Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Muu yhteisön välinen keskustelu.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by Latexi95 »

Kolme viikkoa, kolme päivää, 7368 riviä ja 188363 merkkiä myöhemmin...
Toinen testiversio on julkistettu.
Korjasin ongelmat joita havaitsitte. Oudot pikselit ovat nyt poissa ja lisäsin mahdollisuuden edellisen kuvan näyttämiseen taustalla. Sitä voi säätää Edit -> Options valikosta. Sen tallennuksen kanssa on vielä jotain häikkää, eivätkä asetukset tallennu seuraavaan kertaan. Mutta toimivat kuitenkin. Pientä optimointia jälleen, että ei hidastuisi vaikka toista kuvaa piirrettäisiinkin taustalle. Itse asiassa tämä saattaa olla hieman nopeampikin kuin aiempi versio. Tässä siis uutta versiota. Jatkakaa vain testailua, että virheet löytyvät. :D



Changelog:
  • 1.5.2011
  • GIF -animaatioden lataus.
  • Työkalut kynä ja suurennuslasi.
  • Väriliukudialogi toimii.
  • Kuvan valitsin tukee useamman kuvan valintaa kerralla.
  • Lisätty kynään mahdollisyys valita "Composition mode".
  • Tehty kerrosten muokaus ikkuna.

    2.5.2011
  • Lisätty kerroksiin "Composition mode".
  • Kerrosten muokkausikkuna saatu toimivaksi.

    3.5.2011
  • Uusien kerrosten lisääminen.
  • Korjattu yksi muistivuoto.
  • Kerrosten poistaminen.
  • Aloitettu animaation katseluruudun tekeminen.

    4.5.2011
  • Katseluruutu aikalailla valmis. Vaatii vielä pientä fixausta.
  • Korjattu lataussysteemissä esiintyneitä ongelmia.

    5.5.2011
  • Laitettu katseluruutu kuntoon
  • Paranneltu lataussysteemin logiikkaa. (Vähemmän turhia latauksia)
  • Käytettävyys parannuksia kuvan valitsimeen

    6.5.2011
  • Muutettu väriliu-un suunnan ja pituuden valintaa. Vielä hieman keskeneräinen.

    7.5.2011
  • Valinta toimii nyt oikein, mutta kaipaa hienosäätöä.

    9.5.2011
  • Sitä sun tätä korjailua.

    12.5.2011
  • Alueen valitsimen rakennusta.

    16.5.2011
  • Pientä hieno säätöä siellä sun täällä.
  • Korjattu kerrosten läpinäkyvyys
  • Ensimmäinen testiversio näytille.
    Kolme viikkoa, kaksi päivää, 7051 riviä ja 180087 merkkiä myöhemmin...
    Ensimmäinen testiversio on julkistettu.
    Paino sanalla "testiversio", tämä on aika kaukana valmiista versiosta, mutta ainakin sillä voi vähän leikkiä. Pahoittelen päivän myöhästymistä ilmoitetusta, oli hieman ongelmia sen kanssa mitä dll:iä pakettiin pitäisi laittaa. Ratkaisin ongelman kääntämällä koko roskan staattiseksi, niin eipä tarvitse dll:iä. Olen itse ylpeä tuosta väriliu-un säätöikkunasta. Siitä vaan kokeilemaan mitä sillä tällä saa aikaiseksi. Tallennus ei valitettavasti vielä toimi. Taidampa laittaa tallennuksen todo - listani kärkeen. Työkalupalkissa on sitten vähän hämäävästi kaksi tyhjää nappia. Ylin on kynä ja alin on väriliu-un suunnanvalitsin. Tuolla väriliu-un suunnanvalitsimella voit valita mihin suuntaan väriliu-ut osoittavat, jos valitset kynän tyypiksi väriliu-un. Ylhäällä olevasta työkalupalkista voi säätää valittua työkalua. Oikeassa reunassa on kerrosten valinta ja säätöpalkki. Kerrosta vasemmalla hiiren painikkeella klikkaamaalla voi valikosta avata kerroksen asetustensäätöikkunan. Sieltä voi vaihtaa kerroksen nimen ja myös läpinäkyvyyden ja yhdistämismoodin. Sitten animaation toistaminen löytyy "Animation" valikon alta. Mitähän minun vielä pitäisi selittää... Niin siellä on todella paljon valikoita jotka eivä johda vielä mihinkään. Ilmoittakaahan jos (ja kun) sieltä löytyy bugeja, kirjoitusvirheitä ja kamalia käytettävyysongelmia(tiedän jo, että suurennuslasi on sellainen... :P). Hirvittäviä muistivuotoja en ole huomannut enää vähään aikaan.


