Grafiikan teko ja kuvankäsittely
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Keskustele täällä kaikesta kuvankäsittelystä ja grafiikan tekemiseen liittyvistä asioista. Täällä voi esitellä töitänsä, kysyä muilta apua peligrafiikan kanssa ja keskustella yleensä grafiikan tekemisestä.
<----------------------------------------------->
Yhden projektin saatuani valmiiksi, alkoi mieli alkaa jo suunnitella seuraavaa Päätin aloittaa ihan paperille piirrustamalla ja miettimällä minkä tyylistä grafiikkaa haluan siihen jne. Päädyin sitten tekemään pienen demo-scenen aiheesta, jota ehkä voisi alkaa työstämään. Työ on tehty vektorigrafiikkatekniikalla ja se on vain nopea demovedos, jotta saisin vähän suuntaa ja ideoita. Ollappa hyvä:
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Eikö olisi helpompaa, jos kaikilla palikoilla olisi samanlainen alku ja loppu?
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Konstaduck
- Advanced Member
- Posts: 267
- Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
- Location: Nurmijärvi, Finland
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Millä ohjelmalla teet nuo grafiikkasi?
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Jotta oppii tekemään varjostuksia ja hahmottamaan paremmin eri muotoja, niin itse ainakin joskus pixel-arttia tehdessäni aloitin ihan perusharjoituksista esim. helppojen geometristen kappaleiden varjostamisesta yhdellä värillä. Kannattaa aloittaa vaikka kuutiosta, koska se on helppo. Perus idea kuitenkin on, että valitaan tietylle kappaleelle "pääväri", jolla koko kappale värjätään. Kohdat joihin valo osuu, laitetaan päälle hiukan pääväristä vaaleampaa ja keltaisempaa. Varjokohdat tehdään hiukan tummemmalla ja enemmän tumman liilalla. Suuri virhe on, että käyttää varjoissa täysin mustaa liilan sijasta. Tuossa pari vinkkiä niille, jotka joskus aikoo peleihinsä tehdä grafiikkaa
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
- Konstaduck
- Advanced Member
- Posts: 267
- Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
- Location: Nurmijärvi, Finland
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
-
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 3:53 pm
- Location: Suomi, Finland
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Tuo ei pidä aivan paikkaansa, on luultavasti olemassa pelimoottoreita, jotka osaavat renderöitä svg-elementtejä sekä tietenkin HTML5-peleissä voi hyödyntää svg-elementtejä nykyään. Inkscape rulez, kunhan muistaa Ctrl+S tarpeeksi usein. :PSami The Great wrote:Luonnollisesti, ennen kuin sitä missään voi käyttää, niin se pitää muuttaa pikselimuotoon.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Tuhoojabotti: Olet kyllä tuossa osittain oikeassa, vaikkakin jossakin vaiheessa ne tulee kuitenkin muuttaa tekstuureiksi näytönohjaimen muistiin, jotka taas koostuu pikseleistä
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Juu. Tässä lisää juttua siitä.Sami The Great wrote:Todella hieno tuo nokian kuva. Onko se tehty 3D-mallintamalla?
-
- Moderator
- Posts: 1583
- Joined: Mon Aug 27, 2007 11:24 pm
- Location: Otaniemi - Mikkeli -pendelöinti
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Sekin riippuu näyttölaitteesta, kyllähän vektoripohjaisia analogisia näyttöjä on olemassa - sellaisiahan ne alunperin olivatkin! Nykyään moiset ovat tosin sen verran harvassa että voinee yleisesti jättää mainitsematta.Sami The Great wrote:jossakin vaiheessa ne tulee kuitenkin muuttaa tekstuureiksi näytönohjaimen muistiin, jotka taas koostuu pikseleistä ;)
Ja jotta olisi jotain järkevääkin, postataanpa tuhislaneilla kirjoittelemani proseduraalinen CB-256x256-kuva myös foorumiyleisön nähtäväksi:
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Onneksi olkoon, sait kyllä ansaittua suitsutusta, on nimittäin nättiä jälkeäRuuttu wrote:Juu. Tässä lisää juttua siitä.Sami The Great wrote:Todella hieno tuo nokian kuva. Onko se tehty 3D-mallintamalla?
