Tietokoneet ja komponentit

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Sly_Jack0 »

https://gist.github.com/1968431/a9e61d7 ... 7ee7346c99
Irkissä jo eilen kyselin näistä osista, mutta laitanpa nyt tännekin vielä. Mitä mieltä olette? Tarkoitus on siis rakentaa budjettikone, ei mitään kauheaa tehomyllyä.
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by ItzRaines »

Sly_Jack0 wrote:https://gist.github.com/1968431/a9e61d7 ... 7ee7346c99
Irkissä jo eilen kyselin näistä osista, mutta laitanpa nyt tännekin vielä. Mitä mieltä olette? Tarkoitus on siis rakentaa budjettikone, ei mitään kauheaa tehomyllyä.
No höh. Itse maksoin oikeastaan pelkästä intelin q6600 60 € enemmän, kuin tuo koko paketti on. (pari vuotta takaperin) Myöhemmin lisäksi 55 eurolla muisti kuuteen gigaan ja 160 eurolla virtalähde ja näyttis. Ei siinä mitään :cry: Silti tuo on jo hiukkasen tehokkaampi. Joo mutta kyllä tuo tehokäyttöönkin kelpaa ja ainakin Battlefield 3 menee ultralla jos se ny kinostaa.. Nii 400W psu:sta en ota kantaa tuon prossun ja näyttiksen yhdisteelle, mutta luultavasti menee. Itselle ostin suoraan 560W.
Sly_Jack0
Devoted Member
Posts: 612
Joined: Mon Dec 10, 2007 8:25 am

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Sly_Jack0 »

Kävikin ilmi, että virtalähde oli vain 350W ja muutenkin päivitelty tota pakettia. Tässä linkki, jossa pitäisi olla aina uusin versio: https://gist.github.com/1968431
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by ItzRaines »

Sly_Jack0 wrote:Kävikin ilmi, että virtalähde oli vain 350W ja muutenkin päivitelty tota pakettia. Tässä linkki, jossa pitäisi olla aina uusin versio: https://gist.github.com/1968431
Tuurissa on GTX 560 tarjouksessa 139€ :D . En kyllä muista kuinka monen kappaleen erä, saattanut jo mennä.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by esa94 »

ItzRaines wrote:
Sly_Jack0 wrote:Kävikin ilmi, että virtalähde oli vain 350W ja muutenkin päivitelty tota pakettia. Tässä linkki, jossa pitäisi olla aina uusin versio: https://gist.github.com/1968431
Tuurissa on GTX 560 tarjouksessa 139€ :D . En kyllä muista kuinka monen kappaleen erä, saattanut jo mennä.
Tarjoukset Keskisellä (Jos siitä puhut) kestävät torstaista keskiviikkoon.
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by ItzRaines »

esa94 wrote:
ItzRaines wrote:
Sly_Jack0 wrote:Kävikin ilmi, että virtalähde oli vain 350W ja muutenkin päivitelty tota pakettia. Tässä linkki, jossa pitäisi olla aina uusin versio: https://gist.github.com/1968431
Tuurissa on GTX 560 tarjouksessa 139€ :D . En kyllä muista kuinka monen kappaleen erä, saattanut jo mennä.
Tarjoukset Keskisellä (Jos siitä puhut) kestävät torstaista keskiviikkoon.
Joo jos tavaraa riittää siihen asti. Monille tarjouksille on useasti 100 kpl:n erä. (yleensä tietotekniikkaosastolla)
VerkkoGuru
Member
Posts: 73
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:42 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by VerkkoGuru »

Tyhjennetty turhuutensa vuoksi U_U
Last edited by VerkkoGuru on Sun Apr 15, 2012 7:34 am, edited 1 time in total.
Pettis
The Evil Admin
The Evil Admin
Posts: 1044
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:08 pm
Location: Rovaniemi
Contact:

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Pettis »

