Totta, ja tämä johtuu siitä, että kysyntä osataan melko hyvin arvoida etukäteen ja korkeintaan vähän yläkanttiin, ja tämän perusteella asettaa hinta valmiiksi niin korkealle, ettei sitä tarvitse jälkeenpäin alkaa nostelemaan ja valmistaa tuotteita tarpeeksi monta, etteivät lopu kesken. Jos kysyntä olisi niin arvaamattoman suurta, että se vaikuttaisi hintoihin, kyllä se niitä nostaisi.axu wrote:@CW: Eh, mielestäni niitä hintoja ei yleensä mennä nostamaan ainakaan elektroniikkatuotteilla. Mutta hintoja lasketaan sitten kun alkaa menekki hiipumaan (ja laitetta on halvempi valmistaa).[/edit]
Offtopic (I/2012)
Re: Offtopic (I/2012)
Re: Offtopic (I/2012)
Se, että siinä on alustana Android ei tarkoita, että pelit on mobiilipelejä. Kyseessä on laite joka on teknisiltä ominaisuuksiltaan samaa luokkaa kuin ehkä muutama laite kuluttaja-mobiililaitteiden kärjestä. Mobiilipelejä suunniteltaessa et voi suunnitella pelejä yksistään tehokkaimmille matkapuhelimille ainakaan Androidin tapauksessa, sillä niiden omistajia on aika vähän.
Mutta mitä aiheesta nyt tulin lukeneeksi, niin ilmeisesti tuossa ei tule olemaan Android Markettia vaan jokin oma sovelluskauppa ja muutenkin mukautettu käyttöliittymät yms.
Saatanpa innostua jopa hankkimaan yhden.
Mutta mitä aiheesta nyt tulin lukeneeksi, niin ilmeisesti tuossa ei tule olemaan Android Markettia vaan jokin oma sovelluskauppa ja muutenkin mukautettu käyttöliittymät yms.
Saatanpa innostua jopa hankkimaan yhden.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Offtopic (I/2012)
Vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta laitteelta varsinkin nyt, kun itse olen ollut Androidin kanssa paljon tekemisissä. Jos joku muuten tämän laitteen pohjalta innostuu Android-ohjelmoinnista, niin minulta voi kysäistä, jos on aluksi jotain ongelmia saada toimimaan
Sana "mobiili" tarkoittaa, oikeastaan kuljetettavaa. Onhan Windows-puhelinkin mobiilipuhelin, mutta tietääkseni tämä minun 70cm korkea pöytäkoneeni ei mahdu taskuuni, vaikke siinäkin on windows En koko artikkelia lukenut läpi, mutta sen teidän, että Android tukee nykyään OpenGL2.0ES-versiota, joten 3D-pelejä siihen saa tehtyä. Itseasiassa nykyään alkaa olemaan muotia, että yritetään saada pelit toimimaan mahdollisimman monella alustalla. Yhtä hyvin sama 3D-peli voi pyöriä niin PC:llä, PS3:lla ja XBoxilla tai vaikkapa sitten sillä Androidilla. (vert. vaikka Elder Scrolls: Skyrim, joka toimii PC:lla ja XBoxilla). Itse ainakin uskon, että laitteelle löytyy kysyntää varsinkin vähän halvemmissa maanosissa, esim. kiinassa. Tuo, että pelit ladataan suoraan internetistä, madaltaa huomattavasti kehittäjien kynnystä tehdä ja julkaista peli.Combatti wrote:Ohjelmoijille tuo voi olla ihan kiva, mutta kysymys: Ostatko mieluummin tuon, ja alat ohjelmoimaan mobiili-pelejä vai sitten PC:n ja alat ohjelmoimaan 3D-pelejä? Noh, omatpa ovat rahanne. Terv. Jätkä, joka sai PS3 ilmaiseksi, eikä olisi kyllä muutenkaan ostanut moista =)
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Offtopic (I/2012)
Minäpä olenkin saanut taitavasti ps3:n ja ps2:n kaatumaan vuodessa noin 46 kertaa. Vähän, kun verrataan neljän eri pc:ni kaatumisia koko niiden käyttöaikana, vain 26 kertaa yhteensä. PC:t kaatuu, jos niiden rauta on liian epävakaata, eli rakentaja ei ole osannut sitä rakentaa. Ja käsittääkseni näin loogisesti ajateltuna, hinta laskee kokoajan, kun käyttäjäkunta kasvaa. Koska juuri silloin, kun monet miljoonat on ostanut kyseisen laitteen, niin on halvempaa rakentaa uusia samanlaisia. Ja ottakaa myös huomioon seuraava esimerkki:Chaosworm wrote:Olen ollut tekemisissä kahden eri pelikonsolin kanssa, ja nykyinen tietokoneeni on alle vuodessa kaatunut useammin kuin Sega Megadrive 13 vuodessa ja alkuperäinen Xbox viidessä vuodessa yhteensä.
