3d-mallinnukset
Re: 3d-mallinnukset
Helpostihan näitä löytyi:
http://www.opendimension.org/blender/pa ... iaalit.php Täällä on videotutoriaaleja.
http://www.opendimension.org/blender3d/ Samalta sivulta tutoriaaleja.
http://www.blender.org/education-help/video-tutorials/ Videotutoja englanniksi tosin mutta näet siitä mitä he tekevät.
http://koti.mbnet.fi/spuntte/blender/tutorials/miekka/ Ja spunten hieno miekkatutoriaali.
Uskon että näillä pääset jo hyvään alkuun.
http://www.opendimension.org/blender/pa ... iaalit.php Täällä on videotutoriaaleja.
http://www.opendimension.org/blender3d/ Samalta sivulta tutoriaaleja.
http://www.blender.org/education-help/video-tutorials/ Videotutoja englanniksi tosin mutta näet siitä mitä he tekevät.
http://koti.mbnet.fi/spuntte/blender/tutorials/miekka/ Ja spunten hieno miekkatutoriaali.
Uskon että näillä pääset jo hyvään alkuun.
Every Legend Has A Start!
Re: 3d-mallinnukset
Itse olen käyttänyt vain kahta tutoa:
1.http://www.opendimension.org/blender/
2.Pate5 maastotuto
Niillä olen opetellut ja kysellyt täällä apuja.
Tässä viimeisin työni eli parantelin taloa:
Pate5 viinilasit olivat todellla hienoja, mutta ehkä hivenen liian paksuja.
1.http://www.opendimension.org/blender/
2.Pate5 maastotuto
Niillä olen opetellut ja kysellyt täällä apuja.
Tässä viimeisin työni eli parantelin taloa:
Pate5 viinilasit olivat todellla hienoja, mutta ehkä hivenen liian paksuja.
Last edited by Raspful on Thu Jan 24, 2008 6:16 pm, edited 1 time in total.
Re: 3d-mallinnukset
Ja jos jotain (kuten minua) tuo oikealla valitseminen häiritsee niin senhän voi vaihtaa vaikka näin:Harakka wrote:Shift pohjassa hiiren oikealla klikkaillen. B-näppäintä painamalla saa valittua kehyksellä ison kasan objekteja.Sami345 wrote:Miten valitaan useita objecteja?
"User Preferences"-paneeli on normaalisti ruudun yläreunassa. Venytä paneelia reilusti alaspäin niin sieltähän paljastuu nippu nappuloita.
Valitse "välilehti"-painke "View & Controls" jos ei ole valittuna. Paneelin keskivaiheilla on "Selected width:"-hässäkkä josta voi valita mieleisen.
Pienennä paneeli takaisin ylös ja talleta asetukset valikosta "File->Save Default Settings".
Tuo tallettaa siis oletustilanteen eli miltä ruutu näyttää kun ohjelma käynnistetään. Mallinnettuine objekteineen päivineen.
Re: 3d-mallinnukset
Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.
Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.
Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: 3d-mallinnukset
Tuo avaruusalus on todella tyylikäs. Teitkö blenderillä? Mikäs kumma se node valaistus on? Ja kysymys tähän väliin. Kun tallennan modelini .obj muotoon niin jos haluan ladata sen vaikka nyt johonkin 3D peliin niin eikös se pidä texturoida itse peli ohjelmassa ? Sama valaistuksien ja muun kanssa?
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: 3d-mallinnukset
AIVAN MAHTAVAA!!! USA-n armeija vastaanottaisi varmaan tuon piirustuksen ja tekisi siitä aluksen. xDD Hienon tekstuurit nii tulee niin hieno että lähtee älli. O.o Millä ihmeellä teit tuon? :SNiko40 wrote:Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.
Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen.
Every Legend Has A Start!
Re: 3d-mallinnukset
Oho, kyselinkin just eilen cb-kannulla, että onkos Niko40:stä kuulunut mitään. Liityit näköjään sitten samana päivänä uusille foorumeille. Voisitkos paljastaa, mikä on AOE:n tämänhetkinen tilanne?
(Hienoja renderöintejä oli. Minkäs verran avaruusaluksessa on polygoneja kun se näyttää niin low-polyltä ja mikä oli renderöintiaika?)
(Hienoja renderöintejä oli. Minkäs verran avaruusaluksessa on polygoneja kun se näyttää niin low-polyltä ja mikä oli renderöintiaika?)
