Page 1 of 1

ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 10:46 am
by Dibalo
Moro!

Moni on varmasti ihmetellyt, miksi Kaaoksen uusi versio valmistuu näin tuskaisen hitaasti. Itse olen maininnut syyksi laiskuuden - tämä ei kuitenkaan pidä täysin paikkaansa, sillä olen kehittänyt Kaaoksen ominaisuuksia tuleviin versioihin. Kiinnostuin 3D:stä kunnolla noin pari kuukautta sitten ja päätin heti, että sellainen on ChaosBasiciinkin saatava. Valitettavasti 3D-moottorin integroiminen tulkkiin on yhtä tuskaa ja kasvattaa .EXE:n kokoa huimasti. Tämän vuoksi jouduin tyytymään kompromissiratkaisuun ja tein 3D-moottorista wrapattavan, kiitos toimivan DLL-tuen. :mrgreen: Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, jokainen voi wrapata oman haluamansa 3D-moottorin Kaaokseen kiinni, jos vain taidot piisaavat. Itse olen Ogre:n suuri ystävä, ja siksi olenkin tehnyt testejä kyseisellä enginellä.

Testitulokset ovat olleet lupaavia: olen saanut 3D-maailman pyörimään suhteellisen korkeilla FPS-lukemilla, ja vieläpä varsin näteillä grafiikoilla. ;) Ja jotta saisitte hieman silmänkarkkia, tässäpä screenshotti aikaansaannoksistani:
Image

Koodi samaan tuotokseen:

Code: Select all

// ogre grass demo with ChaosBasic 0.4.0.1
// Matti Lankinen

Include "OgreWrapper.chb"

Screen.Set 800,600,32
// rendersystemin valinta
Screen.Use RS_OGRE


// ladataan malli
Var head As Mesh = New Mesh
head.Load "media/OgreHead.mesh"
head.SetMaterial "media/materials/BumpMapping.mat"
// nostetaan hieman, että ei ole lattian keskellä
head.Translate 0,200,0

// luodaan lattia
Var floor As Floor = New Floor
floor.SetSize 5000,5000
floor.SetPosition 0,0,0
// näin helposti luodaan hieman ruohoa
// tekstuurin nimi, density (0-1) 0 = hyvin harva 1 = hyvin tiheä
floor.SetGrassLayer "media/example_grass.tga", 0.4

// skybox
// kyllä: jopa zipeistä voi ladata!
OgreWrapper.SetSkybox "media/space_sky.zip"

// lopuksi valo
Var l As Light = New Light
l.SetPosition 300,300,0
l.SetColor 238,188,17
l.SetRange 2500

// kameran movement
OgreWrapper.SetDefaultFPSCameraMovement OGRE_WASD


// päivitetään
Repeat
	// 3D-objektit osaavat päivittää itse itsensä! :)
Screen.Draw
Forever
Vaikka lopputulokset ovat hienoja: aloitteijat älkää pelästykö! Koodi tämän lopputuloksen takana on hyvin yksinkertaista, joten toivottavasti tälläisiä tuotoksia saadaan myöhemmin rutkasti lisää. :P Valitettavasti testit ovat vasta aivan alkumetreillä, eikä minulla ole aikaa suorittaa niitä tarpeeksi. Tämän vuoksi te astutte kuvaan: ne joilla olisi halukkuutta toimia beta-testaajina, pistäkää privaviestiä. Näin voimme nopeuttaa tulevaa julkaisua rutkasti. Ehkäpä jo tasan vuoden päästä tämäkin hienous saadaan jokaisen yhteisön jäsenen käyttöön. :mrgreen:

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 1:23 pm
by anttipanda
Hyvältä näyttää :) Aika erikoistuneita luokkia sisäänrakennettuna kun ruohonkin saa valmiiksi ;) Muttei se haittaa kunhan peli tulee sitten sitä nopeammin valmiiksi.

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 1:27 pm
by guest
Ei kai tämä liity mitenkään aprillipäivään? ;)

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 1:29 pm
by anttipanda
Ai se on nyt :D No toivottavasti ei... Ilkeää pilaa dibalo ;)

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 5:12 pm
by Koodiapina
Arvasin ennekuin avasin tämän aiheen, että Pettiksen edellisen vuoden aprillipila olisi kierrätyksessä.