    17.5.2011
  • Korjailua 1. testissä löytyneisiin ongelmiin
  • Optimointia
  • Edellisen kuvan piirto taustalle
  • Toinen testiversio esille.

    18.5.2011
  • Pyyhekumi
  • Viivatyökalun teko aloitettu

    19.5.2011
  • Viivatyökalu valmis ja se bugi korjattu
  • Havaittu bugi, joka aiheuttaa kaatuilua.
Alkuperäinen viesti:
Monet varmaan muistavat "Animaattorini" ensimmäinen (ja ainoa) jonkunlailla menestyneen koodaustuotokseni. Siitä olen monesti yrittänyt tehdä seuraavaa versiota, mutta ne ovat kaikki jäätyneet, mutta niiden kunniaksi jätin "Animator 2":n välistä. Sen verran luottavaisin mielin olen, että uskon, että tästä tulee jotain valmista ja päätin julkaista ensimmäiset screenshotit. Kuten varmaan screenshoteista huomaatte, kovin paljon ei ole vielä valmiina. Kohtuu paljon on kuitenkin valmiina pinnan alla. Tällä hetkellä kuitenkin saa jo animaation kuvat näkyviin, niitä voi lisätä ja poistaa, sekä järjestellä. Pensselin valintaa olen koko tämän päivän työstänyt ja värin valinta ja tekstuurin valinta toimivat, mutta väriliu-un valinta/säätö ikkunassa on jotain häikkää. Sen kanssa olen saannnut painia koko illan. (minkä ihmeen takia väriliu-ullisen QBrushin saa luotua vain konstruktorin avulla. Sen jälkeen väriliukua ei saa muutettua...) Penselillä ei kylläkään voi vielä piirtää mitään, vaikka siihen vaadittava koodi onkin aikalailla kasassa, en vain nyt enää jaksanut laittaa sitä valmiiksi. (neljä tuntia oon nyt koodannut yhteenputkeen...)
Tässä nämä kuvat sitten ovat:
Image
Image
Attachments
Animator3.zip
(3.5 MiB) Downloaded 394 times
Last edited by Latexi95 on Thu May 19, 2011 11:07 pm, edited 21 times in total.
User avatar
Knoy
Active Member
Posts: 187
Joined: Fri Feb 12, 2010 10:50 pm

Re: Animator 3

Post by Knoy »

Hianolta näyttää. Parannus ehdotuksia. Laita jotkin reunat tuohon solid ja dense pattern valikkojen vieressä oleviin boxeihin. Tästä hankala sanoa muuta. Hyvän näköinen ulkoasu.
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Animator 3

Post by DJ-Filbe »

Onnea projektiin, valmista odotellaan :D
User avatar
ukkeli
Active Member
Posts: 123
Joined: Thu Jan 28, 2010 9:01 pm

Re: Animator 3

Post by ukkeli »

Tätä on odotettu!
Toivottavasti tulee jotain valmistakin :)
Milläs ohjelmointi kielellä teet tätä?
...
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animator 3

Post by Latexi95 »

ukkeli wrote: Milläs ohjelmointi kielellä teet tätä?
Niin joo... Unohdinkin mainita tuossa aloitus viestissä, että teen tätä C++:lla ja Qt:n pohjalle tätä on lähdetty tekemään.
User avatar
esa94
Guru
Posts: 1855
Joined: Tue Sep 04, 2007 5:35 pm

Re: Animator 3

Post by esa94 »

Maintain
DJ-Filbe
Devoted Member
Posts: 854
Joined: Sat Feb 20, 2010 2:18 pm

Re: Animator 3

Post by DJ-Filbe »

Latexi95 wrote:
ukkeli wrote: Milläs ohjelmointi kielellä teet tätä?
Niin joo... Unohdinkin mainita tuossa aloitus viestissä, että teen tätä C++:lla ja Qt:n pohjalle tätä on lähdetty tekemään.
Heh, ensimmäinen ajatus mitä tuli mieleen oli että teet varmasti C#:lla :D osoittautui sekin veikkaus sitten vääräksi.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Animator 3

