Further - Maailmanlopun peli
Posted: Tue Nov 20, 2012 12:17 am
Hei vaan kaikki! Ajattelin, että voisin tänne pitkästä aikaa päivittää vähän omia projekteja. Työn alla on nyt ollut kouluprojektina noin kaksi kuukautta tasohyppelypeli, jota teemme pienellä tiimillä. Teemana kurssilla oli "yksinäisyys". Peli on suunniteltu PC:lle, mutta Android-versiokin on mahdollisesti tulossa, jos kontrollit saa säädettyä hyviksi. Deadline pelille on 19.12 ja se julkaistaan 20.12. Itselläni on ollut päävastuulla pelimoottorin sekä karttasysteemin koodaaminen. Lisäksi olen tehnyt grafiikat tavaroiden ikoneille sekä animoinut pelihahmon. Pelimoottorin osalta kaikki alkaa olemaan valmista, lukuunottamatta hienosäätöjä ja efektejä, joita peliin on tulossa. Tämän hetkisessä versiossa peli pyörii paljolti place holder-grafiikan varassa, mutta lopulliseen versioon tietenkin tulee grafiikat kaikelle tarpeelliselle.
Pelin idea
Pelissä ohjataan Klaus nimistä hahmoa, joka on joutunut maailmanloppuun. Tavoitteena on löytää syy, miksi hän on joutunut kyseiseen paikkaan. Peli koostuu useista kentistä, joita läpäistään aina yksi kerrallaan. Kentät on sijoitettu täyteen erilaisia puzzle-elementtejä, jotka pitää ratkaista päästäkseen sen läpi. Lisäksi maailmanlopussa riehuu vaarallinen sähkömyrsky, jota pitää pystyä välttämään. Sähkömyrskyn aikana pelaajan tulee löytää puhelinkoppi, johon voi suojautua myrskyn ajaksi. Pelissä on 8 erilaista tavaraa, joita pitää käyttää oikein kenttien läpäisyyn. Peliin on myös lisätty tarina, joka etenee kentissä pelaajan ajatuksina, jotka esitetään puhekuplassa itse pelin aikana. Pelaajan healttina toimii sähkövirta hänen akkurepussaan, jota ei saa päästää loppumaan. Akkuvirtaa voi ladata kentistä löytyvillä paristoilla ja se vähenee koko ajan pikkuhiljaa. Lisäksi kentistä löytyy useita sähkölaitteita ja tavaroita, joiden käyttäminen vie pelaajan sähkövirtaa.
Puzzle-elementit
Kenttiin voidaan asettaa useita elementtejä puzzlen aikaan saamiseksi. Pelissä on ovia, jotka on linkitetty toisiinsa, ja pelaaja voi siirtyä ovelta toiselle, mutta ennen kuin ovea voi käyttää, se pitää avata avainkortilla, joita löytyy kentistä. Korkeiden esteiden ylipääsyyn voi käyttää kentissä olevia hyppylaitteita, mutta näihin laitteisiin pitää ladata sähkövirtaa omista akuista ennen käyttöä. Peliin on myös ympätty portteja, jotka aukeavat vivuista. Systeemi on toteutettu niin, että yksi vipu pystyy kontrolloimaan kolmea eri porttia, joten porteista saa aikaan hyvinkin vaikeita puzzleja. Lisäksi pelissä on piikkejä sekä kuiluja, joita pitää välttää. Tavaroita, joita pelaaja saa kerättyä pelin edetessä, pitää myös käyttää oikein joidenkin kohtien läpäisyyn.
Tavarat
Pelissä on tosiaan 8 erilaista tavaraa, jotka listaan nyt tähän, mutta niiden käyttötarkoitus jääköön vielä yllätykseksi, jotta pelikokemus ei menisi pieleen (Tavaroiden nimet tulee todennäköisesti vaihtumaan)
-Gravity device
-Battery capacitor
-Jumpjet
-Speed boots
-Thunder warning device
-Electricity collector
-Spectral goggles
-Time machine
Screenshotteja tämän hetkisestä versiosta
Tarina-systeemi
Inventory
Sähkömyrskyä suojassa puhelinkopissa
Puzzlea ja piikkejä
Consepti-grafiikkaa
Pelin idea
Pelissä ohjataan Klaus nimistä hahmoa, joka on joutunut maailmanloppuun. Tavoitteena on löytää syy, miksi hän on joutunut kyseiseen paikkaan. Peli koostuu useista kentistä, joita läpäistään aina yksi kerrallaan. Kentät on sijoitettu täyteen erilaisia puzzle-elementtejä, jotka pitää ratkaista päästäkseen sen läpi. Lisäksi maailmanlopussa riehuu vaarallinen sähkömyrsky, jota pitää pystyä välttämään. Sähkömyrskyn aikana pelaajan tulee löytää puhelinkoppi, johon voi suojautua myrskyn ajaksi. Pelissä on 8 erilaista tavaraa, joita pitää käyttää oikein kenttien läpäisyyn. Peliin on myös lisätty tarina, joka etenee kentissä pelaajan ajatuksina, jotka esitetään puhekuplassa itse pelin aikana. Pelaajan healttina toimii sähkövirta hänen akkurepussaan, jota ei saa päästää loppumaan. Akkuvirtaa voi ladata kentistä löytyvillä paristoilla ja se vähenee koko ajan pikkuhiljaa. Lisäksi kentistä löytyy useita sähkölaitteita ja tavaroita, joiden käyttäminen vie pelaajan sähkövirtaa.
Puzzle-elementit
Kenttiin voidaan asettaa useita elementtejä puzzlen aikaan saamiseksi. Pelissä on ovia, jotka on linkitetty toisiinsa, ja pelaaja voi siirtyä ovelta toiselle, mutta ennen kuin ovea voi käyttää, se pitää avata avainkortilla, joita löytyy kentistä. Korkeiden esteiden ylipääsyyn voi käyttää kentissä olevia hyppylaitteita, mutta näihin laitteisiin pitää ladata sähkövirtaa omista akuista ennen käyttöä. Peliin on myös ympätty portteja, jotka aukeavat vivuista. Systeemi on toteutettu niin, että yksi vipu pystyy kontrolloimaan kolmea eri porttia, joten porteista saa aikaan hyvinkin vaikeita puzzleja. Lisäksi pelissä on piikkejä sekä kuiluja, joita pitää välttää. Tavaroita, joita pelaaja saa kerättyä pelin edetessä, pitää myös käyttää oikein joidenkin kohtien läpäisyyn.
Tavarat
Pelissä on tosiaan 8 erilaista tavaraa, jotka listaan nyt tähän, mutta niiden käyttötarkoitus jääköön vielä yllätykseksi, jotta pelikokemus ei menisi pieleen (Tavaroiden nimet tulee todennäköisesti vaihtumaan)
-Gravity device
-Battery capacitor
-Jumpjet
-Speed boots
-Thunder warning device
-Electricity collector
-Spectral goggles
-Time machine
Screenshotteja tämän hetkisestä versiosta
Tarina-systeemi
Inventory
Sähkömyrskyä suojassa puhelinkopissa
Puzzlea ja piikkejä
Consepti-grafiikkaa