Ikävä fakta on ettei vokseleilla saa paremman näköistä jälkeä kuin polygoneillakaan, ei parempaa fysiikkaa, eikä parempaa suorituskykyä.
Lupauksieen täyttämiseen tarvittavan muistin määrä saavutetaan vasta parissa kymmenessä vuodessa, eikä nykyresoluutio riitä tyydyttävään simulaatioon. Realistinen simulaatio oikeassa mittakaavassa vedellä nykyisin hiukan kättä suuremman alueen ja siinäkin huijataan vähäsen. Vokseleilla joutuisi menemään vielä paljon pienempään mittakaavaan jotta vesi käyttäytyisi oikein. Vielä ainakin kymmenen vuotta kannattaa ennemmin huijata kuin käyttää "atomeita", eivätkä vokselit edes ole atomeita. Ne ovat jumittuneet ruudukkoon. Niillä ei ole vapaata liikkuvuutta.
Henkilökohtaisesti kyllä pidän vokselimaastosta ja minua kiehtoo ajatus atomipohjaisesta virtuaalimaailmasta mutta toistaiseksi niistä ei ole nykyaikaisiin peleihin.
Vokseleilla on kyllä sovellusta nykyaikaisessa grafiikassa, kuten tämä esimerkki näyttää
http://artis.imag.fr/Publications/2011/CNSGE11a/, mutta siinäkin vokseleille on käyttöä vain epäsuorasti ja ne generoidaan polygonien pohjalta.
Minecraft on hyvä esimerkki vokselien raskaudesta. Serveri huutaa tuskissaan kun pelaajia on yli kymmenen ja muistinkäyttö ja nettiliikenne jokaista muutosta kohden on valtava. Yhtään pienempiä vokseleilla ei voi kuvitellakaan dynaamista pelaamista netissä.
Atomontage enginestä ei ole taidetukaan vielä puhua. Se on ihan kiva, se jopa käyttää näytönohjainta hyväksi ja näyttää edistyneempää valaistusta kuin unlimited detail ja sillä on näyttää pelinkaltaisia esimerkkejä. Se ei markkinoi yhtä aggressiivisesti ja harhaanjohtavasti vaan näyttää tuloksia ja kertoo että missä on parannettavaa.
Sitten pitää vielä esitellä parempi välivaihtoehto, dynaamiset partikkelit tai mitä lienevätkään.
Niitä ei tarvitse olla yhtä paljon kuin vokseleita, eivätkä ne ole rajoittuneita ruudukkoon. Niillä onnistuu kangassimulaatio, esineiden repiminen, hajoittaminen luonnollisesti, nesteet...
Niitä käytetään jo nyt ja ne kehittyvät koko aika pienempään mittakaavaan ja niiden määrää voidaan säädellä tarpeen mukaan, toisinkuin vokselien, joiden on oltava ruudukossa.
Vokselit joutuvat vieläpä säilömään paljon ylimäärästä dataa, jos niillä halutaan jotain nykyaikaisia shadereita, fysiikoita tai jotain muita vuorovaikutuksia. Se työntää ne entistä kauemmaksi tulevaisuuteen.
Minusta vokseligrafiikka on okei, sillä pystyy kivasti ja suht halvasti esittää yleistä maastoa ja sitä sillä on tehty jo kymmeniä vuosia, mutta sitä ei ole okei väittää paremmaksi seuraavilla osa-alueilla: tarkkuus, fysiikat, animaatio, fotorealistisuus, käytännöllisyys.