Post by Feuer »

Olihan Latexilla, ainakin vanhan allekirjoituksensa mukaan, C# - käyttöliittymäkin olemassa joskus viime vuoden kesäkuussa. Vuosi vain on pitkä aika tälläisille projekteille :P
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animator 3

Post by Latexi95 »

Pitänee julkaista lisää screenshotteja, ettei joku erehdy luulemaan, että tämä olisi jäätynyt. Olen nyt saannut työkalut toimimaan. Tällä hetkellä niitä on kaksi, kynä ja suurennuslasi. Sitten animaatioiden lataus GIF tiedostoista onnistuu.
Muistin hallintaa olen paljonkin korjaillut. Animaattori 3:n pitäisi pystyä hallitsemaan varsin pitkiäkin animaatioita, sillä kuvia pidetään muistissa aina mahdollisimman vähän. Oikeastaan ainoastaan tällä hetkellä piirrettävä kuva pidetään muistissa ja muut säilytetään väliaikaisessa muodossa "temp" - hakemistossa. Kuvista kuitenkin pidetään aina pieni kuvake muistissa tuota alalaidan kuvanvalinta juttua varten. Että tämä jatkuva latailu ei hidastaisi ohjelman muuta toimintaa, kuvien väliaikaiseen tallentamista varten olen tehnyt oman säikeen, joka huolehtii kuvien tallentamisesta kovalevylle. Näin kuvaa avatessa tarvitsee odottaa vain avattavan kuvan lataamista eikä myös edellisen kuvan tallentamista. Mietin, että ehkä myös nyt avatun kuvan viereiset kuvat voisi pitää muistissa, niin seuraavaan kuvaan siirtyminen olisi todella nopeaa. Pitää pohtia asiaa enemmän, kun tiedän kuinka kauan kestää jonkin suuren monikerroksisen kuvan lataaminen.
Screenshoteista varmaan huomaatte, että ikkunassa on todella monta työkalu-/muokkauspalkkia. Päätin käyttää niitä todella paljon, kun havaitsin ne todella käteviksi. Niitä voi siirrellä ympäri ikkunaa erilaitoihin ja jopa ikkunan ulkopuolelle.
Nyt, kun vihdoin työkalujen pohja on valmiina niitä pitäisi saada tehtyä aika nopeasti lisää. Animaattori 3:n oma tiedosto formaatti (.anim3) pitänee kehitellä, samoin yksittäisten animaation kuvien formaatti (.frm ?). Efektit ja erilaiset kerrosten säädöt pitää kehitellä. Siihenkin on jo pohja valmiina. Kerrostyökalupalkki kaipaa hienosäätöä. Monta kumoamisluokkaa pitäisi tehdä, että kaikki toiminnot pystyisi kumoamaan. Sitten pitäisi tehdä jonkinlainen asetustiedosto, johon kaikki asetukset tallennettaisiin. Hommaa siis vielä riittää.

Kaikki parannusehdotukset otetaan vastaan ja jos muuten joku haluaa auttaa vaikka työkalujen koodamisessa, niin minulle voi laittaa viestiä.

Ensimmäisessä kuvassa näkyy erilaisia kynätyyppejä(pisteitä, katkoviivaa, molempia, yms.). Sekä tekstuuri harjan jälkeä.
Toisessa kuvassa taas on animaatio ladattuna GIF-tiedostosta.
Image
Image
EDIT:

Niin ja käännöstiedosto pitäisi tehdä, niin että tämän saisi suomeksikin... :D

MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Animator 3

Post by MaGetzUb »

Koska ois julkaisukunnossa? =D
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animator 3

Post by Latexi95 »

MaGetzUb wrote:Koska ois julkaisukunnossa? =D
Sitten kun on. Varmaan siinä vaiheessa, kun saan valinta systeemin, efektit ja jotkin perusmuodot valmiiksi. Hankala arvioida aikaa, kun riippuu paljolti siitä tuleeko odottamattomia ongelmia.

