3d-mallinnukset

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: 3d-mallinnukset

Post by Myst!c »

Helpostihan näitä löytyi:

http://www.opendimension.org/blender/pa ... iaalit.php Täällä on videotutoriaaleja. :)

http://www.opendimension.org/blender3d/ Samalta sivulta tutoriaaleja.

http://www.blender.org/education-help/video-tutorials/ Videotutoja englanniksi tosin mutta näet siitä mitä he tekevät. :)

http://koti.mbnet.fi/spuntte/blender/tutorials/miekka/ Ja spunten hieno miekkatutoriaali.

Uskon että näillä pääset jo hyvään alkuun. :P
Every Legend Has A Start!
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Raspful »

Itse olen käyttänyt vain kahta tutoa:

1.http://www.opendimension.org/blender/
2.Pate5 maastotuto


Niillä olen opetellut ja kysellyt täällä apuja.
Tässä viimeisin työni eli parantelin taloa:


Image


Pate5 viinilasit olivat todellla hienoja, mutta ehkä hivenen liian paksuja.
Last edited by Raspful on Thu Jan 24, 2008 6:16 pm, edited 1 time in total.
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Marcoder
Active Member
Posts: 120
Joined: Tue Aug 28, 2007 8:21 am

Re: 3d-mallinnukset

Post by Marcoder »

Harakka wrote:
Sami345 wrote:Miten valitaan useita objecteja?
Shift pohjassa hiiren oikealla klikkaillen. B-näppäintä painamalla saa valittua kehyksellä ison kasan objekteja.
Ja jos jotain (kuten minua) tuo oikealla valitseminen häiritsee niin senhän voi vaihtaa vaikka näin:
"User Preferences"-paneeli on normaalisti ruudun yläreunassa. Venytä paneelia reilusti alaspäin niin sieltähän paljastuu nippu nappuloita.
Valitse "välilehti"-painke "View & Controls" jos ei ole valittuna. Paneelin keskivaiheilla on "Selected width:"-hässäkkä josta voi valita mieleisen.
Pienennä paneeli takaisin ylös ja talleta asetukset valikosta "File->Save Default Settings".
Tuo tallettaa siis oletustilanteen eli miltä ruutu näyttää kun ohjelma käynnistetään. Mallinnettuine objekteineen päivineen.
Niko40
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Jan 23, 2008 7:28 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Niko40 »

Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.

Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Image

Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen. :|
Image
User avatar
Sami The Great
Advanced Member
Posts: 485
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Sami The Great »

Tuo avaruusalus on todella tyylikäs. Teitkö blenderillä? Mikäs kumma se node valaistus on? Ja kysymys tähän väliin. Kun tallennan modelini .obj muotoon niin jos haluan ladata sen vaikka nyt johonkin 3D peliin niin eikös se pidä texturoida itse peli ohjelmassa ? Sama valaistuksien ja muun kanssa?
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: 3d-mallinnukset

Post by Myst!c »

Niko40 wrote:Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.

Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Image

Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen. :|
Image
AIVAN MAHTAVAA!!! USA-n armeija vastaanottaisi varmaan tuon piirustuksen ja tekisi siitä aluksen. xDD Hienon tekstuurit nii tulee niin hieno että lähtee älli. O.o Millä ihmeellä teit tuon? :S
Every Legend Has A Start!
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Harakka »

Oho, kyselinkin just eilen cb-kannulla, että onkos Niko40:stä kuulunut mitään. :) Liityit näköjään sitten samana päivänä uusille foorumeille. Voisitkos paljastaa, mikä on AOE:n tämänhetkinen tilanne?
(Hienoja renderöintejä oli. Minkäs verran avaruusaluksessa on polygoneja kun se näyttää niin low-polyltä ja mikä oli renderöintiaika?)
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Niko40
Newcomer
Posts: 8
Joined: Wed Jan 23, 2008 7:28 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Niko40 »

Sami The Great wrote:Tuo avaruusalus on todella tyylikäs. Teitkö blenderillä? Mikäs kumma se node valaistus on? Ja kysymys tähän väliin. Kun tallennan modelini .obj muotoon niin jos haluan ladata sen vaikka nyt johonkin 3D peliin niin eikös se pidä texturoida itse peli ohjelmassa ? Sama valaistuksien ja muun kanssa?
Kyllä. Tein Blenderillä. En osaa sanoa paljonko tuossa on polygoneja. Enpä muuten oo vielä nähnyt blenderissä mitään laskuriakaan. Renderöintiaika oli vähän päälle minuutin. Sekin suureksi osaksi meni vain Ambient Occlusionin laskemiseen.
Ei nodevalaistus. Taisi tulla vähän väärin sanottuakin. Siis Blenderissä on node compositor (en keksi mitään järkevää suomennostakaan), joilla pystyy tekemään vaikka mitä kivaa. Esimerkiksi muuttamaan RGB arvoja renderöidylle kuvalle, lisäämään motion blurin, miksaamaan kuvia keskenään (Mix, Add, Substract, Burn...) yms.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, eli...
http://koti.mbnet.fi/~niko40/downloads/ ... rNodes.jpg

Tuohon .obj muotoon en osaa sanoa mitään.

