3d-mallinnukset

Muu yhteisön välinen keskustelu.
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by tuhoojabotti »

tämä ei kyllä liity 3D:hen mutta olisin kiitollinen siitä että kun qutetaan niin ei quoteta nitä isoja kuvia ;) kun se häiritsee minua :(
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Raspful »

Viitsiikö joku kertoa, että mikä on se blenderin oletus kansio? Blender nimittäin lakkasi toimimasta ja haluaisin pelastaa työni.

EDIT:

En tarvitse enää.

Last edited by Raspful on Fri Jan 25, 2008 10:07 pm, edited 1 time in total.
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Vouldenhaul
Active Member
Posts: 211
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:48 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Vouldenhaul »

Raspful wrote:Juu tuo Niko40 avaruus alus oli todella hieno.
Itse olen talo työtäni jatkanut ja parannuksia on tullut, joten:

Image

Toivottavasti nyt kelpaa jopa Vouldenhaulille. ;)
Ei kyllä ihan tuollaisena viellä "kelpaa", tai pikemminkin vois sanoa, että paranneltavaa viellä on. En tiiä onko tos maan tarkotus esittää ruohikkoo, vai onks se joku tarkoituksella futuristenin??? Kuva on vähän niinkun jostain maan reunalta otettu. :o Talo ja pusikot sanalla sanoen melko yksinkertaisia ja ainoa, joka tossa menetteli oli toi tausta (taivas). No ompahan nyt kuitenkin jotain muutoksii vanhaan nähden... ;)
Some stories can't be told by words...
Some legends are meant to die...
Some bloodlines must come to an end...


Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sneaking Out 12.06.2008
Niko40
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Jan 23, 2008 7:28 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Niko40 »

Raspful wrote:Juu tuo Niko40 avaruus alus oli todella hieno.
Itse olen talo työtäni jatkanut ja parannuksia on tullut, joten:

Image

Toivottavasti nyt kelpaa jopa Vouldenhaulille. ;)
Se mikään avaruusalus oo... :x Se on lentokone. Sillä on siivet. Vaikka mä vähän uskon, että se ei pysy ilmassa, mutta eihän se oli ollukaan pointti.

Oikeastaan nuo puskat näyttää jo aika aidoilta ja ihmettelenkin, miten ne teit. Itse en ole mikään viherpeukalo edes 3d maailmassa.
Ja koitas huvikses pistää tuohon sceneen AO päälle. Voi tulla kohtuullisen paljon paremman näköinen, mutta renderöintiaika kasvaa myös kohtuullisen paljon.
Tässä, mitä se saa aikaan:
Image

Eli blenderissä tämä onnistuu näin (Turhan suuri kuva fuurumilla näytettäväksi):
http://koti.mbnet.fi/~niko40/downloads/ ... Toggle.jpg

EDIT: Niin joo. Ja Ray tracing pitää olla päällä. Renderöi nappulan vieressä on RAY.
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Harakka »

Puskat lienee tehty alpha-mapatuilla planeilla. Eli tarvitaan vain puun kuva, jossa on alphakanava tai vähintään yksivärinen tausta. Vanhoissa peleissä käytetään usein tätä systeemiä ja planet ovat esimerkiksi ristikkäin (yksi puu = kaksi planea ristikkäin -> se näyttää kaukaa katsottuna 3D:ltä joka suunnasta). Näitten renderöinti ei vie paljoa tehoa toisin kuin aitojen 3D-puiden.
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by SPuntte »

Harakka wrote:Puskat lienee tehty alpha-mapatuilla planeilla. Eli tarvitaan vain puun kuva, jossa on alphakanava tai vähintään yksivärinen tausta. Vanhoissa peleissä käytetään usein tätä systeemiä ja planet ovat esimerkiksi ristikkäin (yksi puu = kaksi planea ristikkäin -> se näyttää kaukaa katsottuna 3D:ltä joka suunnasta). Näitten renderöinti ei vie paljoa tehoa toisin kuin aitojen 3D-puiden.
Nykyään pääsee helpommalla :P
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Raspful »

Juu tuolla SPuntten laittamalla jutulla tein. Tuota AO juttua voisikin kokeilla kunhan saan Blenderin toimimaan.
Nyt vista valittaa aina kun käynnistää blenderin, että "Blender.EXE lakkasi toimimasta".
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Niko40
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Jan 23, 2008 7:28 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Niko40 »

Raspful wrote:Juu tuolla SPuntten laittamalla jutulla tein. Tuota AO juttua voisikin kokeilla kunhan saan Blenderin toimimaan.
Nyt vista valittaa aina kun käynnistää blenderin, että "Blender.EXE lakkasi toimimasta".
Aivan... Huomasin vasta itsekkin. Textuuri oli kyllä erittäin hyvä. Meni ihan täysillä läpi ensivilkaisulla.
Spuntten laittamalla sivulla oli linkki myös tälläiselle sivulle, josta saa ladattua erillaisten kasvien valmiita 3d malleja (oli aika kohtuullisen näköisiä):
http://yorik.orgfree.com/greenhouse.html
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by SPuntte »