Jos kultaa löytyisi joka paikasta, ei se enää olisi arvokasta
Tiedän kyllä, että nykyluurit pyörittelee 3D-pelejä, mutta pyörittävätkö yhtä hyvin, kuin PC:t(Edelleen kunnolla rakennetut PC:t), eivät tietääkseni. Hirttäkää heti, jos olen väärässä. =)
p.s. Chaosworm, miksi aina matkit mun allekirjoituksia("suosittelen rajottamaan","jätkä, joka sai...")?
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Offtopic (I/2012)
Itse taas ajattelisin hintaa niin, että se määräytyy markkinoiden mukaan. Eli kun kysyntä on kova ja tarjonta on pieni->hinta nousee. Jos taas tarjontaa on liikaa, joudutaan hintaa pudottamaan jotta kysyntä kasvaisi. Laitteiden valmistus maksaa koko ajan suunnilleen saman verran. Ainoastaan se mitä laitteesta jää voittoa määräytyy sen mukaan mitä ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä. Hinnan lasku perustuu oikeastaan siihen, että laitteen arvo putoaa sen teknologian vanhentumisen seurauksena, koska esim. vastaava laite tulevaisuudessa voidaan tehdä halvemmalla, koska osat joista se tehdään on halvempia verrattuna niiden tehoon -> kuluttajat ostavat mielummin uuden paremman laitteen, jonka hinta on sama (kilpailu eri yritysten välillä pakottaa hintaa alemmas). Jos käyttäjäkunta koko ajan kasvaisi ja pysyisi, en itse ainakaan pudottaisi hintaa. Jos käyttäjät alkaisivat korvaamaan tuotettani jollakin muulla, tulisi harkita hinnan pudotusta kasvattaakseen kysyntää.
EDIT: Eli johtopäätös on se, että hintaa laskemalla saadaan lisää käyttäjiä
Olipas epäselkeästi selitetty
EDIT2: Combatti: Tarkoitin siis mobiili-jutulla sitä, että konsolissahan voi olla vaikka kuinka tehokkaat osat, mutta se vain käyttää Androidia käyttöjärjestelmänään. Samaan tapaan kuin PC ja puhelin voi käyttää windowsia käyttiksenä. Tietenkin osittain olet oikeassa, että Androidi ei tue niin hyvin esim. shadereiden käyttöä, koska siinä on OpenGL ES.
EDIT: Eli johtopäätös on se, että hintaa laskemalla saadaan lisää käyttäjiä
Olipas epäselkeästi selitetty
EDIT2: Combatti: Tarkoitin siis mobiili-jutulla sitä, että konsolissahan voi olla vaikka kuinka tehokkaat osat, mutta se vain käyttää Androidia käyttöjärjestelmänään. Samaan tapaan kuin PC ja puhelin voi käyttää windowsia käyttiksenä. Tietenkin osittain olet oikeassa, että Androidi ei tue niin hyvin esim. shadereiden käyttöä, koska siinä on OpenGL ES.