AE1 pelimoottorin tilannetta raottaa seuraava linkki. Tekemistä kumminkin piisaa. Jossain vaiheessa kun saan kaikki suunnilleen pystyyn, pitää kehitellä jotain pelin tapaista. Ajattelin nettipeliä, mikäli marcoder on kiinnostunut asiasta. Muitakin taidokkaita artisteja tullaan kaipaamaan jossain vaiheessa musiikin ja kenttien tekoon, mutta keskityn nyt ensin tähän pelimoottoriin. Asiaan palataan...
http://koti.mbnet.fi/~niko40/AE1_Engine ... ngine.html
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Sami345 »

Toinen blender työni puinen lego palikka:
Attachments
puu_lego.jpg
puu_lego.jpg (26.08 KiB) Viewed 11255 times
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: 3d-mallinnukset

Post by Myst!c »

hehee hienoa :) nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan :P
mahtava tekstuuri myös. :P ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat? :)
Every Legend Has A Start!
Vouldenhaul
Active Member
Posts: 211
Joined: Tue Aug 28, 2007 3:48 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Vouldenhaul »

Niko40 wrote:Tere taas pitkästä aikaa. Oli armeija tuos välis, etten oo ehtiny oikein täällä pyöriä.
Mielenkiintoisia kuvatuksia täällä. Pitää pakosta pistää omatkin kyhäelmät kehiin.

Tekstuurit puuttuu ja yritin epätoivoisesti pistää jonkinlaista epäsuoraa valaistusta tuohon käyttäen nodeja, mutta se ei oikein ottanut tuulta alleen. Tähän on toistaiseksi tyytyminen.
Image

Tähän on myös yritetty soveltaa tuota nodepohjaista epäsuoraa valaistusta, mutta tulos ei ehkä ole ihan nätti. Yritin saada niitä ei niin hyviä kohtia piiloon leikkimällä väreillä. Tulos oli... Tuota... Mielenkiintoinen. :|
Image
Tajuttoman hienoja... :o En oikein tiedä miten tota sanoin kuvailis, mut eiköhän riitä, kun kattoo noita kuvia. ;)

Raspfullin työntausta oli ihan hieno, mutta itse "talo" näyttää kyllä edelleenkin hemmetin tökeröltä tuotokselta, eikä sovi taustaan alkuunkaan. Hyvää yritystä kuitenkin...
Some stories can't be told by words...
Some legends are meant to die...
Some bloodlines must come to an end...


Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
Sneaking Out 12.06.2008
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Sami345 »

Myst!c wrote:hehee hienoa :) nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan :P
mahtava tekstuuri myös. :P ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat? :)
Olen käytänyt Subsurf modifieria. Subsurf modifierilla on melkein mahdotonta saada teräviä kulmia.
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Myst!c
Advanced Member
Posts: 259
Joined: Fri Dec 21, 2007 11:49 am
Location: Kemi

Re: 3d-mallinnukset

Post by Myst!c »

Aa, hienoa. :) Niin ja se oli excrude eikä exurointi. x)
Every Legend Has A Start!
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Harakka »

Sami345 wrote:
Myst!c wrote:hehee hienoa :) nätisti "exuroitu" vai mikä olikaan :P
mahtava tekstuuri myös. :P ja miten olet pyöristänyt
nuo kulmat? :)
Olen käytänyt Subsurf modifieria. Subsurf modifierilla on melkein mahdotonta saada teräviä kulmia.
Itse asiassa terävien kulmien tekeminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Valitse reunat, jotka haluat teräväksi, paina shift-e ja valitse sopiva terävyys hiirtä liikuttamalla. ;) Ja muuten:
exurointi -> teksturointi = kuvien käyttö objektien pinnalla
excrude -> extrude (pursotus) = pinnan pursottaminen, "jatkaminen"
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
SPuntte
Tech Developer
Tech Developer
Posts: 650
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:51 pm
Location: Helsinki, Finland
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by SPuntte »

Sami345 wrote:Toinen blender työni puinen lego palikka:
Ei tuo minusta niin kauhean hieno ole, kun tekstuuri menee joissain kohdissa ihan päin seiniä. Eihän puun syyt mene lähellekään noin. UV-mappaamalla voisi saada paremman tuloksen. Täytyyhän tietynsuuntaisten sivujen leikata puun alkuperäinen kasvusuunta, jolloin syitten tulisi näkyä rengasmaisina. Lisäksi puu tuskin on noin tasaista (paitsi jos se on lakattu). Vähän Bump-mappausta kehiin.
EDIT:

Tjooh.. Ei ollu tarkoitus masentaa :P

Toiseksi työksi ihan hyvä. Ainakin ovat jotkin perusasiat hanskassa.

