koodarikalle wrote:Nyt olis tarpeessa client viestin, josta ei pysty ulkopuoliset harrastelijahaxorit lukemaan yhtään mitään.
Hmm, etkö jaksa itse tehdä? Hommahan menee näin:
Ota viesti ja avain
Tee muutamia laskuoperaatioita (algoritmi) avainta käyttämällä viestille muunnellen sitä (Kerro tuo kohta tuolla kohdalla ja vähennä 84345 tjsp.)
Viesti on nyt kryptattu
Lähetä viesti ja avain serverille
Serveri dekryptaa viestin tekemällä äskeiset operatiot takaperin (käyttäen tietysti avainta)
Done!
Tämän murtaminen vaatii aika paljon pakettien tutkimista ja käytännössä rajattoman määrän eri ratkaisualgoritmin kokeilua. Käytännössä siis mahdoton ratkaista, ellei hakkeri jollain tapaa voi ottaa selville ohjelman käyttämiä laskuoperaatioita (mikä on mahdotonta tietääkseni).
Korjatkaa jos olen väärässä. Tällainen simppeli salaus liittää kyllä pikkuisiin peleihin.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
naputtelija wrote:
Hmm, etkö jaksa itse tehdä? Hommahan menee näin:
Ota viesti ja avain
Tee muutamia laskuoperaatioita (algoritmi) avainta käyttämällä viestille muunnellen sitä (Kerro tuo kohta tuolla kohdalla ja vähennä 84345 tjsp.)
Viesti on nyt kryptattu
Lähetä viesti ja avain serverille
Serveri dekryptaa viestin tekemällä äskeiset operatiot takaperin (käyttäen tietysti avainta)
Done!
Jos lähetät avaimen kryptatun tiedon mukana, niin salaus on yhtä tyhjän kanssa.
naputtelija wrote:
Tämän murtaminen vaatii aika paljon pakettien tutkimista ja käytännössä rajattoman määrän eri ratkaisualgoritmin kokeilua. Käytännössä siis mahdoton ratkaista, ellei hakkeri jollain tapaa voi ottaa selville ohjelman käyttämiä laskuoperaatioita (mikä on mahdotonta tietääkseni).
Ei tarvita kummoista ohjelmaa joka ratkaisee salauksen jos on avain tiedossa, ja jos ohjelmatiedosto on saatavilla, niin CB:n tapauksessa on todella helppoa selvittää kaikki salauksessa käytetyt operaatiot.
Jos vähänkään turvaa halutaan, niin tarvitaan systeemi jossa serveri lähettää clientille avaimen jolla viestin voi salata mutta ei purkaa. Client salaa sen avulla tiedot ja lähettää ne serverille. Serverillä on oma salainen avaimensa jolla se saa avattua salauksen. Wikipedia kertoo asiasta lisää.
koodarikalle wrote:Meinasin ihan siis jotain pikaviestinohjelmaa...
Ohjelman koodaat itse, me annoimme salausvinkkejä.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Varmaankin koodarikalle halusi kysellä foorumiväeltä vinkkejä jostain valmiista softasta, joka käyttää jo salausta kaikessa viestimisessä. Onhan se mukava että kerrotaan, miten sellaisen ohjelman voisi koodata itse, mutta tätä ei taidettu tällä kertaa hakea.
VesQ wrote:Varmaankin koodarikalle halusi kysellä valmiista softasta, joka käyttää salausta kaikessa viestimisessä. Onhan se mukava että kerrotaan miten sellaisen ohjelman voisi koodata itse, mutta tätä ei taidettu tällä kertaa hakea.
No ei todellakaan haettu. Ihan siis valmista softaa. Kujalla kyllä on porukka täällä nykyisin. Onko Minecrat sulattanut aivot?
Vieras wrote:No ei todellakaan haettu. Ihan siis valmista softaa. Kujalla kyllä on porukka täällä nykyisin. Onko Minecrat sulattanut aivot?
No koodausfoorumilla kun ollaan niin helposti tulee oletettua, että kysytään koodaukseen liittyviä kysymyksiä. Kysymyksesi kun ei ollut mitenkään maailman selkein. (+ vastasin osittain naputtelijan väitteisiin) Ja ei, ei ole Minecraft sulattanut aivoja.