Last edited by Sami The Great on Thu Jul 12, 2012 9:52 am, edited 1 time in total.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Offtopic (I/2012)
Voi se noinkin mennä, mutta edelleen, tuotteen omistajien määrä vaikuttaa arvoon. Esimerkiksi C64:kin on joskus ollut kallis, sitten se on lähtenyt halventumaan, kun sen omistaa jo moni, sitten, kun suurin osa c64:sista on jo särkynyt, sen arvo on taas noussut sen harvinaisuuden takia. Sama tulee varmasti toistumaan nykyvehkeillekkin.(Kun muutaman kymmenen vuoden päästä on paljon tehokkaammat vehkeet, ellei sitten tapahdu maailmanmullistusta ennen sitä, mutta ei nyt vuodateta verta ittestämme ajatellessa teknologian loppua, eihän?). Mutta totuus on, että hinta laskee kokoajan ajan kuluessa, kunnes yksityishenkilöt alkaa myymään tuotetta keräilijöille.Sami The Great wrote:Itse taas ajattelisin hintaa niin, että se määräytyy markkinoiden mukaan. Eli kun kysyntä on kova ja tarjonta on pieni->hinta nousee. Jos taas tarjontaa on liikaa, joudutaan hintaa pudottamaan jotta kysyntä kasvaisi. Laitteiden valmistus maksaa koko ajan suunnilleen saman verran. Ainoastaan se mitä laitteesta jää voittoa määräytyy sen mukaan mitä ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä. Hinnan lasku perustuu oikeastaan siihen, että laitteen arvo putoaa sen teknologian vanhentumisen seurauksena, koska esim. vastaava laite tulevaisuudessa voidaan tehdä halvemmalla, koska osat joista se tehdään on halvempia verrattuna niiden tehoon -> kuluttajat ostavat mielummin uuden paremman laitteen, jonka hinta on sama (kilpailu eri yritysten välillä pakottaa hintaa alemmas). Jos käyttäjäkunta koko ajan kasvaisi ja pysyisi, en itse ainakaan pudottaisi hintaa. Jos käyttäjät alkaisivat korvaamaan tuotettani jollakin muulla, tulisi harkita hinnan pudotusta kasvattaakseen kysyntää.
Olipas epäselkeästi selitetty
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Offtopic (I/2012)
Tämä johtunee lähinnä siitä, että kyseinen laite ei enää ole markkinoilla ja niitä ei enää valmisteta. Laitteella on keräilyarvoa, mutta itse osat mistä laite koostuu ovat melkein täysin arvottomia. Valmistus yleensä lopetetaan, kun markkinoiden kysyntä on pienentynyt tarpeeksi ja kukaan ei enää halua ostaa "huonoa" laitetta kalliilla hinnalla, koska laitteita ei voi myydä alle tietyn rajan tai tehdään tappiota.Combatti wrote: Voi se noinkin mennä, mutta edelleen, tuotteen omistajien määrä vaikuttaa arvoon. Esimerkiksi C64:kin on joskus ollut kallis, sitten se on lähtenyt halventumaan, kun sen omistaa jo moni, sitten, kun suurin osa c64:sista on jo särkynyt, sen arvo on taas noussut sen harvinaisuuden takia. Sama tulee varmasti toistumaan nykyvehkeillekkin.(Kun muutaman kymmenen vuoden päästä on paljon tehokkaammat vehkeet, ellei sitten tapahdu maailmanmullistusta ennen sitä, mutta ei nyt vuodateta verta ittestämme ajatellessa teknologian loppua, eihän?). Mutta totuus on, että hinta laskee kokoajan ajan kuluessa.
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Offtopic (I/2012)
Ihmeen hyvin saat laitteita kaatumaan :O Itselläni ei edes PC ole noin montaa kertaa kaatunut tässä muutaman vuoden sisällä (sitä aiemmin koneessa oli viallinen muistikampa tjsp. joka sai koneen hyvinkin epävakaaksi). Mille aikavälille tuo neljä konetta sijoittuu? Pidäthän tietokoneita/pleikkareita paikassa, missä ne eivät ylikuumene?Combatti wrote:Minäpä olenkin saanut taitavasti ps3:n ja ps2:n kaatumaan vuodessa noin 46 kertaa. Vähän, kun verrataan neljän eri pc:ni kaatumisia koko niiden käyttöaikana, vain 26 kertaa yhteensä. PC:t kaatuu, jos niiden rauta on liian epävakaata, eli rakentaja ei ole osannut sitä rakentaa.
Kieltämättä hyvät pelitietokoneet pyörittävät sitä silmäkarkkia sulavammin, mutta edes tuon Ouyan tasoista tietokonetta on hankala saada rakennettua satasella, puhumattakaan jos hinnasta vähennetään kapulan verran (lieneekö parikymppiä). Tietokoneet ovat loppujen lopuksi hurjan kallis alusta, jos haluaa aina pelata uusimpia pelejä parhailla grafiikka-asetuksilla.
Niissä "allekirjoituksissa" on CW:n mielestä jotain hauskaa. Aina ei kannata välittää siitä.
