa

Code: Select all

Global Var y=0

Class CTest
	Constructor
		Screen.Text 0,y,"CTest Constructor"
		y+=10
	EndConstructor
EndClass

Function Test(Var t As CTest) As Void
	Screen.Text 0,y,"Test-funktio"
	y+=10
EndFunction

Var t As CTest = New CTest

Screen.Draw()
Key.Wait()

Test(t)

Screen.Draw()
Key.Wait()
Törmäsin tähän tehdessäni Camera- ja Sprite-luokkia[/edit]
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by MaGetzUb »

Siis latasin tuon alootus paketin, mutta pitääkö sitten kaikki hotfixit ladata järjestyksessä?
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Dande
Active Member
Posts: 193
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:30 pm

Re: ChaosBasic 0.1.0.1 (Sledgehammer)

Post by Dande »

programmer of DSG wrote:Siis latasin tuon alootus paketin, mutta pitääkö sitten kaikki hotfixit ladata järjestyksessä?
Kyllä. Tai periaatteessa uusin riittää, jos haluat päivittää vain Compiler.dll:n, mutta jos haluat itse editoristakin bugeja pois, niin sitten pitää päivittää järjestyksessä molemmat. (0.2 tulee päivityksiä sekä editoriin, että dll:n, plus cmdTool-ohjelma, ja 0.3:ssa tulee pelkkä dll-päivitys)
Post Reply