millä helpointa

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Post Reply
millä helpointa?

millä helpointa

Post by millä helpointa? »

Eli millä ohjelmalla/ohjelmointikielellä on helpointa tehä merkkigrafiikalla varustettu peli?
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: millä helpointa

Post by Koodiapina »

Millä vaan on helppo, koska ei tarvita osata grafiikkaa tai muita erikoishärpäkkeitä. Jos rupee C++:lla vääntämään, niin tarvis tosin ottaa SDL siihen kaveriks, kun siitä löytyy näppäimistön käsittely ja muuta hyödyllistä. Toisaalta C++:ssa on kaikenlaista heti osoittimista symboolisiin vakioihin, että jos olet aloittelija niin suosittelisin BASIC:ia. Tai no voihan sitä hypätä suoraan C/C++/Java kieliin, onhan näitä über oppaita olemassa. Jos ei ihan heti osaa lähteä liikkeelle, kannattaa katsoa tunnettujen roguelikejen lähdekoodeja, esim. NetHackin (C kieli) löytyy täältä.

Ohjelmointiputkasta löytyisi kyllä opas Qbasicille, mutta opas on kehno kuten myös koko kieli. Perustelen väitettäni oppaan tasosta siinä, että siinä ei opeteta tärkeimpiä asioita kuten esim. sattuman varaisen tunnelin tekoa, miten voidaan varastoida monipuolisempia tietoa tileille. Toisaalta, pitäähän sitä jotain itsekkin tehdä, mutta nuo oppaan asiat nyt osaisi itsekkin, ja kaikenlisäksi ne ovat aika vajaita. Esim. jokainen tile on kokonaisluku taulukon solu, joten sille voi antaa vain yhden arvon, joka on luku. Sitten pitäis tehdä kymmenen muuta taulukkoa, joissa kaikissa olisi arvo. Onhan tyyppejä hieman monimutkaisempi käsitellä, mutta juuri siihen hän olisi voinut olla opastus. Mielestäni on parempi tehdä yksi tyyppikokelma kuin kymmenen taulukkoa, mutta se on tietenkin makuasia.
User avatar
kaneli2000
Guru
Posts: 1059
Joined: Mon Mar 17, 2008 2:40 pm
Location: Lempäälä

Re: millä helpointa

Post by kaneli2000 »

3D Game Maker on k u u l e m m a hyvä, itse en ole testannut. Toinen on FPS Creator, joka löytyykin kaapista muiden ohjelmien ja pelien seassa. Kumpikaan ei ole ohjelmointikieli, vaan klikkaa-raahaa-ja-"piirrä"-oma-pelisi -ohjelmia. FPS:ästä sen verran, että jos haluat OIKEASTI tehdä HYVÄN pelin, joudut omaamaan T O D E L L A hyviä grafiikka- ja 3D-mallinnusohjelmia sekä hyvin paljon tietokoneen käyttötaitoa. Lisäksi pelit vievät melkoisesti tilaa, moni-levuiset jopa satoja megoja, joten kannattavampaa olisi tehdä kunnon ohjelmilla. Jos kuitenkin osaa asiansa grafiikan kanssa, nämä ovat ihan käyttökelpoisisa.
I see the rainbow rising
koodaaja
Moderator
Moderator
Posts: 1583
Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti

Re: millä helpointa

Post by koodaaja »

Kyse oli merkkigrafiikasta, joka on kyllä aika harvoin kolmiulotteista, ja tuskin tehtävissä tuonlaisilla ohjelmilla.

Itse kehottaisin ainakin kokeilemaan CB:llä.
atomimalli
Moderator
Moderator
Posts: 227
Joined: Wed Aug 29, 2007 3:55 pm

Re: millä helpointa

Post by atomimalli »

CoolBasicissa on yksi mutka lisää matkassa, pitää asetella merkit ruudukkoon, siihen voi kyllä tehdä ihan helposti piirtofunktion. Hitaus saattaa olla ongelma ja siihen saattaa auttaa kirjainten muuttaminen kuviksi tai maailman muuttaminen kuvaksi.
Tekstigrafiikan käsittely sujuu toki suoremmin ja nopeammin kielissä joissa on aito textmode.
Itse olen aikoinani muuttanut aavesoturin raycasterin renderöinnin tekstirenderöinniksi ja rakensin tekstipelin siihen päälle. Se ei kuitenkaan voittanut tekstipelikilpailua hitauden takia, joillakin fps oli laskenut jopa kolmeen. Sittemmin on tullut mieleen muuttaa teksti kuvaksi ja saada siitä paljon nopeamman mutta se oli jo myöhäistä lähdekoodin kadottua :( (itse raycastaus on jo hidasta mutta minä vielä muutin fontin paljon pienemmäksi jotta saisi paremman tuloksen, joka hidastutti vielä enemmän.)
Minulla oli suunnitelmissa aloittaa tällä vikolla parin päivän pikatekstipeliprojekti mutta en ole vielä ehtinyt edes julkaisemaan aiemman viikon projektia...

Ps. Koko ruudun täyttäminen kirjaimilla yksitellen CoolBasicissa saattaa laskea päivitysnopeuden ehkä neljännekseen normaalista tjsp.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: millä helpointa

Post by Awaclus »

Kolmiulotteisuus tikku-ukoissa on täysin mahdollista, miksei siis merkkigrafiikoissakin?
Joskin FPS Maker on aika hankala käyttää muutenkin ja 3D Game Makerista en tiedä, ja ainahan voit luoda png-tiedoston jossa on mustalla tai vaikka neonvihreällä merkki o, _ tai O.
Post Reply