Ohhoh, olipas paljon luettavaa
@MaGetzUb: Mielestäni tuossa pitää vähän ruveta sovittelemaan, ettei tarvitse jokaiselle pelille tehdä omia spritejä, kun pelihahmot pysyvät aina samana. Voi se zombieräiskekin olla pastelliväreillä tehty, enkä usko että edes pahan näköinen olisi xD
@MetalRain: Nimiongelmaan varmaan on pakko olla prefixit, vaikka kehittäjän nimi (2-kirjaiminen tunnus) ja pelin numero, esim. AX02_Jotain (aXun kolmas peli), niin ei tule turhan pitkiä nimiä. 2-kirjaimisilla tunnuspätkillä saa jo lähes 700 yhdistelmää, niin eiköhän riitä. Jos joku tekee yli 100 peliä, miettiköön voiko laatuun panostaa enemmän tai ottaa uuden tunnuksen
Käyttöliittymää varten on kyllä pakko tehdä APIin funktiot, ja niissä ei saa joustaa paljoa. Esim. ajastin ja pisteet tulisi olla aina samoilla paikoilla.
Pelaajien kontrollit, pelin käynnistäminen, seuraavaan peliin/ylipeliin siirtyminen, pistelasku, ennätyslistat, musiikin, grafiikan lataus, yms.
Pelaajan kontrollit tulee olemaan omana funktiokutsunaan (esim. PlayerKeyHit(ACTION_1, 1)) senkin takia että myöhemmin on helppo lisäillä vaikka kapulatuki muokkaamatta valmiita minipelejä. Seuraavaan peliin/ylipeliin siirrytään, kun funktio, jossa peli pyörii, palauttaa arvon. Arvo on osoite muistipalaan, joka sisältää pelaajien saamat pisteet (ja ehkä muutakin) ja se luodaan yksinkertaisella funktiolla. Ennätyslistoista huolehditaan automaattisesti. En ole varma, tarvitaanko musiikin ja grafiikan lataukseen omaa funktiota. Tuhoaako cb automaattisesti funktiossa ladatun median jos sitä ei välitetä Returnin välityksellä? Ensituntumalta sanoisin, että tuhoaa, mutta tarkemmin ajatellen ei, jolloin tarvitaan erilliset funktiot median lataukseen, jotta ne saadaan tuhottua automaattisesti. Pääsääntöisesti yritetään käyttää pelin tarjoamaa mediaa.
En oikein ymmärrä MetalRain mitä tarkoitat "loitsuilla" tässä tapauksessa. Mihin peli tarvitsee aiempien minipelien tuloksia? Handicappia varten? Minusta tuntuu, että tuo, ja pelaajien esineet/taidot monimutkaistaisivat liikaa minipelien kehitystä. Ellei sitten esineet/taidot ole erittäin yleiskäyttöisiä, esim. pelaajalla 2 on "hyvä" esine ja pelaajalla 3 on "status-boost". Suorituskyvyn kertominen olisi muuten hyvä idea, mutta siinäkin on se monimutkaisuus. Haluaako kaikki tehdä peleistään joustavia tämän asian suhteen?
Ylipelin ideaa en ole vielä kehittänyt, mutta todennäköisesti ei mitään Mario Partyn lautapelin tyyppistä tule tapahtumaan. Mielenkiintoisia ideoita sulla, mutta en tahdo ainakaan tahdo rajoittaa pelien teemaa mihinkään, varsinkaan kodinhoitoon
@atomimalli: Ilmeisesti pitää laatia yhtenäinen moottori ainakin sivulta päin ja ylhäältä päin kuvatuille peleille, hieman Mario Partyn tapaan (ainakin aikaisemmissa osissa monet minipelit pyörii samalla moottorilla, ja erilaisuus tulee sitten ympäristöstä/tavoitteista). Näiden käyttöön ei kuitenkaan pakoteta ketään, eli jos muunlaista pelattavuutta tarvitaan, niin saa tehdä.
Mainio idea tehdä APIin tyhmiä komentoja laajennettavuutta varten.
Täysin samaa mieltä kontrolliapin suhteen. Luultavasti suuntanappeja ja kahta toimintonappia enempää ei kannata olla, sillä ainakin minun näppäimistö huutaa apua jo yksin pelatessa, vaikka käytössä olisi vain yksi toimintonäppäin. Kolmen näppäimistön kombo FTW! Nettipeli kuulostaa aika hankalasti toteutettavalta. Yksinkertaisimmillaanhan kontrolliapi tarvitsee täyden kontrollin pelin objekteihin, mutta pelitilanteen enteily onkin melko hankala toteuttaa rajoittamatta joustavuutta.
Pelaajilla tulee olemaan jonkinlaiset avatarit sekä tunnusväri. Jos joku ei halua pelissään käytettävän valmista hahmografiikkaa vaan esim. avaruusaluksia, niin nämä voidaan sitten värjätä pelaajien tunnusvärin mukaisesti (johon myös oma funktio). Kysymys kuuluu, pitääkö pelaajien valita ennalta-asetetusta hahmoista vai voiko näitä kustomoida esim. vaihdettavilla kasvonpiirteillä ja vaatteilla? Kustomoinnissa on tietenkin se hyvä puoli, että esim. siihen avaruusaluksen kylkeen voidaan sovittaa pelaajan naama. Myös artisti saa aikaan enemmän hahmoja vähemmällä työllä.
Eikös modatussa cb:ssä funktioraja ollut tavattoman korkealla?
Pisteytyksen suhteen olen hieman ristiriitaisissa fiiliksissä. Kaikkiin peleihin ei pisteytystä voi järkevästi toteuttaa (esim. kivi, paperi, sakset tai ristinolla) ja toisissa pisteiden määrä vaihtelee suuresti. Mahdollisesti pisteille pitää määrittää pelikohtainen kerroin, että keskimäärin voittaja saa vaikka 1000 pistettä. Toinen vaihtoehto on määrittää kerroin aina pelin päätteeksi niin, että voittaja saa aina 1000 pistettä ja muut suhteessa siihen. Pääsääntöisesti tärkeintä lienee voittojärjestys.