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Re: 3d-mallinnukset
Kyllä. Tein Blenderillä. En osaa sanoa paljonko tuossa on polygoneja. Enpä muuten oo vielä nähnyt blenderissä mitään laskuriakaan. Renderöintiaika oli vähän päälle minuutin. Sekin suureksi osaksi meni vain Ambient Occlusionin laskemiseen.Sami The Great wrote:Tuo avaruusalus on todella tyylikäs. Teitkö blenderillä? Mikäs kumma se node valaistus on? Ja kysymys tähän väliin. Kun tallennan modelini .obj muotoon niin jos haluan ladata sen vaikka nyt johonkin 3D peliin niin eikös se pidä texturoida itse peli ohjelmassa ? Sama valaistuksien ja muun kanssa?
Ei nodevalaistus. Taisi tulla vähän väärin sanottuakin. Siis Blenderissä on node compositor (en keksi mitään järkevää suomennostakaan), joilla pystyy tekemään vaikka mitä kivaa. Esimerkiksi muuttamaan RGB arvoja renderöidylle kuvalle, lisäämään motion blurin, miksaamaan kuvia keskenään (Mix, Add, Substract, Burn...) yms.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, eli...
http://koti.mbnet.fi/~niko40/downloads/ ... rNodes.jpg
Tuohon .obj muotoon en osaa sanoa mitään.
AE1 pelimoottorin tilannetta raottaa seuraava linkki. Tekemistä kumminkin piisaa. Jossain vaiheessa kun saan kaikki suunnilleen pystyyn, pitää kehitellä jotain pelin tapaista. Ajattelin nettipeliä, mikäli marcoder on kiinnostunut asiasta. Muitakin taidokkaita artisteja tullaan kaipaamaan jossain vaiheessa musiikin ja kenttien tekoon, mutta keskityn nyt ensin tähän pelimoottoriin. Asiaan palataan...
http://koti.mbnet.fi/~niko40/AE1_Engine ... ngine.html
Re: 3d-mallinnukset
Toinen blender työni puinen lego palikka:
- Attachments
-
- puu_lego.jpg (26.08 KiB) Viewed 11255 times
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Re: 3d-mallinnukset
hehee hienoa nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan
mahtava tekstuuri myös. ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat?
mahtava tekstuuri myös. ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat?
Every Legend Has A Start!
-
- Active Member
- Posts: 211
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:48 pm
Re: 3d-mallinnukset
Tajuttoman hienoja... En oikein tiedä miten tota sanoin kuvailis, mut eiköhän riitä, kun kattoo noita kuvia.Niko40 wrote:Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.
Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen.
Raspfullin työntausta oli ihan hieno, mutta itse "talo" näyttää kyllä edelleenkin hemmetin tökeröltä tuotokselta, eikä sovi taustaan alkuunkaan. Hyvää yritystä kuitenkin...
Some stories can't be told by words...
Some legends are meant to die...
Some bloodlines must come to an end...
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sneaking Out 12.06.2008
Some legends are meant to die...
Some bloodlines must come to an end...
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sneaking Out 12.06.2008
Re: 3d-mallinnukset
Olen käytänyt Subsurf modifieria. Subsurf modifierilla on melkein mahdotonta saada teräviä kulmia.Myst!c wrote:hehee hienoa nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan
mahtava tekstuuri myös. ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat?
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Re: 3d-mallinnukset
Itse asiassa terävien kulmien tekeminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Valitse reunat, jotka haluat teräväksi, paina shift-e ja valitse sopiva terävyys hiirtä liikuttamalla. Ja muuten:Sami345 wrote:Olen käytänyt Subsurf modifieria. Subsurf modifierilla on melkein mahdotonta saada teräviä kulmia.Myst!c wrote:hehee hienoa nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan
mahtava tekstuuri myös. ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat?
exurointi -> teksturointi = kuvien käyttö objektien pinnalla
excrude -> extrude (pursotus) = pinnan pursottaminen, "jatkaminen"
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
-
- Tech Developer
- Posts: 650
- Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
- Location: Helsinki, Finland
- Contact:
Re: 3d-mallinnukset
Ei tuo minusta niin kauhean hieno ole, kun tekstuuri menee joissain kohdissa ihan päin seiniä. Eihän puun syyt mene lähellekään noin. UV-mappaamalla voisi saada paremman tuloksen. Täytyyhän tietynsuuntaisten sivujen leikata puun alkuperäinen kasvusuunta, jolloin syitten tulisi näkyä rengasmaisina. Lisäksi puu tuskin on noin tasaista (paitsi jos se on lakattu). Vähän Bump-mappausta kehiin.Sami345 wrote:Toinen blender työni puinen lego palikka:
EDIT:
Tjooh.. Ei ollu tarkoitus masentaa
Toiseksi työksi ihan hyvä. Ainakin ovat jotkin perusasiat hanskassa.
CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES
CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Re: 3d-mallinnukset
En minä masennu. Mutta voisitko selittää mikä on UV-mappaus? Entä Bump-mappaus?SPuntte wrote:Ei tuo minusta niin kauhean hieno ole, kun tekstuuri menee joissain kohdissa ihan päin seiniä. Eihän puun syyt mene lähellekään noin. UV-mappaamalla voisi saada paremman tuloksen. Täytyyhän tietynsuuntaisten sivujen leikata puun alkuperäinen kasvusuunta, jolloin syitten tulisi näkyä rengasmaisina. Lisäksi puu tuskin on noin tasaista (paitsi jos se on lakattu). Vähän Bump-mappausta kehiin.Sami345 wrote:Toinen blender työni puinen lego palikka:
EDIT:Tjooh.. Ei ollu tarkoitus masentaa
Toiseksi työksi ihan hyvä. Ainakin ovat jotkin perusasiat hanskassa.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Re: 3d-mallinnukset
Juu tuo Niko40 avaruus alus oli todella hieno.
Itse olen talo työtäni jatkanut ja parannuksia on tullut, joten:
Toivottavasti nyt kelpaa jopa Vouldenhaulille.
Itse olen talo työtäni jatkanut ja parannuksia on tullut, joten:
Toivottavasti nyt kelpaa jopa Vouldenhaulille.
-
- Forum Veteran
- Posts: 2396
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm
Re: 3d-mallinnukset
Realistisuutta ei ole, mutta sehän ei ole aina välttämätöntä. Savupiippu on ehkä hieman suurehko... Ruohikko näyttää liian venytetyltä minun makuuni, mutta joku voi tykätäkkin. Ihan hieno kokonaisuus.
Re: 3d-mallinnukset
Juu itsekkin huomasin, että on vähän "talo maailman laidalla" tyylinen. Savupiipun pienennys ei ole vaikeaa ja ruohikkokin taitaa luonnistua...
Re: 3d-mallinnukset
Bump-mappaus tarkoittaa sitä, että käytetään tekstuuria simuloimaan pinnan kohokuvioita. Sillä saa esim. asfaltin näyttämään rosoiselta ja kiiltämään realistisesti (märkä asfaltti) - ilman bump-mappingia kiilto näyttäisi siltä että tien päällä olisi vain lasilevy. UV-mappaus on monimutkaisempi asia selittää, mutta sen idena on antaa käyttäjän päättää miten tekstuuri asetellaan objektin pinnalle. Tämä tapahtuu asettamalla pinnat 2D-tasolle. Eli käytännössä:Sami345 wrote:En minä masennu. Mutta voisitko selittää mikä on UV-mappaus? Entä Bump-mappaus?
1) Valitse objekti, pistä UV Face select-tila päälle (Object moden sijasta)
2) Jaa näyttö kahteen osaan: klikkaa hiiren oikealla Buttons-paneelin ylälaitaa (esim. view, select ja face-nappuloiden alta; kursori muuttuu pystynuoliksi), valitse split ja klikkaa suurinpiirtein keskelle näyttöä
3) Valitse uuden ikkunan tyypiksi UV/Image editor (klikkaa ruudukon kuvaa vasemmasta ikkunan alalaidasta)
4) Valitse alue, jolle haluat asetella tekstuurin hiiren oikealla näppäimellä klikkaillen tai rajaamalla (B-näppäin)
5) Paina U; kokeile eri vaihtoehtoja (project from view, cube projection ja smart projections omasta mielestäni hyödyllisimmät)
6) Valitse tekstuuri klikkaamalla UV/Image editorista Image ja Open...
7) Voit korjailla/parannella pintojen asetteluita UV/Image editorissa valitsemalla verteksejä ja pintoja ja liikuttamalla niitä tuttuun tapaan G:llä
Kuva:
Tekstuurin saa käyttöön valitsemalla materiaalin asetuksista TexFace tai sitten monipuolisemmin/paremmin näin (huomioi alleviivatut kohdat):
Näin saat samalla myös bump-mappingin päälle. Tässä vielä valmis tuotos:
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)