NetHack

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

NetHack

Post by Koodiapina »

Tänne kaikenlaista keskustelua NetHackista. Jos et tiedä mikä on Nethack, katso tämä. Ja jos haluat ladata sen, katso tämä. Ja jos haluat Isometriset grafiikat siihen, katso tämä.

Aloitan aiheen gallupilla, että miten pitkälle ootte päässyt ja mihin kuolitte? Itse olen päässyt vasta 7 tasolle, vaikka olen yrittänyt hyvin monta kertaa. Kuolin kun tipuin johonkin ansakuoppaan Gnomish Gavesilla.

Sellainen kysymys muuten, että onko peli loppu jos ei löydy mistään polkua, huonetta tai mitään? Itselläni alussa (eka taso) jo kävi niin, että minnekkään ei päässyt kuin ensimmäisistä portaista lopettamaan pelin. Sama käynyt monta kertaa myös hieman myöhemmillä tasoilla. Onko teillä käynyt niin ja pääseekö peliä jatkamaan siitä jotenkin jollain teleportilla?

EDIT: Nyt ennätykseni on dlvl 31, lvl 28, $ ~8200
Last edited by Koodiapina on Sun Apr 20, 2008 11:32 am, edited 3 times in total.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: Nethack

Post by SPuntte »

Grandi wrote: Aloitan aiheen gallupilla, että miten pitkälle ootte päässyt ja mihin kuolitte? Itse olen päässyt vasta 7 tasolle, vaikka olen yrittänyt hyvin monta kertaa. Kuolin kun tipuin johonkin ansakuoppaan Gnomish Gavesilla.
Kuolin viimeksi muistaakseni "giant mimicin" hyökättyä jossain kaupassa, tasoa en muista. Pisimmälle kuitenkin pääsin silloin. Nälkäkuolemia useita, myrkytyksiä, liian suuri armeija vastassa, jne.
Grandi wrote: Sellainen kysymys muuten, että onko peli loppu jos ei löydy mistään polkua, huonetta tai mitään? Itselläni alussa (eka taso) jo kävi niin, että minnekkään ei päässyt kuin ensimmäisistä portaista lopettamaan pelin. Sama käynyt monta kertaa myös hieman myöhemmillä tasoilla. Onko teillä käynyt niin ja pääseekö peliä jatkamaan siitä jotenkin jollain teleportilla?
Rämppäilet s-näpäintä niissä umpikujissa, niin jotain pitäis löytyä. Myös, jos omistat hakun tai olet taikonut omaan leiriisi maata kaivavan hirviön, ne auttavat.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Nethack

Post by Koodiapina »

Kiitos, toi s:n painelu autto :)

Tuli muuten mieleen, että noita mimickejä löytyy useinkin "general storeista". Niitä kannattaa varoa, koska jostain luin että niitä suurimpia on melkein mahdoton voittaa vaikka olis ite miten hyvä.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Nethack

Post by Koodiapina »

Jess mä tein mun henkilökohtaisen ennätyksen eli pääsin kymppi tasolle :D Oli kyllä aika tiukilla monessa kohtaa, etenkin Ogrejen (kyse ei ole grafiikkakirjastosta!) kanssa. Oli muuten outoa, että nyt kun pelasin Knightillä niin Elbereth - manaus ei tehonnut vihollisiin :o Onkos kellään tietoa, et toimiiks se vaan tietyillä hahmoilla?
otto90x
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:00 pm
Location: Lapinjärvi, Finland
Contact:

Re: Nethack

Post by otto90x »

Itse kun olen aloittanut roquelike pelaamisen ADOM:ista niin Nethack ei oikein iskenyt, kaikki pikkujutut joihin toisessa pelissä kun on tottunut niin ei löydykään sieltä "mistä pitäisi" tai ei ole "niinkuin pitäisi" esimerkkinä vaikka aseiden vahingot. Miten ihmessä aloittelija voi päätellä kumpi ase on tehokkaampi long sword vai wakazazi (tjsp), kun ei voida selvästi kertoa että tämä ase lyö näin ja näin paljon. No ehkä tässä pelissä on sitten jotain mitä esim ADOM:ista puuttuu sillä tämä taitaa olla virallisesti se tunnetuin roguelike peli.

Parhaiten pisteitä taisin saada vahingossa kun olin kerännyt jonkun arvokkaan timantin ja pakenin luolasta.
Otto Martikainen a.k.a. MetalRain, otto90x, kAATOSade.
Runoblogi, vuodatusta ja sekoiluja.
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Nethack

Post by CCE »

Voisittekos hieman selventää tuota s nappulan painelua, eli mitä se oikein tekee?
Itse en nimittäin tiedä, kun tuota Nethackia tulee pelattua lähinnä GP2X:ällä.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Nethack

Post by Koodiapina »

CCE wrote:Voisittekos hieman selventää tuota s nappulan painelua, eli mitä se oikein tekee?
Itse en nimittäin tiedä, kun tuota Nethackia tulee pelattua lähinnä GP2X:ällä.
S tulee todennäköisesti englannin kielen sanasta seek (suom. tarkastella, etsiä). Jos huomaa, että käytävä loppuu, niin painamalla S:ää pelaaja saattaa löytää oven tai lisää käytävää. S voi tarkoittaa myös skip (ohittaa vuoro), eli odotella sen aikaa, että vihollinen tekee siirtonsa. Sitä painelemalla (kuten mitä tahansa tehdessä) myös HP paranee pikkuhiljaa (jos se on alle maximin).
EDIT: Nethack quidebookin mukaan sillä voi löytää myös piilotettuja ansoja. Ja sitä pitää painella aika paljon, ennenkuin se "toimii".
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Nethack

Post by Koodiapina »