@Pettis: Juuri näin itsekin ymmärsin, sillä jos pelit olisivat Android Marketissa, silloinhan siellä olisi lähinnä niitä mobiilipelejä, eikä pystyttäisi valvomaan täyttyykö se "aina ilmaista"-periaate. Puhumattakaan rojaltien maksusta (Googlehan sieltä välistä ilmeisesti nappaisi?).
- Sami The Great
- Advanced Member
- Posts: 485
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:15 pm
- Contact:
Re: Offtopic (I/2012)
Marketissa tosiaan on kyllä ihan liikaa roskaa joukossa.. Applella ilmeisesti toimii paremmin, koska heillä tilinavausmaksu on 99$, kun googlella on vain 25$. Lisäksi Apple valvoo iStorea paremmin, kuin google omaansa. Joo ja google vetää välistä 30%/myynti+käsittelymaksu, joka on 3% tai vähintään 0.18 euroa, jos tuote ladataan Google Playn kautta. Alle euron myynnistä siis jää kehittäjälle aika vähän jäljelle.axu wrote: @Pettis: Juuri näin itsekin ymmärsin, sillä jos pelit olisivat Android Marketissa, silloinhan siellä olisi lähinnä niitä mobiilipelejä, eikä pystyttäisi valvomaan täyttyykö se "aina ilmaista"-periaate. Puhumattakaan rojaltien maksusta (Googlehan sieltä välistä ilmeisesti nappaisi?).
http://www.rockodilegames.com
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
CoolBasickin käyttäjä vuodesta 2004.
Re: Offtopic (I/2012)
Playstationeja en olekaan käyttänyt, en sitten tiedä, onko niillä joku erityinen taipumus kaatuilla. Sega Megadrive on kaatunut 13 vuodessa viitisen kertaa, Xbox viidessä vuodessa kerran (ja tämäkin kerta oli seurausta siitä, että kokeilimme veljeni kanssa laittaa Worms Forts: Under Siegessä 15 matoa samaan torniin ja heittää siihen Homing Pigeon, joka olikin yllättävän raskasta suorittaa). Alle vuodessa tosiaan tämä tietokoneeni on kaatunut useammin, en tosin kirjaa ole pitänyt, mutta melkeinpä kerran kuussa suunnilleen.Combatti wrote:Minäpä olenkin saanut taitavasti ps3:n ja ps2:n kaatumaan vuodessa noin 46 kertaa. Vähän, kun verrataan neljän eri pc:ni kaatumisia koko niiden käyttöaikana, vain 26 kertaa yhteensä. PC:t kaatuu, jos niiden rauta on liian epävakaata, eli rakentaja ei ole osannut sitä rakentaa. Ja käsittääkseni näin loogisesti ajateltuna, hinta laskee kokoajan, kun käyttäjäkunta kasvaa. Koska juuri silloin, kun monet miljoonat on ostanut kyseisen laitteen, niin on halvempaa rakentaa uusia samanlaisia. Ja ottakaa myös huomioon seuraava esimerkki:Chaosworm wrote:Olen ollut tekemisissä kahden eri pelikonsolin kanssa, ja nykyinen tietokoneeni on alle vuodessa kaatunut useammin kuin Sega Megadrive 13 vuodessa ja alkuperäinen Xbox viidessä vuodessa yhteensä.
Jos kultaa löytyisi joka paikasta, ei se enää olisi arvokasta
Tiedän kyllä, että nykyluurit pyörittelee 3D-pelejä, mutta pyörittävätkö yhtä hyvin, kuin PC:t(Edelleen kunnolla rakennetut PC:t), eivät tietääkseni. Hirttäkää heti, jos olen väärässä. =)
p.s. Chaosworm, miksi aina matkit mun allekirjoituksia("suosittelen rajottamaan","jätkä, joka sai...")?
Tuossa ajattelussa ei ole mitään logiikkaa. Kuinka se, että moni ihminen omistaa laitteen X, tekee sen valmistamisesta yhtään halvempaa? Sillä ei ole juurikaan merkitystä, kuinka paljon kultaa on olemassa, hinta määräytyy vain sen mukaan, kuinka moni eri taho sitä myy ja kuinka moni eri taho sitä ostaa jatkuvalla syötöllä. Ei ketään kiinnosta, sattuuko joku toinen omistamaan kultaa vai ei.
