Page 3 of 7

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Tue Jan 22, 2008 7:19 pm
by Raspful
Sami The Great wrote:
Raspful wrote:Sami The Great: Milläs teit taivaan?
Myst!c: Ei nuo nyt niin kamalia ole.
Yleisesti: Tuli ongelma kun piilotin kaksi objektia edit tilassa painamalla "w" ja sieltä "hide". Milläs saan ne takaisin? :?
Texturoimalla taustan ;) Voit säätää textuurin taustalle kun menet sinne shadin valikkoon blenderissä ja sieltä world painike.

Juu tuon tiesinkin. Meinasin vain, että mistäs sen kuvan olit ottanut, mutta se löytyikin Harakan antamista linkeistä.

Kiitos Harakalle avuista taas kerran!

EDIT:

Voiko Blenderissä vaihtaa sitä oletus kansiota johon automaattisesti tallennetaan ja josta ladataan kaikki?


Edit2:

Omia tuotoksia. Ethän pahastu Sami The Great vaikka yhden kuvan idea on hieman sinulta varastettu. ;)

*Klik*

*Klik*

*Klik*

*Klik*

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Tue Jan 22, 2008 9:10 pm
by Myst!c
Ei hemmetti! Mistä te kaivatte nuita tekstuureja. :/ Raspful, viimeisen työsi tekstuurit olivat todella hienot. :S

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Tue Jan 22, 2008 9:25 pm
by Koodiapina
Joo, todella hienoja ovat tosiaan. Ihmettelen vaan miten Sami The Great onnistu tekee ton talon kattoineen päivineen vaikka oli vasta toka työ :o Itse olen kokeillut blenderiä jokunen aika sitten, mutta kameran kääntelyn kanssa tuli ongelmia ja se jäi sitten siihen..

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Tue Jan 22, 2008 9:33 pm
by Vouldenhaul
Sami The Great wrote:Tulipahan harjoiteltua heijastuksen tekoa. Kolmas työ: Image
Vau, uskomattoman hienon näkönen... :o

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 7:25 am
by Sami The Great
Raspful wrote:
Sami The Great wrote:
Raspful wrote:Sami The Great: Milläs teit taivaan?
Myst!c: Ei nuo nyt niin kamalia ole.
Yleisesti: Tuli ongelma kun piilotin kaksi objektia edit tilassa painamalla "w" ja sieltä "hide". Milläs saan ne takaisin? :?
Texturoimalla taustan ;) Voit säätää textuurin taustalle kun menet sinne shadin valikkoon blenderissä ja sieltä world painike.

Juu tuon tiesinkin. Meinasin vain, että mistäs sen kuvan olit ottanut, mutta se löytyikin Harakan antamista linkeistä.

Kiitos Harakalle avuista taas kerran!

EDIT:

Voiko Blenderissä vaihtaa sitä oletus kansiota johon automaattisesti tallennetaan ja josta ladataan kaikki?


Edit2:

Omia tuotoksia. Ethän pahastu Sami The Great vaikka yhden kuvan idea on hieman sinulta varastettu. ;)

*Klik*

*Klik*

*Klik*

*Klik*
Itse olen myös miettinyt miten tuon kansion saa vaihdettua.
En pahastu. Harjoittelu työhän tämä vain on ;)
Miten muuten saan tuon textuurin suoraan linjaan taloon seinän kanssa eikä kameran?

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 7:35 am
by Harakka
Maailman tekstuurin saa maailman suuntaiseksi jos napsauttaa Real-painiketta paneelin vasemmassa laidassa. Tällöin tarvitaan usein aika isoa (laajaa) kuvaa, jotta se peittäisi koko kuva-alan. Angular- ja spheremapit ajavat asian. Angular mapeilla pitää olla valittuna real, angmap (tekstuuriboksista) ja hori (map to). Spheremapeilla muuten samat paitsi angmapin sijasta sphere.

EDIT: Myst1c, nyt en kyllä tajunnut ollenkaan mitä meinasit. Voisitko selventää? (Alempaan postiin ei kuuluisi vastata tällä tavalla, mutta joopajoo en viitsi kahta viestiä minuutin sisään kirjoittaa.)

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 7:36 am
by Myst!c
Niin sehän venyttää/mahduttaa sen tekstuurin aina
valitun objektin kohdalle niin se voi olla aika epätarkka? :D

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 4:55 pm
by Raspful
No niin Blenderillä tuli taas touhuttua ja tääsä aikaan saannoksia....


Neljäs tekemäni työ:
Image


Viides tekemäni työ:
Image


Jälkimmäisessä kuvassa tuli ongelma seinien teksturoinnissa.
En saanut seinään lautoja tai tiiliä vaan aina se venytti sen jotenkin ihmeellisesti siihen seinään.
Lopulta tyydyin siihen ja kuvassa siinä pitäisi olla lauta seinä.