VerkkoGuru wrote:Minulla itselläni on paska tietokonekokoonpano, joka kuitenkin palvelee minua, niinkuin pitää, joten ei valittamista.
KIitos tiedosta. Mutta huomaathan kuitenkin, että topicin idea on keskittyä koneiden kasaamiseen ja komponenttien valintaan, ei niinkään omien valmiiden kokoonpanojen esittelyyn.
CB Repository .com - Sinne ne kaikki koodit menneet on!
MunVerkko - Ilmaisia foorumeita ja blogeja
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by ItzRaines »

Tuossa selailin nettikauppoja ja huomasin varsin houkuttelevan tarjouksen:
Tuotetiedot:
CPU : Intel Core i5 2500K - 3,3 GHz - Cache L3 6 Mt - Socket LGA 1155
Chipset : H67
Muisti : Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G 2 x 4 Go
Laajennuspaikat : 2 x PCI-Express 2.0 x16, 2 x PCI-Express 2.0 x1, 3 x PCI
USB : 2 USB 3.0 -porttia takana, 12 USB 2.0 -porttia, joista 4 takana
Tuo siis päivityspaketti prossulla emolevyllä ja muisteilla yhteensä 353€.
Nyt kun vielä satun omistamaan tuliterän näyttiksen ja virtalähteen niin pääse halvalla ostamatta koko konetta.
Verkkokaupasta halvin lähes samoilla komponenteilla oleva kone 569€.
Katsotaan jos menee grääsklippare kaupaks... :P
VerkkoGuru
Member
Posts: 73
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:42 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by VerkkoGuru »

Tännekkin pääsee kirjoittelee: Prosessori ei enää täytä toiveitani, joten ajattelin, että hankkisin uuden. Itse, kun nettiä selailin, ain selville, että tähän emoon menee Intel Pentium 4 prossu. Kattelin, ja selvisi, ett Intel Pentium 4-prossuis on joku 3ghz? Onko totta, ja paljo sellainen hienous maksaa?

Vai pitäisikö tehdä niin, että uusin emolevyn ja hankin uudemman LGA1155-väylään menevän prossun.. Olisi kyllä pettymys, joutua vaihtamaan uudempaan emolevyyn, jossa ei ilmeisesti ole AGP:tä, koska hankin aivan vastikkain siihen väylään-menevän näytönohjaimen..
epäkirja_misthema

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by epäkirja_misthema »

VerkkoGuru wrote:Tännekkin pääsee kirjoittelee: Prosessori ei enää täytä toiveitani, joten ajattelin, että hankkisin uuden. Itse, kun nettiä selailin, ain selville, että tähän emoon menee Intel Pentium 4 prossu. Kattelin, ja selvisi, ett Intel Pentium 4-prossuis on joku 3ghz? Onko totta, ja paljo sellainen hienous maksaa?

Vai pitäisikö tehdä niin, että uusin emolevyn ja hankin uudemman LGA1155-väylään menevän prossun.. Olisi kyllä pettymys, joutua vaihtamaan uudempaan emolevyyn, jossa ei ilmeisesti ole AGP:tä, koska hankin aivan vastikkain siihen väylään-menevän näytönohjaimen..
Nyt on kyllä trollien trolli, tai sitten joku jäänyt pahasti tietokone-komponenttien sukupolvissa jälkeen... Sun pentti-neloset on '90-luvun lopulta = wanhaa teknologiaa. Tervetuloa nykyaikaan.
VerkkoGuru
Member
Posts: 73
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:42 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by VerkkoGuru »

epäkirja_misthema wrote:
VerkkoGuru wrote:Tännekkin pääsee kirjoittelee: Prosessori ei enää täytä toiveitani, joten ajattelin, että hankkisin uuden. Itse, kun nettiä selailin, ain selville, että tähän emoon menee Intel Pentium 4 prossu. Kattelin, ja selvisi, ett Intel Pentium 4-prossuis on joku 3ghz? Onko totta, ja paljo sellainen hienous maksaa?