Eivät tokikaan nykyisetkään puhelimet pyöritä 3D-pelejä yhtä hyvin kuin nykyiset PC:t, mutta eipä 3D-pelien tarvitsekaan olla niin viimeiseen asti raskaita pyörittää, kun pelaaja pelaa niitä pienemmältä näytöltä (puhelimen tapauksessa) tai istuen näytöstä kauempana (Ouyan tapauksessa).
P.S. Voi ei, taas yksi salaisista identiteeteistäni on paljastunut. En olisi kyllä arvannut, että joku keksii, että olen oikeasti Pettis. Vakavamman nuotin päällä, käytän kyllä usein samoja sanamuotoja kuin lainaamani henkilö. Tätä teen kontekstin säilyttämisen takia - tällä tavalla viestini on helpompi lukea, helpompi kirjoittaa, siihen on helpompi kirjoittaa vastaus, eikä ole mahdollista ymmärtää sitä väärin sellaisella tavalla, jolla ei olisi mahdollista ymmärtää väärin myös alkuperäistä viestiä.
Re: Offtopic (I/2012)
Tarkoitus ei ole saada peleistä raskaita, vaan tietenkin mahdollisimman kevyitä, mutta hienon näköisiä. =)Chaosworm wrote:Eivät tokikaan nykyisetkään puhelimet pyöritä 3D-pelejä yhtä hyvin kuin nykyiset PC:t, mutta eipä 3D-pelien tarvitsekaan olla niin viimeiseen asti raskaita pyörittää, kun pelaaja pelaa niitä pienemmältä näytöltä (puhelimen tapauksessa) tai istuen näytöstä kauempana (Ouyan tapauksessa).
Et tainnut yhtään käsittää viestiäni. Kun tuotteita on monen omistamana, niin niiden ns. harvinaisuuspisteet laskevat, jolloin myös arvokin laskee(eli hinnankin pitäisi laskea...).Tuossa ajattelussa ei ole mitään logiikkaa. Kuinka se, että moni ihminen omistaa laitteen X, tekee sen valmistamisesta yhtään halvempaa? Sillä ei ole juurikaan merkitystä, kuinka paljon kultaa on olemassa, hinta määräytyy vain sen mukaan, kuinka moni eri taho sitä myy ja kuinka moni eri taho sitä ostaa jatkuvalla syötöllä. Ei ketään kiinnosta, sattuuko joku toinen omistamaan kultaa vai ei.
Ja minä taas en ole päässyt kokeilemaan Xboxia. Voi olla, että se on vakaampi, kuin ps3. Minulla on ainakin bf3:a campaignissa kaatunut monia kertoja. Playstation ei todellakaan ole ylikuumenemisherkässä paikassa, vaan televisiosta 10cm päästä tuulettimet kohti avonaista ovea, että lämmöt varmasti häviävät. Ja naputtelija: Laskin yhteen ps3:n JA ps2:n kaatumiset. Ps2 on kaatuillut mm. Times splitterissä, burnoutissa, gran turismossa ja gta-sarjan peleissä.
Mutta Nintendolle nostan kyllä hattua. Yksikään heidän konsoleistaan ei ole vielä minun silmissäni kaatunut. Oon muuten pohtinut koskaan, että keksitäänköhän koskaan ratkaisua, joka käyttäisi lämpöjä hyödyksi, esimerkiksi muuntaa ne aurinkosähköksi ja pyörittää konsoleita niillä, mutta taitaa nuo mietteet olla monen vuoden päästä vielä. Konsolien sisään pitäisi asennuttaa kaikenmaailman aurinkopaneelihärpäkkeet ja silloin mukava pikku konsoli muuttuu painavaksi aurinkopaneelilaatikoksi.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
- Nameless_One
- Member
- Posts: 63
- Joined: Fri Mar 26, 2010 4:05 pm
Re: Offtopic (I/2012)
Sillä ei ole väliä, kuinka moni kuluttaja omistaa tuotteen, vaan kuinka moni myy sitä tuotetta. Esimerkiksi NES:iä on myyty aikoinaan yli 60 miljoonaa kappaletta ja tänä päivänä uuden NES:in hinta on eBayssa vähän alle tuhat dollaria. Tämä johtuu siitä, että on todella vähän kauppiaita, jotka myyvät muoveissa olevia NES-konsoleita. Jos näitä kauppiaita olisi se 60 miljoonaa eBayssa myymässä muoveissa olevia NES-konsoleita, niin silloin niistä olisi ylitarjontaa ja niiden hinta olisi ehkä korkeimmillaan 2,50 dollaria, koska näiden kauppiaitten on kilpailtava keskenään ja laskettava hintoja saadakseen oman tuotteensa myydyksi.Combatti wrote:Et tainnut yhtään käsittää viestiäni. Kun tuotteita on monen omistamana, niin niiden ns. harvinaisuuspisteet laskevat, jolloin myös arvokin laskee(eli hinnankin pitäisi laskea...).