Kaikki tekemäni työt:

1.Ohjus (parantelin jälkeen päin)
2.Lentokone (parantelin jälkeen päin)
3.Taideteos
4.Taideteos
5.Talo

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 5:00 pm
by Vouldenhaul
Raspful wrote:No niin Blenderillä tuli taas touhuttua ja tääsä aikaan saannoksia....


Neljäs tekemäni työ:
Image


Viides tekemäni työ:
Image


Jälkimmäisessä kuvassa tuli ongelma seinien teksturoinnissa.
En saanut seinään lautoja tai tiiliä vaan aina se venytti sen jotenkin ihmeellisesti siihen seinään.
Lopulta tyydyin siihen ja kuvassa siinä pitäisi olla lauta seinä.



Kaikki tekemäni työt:

1.Ohjus (parantelin jälkeen päin)
2.Lentokone (parantelin jälkeen päin)
3.Taideteos
4.Taideteos
5.Talo
Edelleenkin aika tylyn näkösii noi työt ja niistä ei oikein ota selvää, mitä esittää. Parempaan päin silti ollaan menossa, hyvä näin. ;)

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 5:03 pm
by Myst!c
Ihan hienoi mun töihin verrattuna. :) Katon voisit tehdä erikseen että ne tulisi vähän ulospäin niin olisi hienommat, ja seinätekstuurisi oli luultavasti parinkymmenen pikselin kokoinen. :P Muuta vaikka paintil copypastel isommaks. :)

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 5:42 pm
by Harakka
Ee-ei. Tekstuurien venyminen johtuu vääränlaisesta mappingista. Materiaalipaneelista valitse Map Input-välilehti ja klikkaa sieltä Cube. Paintilla ei kannata venyttää tekstuureja, Blenderissä voi itse säätää tekstuurin skaalausta. ;)

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 5:48 pm
by Myst!c
Ööh sori, meinasin siis et kopioidaan se ja pastetetaan siihen viereen
niin monta kertaa ku haluaa, siis jos copypaste juttu onnistus niin
tekstuurin pitäisi olla tietty jatkuva, en käytä blenderiä niin en tiennyt. :P
Enkä ole teksturointiin kiinnittänyt vielä hirveästi huomiota 3Ds Max-
illakaan. :)

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 6:00 pm
by Pate5
Kokeilin YafRayn käyttöä yksinkertaisilla viinilaseilla. Hieno on, mutta renderöinnissä meni n. 15 minuuttia.

Image

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 6:02 pm
by Myst!c
Läpinäkyvyys on mahtavan todellinen ja heijastukset myös. :P
Ihmetyttää vain renderöinnin kesto, ei taida olla koneen
tehoista kiinni? :D

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 6:04 pm
by Pate5
Myst!c wrote:Läpinäkyvyys on mahtavan todellinen ja heijastukset myös. :P
Ihmetyttää vain renderöinnin kesto, ei taida olla koneen
tehoista kiinni? :D
Renderöinti on nimenomaan koneen prossusta ja virtuaalimuistista kiinni (tai niin ainakin itse olen aina ajatellut, korjatkaa jos olen väärässä). YafRaylla hienoimmalla laadulla renderöinti vie aikaa, mutta antaa myös hyvän tuloksen.

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 6:12 pm
by Vouldenhaul
Pate5 wrote:Kokeilin YafRayn käyttöä yksinkertaisilla viinilaseilla. Hieno on, mutta renderöinnissä meni n. 15 minuuttia.

Image
Tosi hienon näkönen...

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 6:18 pm
by Myst!c
Pate5 wrote:
Myst!c wrote:Läpinäkyvyys on mahtavan todellinen ja heijastukset myös. :P
Ihmetyttää vain renderöinnin kesto, ei taida olla koneen
tehoista kiinni? :D
Renderöinti on nimenomaan koneen prossusta ja virtuaalimuistista kiinni (tai niin ainakin itse olen aina ajatellut, korjatkaa jos olen väärässä). YafRaylla hienoimmalla laadulla renderöinti vie aikaa, mutta antaa myös hyvän tuloksen.
Aijaa niin vähän aattelinkin. :P
Vouldenhaul wrote:
Pate5 wrote:Kokeilin YafRayn käyttöä yksinkertaisilla viinilaseilla. Hieno on, mutta renderöinnissä meni n. 15 minuuttia.

Image
Tosi hienon näkönen...
Kyllä mutta lasi voisi olla ehkä hiukan ohuempaa, se tosin tuottaisi vähän ongelmia luultavasti tehdä.

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 6:38 pm
by Sami345
Miten valitaan useita objecteja?

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 6:40 pm
by Harakka
Sami345 wrote:Miten valitaan useita objecteja?
Shift pohjassa hiiren oikealla klikkaillen. B-näppäintä painamalla saa valittua kehyksellä ison kasan objekteja.

Re: 3d-mallinnukset

Posted: Wed Jan 23, 2008 7:24 pm
by Sepi
Mistäs löytäisin suomenkielisen kädestä pitäen oppaan kuvien kera? Itse en ainakaan googlettamisella löytänyt.