Tälläinen käytettävyyskysymys: mitenkä haluaisitte valittavan väriliu-un suunta, pituus ja yms., kun käytetään tuota kynää tai vaikka piirretään neliöitä? Valittaisiiko ne kun aloitetaan piirtäminen, vaiko olisiko jonkinlainen erillinen työkalu, jolla voitaisiin merkata väriliu-un paikat? Itse ehkä olisin tuon jälkimmäisen kannalla, koska silloin voisi käyttää helposti samaa väriliu-un suuntaa useilla työkaluilla ja se on ehkä hieman selkeämpi, joskin se saattaa helposti jäädä piiloon. Mielipiteitä asiasta?
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animator 3

Post by Latexi95 »

No niin... Vähän tilannepäivitystä. Muutama perusteellisempi muutos rakenteeseen on nyt valmis ja hyvin toimiin. Siirsin kuvien yhdistämisen ja työkalujen piirron toiseen säikeeseen ja näin estin(?) pätkimisen, kun työkalu on todella raskas. Pieni takaisku tuli, kun havaitsin äskön, että Qt ei tue minkään animaatioformaatin tallennusta, joten täytyy hankia funktiot sitä varten jostain muusta kirjastosta. Päätin laittaa tuo väriliu-un suunnan valinnan omaksi työkalukseen. Pääsin siten kaikkein helpoimmalla ja se taitaa olla kätevin ratkaisukin.
Nyt voisin vaikka uskaltaa luvata ensimmäistä testiversiota viikonlopuksi. :D
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animator 3

Post by Latexi95 »

Triplaposti....

Ensimmäinen testiversio julkaistu.
Katso ensimmäinen viesti.
MaGetzUb
Guru
Posts: 1715
Joined: Sun Sep 09, 2007 12:35 pm
Location: Alavus

Re: Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by MaGetzUb »

Hiukan hankala käsitellä, kun ei näy kaikkia työkaluja.. (Ainakaan minulla ei näjy.) Kuvan piirtokohta/paikka (siis mihin piirretään) bugaa, näkyy kummanvärisiä pikselejä välillä. :o
Solar Eclipse
Meneillä olevat Projektit:
We're in a simulation, and God is trying to debug us.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by Feuer »

File -> New -> Uusi animaatio koossa 50px * 50px, kuuluuko näyttää siltä kuin liitteessä?

Lisäksi, evotanko minä vai eikö piirtelytyökalua ole vielä toteutettu? En saanut minkäänlaista jälkeä alueelle, johon animaation pitäisi tulla
EDIT:

Tai sitten tuota käytettävyyttä voisi yleisesti parantaa :P Jäljen aikaansaanti vaati nimittäin hieman ajattelua

Attachments
resizattu kokoon 50x50.jpg
resizattu kokoon 50x50.jpg (65.07 KiB) Viewed 13567 times
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Viltzu
Guru
Posts: 1132
Joined: Sun Aug 26, 2007 5:45 pm
Location: Alavieska
Contact:

Re: Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by Viltzu »

Feuer wrote:File -> New -> Uusi animaatio koossa 50px * 50px, kuuluuko näyttää siltä kuin liitteessä?

Lisäksi, evotanko minä vai eikö piirtelytyökalua ole vielä toteutettu? En saanut minkäänlaista jälkeä alueelle, johon animaation pitäisi tulla
EDIT:

Tai sitten tuota käytettävyyttä voisi yleisesti parantaa :P Jäljen aikaansaanti vaati nimittäin hieman ajattelua

Protip: Aloitusviesti kannattaa lukea kokonaan.

En saanut mitään tällä aikaan kun olisin halunnut, että edellinen frame näkysi haamuna seuraavassa, mutta en tässä onnistunut. Ehkä jos layerin ois kopsannu seuraavaan ja siitä säätänyt mutta kauhee säätö. Mutta odotan innolla tästä valmista versiota.
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by Latexi95 »

MaGetzUb wrote:Hiukan hankala käsitellä, kun ei näy kaikkia työkaluja.. (Ainakaan minulla ei näjy.) Kuvan piirtokohta/paikka (siis mihin piirretään) bugaa, näkyy kummanvärisiä pikselejä välillä. :o
Juu, tiedän... Minulla ei ole tällä hetkellä mitään kuvia joita voisin laittaa työkalunappeihin... Olisi ehkä pitänyt laittaa joku kuva siihen kuitenkin...

Miten piirtokohta bugaa? Minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa, eikä myöskään "kummanvärisiä pikselejä" näy.

MIten ihmeessä kaikille tulee outoja bugeja joita minulla ei ole...