Projektit:
Semmonen jännä tasoloikka
Youtube-kanavani
Uusin video: Pelataas LoZ Oracle of Seasons - Osa 14 - Tarm Rauniot
Semmonen jännä tasoloikka
Youtube-kanavani
Uusin video: Pelataas LoZ Oracle of Seasons - Osa 14 - Tarm Rauniot
Re: Offtopic (I/2012)
Eiköhän se keräilyarvo pysy lähellä nollaa niin kauan kuin tuotetta valmistetaan ja on helposti saatavilla. "Harvinaisuuspisteet" nousevat vasta sitten kun laite on oikeasti harvinainen.Combatti wrote:Et tainnut yhtään käsittää viestiäni. Kun tuotteita on monen omistamana, niin niiden ns. harvinaisuuspisteet laskevat, jolloin myös arvokin laskee(eli hinnankin pitäisi laskea...).
Mutta Nintendolle nostan kyllä hattua. Yksikään heidän konsoleistaan ei ole vielä minun silmissäni kaatunut. Oon muuten pohtinut koskaan, että keksitäänköhän koskaan ratkaisua, joka käyttäisi lämpöjä hyödyksi, esimerkiksi muuntaa ne aurinkosähköksi ja pyörittää konsoleita niillä, mutta taitaa nuo mietteet olla monen vuoden päästä vielä. Konsolien sisään pitäisi asennuttaa kaikenmaailman aurinkopaneelihärpäkkeet ja silloin mukava pikku konsoli muuttuu painavaksi aurinkopaneelilaatikoksi.
Eipä mitkään kuluttajaelektroniikkalaitteet taida niin paljon lämpöä tuottaa, että sitä kannattaisi yrittää hyödyntää. Ja ihan mututietona sanoisin, että aurinkovoima kehitetään sähkömagneettisesta säteilystä, ei lämmöstä. Jokatapauksessa, saatavaa hyötyä voit yrittää määrittää laittamalla talvella pattereita pienemmälle kun pelaat (tai millä talosi lämpiääkään)
Re: Offtopic (I/2012)
Hintaan ei vaikuta se, kuinka moni omistaa jonkin tuotteen. Ainoastaan se vaikuttaa, kuinka monta sitä tuotetta on markkinoilla, ja se, kuinka moni sitä haluaa ostaa. Kun ostat konsolin, se vähentää markkinoilta yhden konsolin ja yhden henkilön, joka sellaisen haluaa, eli se ei vaikuta hintaan. Kun ostajia ei löydykään niin paljoa kuin konsoleita on valmistettu, markkinoilla on ylimääräisiä konsoleja ja hinta laskee. Kun konsoli menee rikki, se ei palauta sitä konsolia markkinoille, mutta markkinoille tulee mahdollisesti yksi henkilö lisää, joka haluaa ostaa konsolin, joten hinta nousee. Myös sitä mukaa, kun uusia ihmisiä syntyy, markkinoille tulee lisää henkilöitä, jotka haluavat ostaa konsoleja, joten hinta nousee. Tällöin alkuvaiheessa valmistetaan lisää konsoleja, joten hinta pysyy kuitenkin samassa tasossa kuin alun perin, mutta silloin, kun konsolia ei enää kannata valmistaa, hinta alkaa kasvamaan ja kasvaa kasvamistaan.Combatti wrote:Et tainnut yhtään käsittää viestiäni. Kun tuotteita on monen omistamana, niin niiden ns. harvinaisuuspisteet laskevat, jolloin myös arvokin laskee(eli hinnankin pitäisi laskea...).
Re: Offtopic (I/2012)
Riippuu mitä "aurinkovoimaa" tarkoitettaan. Aurinkoa käytettään sähköntuottamisen lisäksi myös veden lämmittämiseen jolloin nimenomaan hyödynnetään auringon lämpöenergiaa ja suurimmat aurinkovoimalat taitavat myöskin toimia ohjaamalla pelien avulla lämpösäteilyä yhteen paikkaan jossa se höyrystää vettä joka pyörittää turbiineja jne.axu wrote: Ja ihan mututietona sanoisin, että aurinkovoima kehitetään sähkömagneettisesta säteilystä, ei lämmöstä.