Nosto, (tää oli ihan alhaalla); Voiko kenenkään rehellisesti pelaavan tyypin HP olla 24275? Kun katselin Alt.org:in servun pelaajia, niin yhellä oli tollaset hp:t ja pelas aivan hirveällä vauhdilla. Oliskohan kyseessä joku kräkki / macro?
User avatar
CCE
Artist
Artist
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:53 pm

Re: Nethack

Post by CCE »

No, oman käsitykseni mukaan tälläisissä paperirpg pohjaisissa peleissä voi kehittyä puolijumalan tasolle.
En kyllä sen enempää tiedä, varsinkin kun kaikki pelikerrat ovat jääneet sinne kolmannen tason luolastoihin. : D
E.K.Virtanen
Newcomer
Posts: 14
Joined: Sat Feb 02, 2008 8:50 am
Location: Ylistaro
Contact:

Re: Nethack

Post by E.K.Virtanen »

Grandi wrote:Nosto, (tää oli ihan alhaalla); Voiko kenenkään rehellisesti pelaavan tyypin HP olla 24275? Kun katselin Alt.org:in servun pelaajia, niin yhellä oli tollaset hp:t ja pelas aivan hirveällä vauhdilla. Oliskohan kyseessä joku kräkki / macro?
On olemassa ihmisiä joille nethack, adom tms. ovat elämää suurempia joten voi olla mahdollista :D
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Nethack

Post by Koodiapina »

Millä kontrolleilla Java-nethackit toimivat? Esimerkiksi tämä?
vms100
Member
Posts: 81
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:47 pm

Re: Nethack

Post by vms100 »

Yhyy kuolema lvl 12 :'(
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Nethack

Post by Ozcar »

Mitäs kaikkia komentoja tähän peliin sisältyykään? Aloittelija-epäystävällistä, kun en edes keksi minkä näppäimen pitäisi tehdä mitäkin :/.
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Mysterius Coder
Active Member
Posts: 133
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:13 pm

Re: Nethack

Post by Mysterius Coder »

vms100 wrote:Yhyy kuolema lvl 12 :'(
Kannattaa pokata save file sieltä kansiosta sa tehdä varmuuskopio...itse en siis tee niin...
Kyllä minä osaan, mutta kun mieli on tällasen kaaoksen vallassa, niin ei siitä mitään tule.
dem0
Newcomer
Posts: 43
Joined: Wed Mar 19, 2008 7:36 am

Re: Nethack

Post by dem0 »

Ozcar wrote:Mitäs kaikkia komentoja tähän peliin sisältyykään? Aloittelija-epäystävällistä, kun en edes keksi minkä näppäimen pitäisi tehdä mitäkin :/.
Konsolipohjaisessa Nethackissa komennot löytyvät näppäilemällä ? ja valitsemalla aukeavasta valikosta b - List of game commands.
Ozcar
Advanced Member
Posts: 439
Joined: Mon Aug 27, 2007 8:43 pm
Location: Helsinki

Re: Nethack

Post by Ozcar »

Ktosta :)
Ratkaisit juuri universaaliongelman! Hienoa, ota keksi.

Filosofia on ajattelun taidetta, mutta sen maalari elää juoden apurahojaan masennukseensa.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: Nethack

Post by Koodiapina »

Mysterius Coder wrote:
vms100 wrote:Yhyy kuolema lvl 12 :'(
Kannattaa pokata save file sieltä kansiosta sa tehdä varmuuskopio...itse en siis tee niin...
Jos haluatte rehellisesti mennä Nethackin alusta loppuun ilman xiitinkejä, niin käyttäkää discovery modea. En nyt muista miten sen saa päälle, mutta manuaalista pitäis löytyä. Tällä tavalla ei tietenkään saa pisteitään ennätyslistoille, vaan toiminto on ainoastaan tutkimista varten, kuten sen nimi jo kertookin.
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: NetHack

Post by Koodiapina »

N0570. Keksin just aika kivan tavan ryöstää kauppa. Tarvitset Wand of teleportin, joka toimisi vielä ainakin kaksi kertaa. Ensin menet kauppaan, ja teleporttaat kauppiaan pois. Sitten keräät kaikki kamat ja kun kauppias tulee takaisin, teleporttaat joko itsesi tai kauppiaan. Tämä voisi toimia vielä paremmin Wand of diggingillä, mutta en ole testannut.

EDIT: Niin ja toimishan tämä niinkin, että ottaa kamat ja teleporttaa sitten itsensä. Sitten ei tarvitsisi käyttää kuin yhden kerran Wand of teleporttia.
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: NetHack

Post by SPuntte »

Tulipas tässä mieleen, että alunperin innostuin NetHackista luettuani Tapio Bershewskyn kolumnin MikroBitistä ~1 vuosi takaperin. Siinä Tapsa puhui maagisesta BoH'sta, Bag of Holdingista, joka loppujenlopuksi koitui hänen "kohtalokseen", kun hän tunki toisen BoH'n ensimmäisen sisään, jolloin ulompi boksi poksahti bittiavaruuteen kaikki tavara mukanaan.

Kysymys kuuluukin, onko jollain täällä kokemusta Bag of Holdingista, tai edes ideaa, kuinka arvokas se on tai missä vaiheessa peliä sellaisen voi saada?
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: NetHack

Post by Koodiapina »

WikiHackistahan se selviää: http://nethack.wikia.com/wiki/Main_Page SPOILER WARNING! Ja suora linkki tohon BOH: http://nethack.wikia.com/wiki/Bag_of_ho ... of_holding

Kertokaapa muuten miten pystyn hyppimään knightillä? Olen lukenut vaikka mitä ohjeita, mutta se ei vaan onnistu.
Post Reply