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Gimp on erittäin hyvä, mutta hieman vaikea käyttää.Combatti wrote:Oli hieno tosiaan tuo Nokia N9 Ensin katsoin ett "no mikä tos nii ihmeellist o? Pelkkä kuva Nokia N9:stä ja sitt kuulokkeet mukaa" mut oho. Toiha onki 3D-mallinnus. Tosi nättiä ja hienoa. Itse kun en saa Blenderillä mitään kehuttavaa. Onnittelut sulle tosta.
Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Paint.net on myös kiva työkalu grafiikan tekoon, vaikkei mitään järin ihmeellisiä ominaisuuksia olekkaanCombatti wrote:Oli hieno tosiaan tuo Nokia N9 Ensin katsoin ett "no mikä tos nii ihmeellist o? Pelkkä kuva Nokia N9:stä ja sitt kuulokkeet mukaa" mut oho. Toiha onki 3D-mallinnus. Tosi nättiä ja hienoa. Itse kun en saa Blenderillä mitään kehuttavaa. Onnittelut sulle tosta.
Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Itse pidän käyttöliittymää työkaluissa tärkeämpänä kuin ominaisuuksia. Viimeksi kun kokeilin Gimppiä, en tykännyt. Paint.NET on myös hyvä, joskin siinäkin on omat ongelmansa (suurimpana ehkä se, että kuvaa ei voi liikuttaa ellei se ole ikkunaa suurempi). Kannattaa kokeilla useita eri vaihtoehtoja. Sitten on vielä se GraphicsGale, joka on ilmainen ellei halua viedä kuviaan gif, kursori tai ikoniformaatteihin. Viimeisimpään en itse ole lähemmin tutustunut, kun sain sen vanhalle koneelle asennettua tuli vaihdettua konettaCombatti wrote:Mut nyt ettei me pelkäksi sanan helinäksi, niin kysyn, että olisiko Gimp hyvä kuvankäsittelyohjelma peligrafiikalle? Microsfot Paint, kun ei tietenkään saa mitään muuta aikaiseksi, kuin sotkua. Eli, mielipiteitä Gimpistä?
En oikeastaan löytänyt itselleni täysin mieluista ohjelmaa peligrafiikan piirtämiseen. Paint Shop Pro 9 on toistaiseksi ollut paras (vaikkei ilmainen), mutta sitä ei tietääkseni saa enää mistään - ysin jälkeen ohjelma siirtyi Corelin omistukseen ja on yrittänyt olla halpa kopio PhotoShopista (aikaisemmissa versioissa fokusoitiin webbigrafiikan tekoon joka sattumalta antaa pätevät työkalut myös peligrafiikkaan).
Itselläni tuntuu olevan kyse siitä, mikä ohjelma sisältää vähiten huonon käyttöliittymän - peligrafiikkaan yleensä riittää vaatimattomampikin ominaisuusvalikoima.
Paint.Netissä on muuten hyvä ominaisuus se pluginien kirjoittelu C#-kielellä. Muistelisin, että siihen saa pluginin, johon voi kirjoittaa sitä omaa pluginia ja tulokset näkyvät reaaliajassa. Siistiä (tosin en mitään käytännöllistä saanut itse tehtyä - plugineita löytyy valmiiksi melkein joka tarpeeseen).
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
Missäs tuo ominaisuus löytyy? Paint.net tuli sitte mun valinnaksi. Jos Gimpiin jaksan joskus tutustua, niin tiedä sitten siitä, hemmeti hankala käyttöliittymä siinä ainakin oli. Minä tässä just oottelen vastausta DMCA:lta, että voisiko käyttää heidän erästä tausta kuvaansa tulevaan projektiini. Tällaista olisi:axu wrote:EDIT:Paint.Netissä on muuten hyvä ominaisuus se pluginien kirjoittelu C#-kielellä. Muistelisin, että siihen saa pluginin, johon voi kirjoittaa sitä omaa pluginia ja tulokset näkyvät reaaliajassa. Siistiä (tosin en mitään käytännöllistä saanut itse tehtyä - plugineita löytyy valmiiksi melkein joka tarpeeseen).
-
- Devoted Member
- Posts: 594
- Joined: Tue Sep 30, 2008 4:30 pm
- Location: Ruudun toisella puolella
Re: Grafiikan teko ja kuvankäsittely
mtPaintista löytyy muutamia käteviä ominaisuuksia paletin suhteen, esimerkiksi paletin pyörittelyä ja järjestelyä, sekä kaikki muut peligrafiikan tekoon tarvittavat ominaisuudet.