Re: Offtopic (I/2012)
Apple ottaa muistaakseni enemmän.Sami The Great wrote:Joo ja google vetää välistä 30%/myynti+käsittelymaksu, joka on 3% tai vähintään 0.18 euroa, jos tuote ladataan Google Playn kautta. Alle euron myynnistä siis jää kehittäjälle aika vähän jäljelle.
EDIT:
Infrapuna-aallonpituuksinen elektromagneettinen säteily ei ole lämpöä.[/edit]Latexi95 wrote:Riippuu mitä "aurinkovoimaa" tarkoitettaan. Aurinkoa käytettään sähköntuottamisen lisäksi myös veden lämmittämiseen jolloin nimenomaan hyödynnetään auringon lämpöenergiaa ja suurimmat aurinkovoimalat taitavat myöskin toimia ohjaamalla pelien avulla lämpösäteilyä yhteen paikkaan jossa se höyrystää vettä joka pyörittää turbiineja jne.axu wrote: Ja ihan mututietona sanoisin, että aurinkovoima kehitetään sähkömagneettisesta säteilystä, ei lämmöstä.
Re: Offtopic (I/2012)
Sainpas sivut päivitetyksi. Eli tuolt voit ihastella mun sivuja. Löytyy mm. Video, uutisia, ja lähes tyhjä funktiot-sivut. Tulossa Nörttivitsit-osio. Tulossa myös Flash-pelejä ja ehkä hienompi fontti.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
- Konstaduck
- Advanced Member
- Posts: 267
- Joined: Sat Dec 17, 2011 3:09 pm
- Location: Nurmijärvi, Finland
- Contact:
Re: Offtopic (I/2012)
Pikku vinkki, framet ovat nykyään historiaa.Combatti wrote:Sainpas sivut päivitetyksi. Eli tuolt voit ihastella mun sivuja. Löytyy mm. Video, uutisia, ja lähes tyhjä funktiot-sivut. Tulossa Nörttivitsit-osio. Tulossa myös Flash-pelejä ja ehkä hienompi fontti.
Re: Offtopic (I/2012)
Myönnetään ,että nuo framet näyttää pikkase rumilta ja vanhanaikaisilta Noiden kanssa sai kyllä säätää, joten, jospa vain hyväksyisit sivuni rumuuden. Sanopa, sitten mikä ei ole historiaa? Auttaa nimittäin kummasti, jos tietäisi, mikä on tätä niin hienoa "nyky aikaa".Konstaduck wrote:Pikku vinkki, framet ovat nykyään historiaa.Combatti wrote:Sainpas sivut päivitetyksi. Eli tuolt voit ihastella mun sivuja. Löytyy mm. Video, uutisia, ja lähes tyhjä funktiot-sivut. Tulossa Nörttivitsit-osio. Tulossa myös Flash-pelejä ja ehkä hienompi fontti.
~Yhteiskuntaan kyllästynyt koodari.
Re: Offtopic (I/2012)
Jos haluat olla nykyaikainen, ota mahdollisimman paljon mallia Facebookin ulkoasusta. Niin tekevät monet muutkin, koska se on suurelle osalle Internetin käyttäjistä jo valmiiksi tuttu ja ystävällisen näköinen.Combatti wrote:Myönnetään ,että nuo framet näyttää pikkase rumilta ja vanhanaikaisilta Noiden kanssa sai kyllä säätää, joten, jospa vain hyväksyisit sivuni rumuuden. Sanopa, sitten mikä ei ole historiaa? Auttaa nimittäin kummasti, jos tietäisi, mikä on tätä niin hienoa "nyky aikaa".Konstaduck wrote:Pikku vinkki, framet ovat nykyään historiaa.Combatti wrote:Sainpas sivut päivitetyksi. Eli tuolt voit ihastella mun sivuja. Löytyy mm. Video, uutisia, ja lähes tyhjä funktiot-sivut. Tulossa Nörttivitsit-osio. Tulossa myös Flash-pelejä ja ehkä hienompi fontti.
Jos taas haluat, että sivut näyttävät oikeasti hyviltä, tee mahdollisimman paljon eri tavalla kuin Facebookin ulkoasussa on tehty.