Tutoriaaliprojekti

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Mysterius Coder
Active Member
Posts: 133
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:13 pm

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Mysterius Coder »

Matematiikkaa
* peleissä tarvittavaa geometriaa ja trigonometriaa
* vektoreita

Fysiikkaa
* perusmekaniikkaa (liike)
* mahdollisesti dynamiikkaa (törmäykset, kappaleiden muut vuorovaikutukset)
Nämä olisivat mielestäni melko tärkeitä. Kaikkeen muuhun olen löytänyt 'tiedon lähteen' josta oppia. Mutta matematiikka ja fysiikka? eipä ole näkynyt. :| Useasti tullut seinä vastaan projekteissa juuri näiden kahden takia. Auttakaa minua poloista. :cry:
Kyllä minä osaan, mutta kun mieli on tällasen kaaoksen vallassa, niin ei siitä mitään tule.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Pettis »

Mielestäni kannattaa kuitenkin keskittyä näissä oppaissa ohjelmointiin (CB), logiikkaan, fysiikkaan ja matikkaan sekä muihin vastaaviin ohjelmointiaiheisiin. Toki grafiikkaoppaat ovat yhtä tärkeitä, mutta ajattelin organisoida lähinnä ohjelmointiin liittyvää hommaa, kun grafiikan suhteen olen aivan onneton puusilmä.

Tässä pitäisi nyt kehitellä jokin fiksu tapa aloittaa & viedä tämä projekti lävitse. Lisäksi olisi hyvä, jos saisin jostain jonkun tyypin avustamaan tässä.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by mikeful »

Juu. Lupauduin irkin puolella avustaa Pettistä, joten minuunkin voi ottaa yhteyttä tähän liittyvissä asioissa.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Skuller(en jaksanu kirjautuu)

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Skuller(en jaksanu kirjautuu) »

Luulen, että monet hyötyisivät jos joku tekisi "pelimoottori" tutoriaalin, itsekään en oikein osaa tehdä muita kuin purkkaviritelmiä. Minä ainakin olisin todella kiitollinen jos joku sen tekisi.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by SPuntte »

Pettis wrote:Mielestäni kannattaa kuitenkin keskittyä näissä oppaissa ohjelmointiin (CB), logiikkaan, fysiikkaan ja matikkaan sekä muihin vastaaviin ohjelmointiaiheisiin. Toki grafiikkaoppaat ovat yhtä tärkeitä, mutta ajattelin organisoida lähinnä ohjelmointiin liittyvää hommaa, kun grafiikan suhteen olen aivan onneton puusilmä.

Tässä pitäisi nyt kehitellä jokin fiksu tapa aloittaa & viedä tämä projekti lävitse. Lisäksi olisi hyvä, jos saisin jostain jonkun tyypin avustamaan tässä.
Tämä olisi kyllä hyvä saada pikimmeten aluilleen. Täytyisi olla joki paikka, missä tutoriaalien kirjoittajat voisivat ilmoittautua, missä vetäjät voisivat jakaa aiheita tms. Tähän ketjuun tulee väkisin ylimääräisiä "PLZ, tehkää k00daus_tutoriaali!!11"-viestejä, joita ei kyseiseen hommaan kaivata. Täytyisi siis olla jokin puoliavoin/-suljettu paikka, jossa tutoriaalien kirjoittamiseen sitoutuneet voisivat neuvotella.

Mitenkäs olisi projektille oma munpalsta.com-foorumi ja sinne jokin DEV-alue, jonne Pettis voisi lisäillä porukkaa jonkinnäköisen hakemuksen tms. perusteella?
EDIT:

Kannattanee ottaa huomioon, etteivät kaikki - minä mukaanlukien - jaksa roikkua IRCissä ja yleensä koneella 24/7, jos ei siellä ole mitään tekemistä - mahdollisesti tämän lisäksi. Elikkä IRC ei ole ainoa oikea kanava tämän hoitamiseen, ainakaan minun mielestäni. Toki sitä kannattaa käyttää siiden kesken, jotka katsovat sen hyödylliseksi.

CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by mikeful »

SPuntte wrote:Kannattanee ottaa huomioon, etteivät kaikki - minä mukaanlukien - jaksa roikkua IRCissä ja yleensä koneella 24/7, jos ei siellä ole mitään tekemistä - mahdollisesti tämän lisäksi.
Tämä ongelmahan ratkeaa kuin itsestään asennemuutoksella. IRC on toisille sitä, että sinne mennään, siellä jutellaan ja sieltä tullaan pois. Minulle IRC on työkalu, joka on taustalla vaikka en sitä aktiivisesti seuraisikaan. Vaikka IRC on yleensä reaaliaikaista keskustelua, se toimii varsin hienosti myös epäsuoraan kommunikointiin sähköpostin tavoin. Tämä tosin vaatii sen, että IRC-clienttiä pidetään päällä mahdollisimman paljon.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Aavesoturi
Active Member
Posts: 163
Joined: Fri Aug 31, 2007 7:07 pm
Location: Helsinki
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Aavesoturi »

Mielestäni on ei kannata tehdä kokonaista foorumia tälle ja ainakin hakemusten kirjoittelu on turhaa. Jokin topikki missä ihmiset voi ilmoittaa että teen tutoriaalia aiheesta x, jolloin muut voivat välttää päällekkäisyydet. Kukin kuitenkin tekee mistä aiheesta haluaa; ylemmän tahon käskystä työskentely latistaa intoa. Valmiit sitten lähetetään organisaattorille (Pettis) oikolukua varten ja tämän jälkeen laitetaan minne nyt laitetaankaan yleiseen lukuun ja kommentointiin.
User avatar
vilQuri
Active Member
Posts: 239
Joined: Wed Aug 29, 2007 6:25 pm
Location: Turku

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by vilQuri »

Loistava idea :mrgreen: !
Mielestäni kannattasia tehä just semmonen ali-foorumi näille tutoille
itse toivoisin kunnon blender tuton ja olisi kiva saada joku netti-pelin toteuttamis tuto, tiedän sen valtzun tuton mutta se käsittelee vain niitä käskyjä ei sitä miten muu osuus pelistä pitäisi toteuttaa niinkuin NetMatch :P
User avatar
Misthema
Advanced Member
Posts: 312
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:32 pm
Location: Turku, Finland
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Misthema »

vilQuri wrote:Mielestäni kannattasia tehä just semmonen ali-foorumi näille tutoilleP
Itse kannatan myös tuota alifoorumia CB:n foorumeille, kun kerta tutoriaalien aiheetkin pyritään pitämään CB:ssä.

Ja tässä samalla nyt kun vastailen, voisin sellaisen asian ilmoittaa, että voisin tehdä aloittelijoille suunnattuja Step-By-Step -tutoriaaleja ylhäältäpäin kuvatuista räiskintäpeleistä kaikkine herkkuineen. Joskin nyt vaan aikaa ja motivaatiota löytyy. :(
anttipanda
Active Member
Posts: 248
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:23 pm
Location: Oulu

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by anttipanda »

jabanii wrote: Itse olen sitä mieltä, että C++ opasta on turha tehdä, koska sellainen on jo tehty tänne. Itse ainakin luin sen alusta loppuun asti läpi, eikä sitten tullut mitään ymmärtämisongelmia. Lisäksi esim. VC++ 2008:sta on turha tehdä opasta, koska sen käyttäminen on lähes yhtä helppoa, kuin Microsoft Word:n. 2005 -versio ehkä saattoi sekoittaa aloittelioiden pään (kuten minun kauan sitten) Platform SDK:n asennuksilla. Dev-C++:ta en suosittele kenellekkään.
Ei tuo IDE/Kääntäjä -tutoriaalikaan ole huono ajatus. Visual C++:n (tai ihan minkä muun iden vain) käyttö on todellakin helppoa JOS tietää mitä kaikkea pitää tehdä saadakseen ohjelman kääntymään ja linkkautumaan oikein. Jonkinmoinen yleisopas C++-käännösprosessiin ja esimerkiksi Visual C++-projektien tekoon ja muokkaamiseen olisi varmasti paikallaan. Kyllä niitäkin varmasti löytyy netistä, mutta kyllä tuosta aiheesta paljon kysellään. Tuossa funetin sivulla olevassa oppaassa keskitytään kieleen, mutta kääntämisestä ja IDEistä ei (juurikaan?) puhuta.
OoO
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Myst!c »