Tuli vaan mieleen, että keskustelu tässä ketjussa poikkeaa jo huomattavasti alkuperäisestä tarkoituksesta. Mitenkäs olisi, jos Perustettaisiin erillinen viestiketju, 3D-galleria, jossa saisi vain julkaista ja kommentoida töitä. Tämä ketju jäisi silloin yleiselle keskustelulle ja ongelmanratkonnalle. Ottakaapas modetkin tähän kantaa, kiitos!

Sitten yksi kysymys, jollekin Blender-gurulle:

Minulla on kappale, jossa on ulko- ja sisäpuoli erikseen ja haluan yhdistää nämä "päädyksi" jotenkin helpolla tavalla. Yksi vaihtoehto on käydä kaikki nelikulmiot läpi yksitellen: "B -> rajaus -> F -> A -> uudestaan". Itse ajattelin sellaista, että voisi valita koko päädyn kerrallaan, tai ainakin osan siitä, täyttää sen (Shift + F), ja sen jälkeen muuttaa kolmiot nelikulmioiksi (Alt + J). Tämä ei kuitenkaan toimi. Kun valitsen esimerkiksi 6 verteksiä (kaksi vierekkäistä nelikulmiota) ja painan Shift + F, mitään ei tapahdu. Idioottimaista, jos täytyy käydä ne yksitellen läpi, ja aikaavievää sekä virhealtista. Ideoita?

Tässä kuva, että tajuatte, mitä ajan takaa -> Image
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Niko40
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Jan 23, 2008 7:28 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Niko40 »

SPuntte wrote:Tuli vaan mieleen, että keskustelu tässä ketjussa poikkeaa jo huomattavasti alkuperäisestä tarkoituksesta. Mitenkäs olisi, jos Perustettaisiin erillinen viestiketju, 3D-galleria, jossa saisi vain julkaista ja kommentoida töitä. Tämä ketju jäisi silloin yleiselle keskustelulle ja ongelmanratkonnalle. Ottakaapas modetkin tähän kantaa, kiitos!

Sitten yksi kysymys, jollekin Blender-gurulle:

Minulla on kappale, jossa on ulko- ja sisäpuoli erikseen ja haluan yhdistää nämä "päädyksi" jotenkin helpolla tavalla. Yksi vaihtoehto on käydä kaikki nelikulmiot läpi yksitellen: "B -> rajaus -> F -> A -> uudestaan". Itse ajattelin sellaista, että voisi valita koko päädyn kerrallaan, tai ainakin osan siitä, täyttää sen (Shift + F), ja sen jälkeen muuttaa kolmiot nelikulmioiksi (Alt + J). Tämä ei kuitenkaan toimi. Kun valitsen esimerkiksi 6 verteksiä (kaksi vierekkäistä nelikulmiota) ja painan Shift + F, mitään ei tapahdu. Idioottimaista, jos täytyy käydä ne yksitellen läpi, ja aikaavievää sekä virhealtista. Ideoita?

Tässä kuva, että tajuatte, mitä ajan takaa -> Image
Olen ihan samaa mieltä, mutta toimisiko sekään paremmin, kuin tämä?

Mikäli tajusin oikein tuo sun ongelman, niin kyse on vain tuosta yhdestä palasta? Eikä siis koske tuota ruudun yläpuolella olevaa veljeään? Ja tarkoitus on saada ulkoreunan pääty kiinni sisäreunan päätyyn?
Muuta tapaa ei taida olla, kuin yksi kerrallaan, mutta oliko tuota nyt järkeä kysyä. Ennen täältä tulee vastaus, oot jo tehnyt sen yksi kerrallaan. Ja varmaan jo 50 kertaisesti. Tämän olisi toki voinut tehdä toisellakin tavalla, jolloin tuota ongelmaa ei olisi. Eli ensin piirrät yhdestä viivasta sen sisäosan, sitten extrude -> only edges, jätät sen paikalleen, laajennat sitä hieman leveyssuunnassa ja pituussuunnassa erikseen, Valitse kaikki, Exture -> Region, kohotat sitä. Se on siinä.
Henkru
Advanced Member
Posts: 359
Joined: Sun Aug 26, 2007 2:46 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Henkru »

Tämä voi mennä hiukan ohi aiheen, mutta tämä oli paras paikka.