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 5:28 pm
by Drath
Dibalo antoi minun testata tätä jo etukäteen, koska teen sitä manuaalinteko-ohjelmaa. En hirveästi perusta näistä basic-kielistä tai grafiikkajutuista, mutta kyllä tuolla ChB:lla saa äkkiä ainakin pienen testipelin pystyyn, vaikka esimerkkipelini ei ole läheskään yhtä hieno kuin dibalon esimerkkikoodi. Näyttäisi tuolla ChB:lla tällä hetkellä onnistuvan ainakin primitiivit, tekstuurit ja tiedostosta ladattavat 3d-modelit. Varmaan onnistuu vaikka mitä muutakin mutta en jaksanut lähteä testailemaan sen enempää.

Image

Kuvassa on apinanpää, joka on suoraan ryöstetty blenderistä, panoksia joita pelaaja ampuu eteenpäin sekä hylsyjä joita lentää kun pelaaja ampuu. Kamera seuraa hahmoa ja kenttä on tehty vähän coolbasicin tapaan tilesettinä. En jaksanut kuitenkaan lähteä törmäyksentunnistusta lisäämään kun ChB:ssa ei vielä ole suoraa tukea sille vaan se pitäisi itse tehdä. Tästä syystä panokset menevät seinien läpi.

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 5:32 pm
by Dibalo
Drath wrote:Kuvassa on apinanpää, joka on suoraan ryöstetty blenderistä, panoksia joita pelaaja ampuu eteenpäin sekä hylsyjä joita lentää kun pelaaja ampuu.
Teit kai hylsyt partikkeleilla?

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 5:41 pm
by Drath
Dibalo wrote:
Drath wrote:Kuvassa on apinanpää, joka on suoraan ryöstetty blenderistä, panoksia joita pelaaja ampuu eteenpäin sekä hylsyjä joita lentää kun pelaaja ampuu.
Teit kai hylsyt partikkeleilla?
En. En pahemmin etsinyt että löytyykö mitään valmista partikkelisysteemiä. Hylsyjä pyöritellään kaikkien akselien ympäri ja pompautetaan kentän pohjasta kun ne osuvat siihen. Olisiko tuo onnistunut partikkeleilla?

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 6:03 pm
by Dibalo
Joo-o... :D
Olisi vähän helpommin sujunut. Hyvä dokumentaatio.. :mrgreen:

Code: Select all

Var particles As ParticleSystem = New ParticleSystem
// partikkelien tiedot ovat skriptissä
particles.Load "esimerkki_systeemi.particle"

If ampuu Then
    particles.Emit
EndIf
Että semmoista... :P

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 6:18 pm
by Myst!c
Tämähän on ihan selvä aprillipila..

Versio oli jossain 0.0.2.~~ paikkeilla vielä 10 päivää sitten ja nyt se on jo 0.4.0.1 :D

Mahtavaahan tuo olisi jos on totta, luulen että drath on juonessa mukana. :D
Enkä ole ainut.

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 6:27 pm
by koodaaja
En halua uskoa tätä minkään sortin valheeksi, ennenkuin Dibalo toisin sanoo O___O

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 6:46 pm
by Batlorder
Joo melkein menin toho aprilli pilaan kunnes tajusin että toi versio on toistepäin 1.4 joka on aprilli päivä.

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Tue Apr 01, 2008 7:21 pm
by Dibalo
Joo-o.. Turhapa tätä enää on pitkittämään, kun ei toimi. Eli aprillipilaahan tämä oli ("aprillia aprillia syö silliä jne.."), valitettavasti liian moni tajusi asian heti. Kiitos Drathille avusta!

Mutta voin sanoa sen että kyllä muutamia privaviestejä tuli, joissa oli ihan asiallisestikin perusteltu, miksi pitäisi beta-testaajaksi päästä.. :P Erityisen tyytyväinen olen siitä, että sain huijattua Anttipandaa oikein kunnolla. :mrgreen:

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Wed Apr 16, 2008 8:58 pm
by kysyvä
mistä chaos basic ohjaöman saa ladattua....

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Wed Apr 16, 2008 9:11 pm
by Koodiapina
Tämä aihe on vain aprillipilaa. Oikea aihe latauslinkkeineen löytyy tästä.

Re: ChaosBasic 0.4.0.1 SneakPeek

Posted: Wed Apr 16, 2008 10:04 pm
by anttipanda
Dibalo wrote:Erityisen tyytyväinen olen siitä, että sain huijattua Anttipandaa oikein kunnolla. :mrgreen:
Öö, aprillia...? Huijasinpas ;) Meniköhän läpi...