Heiheihei!!!

Ei postauksen postia tässä topicissa reiluun puoleen kuukauteen.. Nyt pettis käärii hihat ja ottaa asian taas kunnolla puheenaiheeksi, niin hyvä idea on ettei saa päästää käsistä.

Jotkut taitavat joilla koodaus pysyy hallussa voisi parit esimerkit tänne pyöräyttää että saadaan projekti vauhtiin...
Every Legend Has A Start!
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Pettis »

Valitettavasti pääsi kova kiire yllättämään ja kestänee näillä näkymin ainakin kuukauden - pari. Kouluhommat ja työt siinä ohella vie aivan liikaa aikaa.

Ehdotankin, että joku toinen ottaa hoitaakseen tämän projektin, mikäli haluatte tätä jatkaa. Minulta ei kertakaikkiaan aikaa taida riittää. Tämä ei ollut tiedossa silloin kun tätä alulle potkin.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Myst!c »

Pettis wrote:Valitettavasti pääsi kova kiire yllättämään ja kestänee näillä näkymin ainakin kuukauden - pari. Kouluhommat ja työt siinä ohella vie aivan liikaa aikaa.

Ehdotankin, että joku toinen ottaa hoitaakseen tämän projektin, mikäli haluatte tätä jatkaa. Minulta ei kertakaikkiaan aikaa taida riittää. Tämä ei ollut tiedossa silloin kun tätä alulle potkin.
Minulla riittäisi aika tämän hoitamiseen tosin taitoni ei riitä varmaan cb tutoriaalien tekemiseen, vaikeampien ohjelmien käytöstä puhumattakaan, jos listaisit tehtäviä mitä tämän hoitamiseksi pitäisi tehdä ja jos sinulle käy että minä hoidan tätä niin ilman muuta voin. :)

Jos joku """""Kokeneempi""""" haluaa ottaa ohjat käsiin niin käy sekin. :)

Tarjouduin vain jos kukaan muu ei halua/kerkeä/viitsi, ongelmana on se että joku saisi tutoriaaleja tehtyä. :P
Every Legend Has A Start!
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Koodiapina »

Mä oon halukas tekemään sivujentekoon liittyviä tutoriaaleja CSS / XHTML / PHP. Voin tulla myös vetää projektia, mutta tuskin pääsen :D Mutta jos pääsisin niin oisin tietysti asiallinen jne. Aikaa löytyy hyvin, kone käytössä ~ 6h / arki ja ~ 13h / viikonloppu jos ei ole mitään erityistä.

EDIT: Ja tietty voisin kirjoittaa myös Coolbasic oppaita (ei tosin typejä / DLL:iä / internetominaisuuksia / 3D:tä), vaikka kieli ei olekkaan kovin lähellä sydäntä :P
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Pettis »

Mikeful aikaisemmin lupautui avustamaan. En tiedä onko hänellä intoa ottaa koko projektia ohjaksiin, mutta ehdotan häntä. Jos Mikeful ei halua, niin pitänee etsiä joku toinen.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Myst!c »

Pettis wrote:Mikeful aikaisemmin lupautui avustamaan. En tiedä onko hänellä intoa ottaa koko projektia ohjaksiin, mutta ehdotan häntä. Jos Mikeful ei halua, niin pitänee etsiä joku toinen.
Myst!c wrote:
Pettis wrote:Valitettavasti pääsi kova kiire yllättämään ja kestänee näillä näkymin ainakin kuukauden - pari. Kouluhommat ja työt siinä ohella vie aivan liikaa aikaa.