Vai pitäisikö tehdä niin, että uusin emolevyn ja hankin uudemman LGA1155-väylään menevän prossun.. Olisi kyllä pettymys, joutua vaihtamaan uudempaan emolevyyn, jossa ei ilmeisesti ole AGP:tä, koska hankin aivan vastikkain siihen väylään-menevän näytönohjaimen..
Nyt on kyllä trollien trolli, tai sitten joku jäänyt pahasti tietokone-komponenttien sukupolvissa jälkeen... Sun pentti-neloset on '90-luvun lopulta = wanhaa teknologiaa. Tervetuloa nykyaikaan.
Vanhassa vara parempi... On aika loukkaavaa tulla tuolla tavalla puhumaan, varsinkin vieraana. Mielellänihän minä tulisin nykyaikaan, mutta pays too much.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by esa94 »

Penaneloset on kyllä ihan kelvollisia vehkeitä. Jos kantaan menee Pentium D niin voit myös poistattaa lämpöpatterit samalla.
User avatar
axu
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Tue Sep 18, 2007 6:50 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by axu »

VerkkoGuru wrote:pays too much.
Sekin vähän suhteellista. Itse ostaisin kerralla kunnon koneen kuin että päivittelisin noin vanhaa konetta. Käytetyn tavaran kauppaa voin suositella, jos osaa olla varovainen ja kärsivällinen - netin myyntipaikoilla ne parhaat tarjoukset ovat monesti huijausyrityksiä. Jos löytyy joku tuttu, joka on hankkimassa tai päivittämässä konettaan, saattaa vanha lähteä hyvällä hinnalla.
Itse onnistuin haalimaan melkoisen hyvän koneen noin 3/4 uuden vastaavan hinnasta, pärjään sillä luultavasti vähintään 3-5 vuotta ennen kuin kaipaan uudempaa.

Käytetyssä tavarassa on tietty vaaransa, vaikka ei kyseessä olisikaan huijaus: takuuasiat on syytä tarkistaa ja kysyä, ruukaako myyjä tupakoida laitteen lähistöllä - lämpenevän elektroniikan kanssa etenkin tämä on ongelma. Laitteen kuntoa voi olla hankala arvioida tarkasti myyjän ottamista kuvista.
Jos tämä viesti on kirjoitettu alle 5 min. sitten, päivitä sivu. Se on saattanut jo muuttua :roll:
Image
VerkkoGuru
Member
Posts: 73
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:42 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by VerkkoGuru »

axu wrote:
VerkkoGuru wrote:pays too much.
Itse ostaisin kerralla kunnon koneen kuin että päivittelisin noin vanhaa konetta.
Onhan tuo parempi vaihtoehto, mutta, minun tapauksessani, kun sen uuden koneen on hankkinut, niin tulee se fiilis, että "no tämä maksoi aika paljon, ei ehkä olisi kannattanut ostaa", nykykoneestani saa ihan kelvollisen pelikoneen, joten miksi hankkia uutta (kallista), konetta tilalle, kun nykyinenkin on ihan hyvä?
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Awaclus »

VerkkoGuru wrote:
axu wrote:
VerkkoGuru wrote:pays too much.
Itse ostaisin kerralla kunnon koneen kuin että päivittelisin noin vanhaa konetta.
Onhan tuo parempi vaihtoehto, mutta, minun tapauksessani, kun sen uuden koneen on hankkinut, niin tulee se fiilis, että "no tämä maksoi aika paljon, ei ehkä olisi kannattanut ostaa", nykykoneestani saa ihan kelvollisen pelikoneen, joten miksi hankkia uutta (kallista), konetta tilalle, kun nykyinenkin on ihan hyvä?
Siksi, että nykyisenkin paranteleminen maksaa, ja uudesta koneesta saat hyötyä ja iloa irti pidemmäksi aikaa. Luultavasti jopa suhteessa hintaan se uusi kone kestää pidempään.
User avatar
ItzRaines
Active Member
Posts: 211
Joined: Sat Feb 05, 2011 6:59 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by ItzRaines »