Onko olemassa jotain suomenkielistä aloittelijoille suunattua blender tutoa siiis mikä lähtee ihan alusta. Ne mitä olen löytäny tuntuu heittävän aina miljoona vaihetta kertomatta, mitä me aloitteliat emme tiedä.
tuhoojabotti
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
Location: Suomi, Finland
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by tuhoojabotti »

Henkru wrote:Tämä voi mennä hiukan ohi aiheen, mutta tämä oli paras paikka.

Onko olemassa jotain suomenkielistä aloittelijoille suunattua blender tutoa siiis mikä lähtee ihan alusta. Ne mitä olen löytäny tuntuu heittävän aina miljoona vaihetta kertomatta, mitä me aloitteliat emme tiedä.
en tiiä mutta tää saattais auttaa: tuto ;)
Imagedev.tuhoojabotti.com — “Programmer (noun): An organism that turns caffeine into code.”
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: 3d-mallinnukset

Post by TheDuck »

Noniin... Mun on tässä nyt pari mallinnustani, aikajärjestyksessä... Aloitin tänään vasta mallintamisen, joten jälki ei ole vielä ihan huipussaan :P

Image
Image

EDIT: Miten nää saa pienemmiks? O_o
^^
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: 3d-mallinnukset

Post by Myst!c »

Nuohan ovat mahtavia noin lyhyellä opettelulla. :)

Lamput olet asetellut hienosti ellei ne olleet paikallaan valmiina. :P
Every Legend Has A Start!
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: 3d-mallinnukset

Post by TheDuck »

Myst!c wrote:Nuohan ovat mahtavia noin lyhyellä opettelulla. :)

Lamput olet asetellut hienosti ellei ne olleet paikallaan valmiina. :P
Alussa on kyllä yksi lamppu paikallaan, mutta paikkoja on kyllä muuteltu ja molemmissa taitaapi olla 2 lamppua :P Mutjoo tänks, aion lukea vielä pari opasta ja sitten teen lisää...
^^
User avatar
TheDuck
Devoted Member
Posts: 632
Joined: Sun Aug 26, 2007 3:51 pm
Location: C:\Program Files\Tuusula\

Re: 3d-mallinnukset

Post by TheDuck »

Pelleilin tässä tekstuureilla ja tein omituisen legopalikan O_o

Image

PS. muistuttaa hieman lahjapakettia

EDIT: Tässä vielä versio jossa ei ole outoja tekstuureja :P
Image
^^
cheeshelmet.jr
Member
Posts: 75
Joined: Tue Aug 28, 2007 6:59 am

Re: 3d-mallinnukset

Post by cheeshelmet.jr »

No pitipä kokeilla aikani kulksi tätä ja mielenkiintoinen oli eilen aloitin tekemään ja ensimmäinen työni:
Image
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by SPuntte »

*NOSTO* :mrgreen:

Eipäs anneta hyvä ketjun upota pohjamutiin. Olen tässä tehnyt vähän sitä sun tätä Blenderillä, tosin kaikki on vielä ainakin osittain kesken. Tässä vähän näytettä tulevasta shakki-taiteilusta. Toistaiseksi mallinnettuna on vasta tuo yhden lainen nappula, sotilas, mutta ei niissä muissa hirveästi hommaa ole, kun tuosta saa pohjan, nappula onkin jo puoliksi valmiina. Tuohon nappulan lasimateriaaliin en ole vielä ihan tyytyväinen. Mallissa ei ole käytetty ulkopuolisia tekstuureita vaan kaikki on luotu Blenderin omilla, sisäänrakennetuilla proseduraalisilla tekstuureilla.

Kuva: Image

Lisäksi olen jo pitempään tehnyt mallia USB-tikustani, joka on Kingstonin DataTraveler II+. Yritän tehdä siitä mahdollisimman fotorealistisen, mutta katsotaan mitä siitä tulee.. 8-)
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Raspful »

Itse en ole nyt pitkään aikaan malintanut, koska minua vaivaa omituinen ongelma. Kun avaan talon (josta olen aijemmin laittanut kuvia) .blend tiedoston ja muokkaa sitä hieman, tallennan ja suljen blenderin. Tämän jälkeen en saa blenderiä auki. Tämä tapahtuu vain tämän .blend tiedodton kohdalla. Vista valittaa "Blender.EXE ei vastaa" :o . Mistä voisi johtua? :?

Näitä olen jo yrittänyt:
  1. Blenderin uudelleenasennus.
  2. .blend tiedoston tallentaminen eri nimellä.
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Exu
Newcomer
Posts: 26
Joined: Wed Feb 27, 2008 3:51 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Exu »

Yritin asentaa Blenderin ja se onnistuikin, mutta kun meinasin käynnistää sen se valitti että MSVCR71.dll puuttuu.
Täytyykö minun nyt ladata tämä .dll tiedosto, kun uudelleen asennuskaan ei auta.

01000101
01111000
01110101
Post Reply