Ehdotankin, että joku toinen ottaa hoitaakseen tämän projektin, mikäli haluatte tätä jatkaa. Minulta ei kertakaikkiaan aikaa taida riittää. Tämä ei ollut tiedossa silloin kun tätä alulle potkin.
Minulla riittäisi aika tämän hoitamiseen tosin taitoni ei riitä varmaan cb tutoriaalien tekemiseen, vaikeampien ohjelmien käytöstä puhumattakaan, jos listaisit tehtäviä mitä tämän hoitamiseksi pitäisi tehdä ja jos sinulle käy että minä hoidan tätä niin ilman muuta voin. :)

Jos joku """""Kokeneempi""""" haluaa ottaa ohjat käsiin niin käy sekin. :)

Tarjouduin vain jos kukaan muu ei halua/kerkeä/viitsi, ongelmana on se että joku saisi tutoriaaleja tehtyä. :P
Pyydän mukaan edelleen tuolla jos sitten Mikeful ei kerkeä ruoriin. :)
Every Legend Has A Start!
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Koodiapina »

Perun oman hakemukseni, en voi ottaa noin suurta vastuuta - Lupaan kyllä tehdä sisältöä, esim juuri noita sivujentekooppaita. ...Kyllä Mikeful olisi se paras vaihtoehto, vaikuttaa asialliselta tyypiltä ( Kuten varmaan moni muukin ;) ). ...Ja Mystic; uskomme jo että olisit mielestäsi paras vaihtoehto johtamaan tätä, ei sinun tarvitse montaa kertaa sitä ilmoittaa.. Sitäpaitsi Pettis taisi viestillään ilmaista hienotunteisesti, että meistä ei hommaan olisi... :(
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Myst!c »

Grandi wrote:Perun oman hakemukseni, en voi ottaa noin suurta vastuuta - Lupaan kyllä tehdä sisältöä, esim juuri noita sivujentekooppaita. ...Kyllä Mikeful olisi se paras vaihtoehto, vaikuttaa asialliselta tyypiltä ( Kuten varmaan moni muukin ;) ). ...Ja Mystic; uskomme jo että olisit mielestäsi paras vaihtoehto johtamaan tätä, ei sinun tarvitse montaa kertaa sitä ilmoittaa.. Sitäpaitsi Pettis taisi viestillään ilmaista hienotunteisesti, että meistä ei hommaan olisi... :(
Niin ja kerroppas.. Missä ****** vaiheessa olen sanonut että mielestäni!? Sanoin vain että jos kukaan muu ei kerkeä...
Every Legend Has A Start!
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by Koodiapina »

Kirjoitin noin, koska uskon Pettiksen valitsevan jonkin muun syyn perusteella kuin sen, monellako viestillä asiaa on pyytänyt. Mutta ei tuhlata hyvää aihetta kinasteluun :)
mikeful
Moderator
Moderator
Posts: 523
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:36 pm
Location: Vaasa, Finalnd
Contact:

Re: Tutoriaaliprojekti

Post by mikeful »

Kyllä voin ottaa ohjat käsiin, mutta en näe siihen oikein tällä hetkellä mahdollisuuksia kun kaikki suunnitelmat on vielä auki.

EDIT: Nyt näyttäisi siltä, että tutoriaaliprojektin kodiksi olisi tulossa Pettiksen Munfoorumi.com.

Foorumille varattava osoite pitäisi vielä päättää, koska osoite http://tutoriaaliprojekti.munfoorumi.com/ on vähän turhan pitkä. Postatkaa nimiehdotuksia tänne, niin kasailen äänestyksen tästä.
Pelejä: Pelasta puhe, Grinder
Muuta: Blogi, Twitter
Post Reply