Viltzu wrote: En saanut mitään tällä aikaan kun olisin halunnut, että edellinen frame näkysi haamuna seuraavassa, mutta en tässä onnistunut. Ehkä jos layerin ois kopsannu seuraavaan ja siitä säätänyt mutta kauhee säätö. Mutta odotan innolla tästä valmista versiota.
Ai niin... Unohdin kokonaan sen... :P No se ei ole hirveä homma tehdä. Koitan saada mahdollisimman pian korjatun version ulos.
EDIT:

Niin ja, haluaisin saada mahdollisimman paljon tietoa noista häiriöistä. Mitä mahdoitte tehdä kun nuo ilmestyivät, vai olivatko ne siinä kokoajan. Hankala paikantaa ongelmaa jota itsellä ei ole...

EDIT:

Olisi pitänyt lukea tarkemmin... Totta minullekkin tulee tuollaisia viivoja kun koon laittaa 50*50:ksi... Outoa...
Kun uudestaan luo animaation ne häviävät...

User avatar
ukkeli
Active Member
Posts: 123
Joined: Thu Jan 28, 2010 9:01 pm

Re: Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by ukkeli »

Loistavaa! :o

Ajattelin että kynä-työkalu olisi paljon yksinkertaisempi... Siinä oli niiiin paljon vaihtoehtoja! Kaikkea ei ole tehty, mutta tämän kehitystä tulen seuraamaan tämän kehitystä valmiiseen saakka! Ja tämä oli vielä kevyt koneelle! Enpä enempää kehuja anna, muuten saisin bannit 15 sivuisen viestin kirjoituksesta :D

Tässä ehdotuksia:
-Olisi kiva, jos tottumuksista voisi ajaa animaation F5(Mistä lienee ;) ).
-Kynä työkaluun, olisi kiva piirtää viivoja pisteestä A pisteeseen B
-Täyttö työkalu

Mutta... Sanon että jatkamalla parempi kuin Pivot ja Easytoon!
...
Latexi95
Guru
Posts: 1166
Joined: Sat Sep 20, 2008 5:10 pm
Location: Lempäälä

Re: Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by Latexi95 »

ukkeli wrote:Loistavaa! :o

Ajattelin että kynä-työkalu olisi paljon yksinkertaisempi... Siinä oli niiiin paljon vaihtoehtoja! Kaikkea ei ole tehty, mutta tämän kehitystä tulen seuraamaan tämän kehitystä valmiiseen saakka! Ja tämä oli vielä kevyt koneelle! Enpä enempää kehuja anna, muuten saisin bannit 15 sivuisen viestin kirjoituksesta :D

Tässä ehdotuksia:
-Olisi kiva, jos tottumuksista voisi ajaa animaation F5(Mistä lienee ;) ).
-Kynä työkaluun, olisi kiva piirtää viivoja pisteestä A pisteeseen B
-Täyttö työkalu

Mutta... Sanon että jatkamalla parempi kuin Pivot ja Easytoon!
Kiitos kehuista.
Täyttö työkalu tulee kyllä kun ehdin sen tehdä ja tuo viiva ominaisuus tulee tod. näk. viivatyökaluun. :D


Ja laitetaampa samalla uutta versiota esille, että pääsette paremmin testaamaan. Lisätietoa korjauksista ja uudesta ominaisuudesta ensimmäisessä viestissä.

pst... kokeileppa F5 nyt.


Tähänhän jää koukkuun... Huomenna saksankoe enkä ole lukenut vielä yhtään, vaikka olisi syytä. No onneksi se on peruskoulun viimeinen koe, niin ei enää niistä tarvitse välittää.
Feuer
Devoted Member
Posts: 520
Joined: Tue Jun 16, 2009 11:13 am
Contact:

Re: Animator 3 (Ensimmäinen testiversio julkaistu)

Post by Feuer »

Väsäsin ~10 framen animaation, ja yritin aloittaa uutta (File -> new). Kysyi haluanko tallentaa, ja kun vastasin Discard, kaatui 7:n "Animator3.exe has stopped working" - ilmoitukseen :)
Asus P8P67 LE/Intel Core i5 2500K/ GTX560/ 8GT RAM/750GT HDDt + 120GT SSD + 13" Macbook Pro
Blogi - Peräpohjola - MERPG
Post Reply