CoolBasic henkilökuntaa
Tech-kehittäjä
CoolBasic Classic, Cool VES

CoolPhysicsEngine | MissileSystem | Jana-ympyrä -törmäys | cbSimpleTexture | CoolCPLX
Sami345
Advanced Member
Posts: 349
Joined: Fri Aug 31, 2007 4:52 pm
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Sami345 »

SPuntte wrote:
Sami345 wrote:Toinen blender työni puinen lego palikka:
Ei tuo minusta niin kauhean hieno ole, kun tekstuuri menee joissain kohdissa ihan päin seiniä. Eihän puun syyt mene lähellekään noin. UV-mappaamalla voisi saada paremman tuloksen. Täytyyhän tietynsuuntaisten sivujen leikata puun alkuperäinen kasvusuunta, jolloin syitten tulisi näkyä rengasmaisina. Lisäksi puu tuskin on noin tasaista (paitsi jos se on lakattu). Vähän Bump-mappausta kehiin.
EDIT:

Tjooh.. Ei ollu tarkoitus masentaa :P

Toiseksi työksi ihan hyvä. Ainakin ovat jotkin perusasiat hanskassa.

En minä masennu. Mutta voisitko selittää mikä on UV-mappaus? Entä Bump-mappaus?
Projektit: Fiperus - Jäädytetty pidemmäksi aikaa.
Voitot: Viikkokisa XIII, Pikapelikisa 3, Pikapelikisa 13
http://www.sami345.tk/
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Raspful »

Juu tuo Niko40 avaruus alus oli todella hieno.
Itse olen talo työtäni jatkanut ja parannuksia on tullut, joten:

Image

Toivottavasti nyt kelpaa jopa Vouldenhaulille. ;)
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Koodiapina
Forum Veteran
Posts: 2396
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:20 pm

Re: 3d-mallinnukset

Post by Koodiapina »

Realistisuutta ei ole, mutta sehän ei ole aina välttämätöntä. Savupiippu on ehkä hieman suurehko... :D Ruohikko näyttää liian venytetyltä minun makuuni, mutta joku voi tykätäkkin. Ihan hieno kokonaisuus.
Raspful
Member
Posts: 83
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:40 pm
Location: Raisio
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Raspful »

Juu itsekkin huomasin, että on vähän "talo maailman laidalla" tyylinen. Savupiipun pienennys ei ole vaikeaa ja ruohikkokin taitaa luonnistua...
Tiimin kotisivut

Ydintuhon edistyminen:

Koodi=[70%]
Grafiikka=[60%]
Kentät=[40%]
Musiikki=[50%]
Harakka
Advanced Member
Posts: 430
Joined: Mon Aug 27, 2007 9:08 pm
Location: Salo
Contact:

Re: 3d-mallinnukset

Post by Harakka »

Sami345 wrote:En minä masennu. Mutta voisitko selittää mikä on UV-mappaus? Entä Bump-mappaus?
Bump-mappaus tarkoittaa sitä, että käytetään tekstuuria simuloimaan pinnan kohokuvioita. Sillä saa esim. asfaltin näyttämään rosoiselta ja kiiltämään realistisesti (märkä asfaltti) - ilman bump-mappingia kiilto näyttäisi siltä että tien päällä olisi vain lasilevy. UV-mappaus on monimutkaisempi asia selittää, mutta sen idena on antaa käyttäjän päättää miten tekstuuri asetellaan objektin pinnalle. Tämä tapahtuu asettamalla pinnat 2D-tasolle. Eli käytännössä:

1) Valitse objekti, pistä UV Face select-tila päälle (Object moden sijasta)
2) Jaa näyttö kahteen osaan: klikkaa hiiren oikealla Buttons-paneelin ylälaitaa (esim. view, select ja face-nappuloiden alta; kursori muuttuu pystynuoliksi), valitse split ja klikkaa suurinpiirtein keskelle näyttöä
3) Valitse uuden ikkunan tyypiksi UV/Image editor (klikkaa ruudukon kuvaa vasemmasta ikkunan alalaidasta)
4) Valitse alue, jolle haluat asetella tekstuurin hiiren oikealla näppäimellä klikkaillen tai rajaamalla (B-näppäin)
5) Paina U; kokeile eri vaihtoehtoja (project from view, cube projection ja smart projections omasta mielestäni hyödyllisimmät)
6) Valitse tekstuuri klikkaamalla UV/Image editorista Image ja Open...
7) Voit korjailla/parannella pintojen asetteluita UV/Image editorissa valitsemalla verteksejä ja pintoja ja liikuttamalla niitä tuttuun tapaan G:llä

Kuva:
Image

Tekstuurin saa käyttöön valitsemalla materiaalin asetuksista TexFace tai sitten monipuolisemmin/paremmin näin (huomioi alleviivatut kohdat):
Image

Näin saat samalla myös bump-mappingin päälle. Tässä vielä valmis tuotos:
Image
Peli piirtokomennoilla - voittaja, Virtuaalilemmikkipeli - voittaja,
Sukellusvenepeli - voittaja, Paras tileset - voittaja
Vaihtuva päähenkilö - voittaja, Autopeli - voittaja sekä
Hiirellä ohjattava peli - voittaja B)
Post Reply