Alkuperäiseen kysymykseen löytää vastauksia helposti googlen kautta. Itsellä ei ole ollut tarvetta mihinkään tehokkaasti salattuun chat ohjelmaan, niin irc on kelvannut ihan hyvin. Varmaan lähes kaikki ohjelmat, mitkä lähettävät viestejä, salaavat ainakin jotenkin viestit eli todennäköisesti esim. skypen chatti on ihan turvallinen. Jos nyt välttämättä haluat todella hyvin suojatun chatin, niin ensimmäisenä google ehdotti TorChatia.
Hatunnoston arvoinen suoritus kyllä, itse en ole omissa pienissä piireissänikään valtavaa menestystä saavuttanut. Miten kilpailun käytännön järjestelyt toimivat, millainen turausmuoto ja pakkavalikoimat? Voisi kuvitella että tuon kaltaisessa pelissä pelattaisiin ainakin muutama erä jossain karsintaporukoissa että yksittäisen pelin tuuri ei vaikuttaisi niin paljoa.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Jaa, siinähän on pelimuoto nimeltä dominion. Mutta kyllä minkä tahansa SM-hopea on hieno saavutus.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
Hatunnoston arvoinen suoritus kyllä, itse en ole omissa pienissä piireissänikään valtavaa menestystä saavuttanut. Miten kilpailun käytännön järjestelyt toimivat, millainen turausmuoto ja pakkavalikoimat? Voisi kuvitella että tuon kaltaisessa pelissä pelattaisiin ainakin muutama erä jossain karsintaporukoissa että yksittäisen pelin tuuri ei vaikuttaisi niin paljoa.
Turnausmuoto oli 4 kierrosta swissiä, jonka jälkeen top8 single elimination plus pronssipeli. Kaikilla kierroksilla pelattiin paras kolmesta 50 minuutin aikarajalla. Pakkavalikoimat oli peruspelistä ja uusimmasta lisäosasta Donald X.:n itsensä suunnittelemia (jotka hän oli todennäköisesti vain arponut, siltä ne ainakin vaikuttivat), ja semifinaalin ja finaalin kortit arvottiin paikanpäällä. Tuurielementtiä oli pienennetty siten, että sai valita aloittaako 4/3 vai 3/4 kuparirahalla, eli ei voinut munkittaa ekan vuoron Noitaa tai muuta yhtä tyhmää.
Kannattaisiko Unity 3d:llä koodatessa tunkea koko pelin koodi yhden skriptin sisään? Minusta se on hieman selkeämpää niin.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
naputtelija wrote:Kannattaisiko Unity 3d:llä koodatessa tunkea koko pelin koodi yhden skriptin sisään? Minusta se on hieman selkeämpää niin.
Asiat saa hoidettua tuollakin tavalla, mutta itse olen testeissäni pilkkonut yhtä objektia käsittelevät koodit omaan tiedostoon jonka olen liittänyt objektista tekemääni prefab:iin mukaan. Samaa asiaa käsittelevä koodi on aina yhdessä paketissa muun tavaran kanssa.
legend wrote:9. luokan päättötodistus saatu
Lukuaineista keskiarvo 10 ja 3 stipendiä!
Oli pakko tulla kertomaan tänne
Lähes kaikki (paitsi minä koska en viitsinyt lueskella) nyky-CB:n jäsenet ovat saaneet vastaavanlaisen tuloksen 9. luokalta. Itsellä lukion 1. Päättötodistuksen keskiarvo 9 Kaikista aineista.
<Ize> Pitäs tehä allekirjotus..
<Ize> Vois keksiä jonkin nasahtavan sanonnan..
<Ize> Siitä tulis upea legenda ja kaikki vaihtaisivat allekirjoituksensa siihen.
<Ize> Ehkä ei kuitenkaa...
legend wrote:9. luokan päättötodistus saatu :D
Lukuaineista keskiarvo 10 ja 3 stipendiä!
Oli pakko tulla kertomaan tänne :D :D
Tässä vaiheessa lähinnä ärsyttää tuommoinen.
Käytännössähän tilanne on se, että 9.5 keskiarvolla pääsee aivan mihin tahansa lukioon tai ammattikouluun ja mitään muuta virkaa yläasteen numeroilla ei sitten olekaan.
EDIT:
Hieman samoin kuin ylioppilastodistus on olemassa lähinnä sitä varten, että ylioppilasarvosanoilla mennään yliopistoon.