Chaosworm wrote:Siksi, että nykyisenkin paranteleminen maksaa, ja uudesta koneesta saat hyötyä ja iloa irti pidemmäksi aikaa. Luultavasti jopa suhteessa hintaan se uusi kone kestää pidempään.
Minä ainakin saan paskottua nuo nykyhärvelit todella pienessä ajassa. Nuo Pentium 4 laitteet vaan hyrrää vielä monen vuoden jälkeen. :lol: Vanhassa pizzalootassani oli Pentium 4 3,20 Ghz.
Awaclus
Forum Veteran
Posts: 2939
Joined: Tue Aug 28, 2007 2:50 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by Awaclus »

ItzRaines wrote:
Chaosworm wrote:Siksi, että nykyisenkin paranteleminen maksaa, ja uudesta koneesta saat hyötyä ja iloa irti pidemmäksi aikaa. Luultavasti jopa suhteessa hintaan se uusi kone kestää pidempään.
Minä ainakin saan paskottua nuo nykyhärvelit todella pienessä ajassa. Nuo Pentium 4 laitteet vaan hyrrää vielä monen vuoden jälkeen. :lol: Vanhassa pizzalootassani oli Pentium 4 3,20 Ghz.
En viitannut hajoamiseen vaan outdateutumiseen; uudella koneella saa pyöritettyä markkinoiden uusinta peliä pidemmän aikaa kuin wanhalla.
VerkkoGuru
Member
Posts: 73
Joined: Sat Feb 25, 2012 3:42 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by VerkkoGuru »

En viitannut hajoamiseen vaan outdateutumiseen; uudella koneella saa pyöritettyä markkinoiden uusinta peliä pidemmän aikaa kuin wanhalla.
Minä en olekaan tälläinen uusien pelien perässä roikkuja, haluaisin vain saada tämän pelin toimimaan ilman pätkimistä, ellei suuria hidasteluja serverillä oteta huomioon. Mutta ongelma onkin tämän emolevyn vanhuudessa: FSB on vain 533mhz, ja siihen ei saa kovin tehokkaita prosessoreja, jos se olisi 256mhz suurempi, niin silloin pyörisi 3,4ghz Pentiumkin. Mutta se uuden emolevyn hankkiminen olisi kyllä taloudellisesti järjetöntä, koska olen tuhlannut peräti 46e tämän komponentteihin, joka on meidän budjettilla tosi paljon. Voisihan tuota FSB:tä yrittää ylikellottaa, mutta enpä usko, että saan sitä tarpeeksi korkealla ilman, että sytytän koko emolevyn tuleen.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Tietokoneet ja komponentit

Post by esa94 »

VerkkoGuru wrote:
En viitannut hajoamiseen vaan outdateutumiseen; uudella koneella saa pyöritettyä markkinoiden uusinta peliä pidemmän aikaa kuin wanhalla.
Minä en olekaan tälläinen uusien pelien perässä roikkuja, haluaisin vain saada tämän pelin toimimaan ilman pätkimistä, ellei suuria hidasteluja serverillä oteta huomioon. Mutta ongelma onkin tämän emolevyn vanhuudessa: FSB on vain 533mhz, ja siihen ei saa kovin tehokkaita prosessoreja, jos se olisi 256mhz suurempi, niin silloin pyörisi 3,4ghz Pentiumkin. Mutta se uuden emolevyn hankkiminen olisi kyllä taloudellisesti järjetöntä, koska olen tuhlannut peräti 46e tämän komponentteihin, joka on meidän budjettilla tosi paljon. Voisihan tuota FSB:tä yrittää ylikellottaa, mutta enpä usko, että saan sitä tarpeeksi korkealla ilman, että sytytän koko emolevyn tuleen.
Tämähän on aivan absurdia! Ei satasen budjetilla tietokonetta voi päivittää, ainakaan näin vanhaa.
Post Reply